te hard rijden voor ambulance

ratelketting

Die hard MF'er
9 mrt 2003
355
0
Enschede
Ik reed vandaag vanuit Rijssen richting autobaanoprit. Op het stukje autoweg bij de oprit Enter zag ik opeens een ambulance (die zijn sirenes aan had) net achter mij invoegen.
Ik reed 100 terwijl de afstand tussen on kleiner werd. Gezien het feit dat hij iet kon inhalen ivm met tegenligger en ik geen mogelijkheid had om uit te wijken
heb ik tot zo'n 140 gegast, hierbij kwam ik langs een bord 70.
Toen de ambu bij een kruising van richting veranderde heb ik gas losgelaten.

Nu ben ik weliswaar niet geflitst maar als dat het geval zou zijn kan ik dan met het bovenstaande een boete vermijden ?
 
Lijkt me het proberen waard en niet ten onrechte: misschien heb je door ruim baan te maken net een leven gered... je kennie weten...
 
Ik reed vandaag vanuit Rijssen richting autobaanoprit. Op het stukje autoweg bij de oprit Enter zag ik opeens een ambulance (die zijn sirenes aan had) net achter mij invoegen.
Ik reed 100 terwijl de afstand tussen on kleiner werd. Gezien het feit dat hij iet kon inhalen ivm met tegenligger en ik geen mogelijkheid had om uit te wijken
heb ik tot zo'n 140 gegast, hierbij kwam ik langs een bord 70.
Toen de ambu bij een kruising van richting veranderde heb ik gas losgelaten.

Nu ben ik weliswaar niet geflitst maar als dat het geval zou zijn kan ik dan met het bovenstaande een boete vermijden ?

Ja, dat kan. Moet je je bezwaarschrift goed onderbouwen. Had je zelf ook je zwaailicht aan? ;)
 
Een melding van maken op het/een politieburo, n een kopie daarvan behouden........
 
als je geflitst zou zijn is de ambulance ook te zien en dat geeft je een alibi
bluewink.gif
 
Ik heb me ooit weleens laten vertellen dat je wel door rood mag rijden om de weg vrij te maken maar of dat ook zo geld voor te hard rijden?
 
Ik reed vandaag vanuit Rijssen richting autobaanoprit. Op het stukje autoweg bij de oprit Enter zag ik opeens een ambulance (die zijn sirenes aan had) net achter mij invoegen.
Ik reed 100 terwijl de afstand tussen on kleiner werd. Gezien het feit dat hij iet kon inhalen ivm met tegenligger en ik geen mogelijkheid had om uit te wijken
heb ik tot zo'n 140 gegast, hierbij kwam ik langs een bord 70.
Toen de ambu bij een kruising van richting veranderde heb ik gas losgelaten.

Nu ben ik weliswaar niet geflitst maar als dat het geval zou zijn kan ik dan met het bovenstaande een boete vermijden ?

Wettelijk gezien niet. Kan niets te voorschijn halen waaruit blijkt dat je ook te hard mag rijden zonder ontheffing en die heb je nou eenmaal ook in dit geval niet..
Schijnt echter dat zelfs "de overheid" in dit soort gevallen begrip kan tonen.
Als jij op de foto staat staat ook die ambu op de volgende foto, die reed tenslotte ook te hard.
Netjes op papier zetten, komt helemaal goed.
 
Wat een problemen toch. :)

Maar je komt wel in een lastig parket. Een ambulance is een voorrangsvoertuig (met signalen) en mag daarom afwijken van de regels. Jij mag dat niet. Als je door je weggedrag zorgt dat de ambulance vrij baan heeft, sneller kan opschieten of door kan gaan, dan is je moreel niets te verwijten.

Bij constatering van een overtreding ligt dat anders. Jij moet aantonen dat je een zg rechtvaardigingsgrond had als je de acceptgiro in de bus hebt gekregen. Een bezwaar bij de OvJ is dan de standaard weg. Het kenteken van de ambulance (belangrijk) samen met de andere gegevens en het feit dat je geen andere mogelijkheid had dan het overtreden van de regels om de ambulance zo snel mogelijk door het verkeer te kunnen laten gaan, leveren i.h.a. een strafuitsluitingsreden op. De OvJ zal de sanctie dan intrekken.

Het vervelende is dat jij de actie moet nemen en dat jij het aannemelijk moet maken met alle rompslomp van dien. Vanwege die rompslomp doen veel bestuurders niets meer extra's, behalve aan de kant gaan als dat mogelijk is.

Ambulancebestuurders klagen ook dat bestuurders weigeren ruim baan te maken bij b.v. een vkl met registratiecamera. Jij rijdt door rood, wordt geflitst, en je hebt de problemen aan je broek. Dat het kan beteken dat een ambulance net te laat komt in een levensbedreigende situatie is dan heel vervelend. Zoals je ziet kunnen er ook nadelen kleven aan automatische registratie.


Baksteen was me net voor.
 
Een vriend van me heeft dit in werkelijkheid ervaren en beroep tegen snelheidsovertreding gewonnen.

Gebeurde op de snelweg, hij werd geflitst en meteen daarna kwam er een ambulance voorbij. Dus toen maar een leuk bezwaarschrift geschreven dat hij niet naar rechts kon en dus gas had gegeven O-) (wij weten allemaal wel beter natuurlijk, maar we konden het proberen :o )

T werkte wel, officier vond het voldoende aangetoond nadat hij was nagegaan ofdat er idd een ambulance had gereden.
 
Ik heb me ooit weleens laten vertellen dat je wel door rood mag rijden om de weg vrij te maken maar of dat ook zo geld voor te hard rijden?

Je moet alles een beetje in perspectief blijven zien he.....
12 kilometer als een deb**l voor een ambu uit blijven scheuren, door 2 dorpskernen en 28 keer langs een uitgaande kleuterschool, 4 leeglopende kerken en 53 keer door rood met een gemiddelde snelheid van 173km/u terwijl er iedere 300 meter van deze route een ruim bemeten parkeerplaats was waar je alle ruimte had om aan de kant te gaan word wat anders.......

Maar als enige voor een rood licht waarbij het voorrangsvoertuig alleen over die baan verder zou kunnen en dan over de streep rijden en ruimte maken.....heb geen voorbeelden dat daar moeilijk over gedaan werd.

Overigens zijn voorrangsvoertuigen er niet blij mee als je lang voor ze uit blijft rijden. Het adrenalinegehalte zal wel flink opgelopen zijn bij je??
Mensen willen dan schijnbaar zo graag "niet in de weg" rijden dat ze onder deze druk rare dingen gaan doen. Liever iets langzamer de weg geheel vrij maken dan zo hard mogelijk vooruit te rijden. Een enkeling daargelaten is het nou eenmaal nieuw om onder druk hard te rijden en dat verhoogd het risico heel erg.
Hiermee wil ik niets aanmerken op topicstarter!!! :} :} Als het niet anders kan is t niet anders.

Heb ook wel eens mensen die gewoon 10 km onder de max snelheid rijden en bushalte's/parkeerplaatsen/afslagen voorbijrijden en gewoon rustig verder blijven kletsen met hun buurman/vrouw....
 
Dit is toch algemeen bekend :?

Althans, nu ik er over na denk..
Dit is al meerdere malen op tv geweest, dat ambulancepersoneel
zich ergert aan mensen in het verkeer die geen raad weten als er een ambulance achter hen komt.
Gaan ze de meest rare fratsen uithalen, en soms zich zelf in gevaar brengen.

Het is de bedoeling, ALS je NIET kan uitwijken, gas te geven of door het rood te rijden, wanneer er een hulpdienst met licht- en geluidssignalen aan komt.

En ja, maak je dan een overtreding, dan zal je die moeten aanvechten.
Dus altijd datum, tijd en lokatie onthouden.

Heb ik ook zo van mijn rij-instructeur geleerd, 14 jaar geleden (koekblikken examen)
 
Wettelijk gezien niet. Kan niets te voorschijn halen waaruit blijkt dat je ook te hard mag rijden zonder ontheffing en die heb je nou eenmaal ook in dit geval niet..
Schijnt echter dat zelfs "de overheid" in dit soort gevallen begrip kan tonen.
Als jij op de foto staat staat ook die ambu op de volgende foto, die reed tenslotte ook te hard.
Netjes op papier zetten, komt helemaal goed.

Nou, overal wordt geroepen dat je zelfs gas MOET geven als er politie of brandweer of ambulance achter je zit!!! Beter effe veel te hard, dan als muts op je remmen gaan staan en alles blokkeren om aan de kant te komen, terwijl er dan NOG niemand langs kan. Is algemeen bekend, wordt OOK door politie zelf gezegd Bakkie (wettelijk gezien misschien niet, maar wordt OVERAL gedoogd)! (ken meerdere agentjes en recherche etc)
 
Nou, overal wordt geroepen dat je zelfs gas MOET geven als er politie of brandweer of ambulance achter je zit!!! Beter effe veel te hard, dan als muts op je remmen gaan staan en alles blokkeren om aan de kant te komen, terwijl er dan NOG niemand langs kan. Is algemeen bekend, wordt OOK door politie zelf gezegd Bakkie (wettelijk gezien misschien niet, maar wordt OVERAL gedoogd)! (ken meerdere agentjes en recherche etc)
:? Zeg jij nu iets anders dan dat ik deed???
Formulering is iets anders maar verder?? Alleen gas geven MOET niet....Zou wel fijn zijn als het door omstandigheden zo uitkomt dat als het het enige juiste is om een voorrangsvoertuig niet te hinderen dat je dat dan doet, da's waar O-)
Niemand heeft er iets aan als iemand zich plotseling als een straaljagerpiloot gaat gedragen en zich vervolgens in de poeier rijdt.

Veiligheid. Gaat zelfs voor een voorrangsvoertuig!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan