te onzeker op nat wegdek?

mijn rijinstructeurs geven ook vro en dat soort dingen via de anwb...
staat wel info op hun site, maar ik weet niet of ik dat zo hier neer mag zetten :+
stuur anders maar een pbtje als je meer info wilt hebben
 
Regen doet bij mij ook het fenomeen activeren dat ik mij in elke bocht zie uitglijden

Gevolg: op nat wegdek rijdt ik als een drol. Na enige tijd (lees een half uurtje of zo) verbeterd het 'vertrouwen'wel weer wat maar ik blijf een (niet geheel gegronde) portie uitglijdt-angst houden.

Raar maar waar '(
 
Je kan zoveel meer op nat wegdek dan velen denken. Ligt ook een beetje aan de banden en soort motorfiets natuurlijk. Zeker sinds ik de MPR2's eronder heb liggen verbaas ik me elke keer weer over de grip.
En toch kan je nog zo'n goede banden hebben, een beetje olie op de weg en boem daar ga je, en iedereen weet als na een zonnige periode regen komt, er olie uit de grond getrokken word
 
Laatst bewerkt:
En toch kan je nog zo'n goede banden hebben, een beetje olie op de weg en boem daar ga je, en iedereen weet als na een zonnige periode regen komt, er olie uit de grond getrokken word, helaas heb ik dit ook pijnlijk moeten ervaren.

Klopt, schuim op de weg betekent zowiezo oppassen. Maar als het een paar dagen geregend heeft, zijn de wegen best wel schoon.
 
schuim is oppassen idd.
maar kep ooit 's een dagje supermoto gedaan (in de regen) en daar was 1 v/d oefeningen 'knietje tegen de tank/voetje op vloer' tot je steppie vonkte.
easypeasy (na 'enige' oefening :P )
nou zit daar wel een setje serieuze plakkers onder, maar gesterkt door die ervaring ben ik met m'n XTtje echt tot het uiterste gegaan (op verlaten parkeerterrein) zonder op m'n plaat te gaan. Verder dan je ooit IRL op bijv. een rotonde zou doen.
no problemo.
Wel 's verrast door putdeksels precies in de bocht, welke löl verzint zoiets |(
 
De VRO2 (zie foto) is leerzam en leuk. Probleem is eigenlijk ook niet echt het natte wegdek maar nat wegdek icm met vuil/putdeksels/strepen/etc.

Ik rij ook in de winter en merk regelmaatig dat mijn achterkant wat glijd in de bochten bij natwegdek. Dit is niet omdat het te nat is, maar meer omdat iemand wat zooi in de bocht heeft geloosd (olie, brandstof). Lange doordraaiens (snelwegen) zijn veel schoner je kan je best wat proberen, maar doe het aub niet bij natte rotondes wat daar ligt altijd troep.

Als je door water (zoals VRO2) rijdt is het wegdek redelijk schoon door al dat water, als er echter een dun laagje op zit, wil dat niet altijd het geval zijn.


ik denk dat je het ook meer moet zien als "je moet blijven oppassen, maar er kan meer met die motor dan ik denk"

hiervoor durfde ik ook amper de bocht door als het geregend had, puur omdat ik DACHT dat mijn motor geen grip meer zou hebben.. dat weet ik nu dus beter..
het is niet zo dat ik nu als een gek gewoon doorrij, maar ik heb wel meer zekerheid tussen de oren..

en het blijft oppassen met afgevallen blad, modder/zand, deksels en strepen.. maar gelukkig is het grootste gedeelte van de weg gewoon schoon..

VRO is geen tover- of wondermiddel.. echt niet, maar het geeft je een stukje meer vertrouwen en dat is denk ik wel heel belangrijk als je op een motor zit!
 
Heb net nieuw achterbandje, maar is toch geen pretje om te rijden in de regen. Laatst vanaf de snelweg, iets te hoge snelheid de afrit af, terug schakelen naar 1, koppeling op, achterkant begint te glijden, trekt weer recht. Remmen, iets teveel op achterrem (ook nieuwe blokken) begint weer te glijden...

Efin, moet best vermakelijke aanzicht geweest zijn voor de auto achter me :+ , wordt wel beetje zenuwachtig als ik vol in de remmen moet met nat wegdek...
 
En toch kan je nog zo'n goede banden hebben, een beetje olie op de weg en boem daar ga je, en iedereen weet als na een zonnige periode regen komt, er olie uit de grond getrokken word, helaas heb ik dit ook pijnlijk moeten ervaren.

Op de snelweg valt dat nog mee, maar vooral bij stoplichten en in de stad is dat zeker zo. Vorig jaar hadden we hier een keer lang een droge periode, toen regen en toen bij elk stoplicht met spinnende banden weg :9 en dan rij je niet eens vol weg.
 
Ik rij best wel wat km´s per jaar (zo´n 20.000 km) en dat is het hele jaar door. In de winter bijna alleen ww. Ik had het ook dat als het geregend heeft (en zeker met een bokkig geval als een sp1) dat ik wat huiverig de bochten in ging. Volgens mij is dat allemaal logisch, we denken allemaal dat we geen grip hebben op het natte asfalt. Ik had dan de slechte gewoonte om verkrampt op de motor te gaan zitten. Nou, dan wordt het allemaal niet beter.

Ik pas de snelheid aan, ik ga niet als een randdebiel door de bocht maar heb me tegenwoordig aangeleerd om meer ontspannen te gaan zitten en met de lagere snelheid net zo te gaan rijden als dat het droog is. Gewoon lekker vloeiend de bochten maken maar niet halverwege het gas er vol op maar meer met beleid.

Maar dan nog is de bandenkeuze wel belangrijk. Ik zou dat bijvoorbeeld niet gaan doen met een setje super corsa's.....................
 
Inderdaad behoorlijk skills achter het stuur. Ik zou maar wat graag het geld hebben om dit te kunnen oefenen. Het inglijden lukt ook nog (in hele beperkte mate) wel, maar die manier waarop hij het gas er weer op zet en de bocht uit gaat daar verdient ie al het respect van de wereld voor. Ik geloof ook dat hij als enige zo reed om de punten te pakken.

Zelf rijd ik ook erg rustig in de regen, VRO's zitten in de planning, maar ik denk dat dat niet heel veel verandert aan m'n rijstijl zodra de hemel begint dicht te trekken. Ik denk dat het je een beter idee geeft van wat je moet doen, mocht er wat gebeuren. Tenminste zo zie ik de slipcursus in de auto, je leert er niet direct beter door te rijden, maar je leert wat je kan doen om je veiligheid te verhogen.
 
Belangrijkste wat ik tijdens de VRO heb geleerd, is weer de aandacht voor anticiperen, en het besef dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid.
 
Ik kwam in luxemburg ook achter dat je veel harder op een net wegdek kan als je zelf denkt.
Ik heb echter wel een vraag.. stel dat je in de regen tegen de grens van je grip aan komt (in een bocht), voel je dan dat het bijna mis gaat of ga je zomaar opeens onderuit?

Ik durf in de regen niet echt te proberen hoe ver je nou kan gaan omdat ik bang ben dat ik daar alleen achter kan komen door onderuit te gaan.

(niet dat perse ik als een malle in de regen wil rijden :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ik rij best wel wat km´s per jaar (zo´n 20.000 km) en dat is het hele jaar door. In de winter bijna alleen ww. Ik had het ook dat als het geregend heeft (en zeker met een bokkig geval als een sp1) dat ik wat huiverig de bochten in ging. Volgens mij is dat allemaal logisch, we denken allemaal dat we geen grip hebben op het natte asfalt. Ik had dan de slechte gewoonte om verkrampt op de motor te gaan zitten. Nou, dan wordt het allemaal niet beter.

Ik pas de snelheid aan, ik ga niet als een randdebiel door de bocht maar heb me tegenwoordig aangeleerd om meer ontspannen te gaan zitten en met de lagere snelheid net zo te gaan rijden als dat het droog is. Gewoon lekker vloeiend de bochten maken maar niet halverwege het gas er vol op maar meer met beleid.

Maar dan nog is de bandenkeuze wel belangrijk. Ik zou dat bijvoorbeeld niet gaan doen met een setje super corsa's.....................
Heb ik inderdaad ook nog wel eens last van, volgens mij is dat nog het grootste probleem. Af en toe even heel bewust ontspannen helpt daar wel bij.
Door dat vele op de weg letten heb ik af en toe de neiging te dicht op de motor te gaan kijken, verder vooruit kijken scheelt ook weer, gaat veel vloeiender.
_O- Je was me net voor!!
Erg mooie video :} King of the rain
:^ :}
 
stel dat je in de regen tegen de grens van je grip aan komt (in een bocht), voel je dan dat het bijna mis gaat of ga je zomaar opeens onderuit?

Goede vraag Squishy!

En dat filmpje... wow.... als ik dat nou iedere regenachtige ochtend even kijk voor ik naar mijn werk ga rijden dan durf ik vast harder te rijden! :X
 
Ik kwam in luxemburg ook achter dat je veel harder op een net wegdek kan als je zelf denkt.
Ik heb echter wel een vraag.. stel dat je in de regen tegen de grens van je grip aan komt (in een bocht), voel je dan dat het bijna mis gaat of ga je zomaar opeens onderuit?

Heb je nog nooit een wegglijdend wiel bij nat weer meegemaakt?

Glijden betekent niet meteen onderuit gaan ... daar zit nog een heel grijs gebied tussen. Hoe groot dat gebied is, hangt af van je fiets en de banden.

Als je bang bent om te glijden (wat dus niet meteen onderuit gaan betekent), zou je eens een tijdje op een brik moeten gaan rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zo'n schijtbak met nat weer. Ik rijd zo'n 20 K. per jaar op de enfield diesel.
Wat me erg opvalt is dat het achterwiel bij remmen met nat weer veeel sneller blokkeerd dan met droog weer.
ik ga ook dan erg traag de bochten door. (met droog weer en bochten die ik ken gaat de middenbok of voetstepjes nogal eena aan de grond)en ik herken het krampachtig op de motor zitten..
het lijkt me als de achterhand eenmaal gaat glijen dat je ook blijft gllijen totdat je zelf ook over de weg glijdt?
De enfield heef een zweefzadel wat misschien ook minder herkenbaar maakt wanneer de fiets begint te glijden..
En ja, ook een bejubelde heidenau op het voorwiel gaat glijden als je de voorrem hard (als in enfield-trommelremmen-hard) intrekt..
 
Ik ben ook zo'n schijtbak met nat weer. Ik rijd zo'n 20 K. per jaar op de enfield diesel.
Wat me erg opvalt is dat het achterwiel bij remmen met nat weer veeel sneller blokkeerd dan met droog weer.
Gewoon van de achterrem afblijven met nat weer. Tenzij je vóór remkracht tekort komt, maar door de geringe druk op het achterwiel zal de achterrem dan ook geen wonderen verrichten.
ik ga ook dan erg traag de bochten door. (met droog weer en bochten die ik ken gaat de middenbok of voetstepjes nogal eena aan de grond)en ik herken het krampachtig op de motor zitten..
Stepjes aan de grond met een Enfield Diesel lijkt me best een aardige prestatie :Y
En ja, ook een bejubelde heidenau op het voorwiel gaat glijden als je de voorrem hard (als in enfield-trommelremmen-hard) intrekt..
Nou ja ... trommelremmen staan nou ook niet echt bekend om hun duidelijke feedback :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Elgringo het al goed heeft verwoord, maar desondanks ook nog mijn advies: zo blijven rijden. Je stelt dat je op droog wekdek vlotter vooruit komt, het lijkt er dus op dat je 1) al allerlei informatie uit je omgeving en van je motor gebruikt om het juiste rijtempo te bepalen en 2) dat ook al op je gevoel doet. Tenzij je in de regen niet meer met het verkeer mee kan komen, zou ik je willen aanraden op (openbaar) nat wegdek geen grenzen op te gaan zoeken, die zijn namelijk erg vaag en wisselend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan