Sur-Ron Light Bee (alle versies)

dikiedik

Die hard MF'er
31 mei 2004
404
27
Rotterdam
Naar aanleiding van Niu, Super Soco, anders? nu dan dit topic.
1666183774975.png

Ik wil de Sur-Ron dus ZELF op kenteken gaan zetten.
In dit topic zal ik alles proberen bij te houden, zodat het hopelijk voor anderen ook makkelijk wordt om dit te doen.

Allereerst waar ik nu ben en hoe ik hier ben gekomen.

Ik volg op YouTube een aantal mensen (uit de USA) met zo'n apparaat en ik had zoiets van "Dat wil ik ook !!!".
Nu wil het toeval dat de Light-Bee (vanaf nu alleen als LB) in Nederland is 2 varianten te koop is namelijk:
- LB X Street
- LB X OFF-ROAD

De Street heeft in de EU een typegoedkeuring als bromfiets (L1e-B) en is dus beperkt tot 3Kw en 45 Km/u, deze is redelijk eenvoudig terug op de fabrieksinstellingen te zetten waardoor deze dus weer gebruik kan maken van het volle vermogen en de volle snelheid (6Kw en 75Km/u).
Als je dit doet ben je dus niet meer verzekerd en klopt het kenteken niet meer.

De OFF-ROAD is standaard dus niet begrensd en heeft dus 6Kw en 75Km/u. Hier is echter geen typegoedkeuring voor.
Voor off-road gebruik is dit ook niet nodig.

Nu ben ik bezig met het onderzoeken of het mogelijk is om een L32-A2(E of T) registratie te verkrijgen voor 1 van de 2.

Waarom de toevoeging van E of T achter de A2 (Enduro en/of Trial)? Omdat er dan een uitzondering voor de eis van ABS geldt.

Technisch zijn de beide varianten identiek.
De verlichting is gewoon los te bestellen en is zo aan te sluiten op de off-road, dus daar voorzie ik geen problemen.
Het elektrische systeem is al goedgekeurd op de bromfiets variant, en goedgekeurd dus ook hier voorzie ik geen problemen.

Ik sta nu dus op de 2-sprong van:
- Ga ik een STREET model kopen en deze proberen om te laten zetten? (misschien makkelijkst omdat hij al is toegelaten, alleen kenteken categorie wordt aangepast)
- Ga ik een OFF-ROAD model kopen en deze proberen op kenteken te krijgen? (misschien makkelijkst omdat er vaker crossers op kenteken gezet worden)

Aan beide opties zitten de nodige wettelijke haken en ogen, en ook de kosten van de verschillende opties zullen waarschijnlijk behoorlijk uiteen lopen.

Ik heb een mail uit staan naar de RDW, maar nog geen antwoord.

Voor nu tot hier.

Heb je tips dan graag reactie.
 
Laatst bewerkt:
Kun je achterhalen of hij al ergens binnen de EU als zodanig is goed gekeurd?
Want dan zou je hem daar kunnen kopen met papieren en dan kan [bijvoorbeeld Duits] kenteken zo over gezet worden naar een NL kenteken.
Of dat type goedkeuringsnummer in NL misschien gebruiken bij de RDW.
 
Ik kan je vast met de RDW op weg helpen:

Daar gaan ze aan refereren. Je moet de regeling voertuigen hoofdstuk 5 doornemen en checken met de motor en de wijze van keuren voor motoren na 2017.
Enige vraag die wel relevant is, is of de EMC keuring (R10 keuring) van de brommer ook gebruikt mag worden voor jouw project. Zo niet, gok ik dat het goedkoper is om een harley davidson livewire te kopen.

Als je niet door de wetteksten heen komt, geef maar even een seintje.
 
Niet gewoon de Storm Bee?
Nu ook leverbaar, heb dr op gereden en best geinig. Is al een motor.

Ik zou voor de bromfiets gaan. Die is al erkend als voertuig en daar zijn bepaalde zaken aan vastgelegd.
 
Niet gewoon de Storm Bee?
Nu ook leverbaar, heb dr op gereden en best geinig. Is al een motor.

Ik zou voor de bromfiets gaan. Die is al erkend als voertuig en daar zijn bepaalde zaken aan vastgelegd.

De Storm Bee vind ik te duur en te zwaar voor waar ik deze voor wil gebruiken (stadsverkeer en een beetje trial rijden), en de bromfiets vind ik te langzaam om tussen de auto's mee te rijden.

De aantrekkingskracht van de Light Bee is nu juist het zeer lage gewicht en de prijs.

De begrenzing in de Street is gewoon een begrenzing die door het simpel doorknippen van 1 draadje ongedaan gemaakt kan worden, en dus ook weer gemakkelijk aangesloten kan worden.

Eventueel kan ik dus gewoon op brommer kenteken naar de RDW, daar pas het draadje doorknippen (en netjes wegwerken natuurlijk), en in geval van niet goed bevonden weer opnieuw aansluiten en onverrichte zaken legaal op bromfiets weer naar huis.

Toch? Of zie ik dat verkeerd (volgens de wet)?

Bovendien is er onlangs het 1 en ander "gelekt" over een mogelijke nieuwe sur-ron voor 2023. Deze lijkt kwa specs (en hopelijk ook kwa prijs) een beetje tussen de Light bee en de storm bee in te gaan vallen en (hopelijk ook in de EU) volledig legaal op de weg te gaan mogen als motorfiets.


Dus ik denk dat ik maar even afwacht wat hier van terecht komt. Want ik ben niet van plan om een sur-ron te kopen en dan vervolgens er achter te komen dat het of helemaal niet mogelijk is om deze op motor kenteken te krijgen, of dat het zo duur gaat worden dat ik alsnog beter had kunnen wachten op ....

Laat me weten wat jullie hier van denken.
 
Laatst bewerkt:
Of je plaatst een schakelaar op een onzichtbare plek en rijdt legaal als brommer naar je trial locatie, gaat daar onbegrensd aan de slag en rijdt begrensd en legaal weer terug.
 
Of je plaatst een schakelaar op een onzichtbare plek en rijdt legaal als brommer naar je trial locatie, gaat daar onbegrensd aan de slag en rijdt begrensd en legaal weer terug.
heel officieel mag een begrenzing niet met een schakelaar ongedaan gemaakt kunnen worden. Zie half scooterrijdend nederland die zo'n ding vroeger had.
 
Ik wil juist ook op de weg gebruik kunnen maken van het volledige vermogen om beter met het verkeer mee te kunnen.

Ik heb als antwoord op mijn vraag bij een dealer het antwoord gekregen dat het niet zou kunnen, omdat hij geen 100 Km/u haalt en dus niet de snelweg op mag.
Maar dat is natuurlijk onzin, want:
- Op de snelweg mag elk moorvoertuig dat ten minste 60 Km/u kan en mag.
- Er zijn nu ook al een hele stapel A1 motoren (benzine en elektrisch) die de 100 niet halen.

Bovendien, ook trial-motorfietsen kun je op kenteken krijgen (halen ook de 100 vaak niet), en juist op dit type kenteken (L3e-AxT) zou ik de
Sur-Ron willen zetten.
Omdat dit type motor vrijgesteld is van ABS en/of gecombineerd remsysteem (en euro6 emissieregels, maar daar hebben we hier niets mee te maken natuurlijk).

Is er iemand op dit forum met een Sur-ron die samen met mij naar de RDW wil gaan om te kijken of het kan (op mijn kosten uiteraard)
 
Ik wil juist ook op de weg gebruik kunnen maken van het volledige vermogen om beter met het verkeer mee te kunnen.

Ik heb als antwoord op mijn vraag bij een dealer het antwoord gekregen dat het niet zou kunnen, omdat hij geen 100 Km/u haalt en dus niet de snelweg op mag.
Maar dat is natuurlijk onzin, want:
- Op de snelweg mag elk moorvoertuig dat ten minste 60 Km/u kan en mag.
- Er zijn nu ook al een hele stapel A1 motoren (benzine en elektrisch) die de 100 niet halen.

Bovendien, ook trial-motorfietsen kun je op kenteken krijgen (halen ook de 100 vaak niet), en juist op dit type kenteken (L3e-AxT) zou ik de
Sur-Ron willen zetten.
Omdat dit type motor vrijgesteld is van ABS en/of gecombineerd remsysteem (en euro6 emissieregels, maar daar hebben we hier niets mee te maken natuurlijk).

Is er iemand op dit forum met een Sur-ron die samen met mij naar de RDW wil gaan om te kijken of het kan (op mijn kosten uiteraard)
Onze L5e haalt de 60 niet eens, mogen we niet de snelweg mee op, maar kan wel zo gekeurd worden.

Maar nogmaals, ik denk dat het grootste risico de R10 keuring (EMC) is. Als je die mee kan pakken vanaf de brommer versie zit je volgens mij al een heel eind gebakken. Zo niet, zet maar een streep door het idee.
 
Het lijkt er op de grotere broer van de light-Bee klaar staat om gereleased te worden, en zal komen onder de naam Ultra-Bee zie :
Deze lijkt vanaf het begin aan ontwikkeld te zijn om (hopelijk ook in de EU) gewoon de weg op te mogen door af fabriek dus al verlichting, kentekenplaathouder, passagier voetsteuntjes, richtingaanwijzers, ... (hopelijk dus met motorfiets kenteken en niet ge-downgrade naar bromfiets).
Ik wacht gespannen af.
 
Het ziet er naar uit dat de Ultra-Bee inderdaad op motorfiets kenteken te krijgen gaat zijn (in ieder geval in België, dus dan moet dat hier ook gaan kunnen). Zie: Surron Ultra Bee | SurRon Center
Ik kan niet wachten tot de prijs bekendgemaakt wordt.
 

Deze motor heb ik al gereden en staat in de winkel. Met kenteken en al.
 
Die heb ik ook al gezien, maar die vind ik ten eerste te duur, ten tweede overkill voor waar ik hem voor wil gebruiken (woon-werk in de stad soms klein stukje 80 Km/u weg en trial).
Bovendien heeft de Ultra-Bee de mogelijkheid om de lader onder het zadel mee te nemen, waardoor je bij oma, thuis of op het werk kunt laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan