Stroomprobleem 1944 Harley WL als contactpunten dicht zijn

GSXR750Racer

MF'er
29 apr 2010
104
0
Heren, Dames,

Na het eindeloos bestuderen van een bedradingsschema en het uren prutsen met een stroomprobleem van m'n 1944 Harley WL leek het me tijd om de vraag hier neer te leggen.

Het volgende doet zich voor: Als ik het contact van de Harley aan zet en de contactpunten staan open werkt alle verlichting etc. zoals het hoort. Als ik het contact aanzet en de contactpunten staan dicht werkt m'n verlichting etc. niet.

Op basis van m'n beperkte elektronische kennis zou ik denken dat bij het sluiten van de contactpunten het circuit van de verlichting wordt kort gesloten (doordat de stroom de makkelijkste weg neemt) en daardoor de verlichting niet brandt. Vraag is nu hoe ik dit op kan lossen.

Daarnaast snap ik niet helemaal waar de stroom eindigt die via de gesloten contactpunten loopt? Gaat deze via het frame direct terug naar de - (min) van de accu? En zo ja, dan lijkt me dit een directe verbinding van + naar - van de accu zonder weerstand. Zie ik iets over het hoofd?

Hoop dat iemand op basis van deze beknopte omschrijving een uitleg kan geven om het probleem te verhelpen.

Thanx!
 
Ik heb niet veel ervaring met dit soort motoren maar volgens mij zitten er in je vliewiel 2 spoelen. 1 is de ontstekingspoel. Wanneer de contactpunten gesloten zijn ligt deze aan massa en wekt deze geen spanning op. Wanneer de contactpunten open zijn gaat er spanning naar de bobine waardoor er een inductie spanning ontstaat welke je bougie laat vonken. Je laadspoel of lichtspoel wekt gewoon constant een wissel spanning op door het vliegwiel. Wanneer deze aangesloten is op een accu zal er een gelijkrichter tussen zitten.

Wanneer je lichten uitgaan als je contactpunten gesloten zijn lijkt het mij dus dat je de 2 spoelen heb verwisseld. Je motor zal dus ook niet starten omdat je ontstekingspoel niet aangesloten is op een contactpunt.
 
Dus de bobine is aangesloten op de accu? Dan zou de accu toch een inductiespanning van circa 15.000 volt wissel spanning op zijn barst krijgen?


Je moet Wikipedia eens met rust laten :P


Maar zonder accu lukt het ook prima.
Denk maar gewoon aan de ontsteking van je Kreidler van vroegâh. Wel een werkende ontsteking met puntjes en geen accu aangesloten.
 
het lijkt er inderdaad op dat de bedrading in werkelijkheid niet zo zit aangesloten als op het schema :) waardoor eea niet werkt zoals het bedoeld is...

heb je een multimeter? deze heeft vaak een 'piepstand' waarmee je kunt vaststellen welke draden waar aan vast zitten. Doe dit wel altijd met minimaal 1 accupool losgekoppeld anders kun je de meter vernielen (deze houden niet van inkomende spanning terwijl ze aan het doorpiepen zijn)
 
Bedankt allen voor de reacties. Voor de liefhebbers hierbij een afbeelding van het bedradingsschema.

Ik ben al de nodige uurtje bezig geweest met de multimeter in de "Piepstand". Volgens mij loopt de + stroom via de bobine naar de contactpunten en van daar uit via de massa van het frame weer terug naar de - van de accu. Het vreemde is dat de verlichting bij open contactpunten gewoon netjes werkt; zodra de contactpunten sluiten is het afgelopen met de pret en werkt de verlichting niet meer (en wordt de + pool van de accu heet).

full
 
Ik vraag mij af of de bobine goed is,het lijkt of die onvoldoende weerstand heeft.
Wordt de bobine ook heet?
Loopt de motor nog goed?
Mooie fiets trouwens.
 
Laatst bewerkt:
als electrotechneut jeuken mijn handjes om dat probleem op te mogen lossen :9~ :9~ :9~ :9~ . zou die mooie HD van je zo op mijn brug zetten en er aan willen beginnen.

meet opdracht : meet het voltage van je accu

isoleer het ontsteking circuit van de rest .
dat wil zeggen koppel even de rest los wat niks met de ontsteking te maken heeft.

meet de spanningen aan de accu / ingang vd regelaar en de uitgang.

etc ik wil graag even wat meetwaarden ontvangen.

edit :
meet eens de ohmse waarde van je bobine

en haal de condensator los en monteer even ( provisorisch ) een andere.
evt : van een 2 cylinder blok even een (test ) bobine lenen .

meet of er geen aardsluitingen in het draadboomcircuit zitten.
 
Laatst bewerkt:
Even wat simpels is de accu niet gewoon rot ?
Met licht op moet die bijna 10 amp op hoesten ( 4 amp voor de ontsteking en 6 amp voor het licht ) voor zover ik op het schema kan zien is het maar een 6 volts accu dus het vermogen wat gevraagd wordt is een stuk hoger dan bij een 12 volts systeem .
Loopt de motor wel als je schakelaar op de eerste stand naar rechts zet ?
 
Stroom loopt via de contactpunten door de bobine naar de accu +
Is de accu niet radicaal leeg?

Zo dat is knap, hoe kan stroom naar de + van de accu lopen? Meestal komt hier de stroom vandaan...

