En wat navigatie betreft zou ik het liefst mijn telefoon op een goede manier even op bevestigen, het leukst natuurlijk met ook nog wat tips over waar stroom af te tappen en leuke oplossingen voor contact doosje etc.
Ik gebruik onderstaande houder voor navigatie op de scooter, een PCX 125 in dit geval. Houder past ook op mijn DT maar weet niet meer waar ik deze gekocht heb.
Kleine zwarte draad in de 2e foto is een stukje koperdraad, mocht de houder op een of ander manier losraken ben ik niet direct de telefoon kwijt.
Als navigatie gebruik ik Mapfactor, een gratis app, offline, met kaarten op de SD-kaart.
Je kunt GPX bestanden inlezen in deze app. Ik heb Mapfactor nog niet zo ver dat deze de GPX bestanden ook be-navigeert. Ik zie wel de route op het scherm maar moet zelf de route volgen. M.a.w. ik moet zelf op het scherm letten waarheen de route loopt, Mapfactor geeft niet aan of er links-/rechtsaf gegaan moet worden.
Verder gebruik ik Routeconverter, waarmee ik zelf routes (als Track) op de computer kan maken. Een route als Track bestaat uit punten, verbonden met rechte lijnen. Door voldoende punten te kiezen kun je de track vrij nauwkeurig wegen laten volgen.
Ik heb geen electrische aansluiting gemaakt omdat er behoorlijk lang genavigeerd kan worden op een batterijlading. Normaalgesproken gebruik ik de telefoonnavigatie in de vrachtwagen en zet de schermhelderheid op 50%. Verbruik ligt dan op ong. 7.5% per uur. Heb laatst met de PCX een route van 255km gereden en had veiligheidshalve een extra batterypack meegenomen.
Helemaal probleemloos is de app echter ook niet, omdat deze wel eens vastloopt. Kost dan toch wel een paar minuten voordat deze weer functioneert. App is echter gratis, moet dan ook niet te veel zeuren.
Verder heb ik de ondergrond van de telefoonhouder, waar de telefoon op ligt, van zachter foam voorzien, om fijne trillingen in het stuur te dempen.