Stuurdemper ... of niet ? luxe ... of niet ?

desp0

MF veteraan
16 aug 2005
2.084
1
Deelgemeente Gavere
Hallo,

ik worstel de laatste tijd een beetje met een probleem. Ik rij met
een aprilia RS250, bekend o.a. omdat ie heel licht is ...
Ik woon in belgië ... bekend voor de soms enorm slechte wegligging B|
Nu ik rij zelf nog niet erg lang, een dikke maand of zo en daarbij probeer
ik nog lang niet de held uit te hangen, maar een RS250 is nu ook niet echt
gemaakt om rustig rond te tuffen, een bochtje goed nemen zit er zeker in,
toch al een kleine 3000km gemaakt sinds 20 januari. knee-slides begin ik nog niet aan met mijn on-ervaring ! maar dat is mijn probleem niet. als ik soms een lange bocht heb, wanneer ik het gas opentrek
voel je het voorwiel duidelijk stijgen op zo'n lichte fiets, en dan kom ik vaak
putjes tegen, die mijn stuur keihard willen links of rechts snokken ... jah
natuurlijk iedereen kent dat wel (i guess).
Nu is de oplossing daarvoor een stuurdemper (denk ik ? echt onervaren dudes)

Maar de tegenstelling zit hem in mijn neef, hij is wel een beetje
mijn voorbeeld van een "motorrijder", de strepen heeft hij dan ook al verdiend
twee jaar met enkel motor rijden, eens een jaar gehad waarbij gij over de 40 000km had gelopen,
spanje, italië, frankrijk, zwitserland , duitsland ... ga zo maar door tot in
Bulgarije.. hij heeft het allemaal achter de rug. Nu rijd die al +- 8 jaar
ZONDER stuurdemper, niet meteen op de minste motor ook .. een Honda VTR Firestorm
Hij heeft ietwat clichés van "echte" motorrijders die dit niet gebruiken,
net zoals hij (en veel andere mensen ook) twee cilinders rijdt en van zijn leven niet meer zal overstappen naar viercilinders ...
Ik heb hem eigenlijk nog niet gevraagd hoeveel last hij heeft van die putten
daarom maar aan jullie })

Maar ligt het aan mij en moet ik nog wat meer boterhammekes eten met hesp...??
(ik moet maar meer macht uitoefenen op het stuur)
of is mijn fiets zodanig anders en zodanig licht dat een stuurdemper geen
overbodige luxe is? of mijn onervarenheid dat ik de druk op het stuur
niet goed zet in een bocht of zo ? (duwen op het stuur ipv trekken of omgekeerd etc...)

bij zo'n zware fiets als een VTR firestorm moet je toch nog meer last hebben ?? of net niet en mijn fiets wel omdat ie zo'n pluimpje is ?

Zou graag jullie mening daarvan eens weten !!
 
De ene motor is vergeeflijker dan de andere. Een Zx-10R van vorig jaar schreeuwt bijvoorbeeld om een stuurdemper als je hard rijdt (zegt men) terwijl een andere motor die iets minder extreem is er niet echt eentje nodig heeft. Ook met het goed afstellen van de vering kun je al een hele boel bereiken.
Maar een RS met een Firestorm vergelijken moet je niet doen.
Andere dingen die kunnen helpen zijn je eigen houding op de motor, knijp je echt in het stuur of laat je de motor een beetje 'werken'. Als je namelijk het stuur heel stram vasthoudt kan de motor de onregelmatigheden niet verwerken en wordt het, doordat je de boel stram houdt, doorgegeven door de hele motor. dus je stuur losjes maar wel goed vasthouden. Zorg dat je je ellebogen altijd heen en weer kunt bewegen en laat die motor maar een beetje leven, dan lost ie het zelf een beetje op.
 
Als jij denkt dat jij een stuurdemper nodig hebt, moet je er gewoon een opzetten. Het is JOUW motor en JIJ rijdt erop.
 
Als jij denkt dat jij een stuurdemper nodig hebt, moet je er gewoon een opzetten. Het is JOUW motor en JIJ rijdt erop.
:^
Kan net dat ene beetje verschil maken. En jij bent de persoon die er mee moet rijden, dus alleen jij kunt bepalen of je liever met of zonder rijdt :)
 
kheb ook geen ervaring hiermee.. is zon stuurdemper alleen nuttig voor (super)sportfietsen of is zon ding persoonsafhankelijk?
 
ik denk niet dat het met model te zien heeft, wel veel met trekkracht en
gewicht van de motor en dan nog ingewikkelder zaken zoals balhoofdshoek etc...
maken de motor al dan niet gevoeliger voor 't wegschieten vant stuurtje

i think .... vertrouw me niet blind })
 
Als jij denkt dat jij een stuurdemper nodig hebt, moet je er gewoon een opzetten. Het is JOUW motor en JIJ rijdt erop.

