Nieuwe Electrische Superbike: Lightning LS-218

Daarom wil ik graag een productiemodel zien. Een photoshop en een website kan ik ook wel maken.

Hij is productieklaar en was te zien bij Jay Leno

Net als Jay heb ik Vectrix gereden (1,5 jaar woon-werk) en dat beviel uitstekend. Ja, soms moest ik op het fietspad met slakkengang de laatste kilometers maken omdat de rit net niet uitkwam, maar ik bedoel de rijervaring beviel prima. Vooral het remmen door de 'gashendel' naar voren te draaien was heel intuïtief.

Los van de prijs - die zal wel dalen - is het best een aantrekkelijke motor. Misschien niet voor de superbike patsers, maar voor mensen met een hyperbike - zoals een Blackbird of een ZZR1400 - is er weinig verschil. Die wegen ook 225 kg of meer, die kun je ook de hele dag in 1 versnelling rijden en met standaardpijpen hoor je die ook amper. Maar je gaat er toch even hard mee als met een superbike op de rechte stukken.

Kortom:
Krusty__s_Seal_of_Approval_by_KrnBgn.png
 
Laatst bewerkt:
En voordat ik iemand heb beledigd, met superbike patsers bedoel ik niet motorrijders die graag genieten van het geluid, de kracht en de wendbaarheid van een superbike of supersport, maar dit soort volk, die gaan geen bevrediging vinden in de Lightning:
 
En voordat ik iemand heb beledigd, met superbike patsers bedoel ik niet motorrijders die graag genieten van het geluid, de kracht en de wendbaarheid van een superbike of supersport, maar dit soort volk, die gaan geen bevrediging vinden in de Lightning:
Tja, maar zolang ze 2x duur zijn, is er bijna geen reden om voor de lightning te gaan.
Is gewoon nog een niche markt, prijs moet nog ver omlaag.
En een blackbird/hayabusa heeft echt wel meer range dan deze lightning.
 
Kan er voorlopig alleen van dromen, net als van de MTT Turbine Superbike Y2K die een 400kmh haalt.. Waarmee je misschien ook maar van benzine pomp naar benzine pomp kunt rijden.
 
Hij is productieklaar en was te zien bij Jay Leno

Net als Jay heb ik Vectrix gereden (1,5 jaar woon-werk) en dat beviel uitstekend. Ja, soms moest ik op het fietspad met slakkengang de laatste kilometers maken omdat de rit net niet uitkwam, maar ik bedoel de rijervaring beviel prima. Vooral het remmen door de 'gashendel' naar voren te draaien was heel intuïtief.

Los van de prijs - die zal wel dalen - is het best een aantrekkelijke motor. Misschien niet voor de superbike patsers, maar voor mensen met een hyperbike - zoals een Blackbird of een ZZR1400 - is er weinig verschil. Die wegen ook 225 kg of meer, die kun je ook de hele dag in 1 versnelling rijden en met standaardpijpen hoor je die ook amper. Maar je gaat er toch even hard mee als met een superbike op de rechte stukken.

Kortom:
[afbeelding]
Goed filmpje, goed verhaal. Afgezien van de prijs ga ik wel in dit ding geloven. Hij doet het echt, en de waarden kloppen ook wel. Deze mensen hebben dus geen standaard componenten in een bestaand frame gegooit, maar hebben echt iets ontwikkeld. Ik ben alvast enthousiast. Nu maar wachten tot ze een Deauville gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Halflive heeft het over de aandrijfmotor sukkel. Lezen.
Onafgeveerd gewicht tegen afgeveerd gewicht. Een naafmotor in het achterwiel is alleen leuk voor lage snelheden of lichte aandrijvingen. Niet voor zware elektro motoren en hoge snelheden.
bedankt voor de uitleg, sukkel.
 
Ik lees verschillende keren dat mensen denken een elektrische superbike geen geluid maakt. Als je hier hoog mee in toeren gaat maakt het ook veel lawaai. Alleen jammer van de prijs en opladen kan ook niet overal.
 
Fantastische ontwikkeling. Maar waarom moet het altijd superprestaties leveren? Elektrische auto's zijn ook vaak groot (die halve SUV's van Nissan) of luxe en snel (zoals Tesla). Zolang we conventionele auto's en motoren uitrusten met een elektromotor schieten we niets op. Deze zijn nog veel te zwaar en groot waardoor het niet efficient is.

We moeten toe naar elektroversies die geen bovenmenselijke prestaties leveren maar gewoon vergelijkbaar met een 250cc motorscooter. Dan komen we ergens. Lekker makkelijk en betaalbaar voor de gewone burger die elke dag 30km woonwerk doet, waarbij prestaties, actieradius en sound minder belangrijk zijn.
 
De Vectrix was zo'n motor(scooter). Maar die vonden mensen met een prijs van iets van 7,5 mille ook te duur... en met een actieradius van 60-100 km ook niet praktisch genoeg.
Dus om mensen over de streep te trekken en enthousiast te krijgen voor e-mobility, maakt men fantastische producten als een Tesla of deze superbike.
En voor de betaalbare en prima bruikbare Renault Twizzy lopen de mensen ook niet warm.
We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten immers... en stiekem geeft niemand ook maar ene fuck om het milieu, als het milieu al geholpen is bij elektrische voertuigen. En zo kan ik nog wel een kwartiertje doorgaan ;)
 
Laatst bewerkt:
We moeten toe naar elektroversies die geen bovenmenselijke prestaties leveren maar gewoon vergelijkbaar met een 250cc motorscooter. Dan komen we ergens. Lekker makkelijk en betaalbaar voor de gewone burger die elke dag 30km woonwerk doet, waarbij prestaties, actieradius en sound minder belangrijk zijn.
Dat was dus die vectrix die genoemd werd in het filmpje van Jay Leno.
Maar blijkbaar zijn zij er mee gestopt.
 
De Vectrix was zo'n motor(scooter). Maar die vonden mensen met een prijs van iets van 7,5 mille ook te duur... en met een actieradius van 60-100 km ook niet praktisch genoeg.
Dus om mensen over de streep te trekken en enthousiast te krijgen voor e-mobility, maakt men fantastische producten als een Tesla of deze superbike.
En voor de betaalbare en prima bruikbare Renault Twizzy lopen de mensen ook niet warm.
We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten immers... en stiekem geeft niemand ook maar ene fuck om het milieu, als het milieu al geholpen is bij elektrische voertuigen. En zo kan ik nog wel een kwartiertje doorgaan ;)
Die Twizy is ook nog steeds een onpraktische gadget, auto's als een elektrische Smart kunnen echt wel een succes worden in de nabije toekomst. Als ze gewoon net zo goedkoop worden als de brandstofversie.

Die Vectrix kende ik niet maar ziet er interessant uit.
 
Met een 12 kWh batterij kun je als je geluk hebt net een uurtje meerijden met een 125 cc 11 kW motorfietsje. Als je de 200 pk gebruikt is de batterij in enkele minuten of zelfs seconden leeg (als hij niet in brand vliegt).
Volksverlakkerij heet dat.
 
Die Twizy is ook nog steeds een onpraktische gadget, auto's als een elektrische Smart kunnen echt wel een succes worden in de nabije toekomst. Als ze gewoon net zo goedkoop worden als de brandstofversie.

Die Vectrix kende ik niet maar ziet er interessant uit.
De Vectrix maakte de beloftes niet waar. Je moet minstens woon werk kunnen rijden om iets aan de actieradius te hebben. Bij een beetje doorrijden, of kou en je kon de laatste kilometers stapvoets afleggen.

De Twizy is leuk, maar in NL niet praktisch. Maar Renault en Nissan maken ook gewone elektrische compacts, die vallen niet op, maar je ziet ze in de spits steeds vaker. De Tesla model T kom je in de Randstad ook steeds vaker tegen.

Ik wil wel een motor die je vast kunt houden. Een scooter met dat open frame, gewicht op het achterwiel en feet forward is niets voor mij.
35KW is genoeg, en een actieradius in de winter van boven de honderd kilometer. Een Deauville dus.
 
Wat kost die 20kwh 400v accu, 9500 euri? Net als bij de Smart.
Hoelang gaat deze mee?
Wat zijn de variabele kosten? Thuis of onderweg bijladen, snelladen zal niet overal kunnen. Daar wel vraagt de provider een startgeld. Langzaam laden bij een paal zal toch tussen 3 en 6uren bij 1fase met 16a x 230v word 3,7Kw, met een kosten van 20x0,28cent.. Maar is/word gemiddeld 30a.
Zelf sleutelen kan wel eens gevaarlijker zijn dan je denkt met een accu van 20Kwh 400v.
 
En voor de betaalbare en prima bruikbare Renault Twizzy lopen de mensen ook niet warm.

Dat is een beetje het punt, de Twizzy is helemaal niet prima bruikbaar en voor wat je krijgt voor de prijs ook niet betaalbaar.

Ten eerste is hij slechts een klein beetje goedkoper dan de goedkoopste benzine auto. In die goedkoopste benzineauto kan je vervolgens veel meer kwijt dan in de Twizzy, je kan meer meenemen dan een handtas, een oliebol en een halve cavia. Sterker nog je kan 2x zoveel mensen meenemen en nog veel meer bagage. Daarbij kan die auto ook nog eens harder van 100km/h en hoef je niet elk 100km aan het stopcontact te hangen. Verder ziet dat ding er nog debieler uit dan een multipla en gaan we het over de veiligheid bij een aanrijding maar niet hebben.
De Twizzy prima bruikbaar en betaalbaar? Nee het is een dom apparaat, leuk voor een handjevol mensen maar voor de rest is het een opgewaardeerd brommobiel dat nergens over gaat.

Bij de Twizzy is men totaal voorbij gegaan aan wat mensen verwachten dat een auto hoort te doen en daarom zal de Twizzy nooit wat worden. Bij de Tesla auto's heeft men bijv daadwerkelijk nagedacht over het product en is daarom een veel groter succes.
 
Laatst bewerkt:
Je kan een 100+ jaar doorontwikkeld concept als de benzineauto niet vergelijken met een - hoewel even oud - pas recentelijk door ontwikkeld concept als de elektrische auto. Zolang je dat wel doet, en dat doen mensen, maakt de elektrische auto in welke vorm dan ook geen enkele kans.
De Twizzy is een stuk bruikbaarder en betaalbaarder dan de Benz Patent-Motorwagen van 1886. Tegen de tijd dat de elektrische auto toe is aan de T-Ford incarnatie, zal het pas storm gaan lopen. En de vraag is of die tijd ooit komt, want daar heeft niemand ECHT belang bij.
Kijk maar naar Who Killed the Electric Car en dat soort docu's...

56058513.jpg
 
Bij de Twizzy hebben ze het hele concept van auto overboord gezet en hem vervolgens in de markt proberen te zetten als een auto. Dat werkt dus niet.
 
En dat men voor 10 mille in een compacte auto kan rijden is te danken aan de massale productie-aantallen en staatssubsidie aan autofabrieken met overcapaciteit.
Een Bugatti Veyron van 1 miljoen euro - maken ze verlies op.
Een Lexus LFA van 325.000 euro excl. belastingen - maken ze verlies op.
Auto's engineeren en bouwen kost geld, de elektrische Mitsubishi iMiev werd met verlies gebouwd toen 'ie 40.000 euro kostte en afgeprijsd voor 20.600 euro wil men hem nog nu nog steeds niet!
 
Laatst bewerkt:
Die prijs is nog wel overkoombaar als er meerwaarde is. De Teslas zijn bijvoorbeeld gewoon bijzondere dingen. Stukje pracht en praal, exclusiviteit, gewoon een mooi ding die bijzonder weinig hoeft toe te leggen op de functionaliteit van gewone auto's. Dat verschilt natuurlijk per persoon maar het bedrijf Tesla en de auto's doen het prima dus die meerwaarde is er gewoon.
Zo'n iMiev wordt doodgeboren want het is gewoon een boodschappenwagentje voor teveel geld met beperkingen op de koop toe.
Op dezelfde manier vind ik het interessant wat elektrische motoren gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Elektrisch rijden is een hype, flink gesubsidieerd door de overheid met ons belastinggeld natuurlijk.
Het zal ook bij een hype blijven als er geen heel nieuwe accu komt met voldoende capaciteit.
 
Of het een hype is zullen we over 15 jaar nog eens beoordelen.
Maar probeer eens uit te leggen hoe een Otto motor werkt. Dat principe met explosies en drie zinsloze slagen per arbeidsslag en 70% omzetting van de energie in warmte is zo debiel primitief dat het onbegrijpelijk is dat het nog steeds gebruikt wordt.
Heb je misschien gemist hoeveel belastinggeld er na 2008 in de autoindustrie gepompt is?
 
Of het een hype is zullen we over 15 jaar nog eens beoordelen.
Maar probeer eens uit te leggen hoe een Otto motor werkt. Dat principe met explosies en drie zinsloze slagen per arbeidsslag en 70% omzetting van de energie in warmte is zo debiel primitief dat het onbegrijpelijk is dat het nog steeds gebruikt wordt.
Heb je misschien gemist hoeveel belastinggeld er na 2008 in de autoindustrie gepompt is?

Een turbine in een electriciteitscentrale heeft een rendement van pakweg 45%.
Daarbovenop komt dan het optransformeren vanaf de generator naar het hoogspanningsnet en het naar beneden transformeren van de hoogspanning naar 380. Deze stappen samen met de weerstand in het hele systeem heeft een rendement van ca. 88% (aan het stopcontact)

Totaal komt dat op 40% uit.
Ga je rijden dan heb je verliezen door de regelingen en verbruik.

Bij een elektrische auto gaat 8 procent van de opgeladen energie verloren bij het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom, 20 procent gaat verloren bij het opladen en ontladen van de batterijen en daarnaast verliest een elektrische auto nog eens 10 procent van zijn energie in warmte die de elektromotor produceert. Een deel van de verliezen kan de elektrische auto echter compenseren (circa 10 procent) door remenergie terug te winnen.

Die 10 % terugwinnen is in stadsgebied, op een normale rit via de snelweg kan dat ook slechts 1 a 2 % zijn .

Komt dus uit op 26,5%, en win je nog wat terug door op de generator te remmen, 4% dan is het totale rendement 27,6%.
Shocking laag zou ik zeggen.

Als je wil verwarmen bij koude dagen bijv. dan moet je elektrisch bij warmen, dat kost een bak energie, hoe kouder hoe meer het kost. De actieradius wordt dus bekort als je bij warmt.
Met een verbrandingsmotor krijg je die energie er (gratis) erbij, het is het koelwater van de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan