techniek/handigheid

Spoonman

MF'er
18 feb 2005
224
0
omgeving Roosendaal
Ik zou weleens willen weten of er een bepaalde techniek of handigheid bestaat om je motor op de middenbok te zetten (stand vd voeten, gewichtsverdeling etc.).
En klopt 't dat je tegenwoordig dit soort oefeningen krijgt als je motorrijles neemt ? (speciale verrichtingen). Toen ik lesde (rond 1991) kreeg ik slalom en een achtje rijden, meer niet. Volgens mij is daar sindsdien veel aan toegevoegd.
 
Ja het zit tegenwoordig in het bijzondere verrichtingen pakket.
en dus even een paar lesjes BV volgen bij een rijschool, en
je hebt alle oefeningen op een rijtje (zie cbr.nl voor overzicht...)

Taktiek: hangt erg af van de motor, en de plek van de middenbok.
Sommige fietsen zit ie net te ver naar voren of achteren, en dan
is het moeilijker om hem op de bok te zetten.

Motor vastpakken bij het stuur met linkerhand en bij duohandvat
of bagagerek of bij eventueel daarvoor bestemde handvat.
Voet op de bok zetten en op de grond drukken.
En dan met rechts in een keer over de de bok trekken.
 
Het belangrijkste is dat je je eigen gewicht gebruik bij opbokken dan hoef je praktisch niks te tillen of iets. Gewoon recht naar benenden met gewicht op 1 been op het pootje staan en het gaat automatisch.

Verder i.d.d. paar lesjes nemen zoiets als een opfriscursus
 
Voor al je vragen over rijlessen kan je hier terecht.
Verder lijkt het me gewoon naast je motor gaan staan, middenbok met een voet tegen de grond duwen en dan gewoon op je middenbok leunen als je motor stabiel staat, dan zit ie zo op ze bok volgens mij.

Edit: te laat :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de juiste techniek al gebruikt, anders krijg je je BMW K100RT volgens mij nooit op de bok :?
 
Ik krijg m'n RT wel op de bok, maar soms gaat het de ene keer iets moeilijker (kwestie van oefenen). Ik ben namenlijk een keer ermee omgerold, en die schrik zit er nog steeds in. Vooral 't moment als ik hem van de jiffy af heb en hem 'los' heb, dat is toch steeds weer een klamme handjes-moment. Ik baal van dat gevoel...
Mijn eerste motor was een Suzuki GSX550ES, die gooide ik letterlijk alle hoeken van de schuur in. De RT met 260kg is een ander verhaal.
 
Ik krijg m'n RT wel op de bok, maar soms gaat het de ene keer iets moeilijker (kwestie van oefenen). Ik ben namenlijk een keer ermee omgerold, en die schrik zit er nog steeds in. Vooral 't moment als ik hem van de jiffy af heb en hem 'los' heb, dat is toch steeds weer een klamme handjes-moment. Ik baal van dat gevoel...
Mijn eerste motor was een Suzuki GSX550ES, die gooide ik letterlijk alle hoeken van de schuur in. De RT met 260kg is een ander verhaal.
:?
Mijn RT springt bijna vanzelf op de middenbok...K1100 waar ik veel op rij en R1150 ook.

Middenbok naar beneden, even voelen of beide pootjes goed op de grond staan. Handvatje uitklappen en vastpakken. En dan absoluut t hefboompje gebruiken wat aan de middenbok uitsteekt. Daar en lekkere "stamp" op met je gewicht en tegelijk eigenlijk nog maar een heel klein beetje met de hand "begeleiden" en hij staat *D
 
Ik krijg m'n RT wel op de bok, maar soms gaat het de ene keer iets moeilijker (kwestie van oefenen). Ik ben namenlijk een keer ermee omgerold, en die schrik zit er nog steeds in. Vooral 't moment als ik hem van de jiffy af heb en hem 'los' heb, dat is toch steeds weer een klamme handjes-moment. Ik baal van dat gevoel...
Mijn eerste motor was een Suzuki GSX550ES, die gooide ik letterlijk alle hoeken van de schuur in. De RT met 260kg is een ander verhaal.

de bol do'r van m'n vriend weegt ook zoiets en die krijg ik ook gewoon op de bok. (klein meisje, niet waanzinig zwaar)gewoon t trucje (hier al diverse malen beschreven) goed doen en een paar keer oefen.
 
leve de zoekfunctie, vooral om je eigen teksten terug te vinden ;)

De truuk bestaat erin om NIET al je gewicht en spierkracht te gebruiken om je motor op de bok te trekken, maar wel het hefboom principe waarmee je de motor op de bok DUWT met je voet, je handen dienen enkel om je motor te stabiliseren.

Met mijn fiets diversion900 (rijklaar 269kg): Werkwijze: Je komt aangereden, stop op de goej plek, leg de motor stil, stuur recht, knijp de VOORREM in, stap af aan de kant van het middenbokpedaal. Hou het stuur met beide handen vast. Linkerhand aan linkerhandvat, en met rechterhand ingeknepen rem, duw je lichtjes je de middenbokpedaal omlaag tot de voeten van de middenbok alletwee de grond raken, je fiets staat mooi verticaal dan. Vanaf dat de twee middenbokvoeten de grond raken, blijf je licht druk uitoefenen op de middenbokpedaal (een kilo of 10 druk is genoeg). je motor staat nu stabiel, linkerhand blijft linkerstuurhandvat vasthouden, rechterhand rem lossen en met rechterhand het handvat/steun achteraan vastgrijpen (of stevig framestang, gelijk wat voorzien is om hem op de middenbok te zetten, niet plastiek van kuipdelen, die trek je kapot!). Je hebt nu je motor stabiel in de hand, linkerstuurhandvat, rechterhand aan steun achteraan en middenbok met voet op middenbokpedaal tegen de grond gedrukt. Oefen nu langzaam meer kracht uit op het middenbokpedaal. Niet recht omlaag maar probeer hem schijnbaar onder een hoek van 45 graden naar voren toe de grond in te duwen, en zie ... je motor springt op zen middenbok. Normaal moet een druk van een kilo of 40 op de middenbokpedaal voldoende zijn. Lukt het niet, dan doe je iets verkeerd.
Als je van de middenbok AF wil: ga OP je motor zitten, beide voeten op de grond, en vingers MOETEN rond de rem, maar NIET remmen. Eenmaal licht acheteruit wiegen, de reactie van de motor is dan dat deze vanzelf vooruit wiegt waarna je met een lichte duw tegen het stuur en afzetten met je voeten, de motor van de middenbok springt. Hou je dan klaar om direkt je rem in te knijpen: Je wilt geen 2 meter vooruit vliegen.
De eerste keer dat je dit doet is het best scary, maar na een paar keer oefenen, en na een paar honderd keer gaat dit zo soepel en automatisch dat dit even makkelijk is als op de zijsteun zetten ...
Bij de eerste keer vraag assistentie van een stevig iemand die tijdens het oeffenen de achterkant in bedwang kan houden, zodat je machine niet omvalt. Twee assistenten is nog beter.
Merk op dat bij het op de middenbok zetten je motor achteraan 30 cm extra ruimte nodig heeft omdat die achteruit springt (je zou de eerste niet zijn die in de garage je achterlicht doorheen de garagepoort wil duwen). Bij het araf zetten moet je naar voor toe minstens een halve meter voorzien, liever meer zelfs ....
Succes.
Ps: het zal wel zo zijn dat voor fietsen van 350Kg+ goldwings, dikke harleys etc ... dit enigszins anders moet
 
een echte motor heeft geen middenbok :+


:^
Een echte motor heeft helemaal geen standaard...die zet je of bovenop een (leeg) krat bier op, of tegen de muur... :+

Maar...

Eerst braaf allebei de steuntjes op de grond zetten (*je motor exact recht zetten) en dan met je volle gewicht op het steppie gaan staan en dan het kontje optillen met je rechterhand....

Zo heb ik het iig geleerd...
 
De bediening vd middenbok is met de rechtervoet, neem ik aan?
(zo doe ik het tenminste).
Sorry voor dit topic, maar nadat ik 1x ben meegesleurd met motor tegen de grond heb ik er een negatief gevoel aan overgehouden. Voor die val zette ik de RT zo op de bok zonder erbij na te denken. (ik vind 't trouwens wel knap hoe ik 260kg in m'n eentje weer omhoog heb gekregen toen ie horizontaal lag).
 
:^
Een echte motor heeft helemaal geen standaard...die zet je of bovenop een (leeg) krat bier op, of tegen de muur... :+

Maar...

Eerst braaf allebei de steuntjes op de grond zetten (*je motor exact recht zetten) en dan met je volle gewicht op het steppie gaan staan en dan het kontje optillen met je rechterhand....

Zo heb ik het iig geleerd...


Hahaha, ja hoor zo'n KTM debiel.... Daar ken ik er nog wel 1 van, zet 'm lekker tegen de muur.... 8-)

Een normale standaard, en dan moet ie zeer scheef staan.... O-)
 
De bediening vd middenbok is met de rechtervoet, neem ik aan?
(zo doe ik het tenminste).
Sorry voor dit topic, maar nadat ik 1x ben meegesleurd met motor tegen de grond heb ik er een negatief gevoel aan overgehouden. Voor die val zette ik de RT zo op de bok zonder erbij na te denken. (ik vind 't trouwens wel knap hoe ik 260kg in m'n eentje weer omhoog heb gekregen toen ie horizontaal lag).

Das inderdaad met je rechter voet.... ik heb het vroegah alleen gedaan met de GS500E. En dat viel niet mee voor een jochie van net 18. (als je het niet gewend bent.)

Dat ging al snel beter, half jaar geleden nog een Jawa op de middenbok gezet... Tyfus, was dat moeilijk bij sommige motoren. Ik vind het knap dat het je ubehaupt soms wel lukt... :)
 
nog een tip die je krijgt bij de BV: als je naast je motor staat en je wil hem van de middenbok afhalen: zet je stuur dan naar rechts (dus alsof je rechtaf wil) hierdoor zal de motor altijd naar je toe vallen en nooit van je af. naar je toe kun je hem nog makkelijk opvangen, maar als ie eenmaal van je af valt dan is er geen houden meer aan ;)

geld trouwens dus ook voor het op de middenbok zetten: als je aan je stuur trekt zal je stuur naar links gaan wijken. als je hem nu niet in 1 keer op de middenbok krijgt en hij gaat weer naar voren (en je stuur dus nog steeds iets naar links) zal hij automatisch van je af willen vallen. oftewel: stuur recht of een beetje naar rechts, NOOIT naar links!
 
als je naast je motor staat en je wil hem van de middenbok afhalen: zet je stuur dan naar rechts (dus alsof je rechtaf wil) hierdoor zal de motor altijd naar je toe vallen en nooit van je af.

Wanneer je er OP zit heb je dat probleem niet.
 
Als ik hem van de middenbok afduw zit ik OP de motor. Die ene keer dat ik viel was toen ik ernaast stond en hem vd bok afduwde (met 't stuur een tikkie naar rechts). Dat werkt voor mij dus niet. En inderdaad, als ie gaat dan hoef je echt niet te proberen om hem nog tegen te houden...
 
zelf zit ik ook altijd OP een motor als ik hem van de middenbok afhaal, maar er zijn situaties (tijdens het sleutelen inderdaad ;) ) dat je er niet op kan zitten.
dit is trouwens ook zoals ze je het dus leren bij het nieuwe examen: je mag er dan dus niet eens op zitten '(
 
Met mijn fiets diversion900 (rijklaar 269kg): Werkwijze: Je komt aangereden, stop op de goej plek, leg de motor stil, stuur recht, knijp de VOORREM in, stap af aan de kant van het middenbokpedaal. Hou het stuur met beide handen vast. Linkerhand aan linkerhandvat, en met rechterhand ingeknepen rem, duw je lichtjes je de middenbokpedaal omlaag tot de voeten van de middenbok alletwee de grond raken, je fiets staat mooi verticaal dan. Vanaf dat de twee middenbokvoeten de grond raken, blijf je licht druk uitoefenen op de middenbokpedaal (een kilo of 10 druk is genoeg). je motor staat nu stabiel, linkerhand blijft linkerstuurhandvat vasthouden, rechterhand rem lossen en met rechterhand het handvat/steun achteraan vastgrijpen (of stevig framestang, gelijk wat voorzien is om hem op de middenbok te zetten.

Om het nog simpler te maken en de kuipschade te beperken (niet iedere fiets is een diversion) Zet je motor op de zijstander, stap af, pak je linkerstuurhelft met je linkerhand en met je rechterhand het handvat/steun voor het op de bok zeten van je fiets. zet nu langzaam de fiets overeind waarbij je naast de fiets gaat staan en dus als het ware over het zadel heen kijtkt. Voetje op de bok, duwen en huppa. twee handen aan het stuur als de fiets overeind staat is niet erg bevorderlijk voor het evenwicht.
 
nog een tip die je krijgt bij de BV: als je naast je motor staat en je wil hem van de middenbok afhalen: zet je stuur dan naar rechts (dus alsof je rechtaf wil) hierdoor zal de motor altijd naar je toe vallen en nooit van je af. naar je toe kun je hem nog makkelijk opvangen, maar als ie eenmaal van je af valt dan is er geen houden meer aan ;)

geld trouwens dus ook voor het op de middenbok zetten: als je aan je stuur trekt zal je stuur naar links gaan wijken. als je hem nu niet in 1 keer op de middenbok krijgt en hij gaat weer naar voren (en je stuur dus nog steeds iets naar links) zal hij automatisch van je af willen vallen. oftewel: stuur recht of een beetje naar rechts, NOOIT naar links!

Waarheid als een koe die niet bestaat :+ Je fiets zal daarheen vallen waar hij het zwaarst is, als je stuur naar rechts staat is hij rechts het zwaarst, daar pleurt ie dus heen.(en kom niet aan met het countersteer verhaal van vallen in tegenovergestelde richting want dat gaat niet op als je stilstaat) Natuurkunde kan heel simpel zijn.
Juist om deze reden draait men altijd het stuur naar de kant van de jiffy als de motor geparkeerd wordt, hij kan dan nooit per ongeluk de andere kant opvallen ( doordat kinderen erop gaan zitten oid), hij is op die manier namelijk verder verwijdert van zijn evenwichts/dode punt. Als je dus wat wil, draai dan je stuur naar links als je links naast je fiets staat.

Meest eenvoudige oplossing voor dit hele verhaal: Zet hem op de Jiffy (tip van een luie medemens) ;)
 
Ik krijg m'n RT wel op de bok, maar soms gaat het de ene keer iets moeilijker (kwestie van oefenen). Ik ben namenlijk een keer ermee omgerold, en die schrik zit er nog steeds in. Vooral 't moment als ik hem van de jiffy af heb en hem 'los' heb, dat is toch steeds weer een klamme handjes-moment. Ik baal van dat gevoel...
Mijn eerste motor was een Suzuki GSX550ES, die gooide ik letterlijk alle hoeken van de schuur in. De RT met 260kg is een ander verhaal.
Motor op de jiffy, bok naar beneden trappen, motor rechtop en opbokken ;)
De uitleg over hoe en wat is al gegeven maar het hangt niet zozeer van het gewicht van de motor af als wel van de plaatsing van de bok. Een oude Pan European (toch 300kg) is zo op te bokken :) terwijl sommige lichtere motoren moeilijker gaan.
 
Waarheid als een koe die niet bestaat :+ Je fiets zal daarheen vallen waar hij het zwaarst is, als je stuur naar rechts staat is hij rechts het zwaarst, daar pleurt ie dus heen.(en kom niet aan met het countersteer verhaal van vallen in tegenovergestelde richting want dat gaat niet op als je stilstaat) Natuurkunde kan heel simpel zijn.
Juist om deze reden draait men altijd het stuur naar de kant van de jiffy als de motor geparkeerd wordt, hij kan dan nooit per ongeluk de andere kant opvallen ( doordat kinderen erop gaan zitten oid), hij is op die manier namelijk verder verwijdert van zijn evenwichts/dode punt. Als je dus wat wil, draai dan je stuur naar links als je links naast je fiets staat.

Meest eenvoudige oplossing voor dit hele verhaal: Zet hem op de Jiffy (tip van een luie medemens) ;)
ik zou zeggen: houdt je fiets eens rechtop en stuur dan maar eens naar rechts terwijl je hem iets naar voren duwt (je motor staat namelijk niet 100% stil als je hem op en af de middenbok haalt ;) ) en kijk zelf een waar hij naartoe wil vallen

ik heb het zo geleerd en zelf ook zo ondervonden. voorwaarde is natuurlijk wel dat je je motor rechtop houdt en niet je motor al 45graden over laten hellen naar links en dan verbaasd zijn dat hij niet eerst weer rechtop komt om toch naar rechts te vallen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan