Als ik rustig rijd geef ik tussen elke versnelling tussengas en schakel bijna nooit meer dan 1 versnelling te gelijk terug, geef dan vooral tussengas omdat het wat soepeler gaat.
Als het gas er flink op gaat geen tussengas meer en vaak meer versnellingen per keer.
De kont word dat af en toe wel wat onrustig maar dan moet je de koppeling wel heel onbehouwen op laten komen, klein beetje slip bij het loslaten is genoeg om daar geen last van te hebben.
Rijd wel een 4cil dat scheelt natuurlijk heel veel ten opzichte van een twin.
een echte twin kopenja erg vreemd ik had juist met mn 4 cilinder (ZX-6R) altijd een schuivende achterkant bij het hard op de motor afremmen... bij de SV650 (twin) vrijwel nooit
Op een motor kun je helemaal niet met tussengas schakelen.
Tussengas betekent dat je ontkoppelt, de versnellingsbak in zijn vrij zet, koppelt, gas geeft, weer ontkoppelt en schakelt naar de versnelling die je wilt hebben.
Het verschil met wat hier staat beschreven is dat je tussengas dus geeft terwijl de motor is gekoppeld en de versnellingsbak in zijn vrij staat.
Op een motor lukt dat niet, omdat je tussen de versnelling door niet naar zijn vrij kunt gaan (alleen tussen 1 en 2 eventueel).
En daarmee is het op een motor ook niet nodig, want tussengas is bij een autobak soms nodig als de synchronisatie kapot is (of bij oude auto's niet aanwezig). Dan wil de bak niet zonder tussengas in de volgende versnelling. Eventueel ook bruikbaar om zonder koppeling ook vloeiend te kunnen schakelen.
Wat hier staat beschreven is gewoon gas geven voordat je de koppeling op laat komen. Dat doe je altijd in meer of mindere mate want als je dat niet doet rem je meteen fors af op je achterwiel zodra je de koppeling op laat komen.