Street triple: start niet. iemand tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchlincoln

MF'er
8 sep 2013
110
86
Hallo,

Een paar weken geleden een street triple gekocht van iemand. Deze heeft er weinig mee gereden, veel (binnen) stil gestaan, dus was de accu zo goed als leeg. Tijdens het ritje naar huis, tanken, en toen starttie ie niet; accu leeg.
Kan gebeuren, accu moest vervangen worden, dus enfin, starthuplje gevraagd en naar huis gereden.

Intussen enkele malen mee gereden, alles prima, so far so good.
Gisteren wil ik hem weer uitlaten, start hem, en staat netjes hoog stationair te draaien.

Na 10-15 seconden zakt het toerental, plop plop plop uit...
Starten, niet aankrijgen, accu bijna dood (heeft ook een week stil gestaan, en de accu was niet best...)

Starthulpje erbij, een enkele plof, maar nada.
Van ellende maar direct een nieuwe accu gehaald en er in gezet, uurtje onder de lader, maar niets. Wel ronddraaien, maar geen teken van leven verder.

Gisteravond laat nog even geprobeerd maar helaas, accu begon ook weer wat in te zakken hoorde ik aan het toerental, dus maar een nachtje laten staan.
Vannacht onder de lader laten gestaan, vanmorgen geprobeerd, maar niets...

Zojuist de zekeringen bekeken (wie verzint die locatie zeg...) maar alles is goed.

Het vervelende is dat ik de motor nog niet zo goed ken, dus ik weet nog niet welke geluidjes en gedragingen normaal zijn, en wat afwijkt, wat het storingzoeken flink bemoeilijkt...

info:
- Gisteren ook wat (ca 2-3 liter) "oude" benzine uit een jerrycan erbij gegooid (waar mijn dochter overigens al weken prima op rijdt, is van de boot van afgelopen zomer.)
- Accuspanning is prima; 13,8V
- Contact aan, blauwe ledjes boven op het display maken een "swing", olielampje gaat aan, en dan komt het oranje lampje erbij en gaat de brandstofpomp lopen, en stopt weer.
- Ik hoor iets onder de tank vandaan komen, dat is kennelijk de servo die in en uitschuift, wat het ook moge bedienen.
- Er zwabbert 1 (zeer gecorrodeerde) stekker los. Geen idee waar ie van is, zijn 2 pinnen, en ik zie geen contra van iets.
- Startmotor draait rond, maar er komt nul teken van leven uit de motor.

Vragen:

Ik heb gelezen dat de BDP sensor wel eens de geest wil geven. (iemand die zijn motor al tijden aan loopt ipv start, dan draait ie sneller rond en gaat het prima, bleek achteraf aan deze sensor te liggen.) Waar zit dat ding? :) Ik kan hem niet vinden...

Wat kan ik na meten, en waar?
Heeft er iemand wellicht een electrisch schema beschikbaar?

Zit er een klep in de tankaansluiting en kan ik de slang er zo af trekken, of loopt ie dan leeg? (wat een systeem zeg... Ik hoop dat ze dat tegenwoordig wat handiger doen...)


Thanks!!!
 
Voordat je zo'n ding besteld moet je eerst eens goed googelen. Ik heb er eentje speciaal voor VAG waar geen drivers voor de vinden zijn. alleen voor W95. Daar krijg je ook zo'n CD bij, maar geen besturingssysteem dat hem pikt.
 
Nou, ik ben helemaal op...

Ik heb de injectoren getest en die doen het alle drie. Ik heb de injectorrail aangesloten op de tank, laten primen, en 1 voor 1 de injectoren 8 volt gegeven, komt een fikse wolk benzine uit. Idem, met de injectoren aan de motor gekoppeld. Dan spugen ze om de beurt een golf benzine.
Op remmenreiniger slaat ie aan.
Bougies helemaal schoon gemaakt, waren niet gitzwart maar niet lekker fris.
Niks nada noppes niets...
Op remmenreiniger lopen, op benzine niet.
De injectoren geven brandstof.
Bewust alles getest wat bij elkaar hoort, zoals de brandstofpomp aan de injectoren en dergelijke.
Filters van de injectors zijn ook niet vervuild.
Alledrie de injectoren aan de mond gehad; bij 8 volt kan ik er gewoon een straaltje benzine (wat nog in de injector zit, bah) uit blazen....

ik snap er echt geen zak van. Alles maar dan ook alles is aanwezig...


Ik kan het ook niet rijmen met de stop; aanslaan, hoog stationair, langzamer lopen, uit, en nooit meer aan...

Iemand nog iets zinnigs te zeggen? Tips tricks?
 
Nou, ik ben helemaal op...

Ik heb de injectoren getest en die doen het alle drie. Ik heb de injectorrail aangesloten op de tank, laten primen, en 1 voor 1 de injectoren 8 volt gegeven, komt een fikse wolk benzine uit. Idem, met de injectoren aan de motor gekoppeld. Dan spugen ze om de beurt een golf benzine.
Op remmenreiniger slaat ie aan.
Bougies helemaal schoon gemaakt, waren niet gitzwart maar niet lekker fris.
Niks nada noppes niets...
Op remmenreiniger lopen, op benzine niet.
De injectoren geven brandstof.
Bewust alles getest wat bij elkaar hoort, zoals de brandstofpomp aan de injectoren en dergelijke.
Filters van de injectors zijn ook niet vervuild.
Alledrie de injectoren aan de mond gehad; bij 8 volt kan ik er gewoon een straaltje benzine (wat nog in de injector zit, bah) uit blazen....

ik snap er echt geen zak van. Alles maar dan ook alles is aanwezig...


Ik kan het ook niet rijmen met de stop; aanslaan, hoog stationair, langzamer lopen, uit, en nooit meer aan...

Iemand nog iets zinnigs te zeggen? Tips tricks?
Misschien toch even langs iemand of motorzaak gaan om hem ut te lezen, misschien dat daar iets uit naar voren komt.
 
Het is wel een van de weinige dingen die je nu nog kan bedenken. Ik heb ooit per ongeluk petroleum getankt, was de rode pistool bij de pomp. Wat een misere is dat als je tank helemaal leeg was en de enige brandstof alleen nog in je carburateurs zat.
 
nee, is geen diesel. Dan had ie het eerder al niet gedaan. Ik heb idd wat afgetapt. Viel me op dat de brandstofpomp op een gegeven moment wel aanzienlijk vlotter ging draaien. Enfin; ik heb de benzine in de fik gezet en het brandt goed met lekkere zwarte walmen.

Ik had bedacht dat het wellicht nog vocht in de tank zou kunnen zijn inderdaad, omdat ik het laatste beetje bootbrandstof erbij geknikkerd had.

Maargoed; het brandt, dus dat is het (denk ik) niet. Ik denk dat ik de tank wel even drain en er weer 10 liter super in gooi, gewoon voor de zekerheid...
 
Nou kan een slecht sluitende injector ook dat roeten veroorzaken. Maar wel toevallig alles tegelijk.

Heeft zo’n dingen een lucht massa meter? Een kapotte lmm doet ook eerst roeten en daarna over en uit op benzine.
In het Engels heet dat een airflow...huppeldepup. Ik weet het niet maar iets met airflow.

Edit: Dat heet een map mass airflow sensor en die heeft een triple ook blijkbaar.

1616769321781.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens getest met de brandstoftank open / dop er af ?
Aansluitingen injectors lekken niet ? (zou je moeten horen én zien)
Verder alle darmpjes en draden nakijken (ook van / naar sensoren) op slijtage en knellingen.
 
Nou kan een slecht sluitende injector ook dat roeten veroorzaken. Maar wel toevallig alles tegelijk.

Heeft zo’n dingen een lucht massa meter? Een kapotte lmm doet ook eerst roeten en daarna over en uit op benzine.
In het Engels heet dat een airflow...huppeldepup. Ik weet het niet maar iets met airflow.

Edit: Dat heet een map mass airflow sensor en die heeft een triple ook blijkbaar.

Bekijk bijlage 1611774
Ik snap niet helemaal waar dat roeten vandaan komt? Dat is hier toch niet helemaal niet als probleem genoemd?
 
Ik had bedacht dat het wellicht nog vocht in de tank zou kunnen zijn inderdaad, omdat ik het laatste beetje bootbrandstof erbij geknikkerd had.
Benzine in een schoon aluminium schaaltje gieten. Als je belletjes in de benzine ziet zit er vocht in je benzine en is dat vrijwel zeker het probleem.

En nooit benzine uit een extern tankje van een bootje in je motor gooien. Je wil niet weten hoe vaak ik buitenboordmotoren tegenkom die niet meer lopen vanwege water in het externe tankje.
 
Ik snap niet helemaal waar dat roeten vandaan komt? Dat is hier toch niet helemaal niet als probleem genoemd?
Zwarte bougie zwart als in roet, roet is het symptoom van een onderliggend probleem. Mogelijke oplossingen heb ik aangedragen.
De zwarte bougies zijn pas later als symptoom genoemd. Anders had ik deze mogelijke oplossingen eerder aangedragen.

Het is ook niet als probleem genoemd, een symptoom is niet het probleem maar een aanwijzing van.... juist.

Ik hoop dat je de gedachtengang kunt volgen?
 
Zwarte bougie zwart als in roet, roet is het symptoom van een onderliggend probleem. Mogelijke oplossingen heb ik aangedragen.
De zwarte bougies zijn pas later als symptoom genoemd. Anders had ik deze mogelijke oplossingen eerder aangedragen.

Het is ook niet als probleem genoemd, een symptoom is niet het probleem maar een aanwijzing van.... juist.

Ik hoop dat je de gedachtengang kunt volgen?

Maar waarom verzin je een aanwijzing? De OP zegt toch nergens dat er excessief veel roet op zijn bougies zat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan