AMSTERDAM, 22-10-2004 - Terreinwagens mogen gewoon in de binnenstad van Nijmegen blijven rijden. Het college van burgemeesters en wethouders heeft vrijdag besloten om geen speciale maatregelen te treffen tegen de extra grote auto's. Eerder deze week nam een meerderheid van de gemeenteraad een motie aan waarin het college werd gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de auto's parkeervergunningen te weigeren.
Er moeten volgens woordvoerder Arian Kuil andere maatregelen worden genomen om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen en de veiligheid in de stad te verbeteren: "Dit is niet het goede middel om het doel te bereiken".
Het college heeft ook vastgesteld dat het juridisch 'zeer onwaarschijnlijk' is dat de auto's het parkeerrecht kunnen worden ontzegd in de binnenstad. Ze voldoen aan alle voertuigreglementen en de Europese en Nederlandse regelgeving. Zo worden de grote auto's ook ingezet als alternatief bestelbusje en gebruikt voor gehandicaptenvervoer. "Iedereen is welkom in Nijmegen, ongeacht het type auto dat iemand rijdt", vindt Kuil.
Het college van burgemeester en wethouders heeft wel beloofd de kwestie onder de aandacht van minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs te brengen. "Zie het als een steuntje in de rug van de minister", zegt Kuil daarover.
De gemeenteraad van Nijmegen nam eerder een motie van Groen Links aan voor een parkeerverbod van de populaire wagens. De motie werd met 19 stemmen voor en 16 stemmen tegen aanvaard. Als je nergens mag parkeren heeft het ook weinig zin om zo'n auto te hebben, redeneerde de raad.
Volgens Groen Links worden de 'aso-bakken' of 'PC Hooft-tractoren', zoals de partij ze noemt, nauwelijks gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: het berijden van zwaar terrein. "Het zijn statussymbolen voor veelverdieners om lekker mee te shoppen", aldus fractievoorzitter Wouter van Eck. De wagens zijn volgens de partij slecht voor het milieu, vanwege het zeer hoge benzineverbruik. Ook maakt de partij zich zorgen over de verkeersveiligheid.
Door de zogenaamde 'bull bar' op de voorkant van de auto zijn de gevolgen bij een ongeluk zwaarder dan bij een gewone auto het geval is. Daarbij zijn de auto's zo zwaar dat ze met gemak een andere auto verpletteren bij een ongeluk. Vanaf 2007 zijn de enorme voorbumpers in Europa niet meer toegestaan op nieuwe auto's. Minister Karla Peijs liet al eerder weten dat ze een onderzoek wil naar de terreinwagens.
Niet alleen klassieke-, afgezien van 'n paar modellen met geregelde kat zijn motoren aanzienlijk vervuilender dan moderne auto's (en niet alleen die ouwe Buell waar ik op rijdt). Tenminste, moderne auto's waarvan de motor op bedrijfstemperatuur is, probleem is dat er zoveel korte ritten worden gemaakt (paar kilometer) en die zijn weer extra vervuilend.
Afijn, iedereen kan wel naar elkaar wijzen wie het meest vervuilt maar dat schiet niet op. Minder rijden is de enige oplossing denk ik, of iemand moet snel met een "kringloop" oplossing komen waarbij een balans is tussen opgenomen en afgegeven CO2 (lijnzaad olie? waterstof-cel? perpetuum mobile?).
Ik denk dat het milieu niet meer te redden is en we allemaal verdoemd zijn, dus ik probeer nog wat plezier te hebben zolang het kan.
1400 toeren ? zo weinig
Ja, ik zag laatst op Planet.nl dat Nederland (Randstad in het bijzonder) in de top 3 staat van plekken met meeste luchtvervuiling ter wereld. Maar misschien was dat gemeten tijdens de spitsProbleem is ook dat er zoveel file's staan en daardoor veel extra vervuiling ontstaat.
gaat groenlinks erom om de discussie los te weken over de suv.
je weet wel : als je geraakt word door z`on ding heb je 30% kans om te overlijden.
energy uit waterkracht, zon, wind etc is maar enkele procenten van onze verbruik. daar komen we nog niet echt ver mee ondanks alle onzinnen die daarover geschreven worden
een doorbraak is nodig, maar het komt altijd onverwacht. dus maar wachten..
Ja, ik zag laatst op Planet.nl dat Nederland (Randstad in het bijzonder) in de top 3 staat van plekken met meeste luchtvervuiling ter wereld. Maar misschien was dat gemeten tijdens de spits
Daar moet Aspencade overigens over mee kunnen praten: in de USA kan je van drie naast elkaar geparkeerde slagschepen gerust alle portieren openen zonder dat de een de ander raakt. (Tenminste... dat was krap 20jr geleden zo )
gaat groenlinks erom om de discussie los te weken over de suv.
je weet wel : als je geraakt word door z`on ding heb je 30% kans om te overlijden.
fietsers en voetgangers mogen eerst wel eens bij zichzelf te raden gaan...
ze hebben alleen maar rechten en geen plichten in het verkeer, en dat merk je
Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!
(Afbeelding)
Mijn commentaar op dit soort praktijken van de overheid heb ik al in een ander topic over dit "beleid" geventileerd , dus die laat ik hier maar achterwege
Wat mij stoort aan SUV's is dat "de rijken" blijkbaar meer veiligheid kunnen kopen ten koste van "de armen". Koop lekker zo'n bak en bij een mogelijk ongeluk zit JIJ in ieder geval veilig. Wat er onder je SUV gebeurt is regelt de verzekering wel
Op de motor ben je zelf meestal de zwakste partij, geef een zekere reserve in rijstijl. Hoef je in zo'n tank niet te hebben.
ik wil wel eens zien wat de gemeente doet als de mensen het centrum van nijmegen links laten liggen en door rijden naar een andere plaats voor inkopen, ik denk dat ze wel gauw de plannen terug draaien.
Ik heb van het begin af aan een hekel gehad aan die idiote SUV's. Het is een decadente vorm van overconsumptie
Ze zijn intimiderend en ronduit smakeloos.
En dat ze gevaarlijker zijn voor andere weggebruikers is bepaald vervelend.
Iedere auto moet IMHO (?) zo veilig mogelijk zijn voor andere wegggebruikers.
En begin nou niet weer over een vrachtwagen en dat die toch ook groot is, want dan ben je niet meer te helpen.
Dusssssss.
Kom maar, kom maar, kom maar.
en ik vind het helemaal niet vreemd om die showauto's (denk dat 1 procent er daarwerkelijk eentje nodig heeft voor zwaar transport/terreingebruik) te verbieden in een krappe stadskern.
mensen gaan dus ZEKER wel ergens anders winkelen omdat ze daar wel MOGEN parkeren, we hebben al zo'n dom plan gehad, de chipknip.(je kon (is alweer terug gedraait) alleen maar met de chipknip betalen)Mijn idee, maar dat gaat hier in hollanda toch niet werken. 1 dag niet tanken was al te moeilijk, laat staan ergens anders dan naar je vertrouwde winkeltje gaan.
en ben ik dan NOG een 1%-er?Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!
Misschien, maar er zijn in Nederland zelfs wel wetten geweest die in strijd waren met de grondwet en zodra een wet is aangenomen kun je _in Nederland_ nergens terecht.Zolang er echter een Europese typegoedkeuring is en Nederland lid blijft van de EU is dit hele topic kouwe drukte om niks... Ga lekker
Misschien, maar er zijn in Nederland zelfs wel wetten geweest die in strijd waren met de grondwet en zodra een wet is aangenomen kun je _in Nederland_ nergens terecht.
(Weduwe en wezenwet. Dat is een proces van 20 jaar geweest voor die vanuit Europa teruggefloten is)