Het laatste nieuws:
Er zijn nog verstandige mensen in Nijmegen
AMSTERDAM, 22-10-2004 - Terreinwagens mogen gewoon in de binnenstad van Nijmegen blijven rijden. Het college van burgemeesters en wethouders heeft vrijdag besloten om geen speciale maatregelen te treffen tegen de extra grote auto's. Eerder deze week nam een meerderheid van de gemeenteraad een motie aan waarin het college werd gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de auto's parkeervergunningen te weigeren.
Er moeten volgens woordvoerder Arian Kuil andere maatregelen worden genomen om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen en de veiligheid in de stad te verbeteren: "Dit is niet het goede middel om het doel te bereiken".
Het college heeft ook vastgesteld dat het juridisch 'zeer onwaarschijnlijk' is dat de auto's het parkeerrecht kunnen worden ontzegd in de binnenstad. Ze voldoen aan alle voertuigreglementen en de Europese en Nederlandse regelgeving. Zo worden de grote auto's ook ingezet als alternatief bestelbusje en gebruikt voor gehandicaptenvervoer. "Iedereen is welkom in Nijmegen, ongeacht het type auto dat iemand rijdt", vindt Kuil.
Het college van burgemeester en wethouders heeft wel beloofd de kwestie onder de aandacht van minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs te brengen. "Zie het als een steuntje in de rug van de minister", zegt Kuil daarover.
De gemeenteraad van Nijmegen nam eerder een motie van Groen Links aan voor een parkeerverbod van de populaire wagens. De motie werd met 19 stemmen voor en 16 stemmen tegen aanvaard. Als je nergens mag parkeren heeft het ook weinig zin om zo'n auto te hebben, redeneerde de raad.
Volgens Groen Links worden de 'aso-bakken' of 'PC Hooft-tractoren', zoals de partij ze noemt, nauwelijks gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: het berijden van zwaar terrein. "Het zijn statussymbolen voor veelverdieners om lekker mee te shoppen", aldus fractievoorzitter Wouter van Eck. De wagens zijn volgens de partij slecht voor het milieu, vanwege het zeer hoge benzineverbruik. Ook maakt de partij zich zorgen over de verkeersveiligheid.
Door de zogenaamde 'bull bar' op de voorkant van de auto zijn de gevolgen bij een ongeluk zwaarder dan bij een gewone auto het geval is. Daarbij zijn de auto's zo zwaar dat ze met gemak een andere auto verpletteren bij een ongeluk. Vanaf 2007 zijn de enorme voorbumpers in Europa niet meer toegestaan op nieuwe auto's. Minister Karla Peijs liet al eerder weten dat ze een onderzoek wil naar de terreinwagens.
Er zijn nog verstandige mensen in Nijmegen