Nieuwe Electrische Superbike: Lightning LS-218

Of het een hype is zullen we over 15 jaar nog eens beoordelen.
Maar probeer eens uit te leggen hoe een Otto motor werkt. Dat principe met explosies en drie zinsloze slagen per arbeidsslag en 70% omzetting van de energie in warmte is zo debiel primitief dat het onbegrijpelijk is dat het nog steeds gebruikt wordt.
Heb je misschien gemist hoeveel belastinggeld er na 2008 in de autoindustrie gepompt is?

Nog wat vergeten.
Dat belastinggeld was er om de auto industrie te redden en heeft niets met elektrisch rijden te maken.
 
Zolang de commercie er geen brood in ziet zullen we nog lang, zeer lang moeten wachten voordat er een BETAALBARE motor op de markt komt.
Kijken we naar bijvoorbeeld wind energie zie je dat daar zeer veel overheidssteun (dus geld!) in zit. Een land als Denemarken zat als haantje de voorste om om profijt te krijgen als het aan zou slaan. De Deense overheid heeft zich echter helemaal terug getrokken omdat het een bodemloze put was. In Nederland zijn ze nog niet zover maar dat zal wel niet al te lang meer duren voordat ook hier de schellen van hun ogen vallen.
Dat er momenteel Deense bedrijven zijn die voorop lopen inzake windenergie is wel een feit, maar ze verkopen eigenlijk een fabeltje! Deze bewering komt niet van mij maar van een persoon IN de Deense overheid/regering.

gr. Boud
 
Vind het een mooi ding maar kom op: 30.000 euro, dat gaat dus geen hond kopen natuurlijk.
De Tesla model S zou ook geen hond kopen , ware het niet dat je dat ding ongeveer voor de prijs van een VW golf kan leasen of in de zaak kunt kopen door alle subsidies die erop zitten.

Heb zelf ook wel eens overwogen om electrisch te gaan rijden, en dan in de vorm van een snorscooter maar met alleen al het verschil in aanschafprijs (electriciteitskosten niet eens meegerekend) kon ik al bijna 25.000 km aan benzine verstoken. Tja, het milieu is belangrijk maar het moet wel economisch haalbaar zijn.

Een half uur opladen aan een snellader (is ie dan vol of voor 80% vol ? ) is wel weer acceptabel.
Als je een snellader kan vinden natuurlijk....

En wat hiervoor al ergens gepost was: electrisch rijden lijkt goed voor het milieu maar als je alles echt goed bij elkaar zet valt dat toch tegen. Bij electrische auto's schijnt de hoeveelheid fijnstof die ze uitstoten (door remstof en bandenslijtage) bijna net zo hoog als bij een benzineauto puur omdat electrische auto 's veel zwaarder zijn. Hoe dat bij motorfietsen zit weet ik niet, gewicht lijkt daar mee te vallen, geloof dat die lichtning zo'n 220kg weegt dus dat valt mee.

Maarja, de energie moet alsnog érgens vandaan komen. En die electromotoren bevatten ook veel edelmetalen zoals neodium wat vrij zeldzaam is en voornamelijk in China gewonnen wordt. Het is zelfs zo zeldzaam en schaars dat we domweg niet genoeg van die edelmetalen op aarde hébben om iedereen electrisch te laten rijden én ook nog eens windmolens te gebruiken om de energie die nodig is voor electrisch rijden op te wekken (in een windmolen zit immers ook een electromotor alleen wordt die andersom gebruikt als generator).
Dan heb je nog wat metalen nodig voor de accu's, vooral lithium. Niet alleen schaars, ook erg milieuvervuilend om uit de grond te halen.

Dus interessant : Ja
Met de huidige technieken interessant: Absoluut niet.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat vergeten.
Dat belastinggeld was er om de auto industrie te redden en heeft niets met elektrisch rijden te maken.
Dat geld is voornamelijk gebruiktom autofabrieken met overproductie door te laten draaien van de fabrikanten die al jaren niets, maar dan ook helemaal niets aan innovatie gedaan hebben.
Het was voor de industrie beter geweest als deze bedrijven gewoon falliet gegaan waren. Maar dat is voor de werknemers weer niet zo leuk.

En het "windmolens draaien op subsidie" verhaal. Reken even uit hoeveel cent subsidie er gegeven wordt en hoeveel belasting er per MW geint wordt.

Magneten gaat voor windmolens op termijn een probleem worden. Maar dat zal voor Denemarken niet het bezwaar zijn. Ik denk eerder dat Denemarken goedkoper zijn eigen olie op kan stoken, daar produceren ze namelijk 250 vaten per dag van. Nederland ook ongeveer zeventig.
Nederland - Productie olie - Historische Gegevens
 
Beetje off topic.

Ik heb het nog een doorgerekend voor een volledig elektrisch aangedreven auto.

Een elektrische auto stoot indirect het dubbele aan CO2 hoeveelheid uit van een conventionele benzineauto.

Dan nog het argument dat een elektrische auto met groene stroom wordt geladen kunnen we doorprikken.
Het groene stroomverhaal is blijkbaar voor een groot deel een farce.

Nederland levert voor ca. 10-12 % van de totale hoeveelheid benodigd verbruik groene stroom. Dat komt van windmolens en door verbranding van waarschijnlijk hout en ander organisch materiaal.
Dus deze manier van opwekken verhoogt het CO2 nivo niet als er maar hetzelfde nieuwe aanplant of groei van bomen en planten voor in de plaats komt als dat er verbrand wordt. Het is de vraag of dat ook gebeurd.

In Nederland wordt pakweg 36% groene stroom verkocht. (bron WISE)
36-12=24 , er wordt dus 24% stroom ergens anders vandaan gehaald. Dat komt in de vorm van certificaten (GVO 's) (garantie van Oorsprong) uit bijv. Noorwegen. Met hun waterkrachtcentrales hebben zij "de echte" groene stroom die ook daar wordt verbruikt. Hun certificaten bieden ze te koop aan omdat zei er verder niets mee doen. Op papier hebben de Noren dus grijze stroom als zei de certificaten verkocht hebben.

De certificaten worden doorverkocht aan handelaren en die verkopen het hier als zijnde groene stroom. uiteindelijk is er niemand die groene van grijze stroom kan onderscheiden als het eenmaal op het net zit.
Dus 24% van de groene stroom is uiteindelijk gewoon steenkool gestookt of ingekocht uit Duitsland (bruinkool) of Frankrijk (kernenergie).

Dus de Noren hebben 100% grijze stroom , maar hebben wel een zuiverdere lucht en stoten geen CO2 uit. Wij hebben 36% groene stroom maar is de lucht toch verontreinigd en stoten wij CO2 uit alsof wij voor 90% kolen stoken, wat uiteindelijk de waarheid is.
 
Het zoveelste resultaat van fraaie stukjes wetgeving bedacht en goedgekeurd door mensen die totaal geen inhoudelijke kennis hebben over het onderwerp.
 
Een elektrische auto stoot indirect het dubbele aan CO2 hoeveelheid uit van een conventionele benzineauto.
Bron?

Een elektrisch voertuig zet vrijwel alle meegenomen energie om in beweging. Een elektriciteitscentrale is vele malen rendabeler als een verbrandingsmotor. bovendien wordt CO2 afgevangen. Vervolgens heb je een heel "windmolens draaien op subsidie" verhaal dat niet ter zake doet.
Waar verliest de wijze van opwekking van elektrische energie dan net zoveel rendement als een zuigermotor?
En wat zou jouw alternatief dan zijn? Of denk je dat we nog 100 jaar door kunnen gaan met opstoken van fossiele energie?
 
Bron?

Een elektrisch voertuig zet vrijwel alle meegenomen energie om in beweging. Een elektriciteitscentrale is vele malen rendabeler als een verbrandingsmotor. bovendien wordt CO2 afgevangen. Vervolgens heb je een heel "windmolens draaien op subsidie" verhaal dat niet ter zake doet.
Waar verliest de wijze van opwekking van elektrische energie dan net zoveel rendement als een zuigermotor?
En wat zou jouw alternatief dan zijn? Of denk je dat we nog 100 jaar door kunnen gaan met opstoken van fossiele energie?

Je kan het zelf berekenen aan de hand van de gegevens van een elektrische auto.

1Kw elektriciteit veroorzaakt 740 gram CO2.
Dan moet je alle verliezen daarbij optellen , dat zijn er nogal wat.

Voor elke Km komt dat uit op pakweg 270 gram CO2. Niet meegerekend het verwarmen van het interieur in de winter . Er zou eventueel 10% af kunnen voor de groene stroom in Nederland geproduceerd.

Een conventionele auto op benzine die 1:20 rijdt stoot 132 gram Co2 uit, het verwarmen in de winter is daarbij inbegrepen want daar wordt het koelwater voor gebruikt.
 
Je kan het zelf berekenen aan de hand van de gegevens van een elektrische auto.

1Kw elektriciteit veroorzaakt 740 gram CO2.
Dan moet je alle verliezen daarbij optellen , dat zijn er nogal wat.

Voor elke Km komt dat uit op pakweg 270 gram CO2. Niet meegerekend het verwarmen van het interieur in de winter . Er zou eventueel 10% af kunnen voor de groene stroom in Nederland geproduceerd.

Een conventionele auto op benzine die 1:20 rijdt stoot 132 gram Co2 uit, het verwarmen in de winter is daarbij inbegrepen want daar wordt het koelwater voor gebruikt.
Mits je elektrisch op grijze stroom rijdt. Waarbij je een erg hoge waarde aanhoudt. 500 komt eerder in de richting. Maar met een zonnepaneel, of windmolen kom je aardig op nul. Om het nog even lastiger te maken wil ik de afvalverbranding in Nederland er nog even bijtrekken. Waar we voorheen afval in de fik staken en daarnaast een elektriciteitscentrale hadden, stoken we tegenwoordig elektriciteitscentrales op afval. Er vind dus ook een verschuiving van CO2 plaats. Om een zuiver vergelijk te maken zou je niet de uitstoot moeten vergelijken, maar de opname van niet hernieuwbare energie.

Niet dat het mij ene ruk uitmaakt, ik vind verbrandingsmotoren primitief en kan niet wachten tot ik een elektrische motorfiets kan betalen.
Als je wat aan het broeikaseffect wil doen moet je vleesconsumptie ontmoedigen.
 
sorry maar op 1kW kom jij de straat niet uit hoor :) Misschien 1kWh? Waar komen deze getallen vandaan? Ik ben wel benieuwd namelijk want er is veel teveel poeha en aannames op dit gebied.

Rendement van een centrale ligt ongeveer op 40%, voor een automotor zal je op de 20% redement zitten.

laadrendement van een accu is ook 80-90%, en zo zitten er nog wel wat rendementjes tussen, dus veel ontlopen ze elkaar niet maar een factor twee zo hoog lijkt me ook wat overdreven..... Wordt bij de CO2 productie van elektriciteit ook alle energie tijdens transport gerekend? Want als dat ook bij de brandstof wordt opgeteld kom je wel in de richting van een redelijke vergelijking....

De berenkuil van groene stroom laat ik maar even dicht :)

ps. kW is geen goede term, dit is kJ/sec, kWh is al beter maar MJ is een meer wetenschappelijke term om energie in uit te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Er mist nog wel meer.... Gezond verstand.
Dit komt zeker van Top Gear of van een oliemaatschappij.

Het hele verhaal klopt van geen kant.

Een bekend instituut heeft wél goed onderzoek gedaan, daaruit blijkt dat een elektrische auto in 2020 van "well to wheel" gemiddeld 22% tot 35% minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzinewagen.
Dat is dus inclusief alles.

Hier de link: ANWB over onderzoek TNO.


En over de Lightning... Het merk kende ik van een elektrische supersportwagen, die reed jaren geleden al op ferrofosfaat batterijen.
Nu dus een supersport motor. Ik denk ook dat het een moeilijke markt is maar ze kiezen blijkbaar voor het prestige.
Wellicht dezelfde filosofie als van Tesla die het heel goed lukt.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, leuk zo'n opsomming, maar het onderzoek staat er natuurlijk weer eens niet bij. Bovendien heeft met het over elektrische auto's in 2020, dus ik ga ervanuit dat ze de trend van verbeterde efficiëntie doortrekken, waarschijnlijk zijn elektrische auto's op dit moment nog steeds meer vervuilend dan hun benzine broeders.

Da's geen probleem, vooruitgang bereik je met ontwikkelen, maar zoals gewoonlijk worden de resultaten in een mooi roze jasje gepresenteerd en zijn de berekeningsmethoden allesbehalve uniform. Beetje jammer.
 
Voor elke Km komt dat uit op pakweg 270 gram CO2. Niet meegerekend het verwarmen van het interieur in de winter . Er zou eventueel 10% af kunnen voor de groene stroom in Nederland geproduceerd.
Als ik (voor mij hier ter plaatse) kijk naar de Zweedse energie productie dan rekent men met 20g C02 per kwh. Daar kan een spaardieseltje niet direkt tegenop.
 
Als ik (voor mij hier ter plaatse) kijk naar de Zweedse energie productie dan rekent men met 20g C02 per kwh. Daar kan een spaardieseltje niet direkt tegenop.

Dan hebben ze het wel over o.a. kernenergie.( 7 stuks in Zweden goed voor 9000 MWatt) Ook een manier om CO2 arm te produceren. Hun energie komt van waterkracht, kernenergie en de rest kolencentrales.
Zweden importeert ook zeer veel stroom uit Finland waar de grootste reactor ter wereld staat (4000 MWatt totaal op 5 milj. inwoners).

In een land als IJsland doen ze het in die optiek beter, 99% komt van geothermische energie en waterkracht, uitstoot bijna 0. De stroom wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de aluminiumfabriek, en de rest voor de pakweg 330.000 inwoners.

Het grappige is dat In Nederland de GvO's uit IJsland worden verkocht zodat wij op papier ook een beetje groener zijn. Op papier gebruiken wij dus IJsland's stroom zonder dat er één koperdraadje aan te pas komt.

Maar welk land heeft nu voldoende waterkracht en geothermische energie om alles draaiende te houden zoals IJsland, geen enkel land. En zeker geen land als Nederland met pakweg 17 miljoen inwoners en 2,5 keer zo klein oppervlak als IJsland.

In Nederland zal men het moeten stellen met ingekochte stroom, gas zolang het er nog is of opgepompt kan worden, kolen of olie en nog wat waterkracht en zon-windenergie. De laatste 2-3 zijn er voor de bühne want dat kost meer dan het oplevert.
 
In een land als IJsland doen ze het in die optiek beter, 99% komt van geothermische energie en waterkracht, uitstoot bijna 0. De stroom wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de aluminiumfabriek, en de rest voor de pakweg 330.000 inwoners.
Dat klopt van geen kant. Die vulkanen op IJsland vervuilen de hele wereld.
 
Dat klopt van geen kant. Die vulkanen op IJsland vervuilen de hele wereld.


Zolang ze niet uitbarsten valt het nog mee. Er zit geen knop op waarmee je de vulkanen aan/uit kan zetten.

Zie jij een mogelijkheid om de uitstoot van vulkanische gassen tegen te houden die bij de fumarolen ontsnapt. Het gebeurt gewoon en daar moet je mee leven. Als je dan nog gratis de warmte benut is dat meegenomen.

Ze hebben ook waterkracht 690 Mwatt, dat is in elk geval schoon.
 
De oplaadtijd van 30 minuten voor een bereik van 290 km is ook niet verkeerd! Denk dat ik met mijn 600 super sport de 290 op 1 tank niet haal.

Ik geloof niet zo in die oplaadtijd. Maar het zou niet gek zijn. Op een lange reis moet je dan wel elke 250 km ofzo een half uur stoppen. Maar dat is helemaal niet zo gek. Zou van oplaadstations pleisterplaatsen maken. ;)
 
Na de Tesla is er eindelijk een motorfiets equivalent : Lightning LS-218

Snelste productiefiets met: 350km/h top, 228Nm koppel. Standaard accu 160km bereik en met een upgraded accu 290km bereik. Oplaadtijd is 30 min met een snellader.

Dus... :] :}

http://lightningmotorcycle.com/product/specifications/
Ik zeg meedoen op The Isle of Man met deze fiets in 2015,
Zero TT heet de klasse..... En als ze nog een berijder zoeken? :] :9
 
Als alle voertuigen elektrisch zouden zijn dan zouden er geen grondstoffen genoeg zijn om de accu's te maken en zouden we niet weten waar we met de afgewerkte accu's naar toe moeten.
 
Als alle voertuigen elektrisch zouden zijn dan zouden er geen grondstoffen genoeg zijn om de accu's te maken en zouden we niet weten waar we met de afgewerkte accu's naar toe moeten.
Want de technische ontwikkelingen staan helemaal stil, accu's blijven voor altijd bestaan uit dezelfde materialen als nu. Er zit totaal geen vooruitgang in en dat zal in eeuwigheid zo blijven.




"Goede ideeën worden veelal eerst afgekeurd, daarna belachelijk gemaakt, en tenslotte vond iedereen het altijd al een goed idee."
 
Terug
Bovenaan Onderaan