Dat had ik vorige zomer bedacht ik me. Ik heb nooit begrepen waarom dit gebeurde.
Ik reed ongeveer 110. Ineens een hobbel in de weg uit het niets. Ging er recht over en m\'n voorwiel kwam even los (achter weet ik niet). Bij het neerkomen slaat mijn stuur hard naar links, dan hard naar rechts om plotseling weer netjes in het midden te blijven. Ik hoorde de voorband piepen over het asfalt even. Daarna ging alles weer normaal.
Wat kan dit geweest zijn, en hoe kun je zoiets voorkomen? Het is best onprettig.
Op zondag 10 februari 2002 14:18 schreef BYM het volgende:
.
Zet je er een punt achter?
Tankslapper, dit is toch een speed-whobble??
(let niet op mijn spelling)
Ik had dat laatst met 190 op de snelweg, over hobbeltje en stuur begint beetje te slaan, best vaag gevoel.
Een beroemd tankslapper filmpje.
Is dat een tankslapper? Kan iemand dan het verschil uitleggen tussen: speed-whobble, tankslapper en shimmy?
Is dat een tankslapper? Kan iemand dan het verschil uitleggen tussen: speed-whobble, tankslapper en shimmy?
Tankslapper
Het stuur begint heftig te slaan, kan van stuuraanslag tot stuuraanslag zijn.
Shimmy
Stuur begint een beetje te pendelen. Dus heen en weer te bewegen. Dit gaat echter altijd gecontroleerd. Heb ik wel eens als ik met 140-150 m\'n stuur even loslaat, maar alleen tegen de tijd dat m\'n voorband aan vervanging is. Door het stuur weer vast te pakken, houdt het shimmien meteen weer op.
Speedwobble
Het frame wordt dermate zwaar belast dat het overstressed raakt en elastisch begint te vervormen. Er onstaat een golfbeweging in de motor.
Wat veel invloed heeft op een tankslapper is het gewicht van de berijder.
Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig.
Fuck, moet ik maar es vaker langs de McDonald\'s of Burger King
Speedwobble moet je je voorstellen als wat je vroeger had met je fiets en een volle krantentas achter op, je wielen blijven niet in een lijn tov elkaar.
Tankslapper komt voor bij een lage druk op je voorwiel, bijv na het even loskomen bij een bobbel in de weg, of bijv na het maken van een wheelie, band zoekt dan de juiste rijrichting.
Dit kan in een lichte mate tot vrij ernstig vormen voorkomen.
Wat veel invloed heeft op een tankslapper is het gewicht van de berijder.
Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig. Een stuurdemper dempt de uitslag van je stuur en is dus oplossing.
Mmm, nooit gedacht dat m\'n posteur nog ergens nuttig voor was.Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig.