Suzuki GS 500 Topic #5

Status
Niet open voor verdere reacties.
** Heel verhaal ;) **
Mijn post Was een stukje info voor 'Failure' ;) Hij had namelijk in het andere gear indicator topic gepost of het kon op een GS, en hier weer ;)

TOch bedankt voor je hele verhaal, welkomsttekst is inderdaad bijzaak, en niet belangrijk. Ik vraag me af hoeveel zo'n display je zal verblinden op volle sterkte 's nachts...

Eigelijk vind ik de hele Gearindicator wel leuk, en het is ook wel leuk knutselen, maar het is eigelijk niet nodig. In princiepe weet je in welke versnelling je zit.
Vorige week had ik nog maar mijn 1e les en toen heb ik maar 1 keer last gehad van de verkeerde versnelling. (slaat ie wel flink van af :P op een T-splitsing met een paar vrachtwagens die op je moeten wachten ;) )

Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor "werkbouwtuig" ;) meer gaat om het knutselen en het resultaat dan om het uiteindelijke nut. (of heb ik dat fout ?)

Toch bedankt voor je verhaal, ik kon er nog meer van volgen dan ik had verwacht :)
 
Mijn post Was een stukje info voor 'Failure' ;) Hij had namelijk in het andere gear indicator topic gepost of het kon op een GS, en hier weer ;)

TOch bedankt voor je hele verhaal, welkomsttekst is inderdaad bijzaak, en niet belangrijk. Ik vraag me af hoeveel zo'n display je zal verblinden op volle sterkte 's nachts...

Eigelijk vind ik de hele Gearindicator wel leuk, en het is ook wel leuk knutselen, maar het is eigelijk niet nodig. In princiepe weet je in welke versnelling je zit.
Vorige week had ik nog maar mijn 1e les en toen heb ik maar 1 keer last gehad van de verkeerde versnelling. (slaat ie wel flink van af :P op een T-splitsing met een paar vrachtwagens die op je moeten wachten ;) )

Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor "werkbouwtuig" ;) meer gaat om het knutselen en het resultaat dan om het uiteindelijke nut. (of heb ik dat fout ?)

Toch bedankt voor je verhaal, ik kon er nog meer van volgen dan ik had verwacht :)

Jeps, het maakt niet uit wát ik aan het bouwen ben, áls ik maar iets aan het bouwen/tekenen/ontwikkelen ben. Maar dan ga ik ook voor het optimale resultaat. In dit geval heeft het (voor mij) wel enig nut. Het is en blijft een gadget voor op de moto. Maar ik reed doorgaans op een 5 versnellingen fiets. Daar liggen de versnellingen zo veruit elkaar dat het niet kan missen. Maar bij deze 6 versnellingen fiets twijfel ik soms wel eens. Het zal ook met de tijd wel komen, maar deze indicator kost ook niet veel en is het probleem meteen opgelost. Dus dat er een komt is zeker. Maar het is de vraag in welke vorm. Als er weinig/geen belangstelling voor is bouw ik er een op "gaatjesprint". Maar dan is het resultaat niet zo mooi. Etsen is vele malen mooier en kan het compacter worden gemaakt. Misschien heb ik een adres waar ik op kleine schaal deze prints kan maken. Maar dat hangt dus van de belangstelling af... Maar dat zullen we vanzelf wel merken...
 
Ik zie op de print dat Honda VF400 F gebruik maakt van een "PIC" chip. Volgens mij is deze te programmeren. (Waardoor de welkomstekst mogelijk is.) Daarnaast is een spanningsregelaar geplaatst om de spanning te stabiliseren (en waarschijnlijk verlagen omdat de chip op 5V werkt). (Zwarte doosje met drie pennen rechts boven.) Het kan zonder omdat de accu de spanningspieken opvangt, maar dit is wel de ultieme oplossing. De "elco" en de tantaal condensator (en weerstand(en)) horen bij de spanningsregelaar om deze goed te laten werken. Hieruit blijkt dat Honda VF400 F goed op de hoogte is van elektronica, want als géén tantaal condensator wordt gebruikt kan een "gewone" condensator voor een slechte werking zorgen. Dit is in dit geval van belang omdat er een chip wordt gebruikt. Links zitten een aantal weerstanden. Ik vermoed dat deze gebruikt wordt om de segmenten van het display aan te sturen. Deze chip schakelt namelijk signalen van 0V of 5V. Doordat de weerstand van de led in het displaysegment een lage weerstand heeft wordt het eigenlijk kortgesloten. Door een weerstand te plaatsen wordt dit "probleem" opgevangen.

klopt helemaal, voor zover ik weet :) en ik ben t ook met je eens, het kan veel simpeler. met zon pic kun je behoorlijk ingewikkelde programmas runnen, en eigenlijk wordtie hier behoorlijk ondergewaardeerd.. dan maar een welkomsttekstje drin, zodat ie nog op 1 manier echt 'nuttig' is zal de maker wel gedacht hebben :P bovendien heb ik altijd geleerd dat je altijd een minimale hoeveelheid outputs op zon ding moet zetten die stroom trekken uit t ding zelf, omdat het anders de levensduur van zon apparaatje ernstig verkort. en inderdaad, hoe ingewikkelder hoe makkelijker t kapot kan ;)
Ik blijf t iig volgen, msschien heb ik zelfs wel interesse in ook zon printje ed, als t niet te duur wordt. (knutselen/bouwen/ontwikkelen = *O* )

grtz DJ!
 
Tada. Het synchroniseren is gelukt. En het resultaat wil ik met jullie delen.

Het afstellen van deze Suzuki GS500E stelt inderaad niet zoveel voor. Maar voor de geinteresseerden hier wat foto's.

Het stukkie gereedschap wat ik ervoor gebruikt heb. Een vier-klok's meter van Moto-Detail:
(Afbeelding)
Jeps, vier klokken. Maar het is niet de vraag óf er een 4 cilinder komt maar wanneer...

De activiteiten voor het synchroniseren

Tip: Zorg voor een opgeruimde ruime werkplek als het kan met brandblusser. Ik weet het, het klinkt als bijdehand geblaat. Maar ik weet ook als geen ander hoe belangrijk het is. Er komt brandstof bij vrij wat dus kan ontbranden, dus een brandblusser is geen overbodige luxe. (Ja, ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is...) :z

Het is belangrijk dat de motor warm wordt gereden alvorens de activiteiten te starten.

1. Verwijder het zadel;
2. Draai de bout uit beide zijkappen (Sleutel 10);
3. Schroef het achterste deel van de kap los door het verwijderen van twee schroeven;
4. Verwijder de kappen;
5. Draai de twee bouten van de tankbevestiging los (zijkant frame) (Sleutel 12);
6. Draai met een schroevendraaier de tankafsluiter dicht (achterkant);
7. Demonteer de twee brandstofleidingen van de "afsluiter";
8. Demonteer de twee vacuum-slangen ónder de tank;
9. Pak nu een glas drinken, dat heb je nu al wel verdiend;
10. Verwijder de brandstof tank;

(Afbeelding)

Zo ziet de opstelling eruit:
(Afbeelding)

Een detailopname van de carburateurs met stelschroef;
(Afbeelding)

11. Lokaliseer twee rubber dopjes bóvenop de carburateurs en verwijder deze;
12. Sluit twee meetslangen hierop aan;
13. In de brandstofleiding zit voldoende brandstof om de klus te klaren;
14. Start de motor;
15. De wijzers beginnen hard te trillen omdat de druk veranderd;
16. Draai de aanvoer dicht totdat de wijzers nog wel bewegen, maar goed af te lezen zijn;
17. Het is de bedoeling dat beide meters hetzelfde aangeven als het toerental iets wordt verhoogd (1750RPM door stationair stelschroef;
18. Geven de beide meters hetzelfde aan, ook bij gasgeven, is de afstelling correct;
19. Indien de waarde verschilt moet de stelschroef zo worden verdraaid dat de meters dezelfde waarde aangeven;
20. Let op! Druk niet te hard op de stelschroef, dit heeft invloed op de meting!
21. Als beide meters hetzelfde aangeven is het synchroniseren geslaagd;
22. Geef een paar keer gas om te controleren of de waarde niet verlopen;
23. Montage geschied in omgekeerde volgorde, vergeet niet even wat (koper)vet aan de bouten te doen om ellende in de toekomst te voorkomen;
24. Als alles weer in elkaar is gezet kan je de overgehouden onderdelen bewaren voor andere projecten; ;)
25. En nu is het af. Tijd voor een drankje of tijd om te :]

Succes ermee!

Externe link...

Heey man netjes gedaan *D Ik ga ook maares zon metertjes halen, mijn pa's FZX moet nog afgesteld worden en bij die van mij kan t wss ook wel geen kwaad.

Maar nu een heeeeeeeeel andere vraag die niets met motorrijden te maken heeft :P
Op die eerste foto van die 4 metertjes heb je de 2de van links naar voren gehaald zegmaar en de rest van de foto is wazig, hoe doe je dat?

En zoiets kan ik met mijn simpele Sony DSC-P72 digi camera zeker niet maken ofwel?

Ik vroeg het me al langer af en aangezien jij er verstand van hebt... ;)
 
[off topic]
Het heeft te maken met de lichtsterkte van het objectief. Hoe lager het getal (f:2.8 bijvoorbeeld bij kleinbeeld) des te groter de diafragma opening en wordter meer licht door gelaten. Hoe hoger het getal (f:22 bijvoorbeeld) laat heel weinig licht door en dus minder licht.
De truc is dat bij een grote lensopening de scherptediepte beperkt is. Bij f:32 is bijna alles scherp omdat de scherptediepte vele malen groter is.

Als je dit effect wilt bereiken moet je dus je diafragma helemaal open zetten. Het hangt van de bouw van het toestel af hoe het resultaat is. Met een compact zal het vrijwel niet te evenaren zijn omdat deze foto gemaakt is met een proffessionele digitale spiegelreflex. Maar je kan het proberen en het effect zal wel zichtbaar zijn. Maar omdat de sensorgrootte minder is, zal het effect afnemen. Maar in feite zal het wel moeten kunnen. Succes ermee!
[/off topic]
 
Hehe, ik zal jullie niet verder vermoeien met de technische details. Het gaat erom dat het resultaat optimaal werkt op de GS. Dus als ik verdere technische ontwikkelinge heb zal ik jullie deze besparen. ;)
 
[off topic]
Het heeft te maken met de lichtsterkte van het objectief. Hoe lager het getal (f:2.8 bijvoorbeeld bij kleinbeeld) des te groter de diafragma opening en wordter meer licht door gelaten. Hoe hoger het getal (f:22 bijvoorbeeld) laat heel weinig licht door en dus minder licht.
De truc is dat bij een grote lensopening de scherptediepte beperkt is. Bij f:32 is bijna alles scherp omdat de scherptediepte vele malen groter is.

Als je dit effect wilt bereiken moet je dus je diafragma helemaal open zetten. Het hangt van de bouw van het toestel af hoe het resultaat is. Met een compact zal het vrijwel niet te evenaren zijn omdat deze foto gemaakt is met een proffessionele digitale spiegelreflex. Maar je kan het proberen en het effect zal wel zichtbaar zijn. Maar omdat de sensorgrootte minder is, zal het effect afnemen. Maar in feite zal het wel moeten kunnen. Succes ermee!
[/off topic]

Thnx *D Ik zal eens uit gaan vogelen in hoeverre dit gaat met mijn digi :)
 
Zo.... even aan het knutselen geweest van het weekend. Luchtfilters, demper en remschijf van tinusjeuh overgenomen. owja.....en de knipperlichtrelais, maarja, daar zie/hoor je weinig van he op een foto :P

full
 
hmmm...ineens een hoop foto's van mijn fietsie...maarja, het gebeurd dan ook niet vaak dat ik langer dan een half uurtje heb gepoetst. (3 kwartier om precies te zijn)

greetz
 
Hee, die foto's vervang ik ff in de beginpost. Deze zijn toch een stuk beter moet ik zeggen! Die schijf ziet er ook netjes uit.

Offtopic:
@ Cobus-jan; ik ga dat ook eens proberen met onze camera (canon powershot A75) om te kijken of ik er zo'n mooi effect in krijg. Mooi om dan alleen de motor scherp te krijgen en daarachter vertroebeld.

Hoe stel je hem dan scherp (goede afstand camera-object)? Maak je meerdere foto's of kun je zien op je display of die scherp staat? Nu gaat het bij mij automatisch. Het word even klooien om die instellingen goed te krijgen.
 
Ik gebruik een spiegelreflex welke uitgerust is met een scherptediepte knop. Als ik door de zoeker kijk zie ik daadwerkelijk wat er op de foto komt. Als ik het diafragma verdraai en de DOF-knop (Depth Of Field) indruk zie ik de achtergrond scherper worden.
Bij een compact zal je dit niet door de zoeker zien omdat je niet dóór het objectief kijkt. Op het schermpje zou je het misschien kunnen zien hoeveel scherptediepte er is, maar dat ik een kwestie van proberen.
Ik zou scherpstellen op het deel wat het meest scherp moet worden. (Bij een persoon bijvoorbeeld de ogen, maar in dit geval de motor.) Het beste resultaat krijg je als je een verre achtergrond neemt en zoveel mogelijk tele neemt.
Als je het diafragma iets dichter zet is de achtergrond nog wel herkenbaar, anders wordt het een grote kleurenwaas. Dan wordt het zo iets als dit:

crw_017309.jpg


De foto-gekken zijn veelal hier te vinden.

Maar weer on-topic. Omdat de remmen achter piepten heb ik deze losgehaald. Echter heb ik er geen foto's van gemaakt. Wellicht is het interessant voor een how-to. Maar gelukkig hebben we nog een voorrem. Woehoe. *O* Dus zal ik daar nog even plaatjes van schieten waarmee ik jullie weer kan vermoeien. :z
 
@ JAZZY
waarom niet gewoon een standaard, cq bokkie??

en open luchtfilters rijd ie harder?? merk je het goed?


vet fietsie :9~

Gewoon bokkie gebruikte ik alleen thuis voor een keertje ketting smeren e.d. en toen zag ik zo'n paddockstand voor weinig op i-net staan, dus dacht van: eraf dat lelijke roestige ding!

Open filters merk je nie zo veel van. Althans nog niet. Tis en blijft voorlopig 25kw. Je merkt wel dat ie iets beter oppakt en sowieso komt er meer herrie onder je tank vandaan. mooie donkere roffel als je het gas open draait.

binnenkort gaat het blok onder het mes.

wat moet er gebeuren:
-nieuwe zuigerveren (olieverbruik is nu echt belachelijk hoog terwijl er niks lekt ofzo)
-kleppen stellen
-carbs synchen
-gelijk overal maar nieuwe pakkingen/ringen tussen frommelen als de boel toch uit elkaar ligt.
-uiteraard nieuwe olie + filter zodra het zooitje weer bij elkaar gebonden is.
-De rest wat ik allemaal tegenkom :Y

daarna zal het wel beter merkbaar zijn, verschil van de nieuwe demper en filters

greetz
 
hmmm...zat me net even te bedenken wat er ondertussen zoal aan gebeurd is het afgelopen jaar.

vervangen:
- ketting + tandwielen
- banden
- achterbrug :o
- koppeling + rem hendels
- dynamo
- accu
- koppelingskabel
- spiegels
- knippers
- kleurtje (2x)
- toerenteller
- remschijf + blokken
- tank
- luchtfilters
- demper
- uiteraard olie + filter
- voorvorkkeerringen
- deksel-geval aan de rechterkant van et blok waar suzuki op staat(naam ff kwijt)
- bok eraf
- handgrepen
- 25kw setje erin
- voorvorkolie
- knipperlichtrelais
- lampjes :9
- stuurgewichtjes
- bougies
- tailrisers
meer kan ik voorlopig even niet bedenken. Waarschijnlijk schiet me nog wel iets te binnen en zo niet: gaan we gewoon nog meer vervangen/veranderen

greetz

edit: zie je nou wel. Toch de bougies vergeten te vermelden :P
edit 2: tailrisers


[me]Jazzy begint te denken dat ie misschien beter een nieuwe gs had kunnen kopen[/me]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan