In een vorig topic heb ik al een paar mogelijke antwoorden gekregen op mijn stotter problemen.
Na veel gekloot heb ik de motor naar de garage gebracht waar ze de carbs Ultrasoon gereinigd hebben en het brandstof systeem hebben schoongemaakt.
Echter het probleem is nog steeds niet opgelost. Gelukkig ben ik alwel weer een stapje verder.
Eerst maar eens een stand van zaken.
Motor 4 maanden uit elkaar gehad.
Blok opengehad, veel met kleppen speling gekloot en boel schoongemaakt.
Daarna K&N Powerfilter geplaatst en boel weer dicht geschroefd.
Vervolgens motor op de DynoBank gehad. (echter zonder topkuip)
Daar liep de motor goed. Had wel een Nasty dip rond de 8000 toeren. (in de winter hopenlijk op te lossen met een dynokitje)
Met de motor naar de TT gereden vanaf Deventer en weer terug + nog een keer 200 km in de omgeving, motor deed het prima .
Hierna begon de motor te stotteren. Steeds erger.
Symtomen waren als volgt.
Prima stationair draaien.
Goed wegtrekken. Plotseling opduikende stotter neigingen. Alsof de benzine op was.
Tijdens fel gas geven inhouden, alsof iemand de motor van achter vasthield.
Veel hikken enz.
Klote dus.
Hierna carbs gesynced en gekeken of er geen valse lucht werd aangezogen. Tevens carbs schoongemaakt.
Probleem nog niet opgelost.
Motor naar de motorzaak gebracht.
Hier hebben ze de Carbs ultrsoon gereinigd.
Volgens de monteur hebben ze tevens geconstateerd dat een van de inlaat kleppen van cilinder 1 lekte. Mogelijke oorzaak was troep op de klep. Vandaar dat ze van dat reiningings spul in de benzine hebben geflikkerd.
Ook ondekten ze dat de vacuum slang van cilinder 1 niet goed gemonteerd was.
Slangetje was eraf gesprongen. (dus open verbinding, cilinders 2 en 3 liepen naar de vacuum klep, 4 was geblokkeerd)
Vervolgens moest het reinigings toelie worden ingereden.
Tijdens het rijden merkte ik dat de motor toch nog wat soepeler optrok.
Echter zo rond de 60 tot 80 km per uur begon de motor weer precies dezelfde stotter problemen te vertonen. Harder dan 80 was bijna niet mogelijk omdat de motor zo erg stotterde dat hij gewoon niet sneller ging.
Na een aantal kilometers vroeg ik me af of het soms aan de luchtfilter kon liggen (had in ander topic tehoren gekregen dat dit het niet zou zijn vond het ook een beetje teveel stotteren voor luchtfilter)
Heb toen 1 van de 2 luchtinlaten afgeplakt met ducktape.
Verschil was onmiddelijk duidelijk.
Het stotter probleem was iets minder heftig en pas volbaar tussen de 80 en 100 km per uur. echter harder dan 100 - 120 was om de zelfde reden als voorheen nog steeds niet mogelijk.
Dus.... Nu zit ik met een paar vragen:
Wat zijn precies de kenmerken van een lekkende inlaat klep; waar zou ik dat normaal gesproken aan moeten kunnen merken?
Indien de klep blijft lekken wat kan hier dan de oorzaak van zijn (vacuum slang???)
Is dit lekken opgelost bij opnieuw inslijpen en kleppen stellen?
Kan de verkeerde lucht/benzine verhouding door de powerfilter dermate stotter problemen veroorzaken?
Wanneer kan ik weer lekker op het circuit raggen?
Zoo...... nu is het wel even genoeg.. Iemand antwoorden?
Na veel gekloot heb ik de motor naar de garage gebracht waar ze de carbs Ultrasoon gereinigd hebben en het brandstof systeem hebben schoongemaakt.
Echter het probleem is nog steeds niet opgelost. Gelukkig ben ik alwel weer een stapje verder.
Eerst maar eens een stand van zaken.
Motor 4 maanden uit elkaar gehad.
Blok opengehad, veel met kleppen speling gekloot en boel schoongemaakt.
Daarna K&N Powerfilter geplaatst en boel weer dicht geschroefd.
Vervolgens motor op de DynoBank gehad. (echter zonder topkuip)
Daar liep de motor goed. Had wel een Nasty dip rond de 8000 toeren. (in de winter hopenlijk op te lossen met een dynokitje)
Met de motor naar de TT gereden vanaf Deventer en weer terug + nog een keer 200 km in de omgeving, motor deed het prima .
Hierna begon de motor te stotteren. Steeds erger.
Symtomen waren als volgt.
Prima stationair draaien.
Goed wegtrekken. Plotseling opduikende stotter neigingen. Alsof de benzine op was.
Tijdens fel gas geven inhouden, alsof iemand de motor van achter vasthield.
Veel hikken enz.
Klote dus.
Hierna carbs gesynced en gekeken of er geen valse lucht werd aangezogen. Tevens carbs schoongemaakt.
Probleem nog niet opgelost.
Motor naar de motorzaak gebracht.
Hier hebben ze de Carbs ultrsoon gereinigd.
Volgens de monteur hebben ze tevens geconstateerd dat een van de inlaat kleppen van cilinder 1 lekte. Mogelijke oorzaak was troep op de klep. Vandaar dat ze van dat reiningings spul in de benzine hebben geflikkerd.
Ook ondekten ze dat de vacuum slang van cilinder 1 niet goed gemonteerd was.
Slangetje was eraf gesprongen. (dus open verbinding, cilinders 2 en 3 liepen naar de vacuum klep, 4 was geblokkeerd)
Vervolgens moest het reinigings toelie worden ingereden.
Tijdens het rijden merkte ik dat de motor toch nog wat soepeler optrok.
Echter zo rond de 60 tot 80 km per uur begon de motor weer precies dezelfde stotter problemen te vertonen. Harder dan 80 was bijna niet mogelijk omdat de motor zo erg stotterde dat hij gewoon niet sneller ging.
Na een aantal kilometers vroeg ik me af of het soms aan de luchtfilter kon liggen (had in ander topic tehoren gekregen dat dit het niet zou zijn vond het ook een beetje teveel stotteren voor luchtfilter)
Heb toen 1 van de 2 luchtinlaten afgeplakt met ducktape.
Verschil was onmiddelijk duidelijk.
Het stotter probleem was iets minder heftig en pas volbaar tussen de 80 en 100 km per uur. echter harder dan 100 - 120 was om de zelfde reden als voorheen nog steeds niet mogelijk.
Dus.... Nu zit ik met een paar vragen:
Wat zijn precies de kenmerken van een lekkende inlaat klep; waar zou ik dat normaal gesproken aan moeten kunnen merken?
Indien de klep blijft lekken wat kan hier dan de oorzaak van zijn (vacuum slang???)
Is dit lekken opgelost bij opnieuw inslijpen en kleppen stellen?
Kan de verkeerde lucht/benzine verhouding door de powerfilter dermate stotter problemen veroorzaken?
Wanneer kan ik weer lekker op het circuit raggen?
Zoo...... nu is het wel even genoeg.. Iemand antwoorden?