Deze stroom gaat vervolgens naar de primaire en secundaire spoel van de bobine. De contactpunt ontbreekt de stroom door de secundaire spoel naar massa waardoor een inductiespanning onstaat in de primaire spoel. Deze spanning is groot genoeg om de bougies te laten vonken welke via de bougiekabels op de primaire spoel van de bobine zijn aangesloten.

Als ik het mij goed herinner.
 
Als ik het schema zo bekijk, denk ik dat er een grote overgangs weerstand (dus spanning verlies), zit in het contactslot.
Als dan de contact punten gesloten zijn, gaat er inderdaad stroom door de bobine waardoor de spanning in elkaar duikt.
Kortom: met universeel meter kijken of er spanning verschil staat op het contactslot.
Of wellicht zit de weerstand in een van de andere verbindingen.
Mocht ik zin hebben deze uitdaging onder handen te nemen, waar staat dit pronkstuk ergens?
 
ah, het gegeven dat de pluspool van de accu warm wordt geeft aan dat er véél stroom loopt.

het lijkt erop dat alles dan wel goed aangesloten zit, maar dat je ontstekingsspoel méér stroom trekt dan de bedoeling is. Brandt de verlichting wel fel genoeg als de contactpunten open staan?
Het meten van een voltage verschil over de punten van het contactslot vind ik ook een goede opmerking. Dit zou je eventueel over de hele keten kunnen doen, maar aan de andere kant.. .de pluspool van de accu wordt warm!! Dus dáár valt het grootste deel van de totale 6V spanning overheen.

Het is niet slim om de stroom door de ontstekingsspoel rechtstreeks te meten, want door de zelfinductie kan dit je multimeter vernielen. Dus de weerstand meten is het enige wat je veilig kunt doen (wel even 1 draad loshalen voor de zekerheid)

Weet iemand wat deze bobines in koude toestand voor ohmse waarde moeten hebben?
 
Allen dank voor de reacties. Daar kan ik wat mee. Scherp oog hebben enkele personen hier (AED + vrouwtje) :)

Woon zelf in Beek en Donk (5741) en de motor staat bij m'n ouders 10 minuten hier vandaan. Morgen begint m'n weekend en dan ga ik er weer mee aan de slag.
De accu geeft iets meer dan 6V af. De draadboom heb ik nagemeten en heeft geen lekken. Zal morgen de hele mikmak loskopppelen en dan weer gaan meten (voor het meten van Ohm ga ik ff een Youtube snelcursusje bekijken want dat weet ik niet meer precies hoe dat moet). Zal ff in het werkplaatshandboek kijken of daar wat te vinden is van de waarde die de weerstand van de bobine moet hebben.
Het meest waarschijnlijke lijkt me een defecte bobine of een kortsluiting in het contactslot (...maar goed, de dingen die ik tot nu toe waarschijnlijk achtte bleken het uiteindelijk niet te zijn). Zal morgenavond de uitkomsten hier posten.

Nogmaals dank voor de reacties zover.
 
Zo dat is knap, hoe kan stroom naar de + van de accu lopen? Meestal komt hier de stroom vandaan...

Deze stroom gaat vervolgens naar de primaire en secundaire spoel van de bobine. De contactpunt ontbreekt de stroom door de secundaire spoel naar massa waardoor een inductiespanning onstaat in de primaire spoel. Deze spanning is groot genoeg om de bougies te laten vonken welke via de bougiekabels op de primaire spoel van de bobine zijn aangesloten.

Als ik het mij goed herinner.
Als ik het mij goed herinner zijn electronen negatief geladen deeltjes, dus ze stromen naar de + pool toe ;)
 
Stroomkring is van negatief naar positief.

Een batterij heeft altijd een pluspool en een minpool.
Bij de minpool zitten veel (negatief geladen) elektronen, daarom heeft de minpool een negatieve lading. Bij de pluspool zitten maar weinig elektronen en daardoor is de pluspool positief geladen. Als een batterij wordt aangesloten op een stroomkring, stromen de elektronen van de minpool naar de pluspool. Ze stromen van de plek waar veel elektronen zitten, naar de plek waar weinig elektronen zitten.

bron: Wat is een stroomkring en hoe werkt dat?
 
Laatst bewerkt:
Stroomkring is van negatief naar positief.

Een batterij heeft altijd een pluspool en een minpool.
Bij de minpool zitten veel (negatief geladen) elektronen, daarom heeft de minpool een negatieve lading. Bij de pluspool zitten maar weinig elektronen en daardoor is de pluspool positief geladen. Als een batterij wordt aangesloten op een stroomkring, stromen de elektronen van de minpool naar de pluspool. Ze stromen van de plek waar veel elektronen zitten, naar de plek waar weinig elektronen zitten.

bron: Wat is een stroomkring en hoe werkt dat?
Je hebt dus een conventionele stroom (van + --> -) en de elektronenstroom (van - --> +).

De stroomrichting van + --> - was afgesproken voordat men er achter kwam dat stroom eigenlijk het verplaatsen van elektronen was.
 
Zeker meer verstand van verzekeringen :z :z :z
Zo dat is knap, hoe kan stroom naar de + van de accu lopen? Meestal komt hier de stroom vandaan...

Deze stroom gaat vervolgens naar de primaire en secundaire spoel van de bobine. De contactpunt ontbreekt de stroom door de secundaire spoel naar massa waardoor een inductiespanning onstaat in de primaire spoel. Deze spanning is groot genoeg om de bougies te laten vonken welke via de bougiekabels op de primaire spoel van de bobine zijn aangesloten.

Als ik het mij goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan