Suzuki GS500 topic #25 - Waar we doorknallen met die handel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het duurt nog een weekje of 2 voordat ik mijn rijbewijs heb, mits ik voor AVD slaag, maar heb al een tijdje zitten kijken naar gs500's en als jullie het niet erg vinden zou ik misschien nog meer kunnen spammen in die 2 weken (en daarna waarschijnlijk ook).

http://link.marktplaats.nl/m908370195
Deze ziet er netjes uit...van wat ik van de foto's zie. (ben op een krap budget van 1000 euro max). Ik hoopte dat jullie me daarover kunnen adviseren

Het wordt mijn eerste motor en ik heb niet zoveel kennis over het onderwerp, dus bij eventuele aankoop ga ik de hele checklist na met extra aandacht aan alle gs500 puntjes doornemen als ik er ben, maar het liefst ga ik niet het paard achter de wagen spannen helemaal naar Limburg aangezien ik in Zuid-Holland woon.

Mvg

Niet doen, voor dat geld kan je een nieuwere mooiere kopen. Gewoon dagelijks je ogen open houden op: speurders, marktplaats (ook bij de sectie onderdelen, daar zetten mensen de goedkopere motoren neer!) en motorshopper natuurlijk, ook al heb ik daar niet echt leuke gs'jes voorbij zien komen voor een goede prijs.
Laatst heeft iemand van het forum ben even de naam kwijt een nieuwe model gs gekocht voor 950 euro.
 
Niet doen, voor dat geld kan je een nieuwere mooiere kopen. Gewoon dagelijks je ogen open houden op: speurders, marktplaats (ook bij de sectie onderdelen, daar zetten mensen de goedkopere motoren neer!) en motorshopper natuurlijk, ook al heb ik daar niet echt leuke gs'jes voorbij zien komen voor een goede prijs.
Laatst heeft iemand van het forum ben even de naam kwijt een nieuwe model gs gekocht voor 950 euro.


Dank je wel voor de reactie roy, en voor de tip van onderdelen ook. Zal ik zeker doen...once again heel erg bedankt...ik heb geen idee wat ik moet verwachten voor dat geld dus elk advies is heeeeel hulpzaam :)
 
Net geprobeerd om de zuigers uit de voorrem te krijgen doormiddel van de rempomp te gebruiken en hem terug te vullen met remvleoistof. Resultaat, de zuigers schuiven 1 mm naar voor en dan weer terug 1mm, ze gaan dus heel tijd open en neer maar komen er niet uit. Heb zo goed mogelijk proberen ontluchten. Tips of doe ik iets verkeerd?
 
Net geprobeerd om de zuigers uit de voorrem te krijgen doormiddel van de rempomp te gebruiken en hem terug te vullen met remvleoistof. Resultaat, de zuigers schuiven 1 mm naar voor en dan weer terug 1mm, ze gaan dus heel tijd open en neer maar komen er niet uit. Heb zo goed mogelijk proberen ontluchten. Tips of doe ik iets verkeerd?

Zo hoort de remklauw te werken.

De remzuigers horen een fractie minder ver terug te gaan dan er uit te komen (ivm slijtage van de blokken). Rustig meerdere keren het remhendel inknijpen en eens meten met een schuifmaat of de zuigers er verder uit komen. De kans is heel groot dat een van beide zuigers minder goed uit de remklauw komen, heel vaak blijft een van de zuigers zitten/plakken. Ik doe dan een blokje hout waar de remblokken zitten zodanig dat de vastzittende zuiger nog wel naar buiten kan komen en de los zittende zuiger niet. En verder is het een kwestie van doorgaan.

Zoals ik (en anderen) al eerder beschreven heb: Perslucht werkt ook heel goed, je moet daarbij alleen oppassen dat je geen projectielen maakt van de zuigers. Ik dicht de verbinding tussen de luchtspuit en de aansluiting van de remslang af met een stuk dik poetsdoek waarbij ik de perslucht door de doek heen blaas. Wat ook goed werkt is een klein stukje rubber benzineslang over het mondje van de luchtspuit doen en dat in plaats van de banjobout duwen. Let dan wel op dat je die slang in een gladde beweging met een scherp mes doorsnijdt, je wil dan een vlak stuk hebben aan het eind van de benzineslang in plaats van een doorgeknauwd oppervlak.
 
Het is gelukt met de rempomp, de zuigers zijn eruit! Nu de achterrem nog, de remmen lijken in eeuwen niet meer aangepakt te zijn. Nu heb ik nog enkele vragen:

- Heeft iemand een technische tekening van de voorrem? Die op cmsnl komt niet overeen met die dat ik heb. IK heb het model 1991. Ik zou namelijk graag zien welke onderdelen er missen, ik ben nergens borgpennen tegen gekomen?

- De achterrem hoe pak je die aan? Het lijkt dat die uit 2 delen bestaat? Nu vraag ik me af hoe je de zuigers eruit krijgt want als je de 2 delen van elkaar haalt, denk ik dat de methode met de rempomp niet meer gaat werken? Iemand die wat advies heeft?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp hier!
 
Het is gelukt met de rempomp, de zuigers zijn eruit! Nu de achterrem nog, de remmen lijken in eeuwen niet meer aangepakt te zijn. Nu heb ik nog enkele vragen:

- Heeft iemand een technische tekening van de voorrem? Die op cmsnl komt niet overeen met die dat ik heb. IK heb het model 1991. Ik zou namelijk graag zien welke onderdelen er missen, ik ben nergens borgpennen tegen gekomen?

Er zijn twee modellen klauw:

Model T (nieuw model met 2 gelijke zuigers en borgpennen)

Model K/L/M/N/P/R/S (ongelijke zuigers, geen borgpennen)

24uxaig.png


Vanaf bouwjaar 96 is alleen nog model T geleverd

- De achterrem hoe pak je die aan? Het lijkt dat die uit 2 delen bestaat? Nu vraag ik me af hoe je de zuigers eruit krijgt want als je de 2 delen van elkaar haalt, denk ik dat de methode met de rempomp niet meer gaat werken? Iemand die wat advies heeft?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp hier!

Zo ver mogelijk eruit pompen (steek er iets tussen een inbussleutel oid), daarna de klauw splitsen en de zuigers eruit trekken. De pennen kunnen enorm vastgeroest zitten daar heb ik de vorige keer een tijdje mee lopen kutten. Uiteindelijk de klauw op het gasfornuis gegooid, heet gestookt en daarna de pen met een griptang eruit gewerkt.

Als je de klauw gesplitst hebt boor dan de gaatjes van de glijpennen een klein beetje op zodat ze minder hard vast komen te zitten.

Als je de pennen sloopt, een setje nieuwe kost minder dan €10. De plaatselijke motordealer had ze hier zelfs op voorraad liggen.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig kapitein, daar was ik naar opzoek.
Wat ik me afvraag, die borgpen die niet aanwezig is dan, is dit niet gevaarlijk?
De borgpen was dacht ik net de extra veiligheid dat je remblokken er niet tussen uitvallen?
Ik hoor het wel! Bedankt alvast!!!
 
Prachtig kapitein, daar was ik naar opzoek.
Wat ik me afvraag, die borgpen die niet aanwezig is dan, is dit niet gevaarlijk?
De borgpen was dacht ik net de extra veiligheid dat je remblokken er niet tussen uitvallen?
Ik hoor het wel! Bedankt alvast!!!

Zonder borgpen kan dat asje eruit gaan, dan vallen je remblokken er op een gegeven moment gewoon uit en komen ze ergens vast te zitten met alle gevolgen van dien.
 
Ik heb het rechtse model met 2 verschillende zuigers, zonder borgpen dus. Is het veilig dat er van fabrieks af geen borgpen aanwezig is?
 
Ik heb het rechtse model met 2 verschillende zuigers, zonder borgpen dus. Is het veilig dat er van fabrieks af geen borgpen aanwezig is?

Ik denk dat dat dan niet nodig geweest. Die zitten zo te zien anders in elkaar dan het 'nieuwe' model.
 
Ik ben ook wel eens een borg clipje verloren zonder dat ik het aan zag komen. Er is geen officieel interval om het clipje te vervangen en het dingetje zag er ook altijd prima uit dus deed ik dat ook niet. Tot ik op een ochtend flink in de remmen moest een een hobbel voelde. Ik dacht dat dat aan de weg lag maar eenmaal aangekomen op plaats van bestemming (na 85km snelweg rijden) bleek dat het clipje was verdwenen en de pen naar buiten was geschoven. Pen krom, stuk uit de velg en de remblokken die nog op een haartje staal hingen. Ik heb echt een keiharde dodemansrit gemaakt van 85km.

Sindsdien vervang ik bij elk voorrem schoonmaakbeurt het borgclipje en maak ik de pen goed schoon en glad. De enige redenen die ik kan bedenken waarom het clipje is verdwenen is materiaalmoeheid (clipje brak gewoon en is eruit gevallen) of dat een van de blokken is blijven hangen en vervolgens de pen naar buiten is geduwd bij het remmen. Het clipje wordt dan gewoon doormidden 'geknipt' en dat zal je kort als hobbeltje voelen bij het remmen en dat is het.

Bij de achterrem is het iets minder cruciaal. Verdwijnt er 1 pen is het hek nog niet van de dam, mochten beide pennen plotseling toch los komen loop je het risico dat je achterwiel vast slaat en je op je bek gaat en dat je een nieuwe schijf+klauw mag zoeken.
Dit risico is zeer klein en kan je klein houden door bij elke beurt het plastic kapje van de achterklauw te halen en te checken of de pennen en clipjes nog goed zitten.


Ik heb het rechtse model met 2 verschillende zuigers, zonder borgpen dus. Is het veilig dat er van fabrieks af geen borgpen aanwezig is?

Klopt door de manier waarop de klauw in elkaar zit kan die geen kant op als hij gemonteerd is. Daarom geen borgpennen nodig bij dat model.
 
Laatst bewerkt:
Als je het borgclipje kwijt bent kun je ook eens langs een modelbouwzaak gaan waar ze ook van de RC auto's verkopen.
Die body's zitten vast met dezelfde clipjes. Zijn zelfs in kleuren te bestellen als je dat mooi vindt :Y

Heb zelf groene want die had ik een keer gekocht voor mn rc autootje :') heb er nog enkele over.
 
Ik zou graag binnenkort ook nieuwe pinkers op de mijne zetten. Mijn knipper lichten gaan momenteel ook héél erg traag. Ik zet ze op en ze pinken pas 2 seconden daarna. Waar ligt dit aan?

Moet je ergens opletten bij het kopen van pinkers? Zou het liefst kleine led pinkers erop zetten
 
Niet doen, voor dat geld kan je een nieuwere mooiere kopen. Gewoon dagelijks je ogen open houden op: speurders, marktplaats (ook bij de sectie onderdelen, daar zetten mensen de goedkopere motoren neer!) en motorshopper natuurlijk, ook al heb ik daar niet echt leuke gs'jes voorbij zien komen voor een goede prijs.
Laatst heeft iemand van het forum ben even de naam kwijt een nieuwe model gs gekocht voor 950 euro.
Ik, voor 900. :Y Hopelijk binnenkort ook foto's trouwens. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan