Suzuki Bandit 400

Velthuis

Die hard MF'er
16 jan 2013
339
25
Vierlingsbeek
Hoi!

even mezelf voorstellen: 29 jaar, werkzaam in de IT, dol op techniek, 0,0 motor ervaring.
Afgelopen kerstvakantie wel 3 motorrijlessen gehad, in 1 woord geweldig. Daar gaan we in het voorjaar dus maar eens serieus naar kijken.

Maargoed, aangezien de hoeveelheid klussen in het huis af zijn genomen én wel eens toe ben aan iets anders heb ik een zoektocht gestart naar een nieuw hobby project.
Al vrij snel liep ik tegen een advertentie op dit forum. Na wat mail wisselingen besloot ik dat dit het nieuwe hobby project zou moeten worden:





In het kort:
- Complete, schadevrije Suzuki Bandit 400 met 25kW op kenteken.
- Duitse import, dus mét dubbele schijfremmen vóór.
- Heeft 7 jaar stilgestaan en zal dus grondig herzien moeten worden.


Gebreken:
- Voorrem loopt aan.
- Kettingset versleten.
- Carburateurs vervuild.
- Accu plat.
- Remlicht werkt niet op voorrem.
- Rubber (slangen, banden etc) hebben geleden onder de stilstand.

Na wat verse sapjes loopt de motor netjes stationair op 4 cilinders zonder gekke ratels of rookgordijnen. Voor mij geeft dit voldoende vertrouwen om verder te gaan en het project niet voortijdig af te schrijven.

Plan:
- Motor flush uitvoeren, mag wel na 7 jaar stilstand.
- Motor volledig demonteren en reinigen.
- Carburateurs ultrasoon reinigen, opbouwen met nieuwe onderdelen.
- Remmen reviseren.
- Voorvering reviseren.

Uiteraard zullen er meer zaken naar boven komen al heb ik er vertrouwen in dat het mee zal vallen. Uitgangspunt is geen motor in showroom staat, wel een fijne maar vooral veilige motor waarmee ik de eerste kilometers kan gaan afleggen.

Vanwege de drukke baan zal ik jullie met tussenpozen lastigvallen met mijn vorderingen ;)
 
Laatst bewerkt:
Motor flushen :? Als je hiermee bedoeld om het motorblok te spoelen met speciale dunne olie is mijn advies niet doen.

In mijn ogen lijkt het mij logischer om eerst de oude olie af te tappen (motor dan ook schuinhouden, zodat er zoveel mogelijk oude olie uitkomt).
Eventueel de carterpan verwijderen en schoonmaken (kan je gelijk zien of er veel slijpsel en of sludge aanwezig is).
Nieuw filter, verse olie, carterpan monteren (let wel op de volgorde, anders kan je olie blijven toevoegen... :+ ) en dan rijden.
En als je dan wilt kan je de eerste keer een korte verversingstermijn aanhouden (bijv. 2 dkm) en bij de volgende verversing kan je zorgen dat de motor relatief warm gedraaid is voor het verversen. Dan is de olie lekker dun en loopt er goed uit.

Daarna kan je eventueel een betere olie toevoegen. Over de kwaliteit olie die je toevoegt kan een hoop gezegd worden, maar bedenk dat je geen hoog vermogen fiets hebt en dat het basisontwerp van het motorblok al de nodige jaren oud is. Dus hele kostbare motorolie toevoegen mij niet gezien :P geef mijn geld liever ergens anders aan uit. Bijv. nieuw remleidingen als de motor meer dan 10 jaar oud is :Y want dat merk je echt evenals het reviseren van je remklauwen

Hoe dan ook veel sleutelplezier. En als je veel reacties wenst blijf foto's plaatsen !
 
Motor voorzien van nieuwe filters en olie. De olie die eruit kwam rook naar benzine, wellicht sluit 1 van de carbs niet goed af. Sowieso kan het nooit goed zijn om de motor op 7 jaar oude olie te laten draaien.

Na de oliewissel heb ik de motor eerst een 1/2 uurtje warm laten draaien alvorens te starten met de motor flush. Hiervoor wordt een additief toegevoegd aan de motorolie en zou roest, aanslag, sludge en olieresten moeten verwijderen.

De olie en filter moet na 15 minuten stationair draaien weer vervangen worden. Of het allemaal helpt?, geen idee. Slechter zal hij zeker niet zijn geworden.

Even starten met warme motor en vuile carbs:

ps. de remmerij zal goed worden aangepakt met o.a. nieuwe leidingen.
 
Laatst bewerkt:


Motor gedemonteerd. Afspraak gemaakt om het frame te stralen en opnieuw te coaten. Verder nog wat onderdelen gekocht zoals een nieuwe Yuasa accu (moet wel Japans blijven :) ) en seal kit voor de carburateur.

Vraagje; heeft iemand een goed adres rond Nijmegen / Eindhoven om de carburateurs ultrasoon te reinigen? Wat zou zo iets moeten kosten?
 
Hoi,

Zo te lezen heb je behoorlijk wat kennis in huis, maar mocht je toch vragen hebben; er zitten in het bandit topic wel een paar die ze binnenstebuiten kennen (ik niet overigens ;) ).

Bandits en zo | deel 33

Ga je er verder nog iets mee doen of is het puur om 'm motorisch perfect te krijgen?

...en welkom :W
 
Dank je :)

Het doel is om een technisch en optisch goede motor te maken. Ik ben niet zo van het customizen, voor mij dus oranje knippers en een chromen koplamp a.u.b.

Het Bandit forum lees ik regelmatig door, toch bedankt voor de tip!
 
Tegenvaller!

Bij het klaarmaken van het frame voor de coater ben ik tegen een schade aangelopen. De deuk in het stalen buizenframe zat bedekt achter een laagje plamuur en daardoor niet eerder zichtbaar:



Omdat ik vreesde voor een een verzwakt / krom frame heb ik een bezoek gebracht aan de absolute experts op dit gebied: motorschade hersteller Verbroekken in Nuenen (bij Eindhoven). Ik ben hier zeer gastvrij ontvangen en de 2 eigenaren hebben het frame opgemeten en gecontroleerd. Gelukkig was alles ok en zijn er geen richt of herstelwerkzaamheden nodig.
De deuk laat ik niet opvullen, naar mijn mening mag je best zien dat de motor 22 jaar levenservaring heeft.
 
Laatst bewerkt:
Frame is klaar voor de coater. De onderste lagerschaal van het balhoofd zat behoorlijk vast maar met een tip op dit forum is het toch gelukt:



Door een lasrups te leggen laat je de schaal iets krimpen. Nadat de las is afgekoeld pluk je de schaal er zo uit.

De naaldlagers in de achterbrug heb ik er helaas niet ongeschonden uit kunnen halen. Hiervoor moet ik dus nieuwe bestellen, jammer aangezien ze nog prima waren en nieuw behoorlijk prijzig zijn.
 
Zo, het frame is weer terug van de coater.
Wat een verschil maakt dat toch, het frame ziet er weer uit als nieuw :)

Frame, achterbrug, middenbok, standaard, en kleine beugeltjes laten doen. Alles bij elkaar voor 125 euro, inclusief stralen......





 
Je pakt het wel echt heel goed aan.

Ondertussen nog bezig met je rijbewijs, want als je zo doorgaat is je motor klaar voordat jij je rijbewijs hebt.

Frame ziet er goed uit.

Blijf zo doorgaan
 
Rijbewijs komt vanzelf :) Wil eerst de motor een eind af hebben, oefenen kan ik genoeg in de omgeving op doodlopende landweggetjes. Daarnaast is het nu veel te koud !

Overigens werd mij afgeraden om "tere" onderdelen te stralen en te coaten. Door het stralen kan het materiaal krom trekken en de coating zou niet pakken op de scherpe randen.
Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in maar ik moet zeggen dat het wel een beetje overtrokken is. Achteraf zou ik alleen de accubak niet hebben laten coaten, deze is van zeer dun staal wat krom is gaan trekken bij het stralen (zie foto 3). De rest van de onderdelen, inclusief de lamporen, kunnen prima gecoat worden.
 
heel veel succes,ik zal je blijven volgen.De bandit 400 is een van mijn favorieten,ondanks zijn "slechts"400 cc's.

etpwn
 
Hey Math,

mijn werkzaamheden vallen in het niet bij jouw creaties maar ik heb er wel een hoop plezier van :) Alles op zijn gemakkie, 't is tenslotte een hobby.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de leukere koopjes, helemaal als je de bon bekijkt :)



Ben nu alleen al 2 avonden aan het stoeien om een afgebroken RVS bout uit te boren :(
1 HSS en 2 cobalt boren verder, 5mm dieper. Grrrrr
 
Dit is geen brik en (nog) geen klassieker. :? Lekker bezig. :9~
 
Vandaag de alu afdekkapjes gepolijst en de volgende lading schroefjes is ook weer binnen. De ijzerboer is vast blij met mij, 1 schroefje van dit, 2 ringetjes van dat...... :D

Van:


Naar:


Ook de nieuwe lagerschalen zijn inmiddels geplaatst. Er lag nog ergens een draagarmrubberpers (leuk woord voor Scrabble) die perfect van pas kwam. Geen vriezer of hamer nodig gehad, met een ratel zitten ze zo op hun plek:





Bobines zijn voorzien van nieuwe kabels. De oude kabels waren helemaal hard geworden en 2 kabels zaten zelfs los in de bougiekappen. Wonderbaarlijk dat de motor daar nog op liep.
 
0,0 ervaring maar toch zo bezig, wat verberg je of beter nog, wie :)

Leuk om te lezen!

Hoe zo zeker om zo ff het hele ding uit elkaar te trekken?
 
Haha :)

Ik heb geen motor ervaring maar klus wel al een aantal jaren aan auto's. Kwa techniek lijken deze best veel op elkaar. Doordat de auto's nooit naar een garage gaan bouw je in de loop der tijd vanzelf een hoeveelheid gereedschap op, dat komt nu goed van pas.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van alles goed documenteren (alle schroefjes in aparte zip-bags met de nummers van de technische tekening erbij), alles op foto vastleggen en een beetje logisch nadenken. Op deze manier kán het eigenlijk niet fout gaan en zou iedereen dat in principe moeten kunnen.

Ik vind sommige creaties op dit forum veel knapper. Zelf een frame lassen leer je niet vanuit een boekje en behoeft creativiteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan