Willem1979
Doorgewinterde mooi weer rijder
Afgelopen week heb ik de koe bij de horens gevat: ik wilde altijd al led verlichting inbouwen in de Givi koffers. Standaard zitten daar al van die reflectoren op, die er precies geschikt voor lijken. En inderdaad, er is een bedrijfje in Canada dat inbouw led-strips aanbiedt speciaal op maat gemaakt voor Givi koffers, inclusief nette bekabeling en andere toebehoren. (Admorelighting heet het.)
Je kan het natuurlijk ook helemaal zelf doen, zoals MF'er WimD1145, hij heeft een topic waar hij eigenhandige installatie laat zien op zijn Honda Integra: led stripjes op eBay kopen en dan de rest zelf klussen. Maar zo handig ben ik niet.
Afgelopen dinsdag kwam het pakketje binnen.
Om te beginnen moet je de kappen en reflectoren van de koffers verwijderen en een gaatje boren achter de reflector waar het stroomstekkertje doorheen moet:
Dan gaat de led-strip erop. Het is het handigst om deze met wat dubbel plakband netjes
aan het reflectorglasaje te plakken zodat het niet gaat schuiven als je deze erop monteert.
Reflectorglaasjes en kappen weer terug monteren op de koffers, en dan ziet het er zo uit:
Je moet in de achterkant van de koffer een (groter) gaatje boren, hiervoor is speciaal de goede maat booropzetstuk meegeleverd. Hier komt het stekkertje in, waaraan het stekkertje naar onder het zadel komt. Ik ben vergeten hier een foto van te maken maar als het af is ziet dat er zo uit:
Aan de binnenkant van de koffers kun je de (stevige) zwarte kabel met zelfklevende klemmetjes langs de achterkant leiden, en met wat dikke zwarte tape netjes aan de dekselkoorden bevestigen zodat het allemaal netjes zit:
Bovenstaande herhalen voor koffer 2. Dan begin je er al handig in te worden.
Dan de boel aansluiten op het elektrische circuit van de motor. Dit klinkt moeilijker dan het is: je hebt zes posi-taps die je gewoon op de bestaande bedrading kunt zetten. Ik ben vergeten een foto te maken van de posi-taps maar je kan het zo googlen. Je ziet vanzelf welke bedrading je moet hebben, nl. die naar de verlichting achter loopt. De zes zijn voor achterlicht (blauw en rood), remlicht (paars), zwart (aardverbinding), en groen en geel (knipperlichten). Ik heb er voor gekozen om de blauwe draad niet aan te sluiten omdat ik geen achterlicht in mijn koffers wilde, alleen knipper- en remlicht (alleen blauw niet, rood EN blauw niet aansluiten betekent dat niets meer werkt).
Ik vind het namelijk onduidelijk als het licht rood is en alleen verandert naar oranje voor knipperlicht. Duidelijker is het als het licht uit is, en dan oplicht voor richting aanwijzen. En je achterlicht in het midden van de motor brandt natuurlijk sowieso al.
Dan nog zorgen dat de draden op de goede plek onder het zadel vandaan gaan komen:
En dan kijken of het werkt
Zonder knipper- of remlicht:
Met knipperlicht:
Ik heb de knipperfunctie in het led-achterlicht zat uitgeschakeld. Die knipperde namelijk niet gelijktijdig met die in de koffer en die aan de voorkant, en was sowieso al vrij onduidelijk.
Met remlicht:
Je kan het natuurlijk ook helemaal zelf doen, zoals MF'er WimD1145, hij heeft een topic waar hij eigenhandige installatie laat zien op zijn Honda Integra: led stripjes op eBay kopen en dan de rest zelf klussen. Maar zo handig ben ik niet.
Afgelopen dinsdag kwam het pakketje binnen.
Om te beginnen moet je de kappen en reflectoren van de koffers verwijderen en een gaatje boren achter de reflector waar het stroomstekkertje doorheen moet:
Dan gaat de led-strip erop. Het is het handigst om deze met wat dubbel plakband netjes
aan het reflectorglasaje te plakken zodat het niet gaat schuiven als je deze erop monteert.
Reflectorglaasjes en kappen weer terug monteren op de koffers, en dan ziet het er zo uit:
Je moet in de achterkant van de koffer een (groter) gaatje boren, hiervoor is speciaal de goede maat booropzetstuk meegeleverd. Hier komt het stekkertje in, waaraan het stekkertje naar onder het zadel komt. Ik ben vergeten hier een foto van te maken maar als het af is ziet dat er zo uit:
Aan de binnenkant van de koffers kun je de (stevige) zwarte kabel met zelfklevende klemmetjes langs de achterkant leiden, en met wat dikke zwarte tape netjes aan de dekselkoorden bevestigen zodat het allemaal netjes zit:
Bovenstaande herhalen voor koffer 2. Dan begin je er al handig in te worden.
Dan de boel aansluiten op het elektrische circuit van de motor. Dit klinkt moeilijker dan het is: je hebt zes posi-taps die je gewoon op de bestaande bedrading kunt zetten. Ik ben vergeten een foto te maken van de posi-taps maar je kan het zo googlen. Je ziet vanzelf welke bedrading je moet hebben, nl. die naar de verlichting achter loopt. De zes zijn voor achterlicht (blauw en rood), remlicht (paars), zwart (aardverbinding), en groen en geel (knipperlichten). Ik heb er voor gekozen om de blauwe draad niet aan te sluiten omdat ik geen achterlicht in mijn koffers wilde, alleen knipper- en remlicht (alleen blauw niet, rood EN blauw niet aansluiten betekent dat niets meer werkt).
Ik vind het namelijk onduidelijk als het licht rood is en alleen verandert naar oranje voor knipperlicht. Duidelijker is het als het licht uit is, en dan oplicht voor richting aanwijzen. En je achterlicht in het midden van de motor brandt natuurlijk sowieso al.
Dan nog zorgen dat de draden op de goede plek onder het zadel vandaan gaan komen:
En dan kijken of het werkt
Zonder knipper- of remlicht:
Met knipperlicht:
Ik heb de knipperfunctie in het led-achterlicht zat uitgeschakeld. Die knipperde namelijk niet gelijktijdig met die in de koffer en die aan de voorkant, en was sowieso al vrij onduidelijk.
Met remlicht:
Laatst bewerkt: