Suzuki GT250

Een 350f heb ik nog nooit opgereden maar dat zal nog tandje slapper zijn dan mijn 400f. De Suzuki is beduidend slapper lijkt het maar ok, de uitlaten sluiten slecht aan, de staat van de keerringen is nog onduidelijk en de carbs kunnen allicht ook beter.

Anyway, het blok moet er onderuit. Dus elektra afkoppelen, ram-airkappen eraf, carbs eraf, uitlaten los, gaskabel los. Maar hoe gaat dat bijv met de smeerolie? En de versnellingsbakolie?

Een goede CB350 is zeker net zo snel als een 400,misschien nog wel sneller,
de 350 heeft wel 3pk minder maar is 25kg lichter.
De Suzuki zou ongeveer net zo snel moeten zijn,30pk tegenover 37 van de
CB400 ,maar wel 39kg lichter,alleen zal de 400 onderin sterker aanvoelen
omdat het een 4takt is.
 
Laatst bewerkt:
Je haalt het dekseltje van de oliepomp eraf
Dan kun je zien waar de aanvoer leiding van de 2takt olie loopt.
Kun je kiezen of de banjobout snel losdraaien (sleutel 8mm) en met tyrap hger dan het niveau van het tankje hangen.
of proberen het klemmetje los te draaien van de slang die uit het tankje komt.
loos stukje slang erop schuiven met een bout erin tegen het lekken.

Niet vergeten om de kabel van de oliepomp los te maken

Onder het blok zit een aftapbout deze kan vastzitten en is handiger om eerst los te draaien voordat het blok uit het frame ligt

Je kunt ook beter als het blok nog in het frame hangt de kopbouten losdraaien.
Dopsleutel 14 maar doe het wel in de juiste volgorde.

stelt niet veel voor

succes

Erik
Dank je voor de tips. Dat klinkt te doen. Alleen nog even wachten op iets hogere temperaturen want met klussen in een niet verwarmde garage bij -12 is toch wat minder comfortabel...

Een goede CB350 is zeker net zo snel als een 400,misschien nog wel sneller,
de 350 heeft wel 3pk minder maar is 25kg lichter.
De Suzuki zou ongeveer net zo snel moeten zijn,30pk tegenover 37 van de
CB400 ,maar wel 39kg lichter,alleen zal de 400 onderin sterker aanvoelen
omdat het een 4takt is.
Ik wist niet dat de 400 maar een klein beetje meer vermogen had dan een 350. Wel heb je een extra versnelling om mee te spelen.

De 250 doet bij lage toeren inderdaad maar weinig. Vanaf de 6000toeren werd het wel leuk. Maar eerst de boel maar eens netjes maken.

Heeft iemand trouwens nog een setje van die "eierdopjes" achterknippers over?
 
Voor de liefhebbers nog wat GT250 carburateur informatie. Hier staat een schat aan info over de carbs van de GT250.

Met een beetje handig klikken op de site, kom je meer tegen.
 
Met alle kou kom ik te weinig in de garage. Een beetje te weinig misschien wel, vandaag werd ik er namelijk verwelkomd door een lekkere benzine walm. De Suzuki heeft toch het een en ander laten lopen.

Hoeveel en waar is me niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat de benzine kraan nog goed was. Toen ik de tank eraf had, kwam daar niets uit. En die vlotterbakjes zijn toch weer niet zo;n enorme hoeveelheid of verkijk je je daar toch op (en waarom lopen ze ueberhaupt leeg)?
 
Als de vlotter niet afsluit loopt de carb leeg en de benzineslangen vanaf de wel goed afsluitende kraan
Is inderdaad niet erg veel maar stinkt wel.

Groet Erik
 
Met alle kou kom ik te weinig in de garage. Een beetje te weinig misschien wel, vandaag werd ik er namelijk verwelkomd door een lekkere benzine walm. De Suzuki heeft toch het een en ander laten lopen.

Hoeveel en waar is me niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat de benzine kraan nog goed was. Toen ik de tank eraf had, kwam daar niets uit. En die vlotterbakjes zijn toch weer niet zo;n enorme hoeveelheid of verkijk je je daar toch op (en waarom lopen ze ueberhaupt leeg)?

Toch maar goed dat je geen straalkacheltje aan had staan :+
 
Even voor mijn eigen gemoedsrust............ *D

Voor het geval dat de benzinekraan TOCH lek is ;(
Kan het zijn dat benzine via de carbs de cilinder inloopt.
Hangt van de stand van de zuiger af kan ook rechtstreeks de uitlaat inlopen.

Als het de cilinder inloopt en je gaat de GT starten dan heb je een serieus probleem.
Benzine kun je niet samenpersen en als je dan op de kickstarter gaat staan strap je de drijfstangen gewoon krom.......... :Y

Bij twijfek draai de bougies eruit en trap dan voorzichtig op de kickstarter.
Dan stinkt het misschien pas ECHT naar benzine maar je sloopt niets..........

Groet Erik
 
Goede tip Erik, ik zal het checken. Alhoewel die bougies nou niet echt ergonomisch geplaatst zijn. Maar misschien is het sowieso wel handig om de benzine kraan ook te reviseren.

Loop je gewoon bij een willekeurige Suzuki dealer binnen en kijk je wat hij nog in de database heeft staan of heb je een lijntje direct naar de Nimag?
 
Je kunt de tank er gewoon van afhalen als de originele benzinekraan er op zit.
De kraan werkt op vacuem. Kun je zien : een slangetje vanaf de linker inlaat naar de kraan en twee slangetjes naar de carburateurs .

Of de kraan nog werkt kun je ook testen. Moet ' ie er wel vanaf :Y
Als hij er af is kunt je op de vacuem aanluiting blazen of inhalen en met beide acties moet je dan een duidelijk plopje horen. Als je dit hoort is het membraam nog perfect :Y


Succ6 :W


Volgens mij had ik de kraan "uitdaging" werken - of niet..... al eens gepost :?


:z :z :z
 
Hallo Bart

Even kijken welke Suzuki dealer bij jou in de buurt zit.
Onderdeelnummer opzoeken in het boek en dan kunnen ze meteen in de computer kijken of het nog leverbaar is.
 
Oja, blazen op mijn tank, das waar ook. Ik zal het eens proberen. Inmiddels lijken de ergste dampen wel opgetrokken.
Er zit hier wel een dealer in de buurt, Jan Dokter. Ik zal een vragen hoe hij in z'n onderdelen zit en of hij ook een handig lijntje weet naar Nimag.

Inmiddels is er weer wat ruimte in de garage gecreeerd voor... Later meer :)
 
Vandaag ben ik weer een stukje wezen toeren met de aanhanger en heb onderstaande gevonden:
img0202i.jpg

Een GT250K naar het zich aan laat zien. Ik had de achterbak ook nog vol liggen met 2 complete motorblokken, een extra cilinder, een originele redelijke tank, uitlaten en een sportzitje. Kortom, we hebben weer wat voor de hobby. Alhoewel het mij eigenlijk alleen om de schroefdraad vd cilinders ging, zit ik er aan te denken alles op dit frame op te bouwen. VZ-... staat toch wel mooi.
 
Van Erik heb ik inmiddels een hoop geleerd, dus laat ik ook maar een stukje hier posten. Allicht handig voor het nageslacht.

Een van de dingen waar ik mee aan de slag moet, is het remsysteem. De leidingen zelf zijn net zo klassiek als de motor, dus lekker sponzig. Bij voorkeur zet ik er dus nieuwe leidingen op. Helaas zijn deze niet meer origineel leverbaar begrijp ik en moet je het van Ebay etc halen. Tips voor eventuele alternatieven zijn welkom. Bij voorkeur iets wat dicht in de buurt van het origineel komt.

De remcilinder is wel toe aan een revisiesetje. Deze zijn voor alle 250 GT's (en ook andere GT's?) hetzelfde 59600-18842. Deze is inmiddels overgegaan in de 59600-45821. Het setje lijkt verdacht veel op mijn CB revisie setje, zou dat passen?

De klauw heb ik nog niet bestudeerd maar deze zal op z'n minst nieuwe afdichtingsringen nodig hebben. Suzuki levert deze nog nieuw. Ik dacht in eerste instantie alleen als set met de zuiger (prijzig!) maar deze ringen zouden er ook los moeten zijn. Even zoeken nog.

Daarnaast zijn de carbs ook aan de beurt. Revisiesetjes van Keyster zijn zo te vinden. Deze worden geleverd met 113# en 25# sproeiers. Het NL onderdelen boek lijkt echter #95 en #30 voor te schrijven? Mijn carbs hebben echter #92.5(erg lastig af te lezen, misschien iets anders?) en #25 erin zitten. Wie weet hier meer van?

Ook is de geleidingspen die de carbschuif op z'n plek houdt een beetje krom. Heeft dit veel invloed of mag deze wel een beetje uit model zijn?
 
Mbt de sproeiers;

Het kan wel kloppen, dat er verschillen zijn. Bijv Dld had toen al scherpere geluidseisen, waardoor duitse modellen meer geknepen waren dan bijv ned. of engelse. En dus ook kleinere sproeiers hadden.
Japanse tweetakten hadden een reputatie, dat ze graag gaten in zuigers brandden. Dat was niet zo gek, want de standaard afstelling was voor kleine japannertjes en niet voor forsere europeanen, die er ook nog eens volgas mee over de snelweg gingen.
Mijn Yamaha R5 350 tt-twin van 1970 had een maat grotere sproeiers en heeft me nooit in de steek gelaten. (24000 km met standaard zuigers)
Bij twijfel zou ik voor de grotere sproeiers gaan. In het ergste geval staat ie te rijk en moet je kleiner. Andersom is beroerder: staat ie net te arm, dan brandt je hem gegarandeerd in de prak. En uit ervaring kan ik je zeggen, dat dat laatste een stuk duurder uitvalt dan een setje ander sproeiers! :(
Succes!

Gijs
 
Als ' ie te schraal staat , kan dit het resultaat worden :Y :Y

#113............vreemde maat.........de Mikunisproeiers lopen op in maat met 2.5 b.v. van 92.5 naar 95 enz....
full



De "geleidingspen" is normaal recht, ff recht maken dus. Misschien dat het zaakje een keer gepoogd is "gedraaid" te monteren. Dat kan de oorzaak zijn dat het pennetje nu krom is. Moet je overigens wel behoorlijk veel geweld voor gebruiken om dat voor elkaar te krijgen :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat te arm een slechte zaak is wist ik wel. Zulke dramatische plaatjes als hierboven had ik echter nog niet gezien... Ik wist echter niet dat de oude tweetakten er een handje van hadden arm te lopen, dus bedankt voor de tip. Wel een beetje typisch dat er toch vrij kleine hoofdsproeiers bij mij in zitten.

Te rijk kan inderdaad minder kwaad (en slaat nog makkelijker aan). Maar loopt dat op een gegeven moment ook niet wat slomer als hij te rijk staat?

Die #113 had ik van de keyster site, maar ik zal nog eens verder onderzoeken. Hmm, zal wel een afgeronde 112.5 zijn denk ik.

En waarom die geleidepennen krom zijn is mij ook een raadsel, ik zal ze eens recht proberen te slaan buigen.
 
Laatst bewerkt:
Als ' ie te schraal staat , kan dit het resultaat worden :Y :Y

#113............vreemde maat.........de Mikunisproeiers lopen op in maat met 2.5 b.v. van 92.5 naar 95 enz....[afbeelding]


De "geleidingspen" is normaal recht, ff recht maken dus. Misschien dat het zaakje een keer gepoogd is "gedraaid" te monteren. Dat kan de oorzaak zijn dat het pennetje nu krom is. Moet je overigens wel behoorlijk veel geweld voor gebruiken om dat voor elkaar te krijgen :Y
Dit plaatje komt mij bekent voor.Heb het vroeger zelf ook gehad met mijn 250.Ik weet nog wel dat ik er een koudere bougie in deed ditwou ook nog wel helpen.En ja er werd destijds veel volgas met die dingen gereden.De mijne liep op de teller 155.Wel met een kuip trouwens.Leuk topic dit.Heb zelf jaren op de tt gereden.Eerst een 250 en later de 500.
 
Na uitgebreid bestuderen van de partsmanual lijkt het er toch op dat er toch #112.5 en #25 sproeiers in moeten. Als het goed is zijn die nu dan ook onderweg.

Nu heb ook een een X aantal blokken op de plank (je komt eens wat tegen) die waarschijnlijk al een hele tijd op de plank liggen. Valt er zo te zien of de keerringen nog goed zijn of kunnen die beter preventief naar een krukkendokter?
 
Vandaag heb ik mijn carbs weer eens verder schoongemaak etc. Nu viel het me op dat de uitlaat van beide carbs nou niet echt rond is. Hoort dit zo of heeft iemand te hard zitten knijpen en kende die z'n eigen krachten niet?
img0206is.jpg
 
Deze horen netjes "rond" te zijn :Y

Je kan ze voorzichtig rond proberen te krijgen.
Het is wel belangrijk dat straks het luchtfilterrubber en goed omheen zit.
Dus zonder valse lucht aan te zuigen.
 
Hmm, ik vermoedde al zoiets. Ik zal eerst eens zien hoe de andere carbs eruit zien. Ik heb slechte ervaringen met carblageringen en buigen...

De keyster setjes zijn trouwens binnen, #113 (en dus geen 112.5) en #25. Misschien wat rijk maar gelet op alle verhalen hierboven niet zo'n slecht idee.

Heeft iemand nog goede suggesties voor krukkendokters trouwens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan