Beste Leden,
Mijn Transalp XL600 (uit 1990) rijdt super fijn erg fijne motor, erg blij mee.
Nu doet echter het volgende probleem zich voort sinds een tijdje. Wanneer ik gas geef rustig is er niet veel aan de hand, alleen als ik rustig rij en opschakel begint de motor te haperen ipv wat te bokken (normaal is het eerder wat stotterend, bokkend ipv haperen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Daarnaast is het zo als ik wat meer gas geef en wat meer toeren maak deze rond de 3/4 duizend toeren ook soort van wegvalt en vrij snel weer oppakt, echt even een dip als het ware. Het lijkt of hij dan juist net iets te veel of juist te weinig benzine krijgt. Lastig uitleggen ik al proberen er een videotje van te maken en deze hier nog te delen.
Gisteren nog een stuk gereden en het leek ook erger te worden. Naast het bekende af en toe ploffen van de uitlaat, niet hard, kwam daar ook een iets wat donkere rookplofjes bij. Een vriend van me die achter mij reedt rook de motor ook en zei dat hij ook af en toe klein vlammetjes zag uit de uitlaat.
Ik heb ook even geprobeerd de gasnaalden iets hoger te zetten (door een klein O ringetje er tussen te doen), dit leek heel iets te helpen, maar het is nog niet weg. Wat ik ook geprobeerd heb is om grotere sproeiers erin te zetten heb toen een slag groter geprobeerd 132 maar hierdoor werd het beroerder (dit was voor ultrasoon reinigen) van de carburateur. Nu weer originele maat erin gedaan volgens handboek manual.
Ook heb ik met de pilot screw geprobeerd om telkens een slag te draaien en stukje te rijden, verder uit, en ook verder in om te kijken of er veel verschil was (in positieve zin), maar dit bleef uit helaas. CDI's heb ik getest door twee nieuwe te monteren, helaas geen verschil. Ook nieuwe bougies (even de makkelijkste twee) liep toen wel iets beter. Maar nog niet zoals het hoort. Wat opvallend was, is dat de voorste cilinder snel warm werd en de achterste wat minder snel. De voorste bougie was matzwart van kleur (foto van bijgevoegd) en de achterste wit/grijzig(foto van bijgevoegd). Ik heb met de stelschroef de voorste wat minder rijk gezet en daardoor, na een stuk rijden gekeken en deze is nu vergelijkbaar met de achterste cilinder bougie. Echter loopt hij er niet veel beter op.
Wat er verder (eerder en nu) gedaan is:
Het blok is gereviseerd (+- 2500km geleden) en heeft originele carburateur (de instelling zijn zoals vermeld in het werkplaatshandboek, 2 - 1/4 slag, en sproeiers voor 128 en achterste cilinder 130). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd. Inlaatrubbers zijn ook vernieuwd. De motor is na de revisie voorzien van nieuwe bougies, inlaatrubbers.
De carburateur is gisteren ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setje: Nieuwe sproeiers (stationair + hoofdsproeiers), filtertjes, vlotters, andere complete gasnaalden, en afdicht rubbers van de vlotterbak (gisteren gedaan) maar helaas geen verschil en ik tank altijd 98 (is geen oude benzine). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd zowel voor het ultrasoon als ernaast (voor de zekerheid).
Hopelijk heeft iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn, zodat ik dat kan proberen en uit sluiten?
Alvast dank.
Mijn Transalp XL600 (uit 1990) rijdt super fijn erg fijne motor, erg blij mee.
Nu doet echter het volgende probleem zich voort sinds een tijdje. Wanneer ik gas geef rustig is er niet veel aan de hand, alleen als ik rustig rij en opschakel begint de motor te haperen ipv wat te bokken (normaal is het eerder wat stotterend, bokkend ipv haperen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Daarnaast is het zo als ik wat meer gas geef en wat meer toeren maak deze rond de 3/4 duizend toeren ook soort van wegvalt en vrij snel weer oppakt, echt even een dip als het ware. Het lijkt of hij dan juist net iets te veel of juist te weinig benzine krijgt. Lastig uitleggen ik al proberen er een videotje van te maken en deze hier nog te delen.
Gisteren nog een stuk gereden en het leek ook erger te worden. Naast het bekende af en toe ploffen van de uitlaat, niet hard, kwam daar ook een iets wat donkere rookplofjes bij. Een vriend van me die achter mij reedt rook de motor ook en zei dat hij ook af en toe klein vlammetjes zag uit de uitlaat.
Ik heb ook even geprobeerd de gasnaalden iets hoger te zetten (door een klein O ringetje er tussen te doen), dit leek heel iets te helpen, maar het is nog niet weg. Wat ik ook geprobeerd heb is om grotere sproeiers erin te zetten heb toen een slag groter geprobeerd 132 maar hierdoor werd het beroerder (dit was voor ultrasoon reinigen) van de carburateur. Nu weer originele maat erin gedaan volgens handboek manual.
Ook heb ik met de pilot screw geprobeerd om telkens een slag te draaien en stukje te rijden, verder uit, en ook verder in om te kijken of er veel verschil was (in positieve zin), maar dit bleef uit helaas. CDI's heb ik getest door twee nieuwe te monteren, helaas geen verschil. Ook nieuwe bougies (even de makkelijkste twee) liep toen wel iets beter. Maar nog niet zoals het hoort. Wat opvallend was, is dat de voorste cilinder snel warm werd en de achterste wat minder snel. De voorste bougie was matzwart van kleur (foto van bijgevoegd) en de achterste wit/grijzig(foto van bijgevoegd). Ik heb met de stelschroef de voorste wat minder rijk gezet en daardoor, na een stuk rijden gekeken en deze is nu vergelijkbaar met de achterste cilinder bougie. Echter loopt hij er niet veel beter op.
Wat er verder (eerder en nu) gedaan is:
Het blok is gereviseerd (+- 2500km geleden) en heeft originele carburateur (de instelling zijn zoals vermeld in het werkplaatshandboek, 2 - 1/4 slag, en sproeiers voor 128 en achterste cilinder 130). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd. Inlaatrubbers zijn ook vernieuwd. De motor is na de revisie voorzien van nieuwe bougies, inlaatrubbers.
De carburateur is gisteren ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setje: Nieuwe sproeiers (stationair + hoofdsproeiers), filtertjes, vlotters, andere complete gasnaalden, en afdicht rubbers van de vlotterbak (gisteren gedaan) maar helaas geen verschil en ik tank altijd 98 (is geen oude benzine). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd zowel voor het ultrasoon als ernaast (voor de zekerheid).
Hopelijk heeft iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn, zodat ik dat kan proberen en uit sluiten?
Alvast dank.