:^

als jij je niet veilig voelt op je motor, zeker eentje monteren.
alleen ik zou me niet zo druk maken op een RS250.
 
juist daarmee, zo denk ik er ook over ...
RS250 .. komaan, wat moet dat niet zijn als ik later ne cbr of shit koop
't is volgens mij een slechte leerschool zo met stuurdemper rijden

of bekijk het zo :
zou het goed zijn om nog even te wachten om ervaring op te doen ?
of
kopen maar! hoeveel ervaring je ook hebt ... dat slaan van het stuur
gaat niet minderen.


getekend
de onzekere beginneling -O-
 
juist daarmee, zo denk ik er ook over ...
RS250 .. komaan, wat moet dat niet zijn als ik later ne cbr of shit koop
't is volgens mij een slechte leerschool zo met stuurdemper rijden

of bekijk het zo :
zou het goed zijn om nog even te wachten om ervaring op te doen ?
of
kopen maar! hoeveel ervaring je ook hebt ... dat slaan van het stuur
gaat niet minderen.


getekend
de onzekere beginneling -O-


Ik zou niet weten waarom je met of zonder stuur demper meer of minder ervaring opdoet,...

Er zitten 2 kanten aan het verhaal, op zich is het wel goed om te wennen aan het feit dat je motor soms ff raar uit de hoek kan komen, en dat je daar rustig onder blijft, niet paniekt en alles lekker onder controle houdt.
Van de andere kant, mocht je ooit een echte tankslapper krijgen en met je hoofd richting een boom word gelanceerd, had je gehoopt dat ie erop zat..

Als jouw fiets regelmatig met zijn stuur slaat, en je wordt daar een beetje nerveus van, zou ik er gewoon een op leggen.

Je hebt een kans op het moment dat je op een zware racer rijdt dat je er veel minder last van hebt, het is echt per fiets afhankelijk.
En zelfs bij dezelfde merk en bouwjaar van een fiets kan de een meer slaan dan de ander

Blijft toch wel je eigen keuze ben ik bang...

Enigste tip die ik je kan geven, op het moment dat mensen beginnen te lullen in de trand van "echte motorrijders dit of dat,.." niet naar luisteren, is slechts ter bevordering van hun eigen ego...
 
En je moet niet meer boterhammen eten...bij een tankslapper moet je juist niet veel kracht op het stuur uitoefenen, maar zorgen dat je de motor zijn gang laat gaan en jij erop blijft zitten. Althans, dat is wat ik heb gelezen hierover geloof ik...
 
aha! en dus niet beginnen krampachtig aan dat stuur te duwen of te trekken tot
het ver krom is ook.
nu heb ik paar keer zo'n "oefenbochtje" wat mijn situatie ideaal duidelijk maakt
heeeel lange bocht die je toch aan een goede 140 kan nemen (is geen blinde bocht ook, echt een lekkerdje) en in die bocht een paar lelijke putten.
Nu moet ik zeggen dat het idd beter aanvoelt voor je stuur gewoon te laten werken, alleen was ik dan niet zeker van mezelf dat je de schok kan opvangen als het erop aankomt ... nu mijn conclusie is .. denk ik ... niemand kan het tegenhouden (i think), de schok is zodanig plots dat je de reactie niet hebt i guess om zoiets tegen te houden (tenzij je op voorhand al krampachtig opt stuurtje duwt natuurlijk)
anyway, bedankt voor de hartelijke tips
wat mij betreft mag hier een slotje op, de reacties helpen me verder in deze droom :z
 
in geval van tankslapper : stuur goed proberen vast te houden, recht voor je uit kijken en je ellebogen tegen de tank aan, zeker niet gaan remmen of zo want dat maakt 't alleen maar erger

heb 't een paar keer bij 180+ aan de hand gehad op mijn 2001 rs250 ;) is heel leuk als het al een goeie tankslapper is :X :W

heb toen ook maar een mooie WP demper aangeschaft(250€ oid)

sindsdien nooit meer probleme gehad met die tankslappers :)
stuurt wel wat zwaarder naargelang je 'm stroever instelt maar hij heeft ook niet meer de neiging om op bochtige wegen te klapperen met het stuur :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan