Nieuwe Electrische Superbike: Lightning LS-218

Als alle voertuigen elektrisch zouden zijn dan zouden er geen grondstoffen genoeg zijn om de accu's te maken en zouden we niet weten waar we met de afgewerkte accu's naar toe moeten.

Wat betreft de accu's zal dat nog wel mee vallen.
Er is lithium genoeg op de wereld, aanwezig in ontginbare zoutlagen.

Op een gegeven moment zal er wel een doorbraak zijn op het gebied van de accu zodat grotere capaciteiten samen met een klein gewicht geproduceerd kunnen worden.

De eerste auto's waren ook peperduur, totdat ene Henry Ford het productieproces onder de loep nam en relatief goedkoop de T-ford ging produceren. Zo zal het met alles gaan.

Het eerste stukje aluminium was voor de rijken, niet dat ze er iets mee konden maar het was duurder dan goud. Gewoon om te pronken. Nu kost het zo'n beetje 4 euro per kg.

Maar op dit moment heb je een auto nodig die 2 ton weegt, om trend € 100.000,= kost om een beetje actieradius te hebben. Of een motor van €
 
Als alle voertuigen elektrisch zouden zijn dan zouden er geen grondstoffen genoeg zijn om de accu's te maken en zouden we niet weten waar we met de afgewerkte accu's naar toe moeten.

Wat betreft de accu's zal dat nog wel mee vallen.
Er is lithium genoeg op de wereld, aanwezig in ontginbare zoutlagen.

Op een gegeven moment zal er wel een doorbraak zijn op het gebied van de accu zodat grotere capaciteiten samen met een klein gewicht geproduceerd kunnen worden.

De eerste auto's waren ook peperduur, totdat ene Henry Ford het productieproces onder de loep nam en relatief goedkoop de T-ford ging produceren. Zo zal het met alles gaan.

Het eerste stukje aluminium was voor de rijken, niet dat ze er iets mee konden maar het was duurder dan goud. Gewoon om te pronken. Nu kost het zo'n beetje 4 euro per kg.

Maar op dit moment heb je een auto nodig die 2 ton weegt, om trend € 100.000,= kost om een beetje actieradius te hebben. Of een motor van rondde € 30.000,=
 
Het eerste stukje aluminium was voor de rijken, niet dat ze er iets mee konden maar het was duurder dan goud. Gewoon om te pronken. Nu kost het zo'n beetje 4 euro per kg.
Als je het nu over een belachelijk energieverslindend productieproces hebt. Gelukkig is het goed te recyclen, maar nieuw aluminium zou onbetaalbaar moeten zijn.
Vroeger werd het gestolde elektriciteit genoemd, dat dekt aardig de lading.
 
Er mist nog wel meer.... Gezond verstand.
Dit komt zeker van Top Gear of van een oliemaatschappij.

Het hele verhaal klopt van geen kant.

Een bekend instituut heeft wél goed onderzoek gedaan, daaruit blijkt dat een elektrische auto in 2020 van "well to wheel" gemiddeld 22% tot 35% minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzinewagen.
Dat is dus inclusief alles.

Hier de link: ANWB over onderzoek TNO.

Ze vergelijken zo te zien de elekctrische auto met de 'gemiddelde' gewone auto. :?
Da's wel makkelijk volgens mij, om het dan 22-25% beter te doen. :P
 
Ze vergelijken zo te zien de elekctrische auto met de 'gemiddelde' gewone auto. :?
Da's wel makkelijk volgens mij, om het dan 22-25% beter te doen. :P
Als je een niet gewone fossiele auto verkoopt raak je hem ook niet kwijt. Dan heb je een geblazen 500cc Rotax in een aerodynamische tweepersoons huls met een top van 110.
Op zich een heel logisch ding, maar niemand die hem wil hebben.
Men wil namelijk het hele jaar alleen in een 2 liter auto woon-werk rijden omdat men in de zomer 3000km een caravan moet trekken.
 
Als je het nu over een belachelijk energieverslindend productieproces hebt. Gelukkig is het goed te recyclen, maar nieuw aluminium zou onbetaalbaar moeten zijn.
Vroeger werd het gestolde elektriciteit genoemd, dat dekt aardig de lading.

Tegenwoordig wordt ca. 60% van het aluminium uit het erts (bauxiet Al2O3) gewonnen door elektriciteit van waterkrachtcentrales en de rest uit kernenergie.

Aluminium is een zeer belangrijke grondstof. Als dat onbetaalbaar zou zijn door de energiekosten dan zouden vele metalen onbetaalbaar zijn om te produceren.
Wij zouden dan weer in een samenleving terechtkomen van pakweg het jaar 1500.

