supersport: gebruik vs toerental bij gelijke snelheid

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Ik heb al een paar keer gezocht, maar er werd steeds vergeleken bij verschillende snelheden; wat een te groot verschil maakt gezien de luchtweerstand (die kwadratsich toeneemt

Stel; ik rij 90kmh stabiel

2th: 6500rpm
3th: 5250rpm
4th: 4000rpm
5th: 3000rpm

(schatting, weet de exacte getallen niet helemaal uit het hoofd. Onder de 2500rpm gaat ie trouwens een beetje bokken)

In wel geval zou ik dan het minste brandstof gebruiken? Bij auto zegt men dat je zo laag mogelijk moet zitten. maar een auto gaat maar tot ca 6000rpm, een Supersport motor tot ca 14.000.

Heeft iemand dit al eens uitgetest? ik rij nu meestal 3000rpm op de rechte stukken en bij bochtenwerk 4000-5000rpm.

Motor in mijn geval is dus een 750cc ZXR met carbs. ik rij nu 1:17 gemiddeld met 50% van de km's BK. Rijstijl wisselend sportief en netjes (dus zowel volgas weg bij het stoplicht als ook relaxed met vroeg opschakelen)
 
Laatst bewerkt:
Op welk toerental heb je het meeste koppel tot je beschikking?
Dat van een auto gaat trouwens niet op, als je in ondertoeren zit (met diesel!) verbruikt 'ie meer.
 
Laatst bewerkt:
heb geen autorijbewijs :) ben begonnen met 2 wielen dus weet niet hoe dat bij diesel zit :)

maximale koppel zit volgens fabrieksopgave op 9.000rpm (geen idee of dat bij de mijne ook nog daar zit aangezien er het nodige aan is gesleuteld)
Motor is trouwens voorzien van een Dynajet kit.

@sjorrit
Ik had gelezen dat het toerental waar de motor het meeste koppel niet per definitie het toerental is waar de motor het minste verbruikt (?).
 
Laatst bewerkt:
Verbruiksmeter installeren en testen :)
Maar ik vind het maar onzin om dit te weten. Motorrijden is een passie, een gevoel.... fuck het verbruik 8-)
 
Ik heb wel eens gehoord dat op 2/3 van je maximale toerental de beste kruissnelheid is qua verbruik.
Of het waar is....
In mijn 6 rijdt ik dan volgens mij 160 km/h lijkt me niet jofel voor de portomonee.
 
2/3 van max toerental zou dus ca 8500rpm betekenen :) dan mag ik wel een vervanger voor mijn open uitlaat zoeken :D
 
Laatst bewerkt:
Verbruiksmeter installeren en testen :)
Maar ik vind het maar onzin om dit te weten. Motorrijden is een passie, een gevoel.... fuck het verbruik 8-)
:^
Wordt weinig leuker als je alleen maar denk aan wat het ding verbruikt. Dan nog liever geen motor dan op het verbruik van het ding moeten letten. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan