Temperatuur op dashboard te laag

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goede dag,

Op mijn streetfighter project (basis zxr750 1992) zit ik sinds kort met een klein elektronisch probleempje.
Ik heb hier een digitaal motogadget dashboardje in zitten met een temperatuur sensor op de originele plek in het losse thermostaat huisje.
De temperatuur sensor die de koelvin aanstuurt is ori zxr en zit in de radiateur.
Nu is het probleem dat mijn dashboard sinds kort max 70 graden aangeeft en dan springt de koelvin al aan.
Ik heb dan niet het idee dat hij nog maar 70 graden is maar 95 wanneer de koelvin aanspringt.
Kan die temp sensor van motogadget soms "een beetje" stuk zijn waardoor hij te weinig aangeeft en hoe zou je dat kunnen checken?.
Ik heb begrepen dat je ze zou kunnen doormeten?.
De thermostaat heb ik al getest en die gaat volgens de officiële waarde bij 85 graden rustig aan open.

Iemand een idee?

Mvg Jelle
 
ja een temperatuur sensor kan je doormeten maar dan moet je wel precies weten wat voor type het is. er zijn heel veel verschillende soorten temperatuur opnemers en die hebben allemaal een andere manier van doormeten. sommigen werken op weerstandsverandering anderen creëren een hele kleine spanning en er zijn vast nog wel meer mogelijkheden die ik even vergeten ben omdat ze weinig gebruikt worden.
heb je het type sensor dan is het redelijk simpel om de bijbehorende tabel er bij te pakken en hem na te meten met een multimeter.
 
maar laat ik je gerust stellen (of niet) maar meestal is het niet de sensor die faalt en al helemaal niet een beetje want dingen werken normaal of ze zijn duidelijk kapot.
storingsoorzaken die wel vaak voorkomen zijn:
een fout geïnstalleerde sensor of een probleem met de aansluiting van de sensor of een probleem met de instelling van de uitlezer.
een sensor moet goed thermisch contact maken met het te meten medium (in jouw geval koelvloeistof). een beetje lucht (of ander niet goed thermisch geleidend materiaal) tussen de sensor en het te meten medium kan enorme afwijkingen in de meting geven. ook sensorbehuizingen die afgekoeld wordt door buitenlucht die er langs stroomt kan enorme afwijkingen veroorzaken.
slechte elektrische aansluitingen kunnen ook leuke afwijkingen veroorzaken. het losgaan van een compensatiedraad kan een enorme afwijking geven in de afgelezen temperatuur, net zoals corrosie of ander toegevoegde weerstand.
en als de uitlezer naar een ander soort opnemer zoekt als er werkelijk aangesloten zit kan je ook hele vreemde meetwaarden krijgen.
 
maar laat ik je gerust stellen (of niet) maar meestal is het niet de sensor die faalt en al helemaal niet een beetje want dingen werken normaal of ze zijn duidelijk kapot.
storingsoorzaken die wel vaak voorkomen zijn:
een fout geïnstalleerde sensor of een probleem met de aansluiting van de sensor of een probleem met de instelling van de uitlezer.
een sensor moet goed thermisch contact maken met het te meten medium (in jouw geval koelvloeistof). een beetje lucht (of ander niet goed thermisch geleidend materiaal) tussen de sensor en het te meten medium kan enorme afwijkingen in de meting geven. ook sensorbehuizingen die afgekoeld wordt door buitenlucht die er langs stroomt kan enorme afwijkingen veroorzaken.
slechte elektrische aansluitingen kunnen ook leuke afwijkingen veroorzaken. het losgaan van een compensatiedraad kan een enorme afwijking geven in de afgelezen temperatuur, net zoals corrosie of ander toegevoegde weerstand.
en als de uitlezer naar een ander soort opnemer zoekt als er werkelijk aangesloten zit kan je ook hele vreemde meetwaarden krijgen.
Jij hebt er ook verstand van. :t
 
Thanks!. Dan ga ik eerst eens kijken hoe het met de aansluitingen zit!. Het is namelijk een los thermostaat huisje wat tussen 2 koelslangen in zit dus heb een apart massadraad toen op het aluminium huisje gemaakt naar het frame. Eens kijken of daar iets niet lekker gaat door een extra massa direct van de sensor naar het frame te leggen!.
Type sensor weet ik niet maar zou ik moeten kunnen opvragen bij motogadget, had al zitten kijken naar nummertjes maar stond niks op.
 
ik zou eerder eens gaan proberen om een laag isolatie om een alu sensorbehuizing heen te doen. alu is heel goed in het afvoeren van temperatuur zeker als er ook nog eens rijwind langskomt. dat ding hoeft helemaal niet aan massa te liggen normaal want meten via massa is vragen om een berg afwijking. ik kan je bijna garanderen dat de kabel naar de display meerde aders heeft en dat alle meting via die kabel verloopt. en het is geen thermostaat (want die regelt temperatuur) maar een thermossensor (want die meet temperatuur).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook geen weerstanden meten oid maar kijken wat er gebeurd met de temperatuursaanduiding op het dashboard. Als die dan meer gaat aangeven nadat ik een extra massa leg heb ik iig het euvel gevonden (of niet....)
 
en hoe denk je dan dat het opgelost wordt met een onnodige massadraad?
ik zou dit zoeken in water (of koelvloeistof) die bij bij de sensor of in de bedrading kan komen. er even van uitgaande dat het een PT sensor is zou corrosie in de bedrading een hogere temperatuur moeten laten zien als werkelijk. water kan de weerstand verlagen met een lagere uitlezing als gevolg. of een luchtbubbel in de koelvloeistof slang die in de sensor unit blijft hangen en daar voor isolatie zorgt. maar zeker niet in een onnodig massadraadje wat je er zelf hebt bijgeprutst.
 
Jij hebt er ook verstand van. :t

vs

ik zou eerder eens gaan proberen om een laag isolatie om een alu sensorbehuizing heen te doen. alu is heel goed in het afvoeren van temperatuur zeker als er ook nog eens rijwind langskomt. dat ding hoeft helemaal niet aan massa te liggen normaal want meten via massa is vragen om een berg afwijking. ik kan je bijna garanderen dat de kabel naar de display meerde aders heeft en dat alle meting via die kabel verloopt.

???
 
Laatst bewerkt:
en hoe denk je dan dat het opgelost wordt met een onnodige massadraad?
ik zou dit zoeken in water (of koelvloeistof) die bij bij de sensor of in de bedrading kan komen. er even van uitgaande dat het een PT sensor is zou corrosie in de bedrading een hogere temperatuur moeten laten zien als werkelijk. water kan de weerstand verlagen met een lagere uitlezing als gevolg. of een luchtbubbel in de koelvloeistof slang die in de sensor unit blijft hangen en daar voor isolatie zorgt. maar zeker niet in een onnodig massadraadje wat je er zelf hebt bijgeprutst.
Hoe moet zo'n een draads ding dan werken zonder massa-aansluiting? Of heeft dat ding 2 aansluitingen?Via de slangen zal er weinig stroom lopen dus moet er gewoon een massadraad aan dat thermostaathuis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou eerder eens gaan proberen om een laag isolatie om een alu sensorbehuizing heen te doen. alu is heel goed in het afvoeren van temperatuur zeker als er ook nog eens rijwind langskomt. dat ding hoeft helemaal niet aan massa te liggen normaal want meten via massa is vragen om een berg afwijking. ik kan je bijna garanderen dat de kabel naar de display meerde aders heeft en dat alle meting via die kabel verloopt. en het is geen thermostaat (want die regelt temperatuur) maar een thermossensor (want die meet temperatuur).
Volgens mij is het gewoon een ntc en de teller meet tussen de min en de sensordraad.
je praat erg veel onzin.
 
Hoe moet zo'n een draads ding dan werken zonder massa-aansluiting? Of heeft dat ding 2 aansluitingen?Via de slangen zal er weinig stroom lopen dus moet er gewoon een massadraad aan dat thermostaathuis.
1 het is geen thermostaat maar een thermossensor.
2 weerstand meten via massa geeft gegarandeerd een onnauwkeurige meting omdat je nooit weet hoeveel weerstand het massa circuit heeft
3 weet je zeker dat het 1 draad is of is het misschien 1 kabel met meerdere aders. voor minder als 0,1 ampère meetstroom heb je geen heel dikke aders nodig.
4 hij geeft zelf aan dat hij een apart massa draadje heeft bijgeplaatst aan het aluminium (als dat nodig was geweest had de fabrikant daar wel voorzieningen voor gemaakt) dus ga ik er maar van uit dat de fabrikant het niet nodig vond en het heeft opgelost met meerdere aders in 1 kabeltje.
 
Laatst bewerkt:
1 het is geen thermostaat maar een therossensor.
2 weerstand meten via massa geeft gegarandeerd een onnauwkeurige meting omdat je nooit weet hoeveel weerstand het massa circuit heeft
3 weet je zeker dat het 1 draad is of is het misschien 1 kabel met meerdere aders. voor minder als 0,1 ampère meetstroom heb je geen heel dikke aders nodig.

1; Ik heb het niet over een thermostaat gehad, wat een therossensor is weet ik niet. Volgens mij heeft hij gewoon een ntc.
2: Er is niks onnauwkeurigs aan om via de massa te meten. De meeste ntc's hebben een waarde van 10K ohm. Ik mag hopen dat ik je niet uit hoef te leggen dat die 1 ohm van die massa-aansluiting geen invloed heeft op de meting.
3: Nee ik weet niet of het een 1 draads of een 2 draads is maar ik ging er even vanuit dat het een 1 draads is , anders heeft die massa geen nut.
 
@ too: ik ben misschien vergeten te melden dat er bij het dashboard ook de benodigde sensors zitten.
Die is idd anders dan de ori kawa sensor want daar zat een stekker op met 2 aansluitingen.
De sensor die bij het dashboard zat heeft 1 aansluiting die via de kabelboom het dashboard in gaat.
De massa pakt hij via het schroefdraad waar hij in zit. Aangezien het thermostaat huisje tussen 2 slangen in zit heb ik op het huisje zelf een massa kabeltje naar de motor gemaakt.

Om nu uit te sluiten dat het om een slechte massa gaat wil ik tijdelijk even een extra massadraad aan de sensor zelf maken om te kijken of de temperatuur die het dashboard aangeeft wel naar de juiste waarde gaat.

Hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben😉
 
@ too: ik ben misschien vergeten te melden dat er bij het dashboard ook de benodigde sensors zitten.
Die is idd anders dan de ori kawa sensor want daar zat een stekker op met 2 aansluitingen.
De sensor die bij het dashboard zat heeft 1 aansluiting die via de kabelboom het dashboard in gaat.
De massa pakt hij via het schroefdraad waar hij in zit. Aangezien het thermostaat huisje tussen 2 slangen in zit heb ik op het huisje zelf een massa kabeltje naar de motor gemaakt.

Om nu uit te sluiten dat het om een slechte massa gaat wil ik tijdelijk even een extra massadraad aan de sensor zelf maken om te kijken of de temperatuur die het dashboard aangeeft wel naar de juiste waarde gaat.

Hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben😉
Je kan gewoon even de weerstand op de ntc vergelijken met die aan je dashboard. Als daar geen verschil is ligt het niet aan de aansluitingen.
Meestal wordt de waarde van de NTC opgegeven bij 20 graden. Als je de waarde weet kan je eenvoudig deze controleren op afwijkingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2 weerstand meten via massa geeft gegarandeerd een onnauwkeurige meting omdat je nooit weet hoeveel weerstand het massa circuit heeft

een massa-circuit wordt verondeersteld van 0 weerstand te hebben. of wil je zeggen dat een frame een bepaalde weerstand heeft ?

straf dat iemand vanalles komt verkondigen in techniek, maar nog nooit een temperatuursensor in zijn handen heeft gehad, laat staan eens een elektrisch schema van dichtbij gezien heeft. bij de weg : dit is een tip, kijk er eens wat na.

en ja, ik weet ook dat er zijn met meerdere draden, hoe moderner de moto hoe meer je ze zal tegen komen.
 
Laatst bewerkt:
Rustig aan heren, ik heb geen wortel verstand van electra dus ik ga mij hier zeker niet in mengen!. Maar ik mijn idee straks gewoon uitproberen en laat weten of ik ermee ben opgeschoten
Ik heb meer respect voor mensen die gewoon toegeven ergens niet veel van te weten dan mensen die net doen of ze een bult ervaring hebben en een hoop onzin verkopen waardoor je helemaal op het verkeerde been wordt gezet.
 
Nou, zojuist met mijn boerenlullen electra verstand een stuk draad gepakt, die om de sensor heen gedraaid en de andere kant tussen een boutje op het frame geklemd.
Dashboard gaf direct weer de juiste waarde aan en zodra ik dat extra massadraad loshaalde zakte de temperatuur volgens het dashboard gelijk terug van 103 graden naar 68 toen de koelvin aansloeg.
Lijkt mij dus een massaprobleem in het bestaande massa kabeltje!.
Wil er graag aan gaan beginnen maar dat ding is nu pisheet😅.
 
Laatst bewerkt:
Nou, zojuist met mijn boerenlullen electra verstand een stuk draad gepakt, die om de sensor heen gedraaid en de andere kant tussen een boutje op het frame geklemd.
Dashboard gaf direct weer de juiste waarde aan en zodra ik dat extra massadraad loshaalde zakte de temperatuur volgens het dashboard gelijk terug van 103 graden naar 68 toen de koelvin aansloeg.
Lijkt mij dus een massaprobleem in het bestaande massa kabeltje!.
Wil er graag aan gaan beginnen maar dat ding is nu pisheet😅.
Heb je een multimeter?
Dan kan je kijken waar de fout precies zit en doelgericht de klacht verhelpen.
 
Rustig aan heren, ik heb geen wortel verstand van electra dus ik ga mij hier zeker niet in mengen!. Maar ik mijn idee straks gewoon uitproberen en laat weten of ik ermee ben opgeschoten

Je hebt het over een thermostaathuisje waar je een massadraad aan maakt of gemaakt hebt,
ik ken eigenlijk alleen maar mechanische thermostaten daar heeft een massadraad dus geen zin, is deze elektrisch of bedoel je iets anders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan