Je zult denken dat ik je beet heb met dat komend water, maar zal ff een copy and paste uithalen bij een topic van iemand die hetzelfde had, alleen bij een andere motor, maar het gaat om het matriaal
==================================
Yeahhhhhhhhhhh...........!!!!!
Hij is los !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alweer met dank aan Hulzie !!!
Henk, jij bent voor mij de kampioen "Hoe maak ik vastzittende vastgeroeste onderdelen weer los&vast;-adviseur ) (maar natuurlijk ook alle andere meedenkers weer bedankt
Hoe is het uiteindelijk gelukt?
Ik heb eerst een lekker soepje getrokken van de remklauw; wel langer dan het sigaretje van Hulzie, zo'n 25 minuten in kokend water.
Daarna in de bankschroef gezet met de griptang erop en ik merkte meteen dat er beweging in was gekomen. Het was alleen 1 mm. naar links en naar rechts; maar het was tenminste beweging.
Na wat kruipolie en 10 minuutjes heen en weer wrikken, kon ik de zuiger eruit trekken. Yihaaa!!!!
Onder de buitenste rubberring (de "stofkapring"
zat flink wat corrosie en troep, zoals Reinoud al voorspelde. Maar ook onder de binnenste oliekeerring zat troep. Ik heb voor beide ringen nieuwe besteld, de buitenste waren echt kapot, de binnenste kunnen misschien nog wel mee, maar je koopt het setje kompleet, inclusief "olie-verbindingskanaal-afsluitrubberringetje" van de ene naar de andere remklauw-helft.
En als je de klauw toch open hebt, kun je sowiezo beter meteen alle rubbertjes vervangen.
Op de foto hieronder kun je de troep zien zitten, ik heb deze met een klein schroevendraaiertje eruit gekrabd.
Natuurlijk had ik toen wel een paar tanden van de griptang aan de buitenkant van de zuiger staan. Die heb ik zo goed mogelijk glad gevijld en geschuurd. Ik hoop dat daarlangs niet straks de olie naar buiten loopt; ik denk het niet omdat die tang op de buitenste en bovenste kant van de zuiger vastklemde en dat buitenste randje nooit zover in de klauw gaat, dat deze voorbij de oliekeerring komt.
De zuiger past nu weer perfect in de klauw.
Morgen de rubberringen erin zetten, de zaak weer monteren, en kijken of het me lukt om de remleiding goed te ontluchten.
Alle meedenkers weer van harte bedankt.
Ik beschrijf het hier wat uitgebreid, maar dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
Mijn advies is nu bij dit soort klussen: als je er de tijd voor vrij kunt maken, moet je het eerst zelf proberen, voordat je de motor naar een dealer brengt. Met hulp van dit bord lukt zelfs mij dit soort klussen. En het geeft ook nog een hele hoop bevrediging, als je toch zo'n klus zelf hebt geklaard.
Je begrijpt meer van je hoe Trudie in elkaar zit en zeker ook waar je met onderhoud (zeker als je door de pekel rijdt ) extra aandacht aan moet schenken.
=========================================
Komt van mijn eigen forum af, daar heb ik veel meer van die truc's staan