Superduke 990 remprobleem

SDR6

Die hard MF'er
12 mei 2006
525
158
Zeeuws Vlaanderen
Hallov allemaal,

Afgelopen weekend een cricuitdagje geboekt voor de superduke. Van toepassing op het verhaal is dat de remmen een maandje voor de dag van nieuwe vloeistof waren voorzien en al mee was gereden.
Nu doemde het volgende probleem zich op:
Sessie 1:
Na een rondje of 4-5 viel van het ene moment op het andere de remdruk 100% weg. Gewoon remhendel tegen het handvat en 0 remming. Binnen gereden en hierop de remmen ontlucht. Er kwam wel wat uit, maar niks opvallends.
Sessie 2:
Na 2-3 rondjes weer precies hetzlfde probleem... Weer terug pit in. Nu naar de technische dienst gereden waar ze er een zwaardere remvloeistof op hebben gestoken en met vacuumpomp hebben ontlucht.
Sessie 3:
Na 10-12 ronden toch weer hetzelfde probleem......

Hierop de SD maar aan de kant gezet....
Wat opvallend was dat de remdruk elke keer weer voor laten we zeggen 90% terug was tegen de tijd dat ik weer bij de paddock was. Lijkt dus een overhitting probleem te zijn. Kan dit door warmteontwikkeling van slechte remblokken komen? Schijfdikte heb ik gemeten en die zitten nog op de originele 4,0 mm.

Ik wil graag nog een dagje gaan doen maar met dit probleem in het achterhoofd wordt het wel wat spannend. Gelukkig was het steeds gebeurd op een plek waar het geen groot probleem vormde, maar als dit op einde rechte stuk gebeurt, weet ik liever niet wat de gevolgen zouden zijn.

Edit: Ik heb stalen remleidingen.
 
Nergens lekkage kunnen ontdekken?
Ik zou alles netjes afkuisen, aan alle aansluitingen een propere papieren zakdoek en een aantal keer flink remmen, daarna controleren.
Treedt het probleem ook op bij stilstand?
 
Sommige techniekers zijn gewend te sleutelen aan motoren die op een mooie zomerdag wat door het landschap bollen. Bij stevig circuitgebruik stel je veel hogere eisen aan het materiaal. Niet iedereen heeft het inzicht in wat dat vereist van de techniek en hoe te garanderen dat het zo goed is als het kan zijn.

Je vraagt om inzichten.. dit is de mijne. Doe jezelf een plezier.. neem racen serieus of stop ermee.
 
Sommige techniekers zijn gewend te sleutelen aan motoren die op een mooie zomerdag wat door het landschap bollen. Bij stevig circuitgebruik stel je veel hogere eisen aan het materiaal. Niet iedereen heeft het inzicht in wat dat vereist van de techniek en hoe te garanderen dat het zo goed is als het kan zijn.

Je vraagt om inzichten.. dit is de mijne. Doe jezelf een plezier.. neem racen serieus of stop
Waaruit trek je precies de conclusie dat ik het niet serieus neem? Wat een zure oude vent ben jij zeg.
 
Welke remvloeistof specificaties zijn er gebruikt? Welke soort remblokken? Is de standaard configuratie wel geschikt voor het totaalgewicht en jou rijstijl op dit circuit?
 
"zwaardere remvloeistof" ken ik niet

ik zou ze toch eens echt deftig laten ontluchten/nakijken, ook al is dat niet wat je wil horen.
ipv een 400ml bus hebben ze deze keer eentje van 1liter genomen, weegt meer ;-)

Zijn de remblokken nog dik genoeg?
Heb mij laten vertellen, als deze te dun zijn dat de remvloeistof ook sneller opwarmt en dus meer kans op fading.
Zijn de remklauwen/pistons nog goed/proper? Komen deze mooi terug of sleept de rem?
 
Sowieso hebben die technici waarschijnlijk je rem netjes ontlucht, maar dat is niet hetzelfde als vervangen. Mogelijk bij de beurt daarvóór ook. Dat betekent dat je nog steeds voornamelijk met de remvloeistof rijdt die er al in zat. (nogmaals: die garagebeurt kan ook anders zijn, maar dat kan ik niet weten).
Die remvloeistof kan óf al ouder zijn, wat het kookpunt verlaagt doordat het vervuilt en water aantrekt, óf is gewoon niet berekend op de extra hitte die circuitgebruik oplevert. Remvloeistof komt in verschillende temperatuurgradaties. Je zult dus een andere vloeistof moeten nemen en dat werkt alleen zoals op 't flesje staat als je het volledig vervangt. Bij elke verdunning, hetzij aanvullen, hetzij verouderen, daalt de indicatietemperatuur.

Dus doe jezelf eens een plezier met een complete flush en probeer het dan nog eens.

....nadeel is alleen dat elke remvloeistof z'n gebruiksgebied heeft, z'n prijs en z'n houdbaarheid. Dat is dan ook de reden dat het er standaard niet in zou zitten. Alles heeft z'n prijs.
 
oké, 'zwaardere vloeistof' met een vacuümpomp, oké oké.... en meteen resultaat in de vorm van een pak extra rondes. Dus 't werkt wel.

Blijft staan dat de symptomen exact oververhitting impliceren en dat je daar nog eens naar kunt kijken.
Volgende vraag: rij je veel circuit?
 
Je zult dus een andere vloeistof moeten nemen en dat werkt alleen zoals op 't flesje staat als je het volledig vervangt. Bij elke verdunning, hetzij aanvullen, hetzij verouderen, daalt de indicatietemperatuur.
ik dacht altijd dat er in bepaalde dot code geen verschil zat?
Dot 4 is Dot 4? klopt dit dan niet?

Dot 5 heeft hoger kookpunt, maar kan je niet zomaar in een dot 4 installatie gooien.
 
Weet je zeker dat de vloeistof in de klauw ook ververst is? Als de ontluchtingsnippel op de banjobout zit krijg je dit namelijk alleen voor elkaar door de nippel open te zetten en dan de zuigers terug in de klauw te drukken.
 
  • Haha
Waarderingen: Loki
Weet je zeker dat de vloeistof in de klauw ook ververst is? Als de ontluchtingsnippel op de banjobout zit krijg je dit namelijk alleen voor elkaar door de nippel open te zetten en dan de zuigers terug in de klauw te drukken.
Ik zie niet voor me hoe je, door de zuigers in hun boring terug te duwen, de remvloeistof achter de zuigers (in de klauwen dus) ververst kan worden.
 
oké, 'zwaardere vloeistof' met een vacuümpomp, oké oké.... en meteen resultaat in de vorm van een pak extra rondes. Dus 't werkt wel.

Blijft staan dat de symptomen exact oververhitting impliceren en dat je daar nog eens naar kunt kijken.
Volgende vraag: rij je veel circuit?
Dit is dus ook waar ik naar neig, ergens raakt de boel overhit. Moet dus zien te achterhalen waardoor.
Ik rij niet veel circuit, was 12 jaar geleden.
 
Wat je beschrijft is oververhitting. Ik ken het want heb het meegemaakt op Zandvoort met een motortje met enkele remschijf en 2-zuigerremklauw.

Een superduke met dikke dubbele radiale klauwen, fatsoenlijke remblokjes en voldoende dikke schijven zou niet moeten oververhitten bij beginnend circuitgebruik (ik neem aan dat je beginner bent), zelfs met oude remvloeistof moet je dan behoorlijk raar doen om hem te oververhitten.

Ik denk dus dat er iets niet in orde is waardoor de oververhitting ontstaat, licht aanlopende remmen bijvoorbeeld. Controleer alles goed of breng de motor weg en laat een professional ernaar kijken.
 
Dit is dus ook waar ik naar neig, ergens raakt de boel overhit. Moet dus zien te achterhalen waardoor.
Ik rij niet veel circuit, was 12 jaar geleden.
Dat zal ook schelen. Dan gok ik dat je niet op het randje remt, mogelijk ook meer dan noodzakelijk. Dat is op zich niet erg, maar het scheelt natuurlijk wel qua warmteontwikkeling.
Als je dan toch op zoek gaat, probeer dan alle factoren mee te laten werken. Het is een optelsom, die nu voor jou uitkomt op een loeihete rem. Vloeistof helpt, ervaring helpt, tips van kenners helpen ook. Serveer ze dus ook niet zomaar af. (die remzuigers hierboven, daar zit echt wel wat in)
 
Zeker wel.
Maar; ik zie het niet voor me dat de (rest) inhoud van de klauw en de remleiding tot aan de nippel bovenaan bij de banjobout daarmee ververst wordt.

Jij wel?
Ik bedoel dus de nippel op de banjobout van de klauw. En ja, er zal wat vloeistof achter blijven, maar dan heb je je best toch gedaan of niet? En de rest van het systeem (leidingen, hoofdremcilinder) ververs je gewoon op de normale manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan