WalterGT750
Rookie
- 26 mei 2019
- 6
- 2
Ja alles is vervangen, het blok is weer als nieuw.Ja dan zou ik voor de Motul510 gaan,de volsynthetische kan ook,maar dan kan je beter de oliepomp daarop
afstellen.Lang mee gaan doen ze sowieso wel,km standen van meer dan 50000 zonder revisie zijn niet ongewoon.
Heb je ook de zeefjes van het olie injectie systeem gecontroleerd ? die willen nog wel eens dicht gaan zitten en dan ben je het haasje.
Nr25 op de tekening,
fotoke van je GT ? Heb er zelf 4 gehad in mijn jongere jaren. Wie weet??? Veel rijplezier met je GT 750.Ja alles is vervangen, het blok is weer als nieuw.
Jan wat voor tweetakt heb jij voor de lange afstand?
Ik heb in mijn jonge jaren 16000km gereden met een RGV250 in 6 maanden tijd zonder ook maar 1 probleem.hoezo lange afstanden ? sinds wanneer is 550km op een dag lang ? ik snap echt niet waarom mensen met een 2-takt het blijkbaar niet aandurven om langere trips dan 1 tank te doen ?
Maar ik doe dat dus met een KR1S zonder kuip en gewoon stuur. Olietankje vol bij vertrek en nog 2 busjes van 250cc mee. halverwege de terugweg gaat het olielampje branden en gaan de 2 busjes er in.
ik vind het trouwens goed dat aan de uitgang van mijn dempertjes steeds een vettig zwart randje hangt, teken dat de pomp zijn werk goed doet. schrik dat vanbinnen alles toe koekt heb ik niet, de mijne wordt gebruikt zoals Kawa het in gedachten had
Ja ik ga ook met de RD250LC voor lange astanden, daar voelt-ie zich het lekkerste bij. Net als Jan zegt, lekkere vette uitlaten en helemaal geen last van aankoeken omdat het gas er altijd lekker op staat. Bij de eerste meters de straat uit een heerlijke tweetaktgeur achterlatend door de vaak dubbele smering.... Ik gooi R40 in mijn tank voor de geur, maar omdat ik aan één tank -net als Jan- niet genoeg heb op een dag zit dat er de rest van de dag niet in....Ik heb in mijn jonge jaren 16000km gereden met een RGV250 in 6 maanden tijd zonder ook maar 1 probleem.
Rustig, Jan, rustig maar. Dat zegt niemand, in tegendeel... ik ben een lange afstandrijder en het totaal met je eens. en als je 5 keer een rit van 125 km probleemloos kan rijden had je er ook 1 van 625 kunnen maken...hoezo lange afstanden ? sinds wanneer is 550km op een dag lang ? ik snap echt niet waarom mensen met een 2-takt het blijkbaar niet aandurven om langere trips dan 1 tank te doen ?
Ik heb nog wel een tip: Je hebt het ding helemaal uitelkaar gehad en inelkaar gezet. Om het vertrouwen in de oliepomp (het best gesmeerde deel van de motor) te krijgen reed ik wel de eerste twee, drie tanken met mengsmering, bovensmering zeg maar. Daar zat dan geen zuigerrevisie aan vast, dat zou bovenstaande beweringen van niet vetter gaan mixen lijnrecht tegenspreken. Maar door op mengsmering te rijden kan je aan het verbruik in het olietankje zien of het autolube systeem zijn werk doet zonder het risico van vastlopen. Mocht dat systeem niet zijn werk doen zijn voorkom je wel een klemmetje of zuigerschade doordat je olie in de benzine hebt. En ja, ik ben er een keer door gered, kabel in de buitekabel doorgerot...
Dat spul is blauw van kleur en voorkomt dat je een vergissing maakt als je ook nog een 4takt brommer heb staan.
Dat kan ik me voorstellen, maar als je gelezen hebt weet je al waarvoor....Als 1:50 word voorgeschreven door de fabrikant dan vraag ik me af waarom je dan 1:25 er in gooit , dat wekt bij me de indruk dat je het beter denkt te weten dan een fabrikant van 2takt motoren
Ik deed er altijd een dopje vol van de oliefles bij mengen,en dat is altijd goed gegaan,te veel olie is absoluut niet goed het vervuilt heel
het inwendige van de motor,en dat is geen kletspraat maar heb daar zelf de gevolgen van gezien
Ja maar jij smeert nog met ouwe meuk,ik heb het over een motor op volsynthetische olie,met die ouwe meuk smeerde ik vroeger ook veel vetter.Ik heb voor de grap een keer met een din-cup de viscositeit van 1 op 50 en gewoon gemeten... Niks
Dat kan ik me voorstellen, maar als je gelezen hebt weet je al waarvoor....
nog eens?
Het ding is geheel gereviseerd en moet ingereden gaan worden. Je weet niet of de oliepomp zijn werk doet en daar dragen transparante slangetjes niet aan bij. Daarom zeg ik dat het wel eens zo kan zijn dat de olipomp het af kan laten weten door verschillende oorzaken. Bij mij is dat een keer een gebroken kabel geweest en een keer een kabel die van het pompje zelf af liep. Daarom doe ik na werkzaamheden aan het blok waar de oliepomp bij betrokken is geweest ook bovensmering toepassen. Als dan na een kilometer 0f 400 blijkt dat er een liter olie uit het tankje is (1 op 400 is normaal) stop ik met bovensmering. Je hebt geen bewijs van olieverbruik tot je olieverbruik kan bewijzen...
Bovensmering die ik nu toepas is R40, Ricinusolie, zuiver en alleen voor de lucht, de heerlijke geur, die ik nu ook ruik omdat er een RD in de huiskamer staat die gisteren heeft gelopen
Wat gek dat ik met mijn 1:25 in meerdere tweetakten dan nergens last van heb... Kan dat misschien te maken hebben dat de een weet hoe je met een tweetakt om moet gaan en de ander niet? Doe ik daarom 60000 met een setje zuigers in een hoogbelaste straatracer?
Ok,ook lekker handig,R40 mag je niet mengen met een andere olie.Wat probeer je daar nou mee te zeggen??? In de autolube zit SI7, volsynth en dun als pis
Mag je dat mengen noemen? Ze zien mekaar 1/9500 ste van een minuut....Ok,ook lekker handig,R40 mag je niet mengen met een andere olie.
In die tijd was de keuze nogal beperkt,eigenlijk was Castrol TTS zo,n beetje de enigste olie waar makkelijk aan te komen was.Volgen het instructie boekje die ik nog heb toen ik de mijne kocht in 1977 moet dit er in ach zie het maar als bijdrage