tandwiel meedenkertje

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.755
574
Kom er zelf niet helemaal uit :)

Ik heb op mn motor een tandwielverhouding 15-47

Zou graag wat meer trekkracht hebben aangezien de top me weinig doet en in de 6 in nooit in de buurt van het rode gebied kom, met meer trekkracht gaat normaal de top omlaag maar vermoed dat als ie m beter doortrekt ik mischien wel een iets hogere top zou moeten kunnen behalen.

Nu was het idee om volgende maand i.c.m. een andere achterband, andere schijf achter tevens het tandwiel achter te vervangen door een exemplaar van 2 tandjes groter. Nu heeft mijn leverancier bij 3 of 4 van zijn leveranciers in de lijsten gekeken maar het tandwiel dat ik op het oog heb kan hij voor mijn type motor nergens bestellen. De mogelijkheid was van 47 naar 48 (wat ik niet de moeite vind) of van 47 in 1 keer naar 51! Dat leek me nu weer iets teveel van het goede :P

Het voortandwiel vervangen door een 14 tands was geen probleem want die had ie gewoon zelf op voorraad.

Heb hier 1 en ander gelezen; kortere wielbasis en minder het zaageffect op de achterbrug als voordelen van achtertandwiel vervangen. Zit nu in tweestrijd, heeft er iemand een advies?

Leverancier zegt:voor vervangen. Ketting kan het makkelijk hebben en tandwiel is maar iets kleiner waardoor het waar die over de achterbrug loopt eigenlijk weinig uit zou maken. Neem niet aan dat het verkoopspraatjes zijn aangezien zo'n voortandwiel 10/12 euro kost dus rijk zal die er niet van worden :)

Zit nu met de volgende opties:

1 gewoon laten zoals het is en ik al een anderhalf jaar rijd.

2 achter vervangen met een stap van 4 tanden ipv. 2 (van 47 naar 51)

3 of het voortandwiel vervangen met 1 tandje (van 15 naar 14)

Wie o wie?

Bvd.

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
283
53
oirschot
Als je je achtertandwiel vervangt voor een 51 dan ga i.p.v. 10.000 toeren, 10850 toeren maken bij dezelfde snelheid.
verander je je voortandwiel dan wordt het 10715
het nadeel van een kleiner voortandwiel is dat je meer kans hebt dat je ketting je rug raakt en een kleiner tandwiel is iets eerder versleten.
Met een groter achtertandwiel loop je de kans dat de ketingkast in de weg zit.

Groen

Die hard MF'er
14 apr 2004
600
0
Veenendaal
Je hebt nu 15/47 dat is een verhouding van 1 op 3.13

Bij tandwiel 15/51 is de verh. 1 op 3.4
Bij tandwiel 14/47 is de verh. 1 op 3.36

Dus pik Your ratio.

Over de wiel basis bij 14/47 is deze verandering een 1/4 schakel is ca. 6 mm.
Bij 15/51 is de wiel basis verandering 1/4 is een schakel ca. 2.5 cm.
tenzij je een langere ketting. neemt.

Mijn keuze zou zijn de 14/47

Grt. Groen

jozef58

MF veteraan
2 mrt 2003
6.924
0
Haarlem
Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
En ga je dan ook de ketting vervangen?
Als je naar 51T gaat is je huidige ketting waarschijnlijk aan de (te) korte kant.

Btw. kortere wielbasis??????????????

Laatst bewerkt:

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.755
574
Hoi,

Het betreft een Suzuki gsx750f van '90.

Met kortere wielbasis bedoel ik dat als je groter tandwiel neemt met dezelfde ketting dat het achterwiel naar voren moet en dus dichter bij het voorwiel staat.

Had zelf niet stil gestaan bij als ik achter zo veel tanden meer zou nemen dat dan ook de ketting vervangen moest worden. Wel getwijfeld of dat nog wel onder het kettingschermpje zou passen :P

Kettingset ligt er net 3 maanden op dus vervangen van de ketting vind ik zonde.

Kwam op het idee aangezien volgende maand de band eraf gaat, ik de randjes van de velg dan nog mooi als finisching touch kan polijsten :)

Dan als het wiel er toch uit is de schijf achter vervangen inclusief blokken en doordenkende dan het achtertandwiel ook. Dit mede door de reacties die ik hier las omtrend voor of achtertandwiel aanpassen.

Heb echter het nadeel dat nét dat tandwiel voor dit type niet/zeer moeilijk leverbaar is en vind 4 tanden achter wel een wereld van verschil ineens, moet ook niet té gek worden.

Uit de gegevens uit de eerste twee reacties maak ik beetje op dat me aangeraden wordt om dan voor maar aan te passen??

Groen

Die hard MF'er
14 apr 2004
600
0
Veenendaal
Kortere wielbasis ??

Ja maar daar merk jij helemaal niets van.

Theoretisch iets makkelijker op het achterwiel.

Met een gsx F 750 ?? Ga nou gouw in de tuin spele.

15/47 Goeie keus.

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
7.350
157
dussen
Ik heb voor 1 tandje kleiner en achter twee tandjes groter
En het verschil merk je dan echt wel
Ik heb een Monster 900Sie en hij trekt ook in zijn zes lekkerdoor

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.755
574
Sorry ik bedoel 14/47
dat heb ik er nu ook opliggen maar weet niet of ik het zo hou.

hij draait ongeveer 7% meer toeren maar vind m dan bij 120 km\h al best veel toeren maken of zou dat enkel psychisch zijn? :)