Een vliegtuig van staal, ze zijn er geweest, zou vele malen meer brandstof nodig hebben tijdens het vliegen. Wat te denken aan de hoeveelheid brandstof als dat vliegtuig een jaar of 20 vliegt, op wat onderhoud na de klok rond. Op bepaalde lange vluchten kost elke kg ook een kg extra brandstof. Om de extra brandstof mee te nemen kost dat ook weer extra brandstof. Dus een beetje gewichtsbesparing , ook al is het materiaal 4-5 keer zo duur , loont de moeite.

Zo zijn er legio voorbeelden van materialen die duur zijn om te ontginnen maar broodnodig zijn voor een maatschappij zoals wij die kennen en waarvan wij deel uitmaken.
 
Hallo!

Het is inmiddels 2017 en op YouTube zijn geen VS filmpjes (e.g. LS-218 vs Bugatti Veyron of LS-218 vs H2R) te vinden en in de afgelopen 2 jaar zijn er geen nieuwe reviews of gebruikers films toegevoegd op YouTube. De enige recente video's zijn van een spel waarin de motor populair is.

Het lijkt er op dat de LS-218 nog niet is verkocht, echter is de LS-218 wel te koop, ook in Nederland. Op 23 maart 2016 ontving ik van Lightning Motors Corp. de volgende aanbieding:

Dear Mr. [hidden],

Thank you for your email inquiry. Up until now we have only been selling bikes on the west coast of USA. We do not have any dealers in Europe yet – to be up front with you, our plan was to wait for 10 orders for a country for export then seek a dealer but if you are willing to take delivery without local support we would be willing to get the first one to you.

I can forward the appropriate Reservation Form if you are interested.

There are 3 battery configurations –

Base model - 12kw - $38,888 USD (deposit $1,950 USD / 1,745 Euro)

Upgrades – 15kw - $42,888 USD (deposit $2,150 USD / 1,925 Euro)

Or – 20kw - $46,888 USD (deposit $2,350 USD / 2,100 Euro)

The deposit is held in an escrow account and refundable. If there is an interest without local support I can forward Reservation Form.

Once deposit is received we will contact you to finalize your build order – color, suspension options, wheel options (standard forged aluminum, carbon fiber or Marchesini forged magnesium), charger (wall mount and removable on-board) plus any other custom items you have in mind.

If you have any questions or concerns please do not hesitate to contact me.

Thank you again,

Respectfully,

Dave

Ik zou verwachten dat er immense interesse is in de motor. De motor kan elke superbike verslaan in acceleratie en topsnelheid en persoonlijk vind ik het de mooiste motor die ik tot nu toe heb gezien.

Weet iemand wellicht een verklaring voor het ontbreken van uitgebreide reviews / gebruikersvideo's en VS filmpjes in de afgelopen 2 jaar?
 
Ik vermoed dat het prijskaartje een beetje meespeelt. Zitten bijvoorbeeld al de invoerrechten en BTW er bij opgeteld? Zo niet dan komt de 12kW versie best dicht bij de 50k euro,en das best veul geld voor een fiets zonder dealernetwerk. Als je een onderdeeltje sloopt of tegen een software bug aanloopt ben je 'on your own'...
 
Ik zou met iets minder specs maar een iets langere actieradius ook tevreden zijn.

Dus ipv 350 km/u en 228 NM, zou ik ook tevreden zijn met 290 km/u top en 200 nm. Als hij dan 350 km kan rijden...
 
50.000 euro om te kunnen rijden in Nederland is veel geld voor massaverkoop maar het bedrag is niet uitzonderlijk hoog. Een gemiddelde sportauto kost meer en topmodellen kosten al snel 300.000 euro.

Een elektrische LS-218 is exclusiever dan een Ferrari.

Het bereik van de accu's lijkt mij ook geen probleem. Met een bereik van 200 tot 290km kun je van Amsterdam naar Groningen rijden, (gratis) opladen bij een hotel of restaurant en weer terug.

Als er straks voldoende elektrische tankstations zijn dan kun je in 30 minuten opladen voor 200 tot 290km bereik zodat je ook door Europa kunt cruisen.

30 mins on a DC fast charger
120 minutes on level 2 charger

YouTube omvat ook Amerika en Europa. Het is opvallend dat er in de afgelopen 2 jaar geen nieuwe films van gebruikers zijn toegevoegd, bijvoorbeeld geen racebaan, test of marketing video's en geen journalistieke video's / reviews (met uitzondering van enkele algemene video's met oud beeldmateriaal).

ls-218 - YouTube
 
Inderdaad. Hoe rijdt dit nou? Gewoon gassen? Net een scooter dus?
Design is wel top. Vraag mij alleen af waarom ze dat grote zaagblad achter hebben gemonteerd als die toch ruim 200 nm heeft.

De oplaadtijd van 30 minuten voor een bereik van 290 km is ook niet verkeerd! Denk dat ik met mijn 600 super sport de 290 op 1 tank niet haal.


Dat zijn allemaal maximale, bij flink gassen mag je hopen op de helft van de opgegeven actieradius.
 
Terug
Bovenaan Onderaan