Techn. vraagje schommelarm voorvork

RedP

MF veteraan
26 jul 2006
1.875
602
nvt
Bij Arie hebben ze ook een voorvork te koop,
zit er aan te denken voor de mijne, deze is op de ondervork verbreed
en er zitten 2 scharnierende remplaatjes bij.

Alleen nu is mijn vraag deze worden op de ondervork afgesteund,
dat hoort toch op de voorvorkpooten van de schommelarm voorvork ???
( zodat ze mee scharnieren en je vork niet wordt gelift )
nu heeft het zelfde resultaat als het op mijn vork met vastgelaste rem steuntjes

www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-bmw/m1157559605-eml-voorvork-en-wielen-voor-r100-zijspan.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer


Graag even een advies van andere bouwers/kenners,
het gaat me alleen om de voorvork :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is niet echt handig gedaan. Maar is wel makkelijk te herstellen

Scharnierpunt schommel en de wielas moet parallel lopen aan remanker stang. Dan blijft die vlak met remmen
 
Ik zit er over na te denken.

Volgens mij grijpt de kracht die de vork doet liften nu vlakbij het scharnierpunt van de schommelvork aan. Hierdoor is het moment vele malen kleiner en zal de vork dus veel minder liften bij het remmen.
 
Nee, dat is niet zoals je het wil. Dit is een instant stijg effect. Maar dit is geen EML vork. Dit is een pre '69 vork. Daar mot je nog wel wat aan klussen als hij in een post '69 frame moet.
 
Ik zit er over na te denken.

Volgens mij grijpt de kracht die de vork doet liften nu vlakbij het scharnierpunt van de schommelvork aan. Hierdoor is het moment vele malen kleiner en zal de vork dus veel minder liften bij het remmen.

Zoals ik het zie zit hij op de scharnierende arm, niet op de vorkbenen.
Als je hem op de scharnierende arm hebt zitten maakt het niet uit hoe dicht je bij het scharnierpunt zit, de kracht die hem uit de vering trekt zal even groot zijn.
Als de vork zo bedacht is dan zal er ook geen lagering in het scharnier van de remklauw op de arm zitten, als het al een scharnier is.
Lijkt mij een vork met een hoop werk. Je kunt het geld beter in een chinese buigpomp en een beetje ijzer stoppen vind ik...
 
Nee, dat is niet zoals je het wil. Dit is een instant stijg effect. Maar dit is geen EML vork. Dit is een pre '69 vork. Daar mot je nog wel wat aan klussen als hij in een post '69 frame moet.

Ik heb een R60 frame uit 1966 😀
 
Zoals ik het zie zit hij op de scharnierende arm, niet op de vorkbenen.
Als je hem op de scharnierende arm hebt zitten maakt het niet uit hoe dicht je bij het scharnierpunt zit, de kracht die hem uit de vering trekt zal even groot zijn.
Als de vork zo bedacht is dan zal er ook geen lagering in het scharnier van de remklauw op de arm zitten, als het al een scharnier is.
Lijkt mij een vork met een hoop werk. Je kunt het geld beter in een chinese buigpomp en een beetje ijzer stoppen vind ik...


Wil er toch wel even gaan kijken,
mocht ie scharnieren dan wil ik er eens over nadenken
 
Voor dat geld kun je er ook wel een laten maken volgens mij? Of is ie van goud gemaakt? :?
 
Voor dat geld kun je er ook wel een laten maken volgens mij? Of is ie van goud gemaakt? :?
Hier zitten een stel wielen bij. Als het allemaal recent was geweest was de prijs zeker gerechtvaardigd zijn. Nu is het alleen iets voor iemand die toevallig een ombouw van een oud ding doet. En die mensen worden steeds dunner gezaaid.
 
Het is een vork met een set EML wielen
In Mannheim op de Veterama kocht ik er laatste keer 1 voor een R50
voor 240,-
Dan gaat het nog
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan