Schakelen en snel optrekken zonder schokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

A2Racer

MF'er
21 nov 2023
169
203
Aan de Amstel
Hele andere type vraag dan gebruikelijk hier: een auto in plaats van een motor en een video van een simulator in plaats van een echte auto. Maar ik had het idee dat hier de meeste kennis zit voor mijn vraag over schakelen. Ik wil graag feedback op de manier dat ik optrek, en in de video onderaan kan je heel goed zien wat ik met de pedalen doe.

Doel: ik sta bij een rood licht vóór de oprit van een snelweg en ik wil lekker snel optrekken, maar ook weer niet overmatig slijtage veroorzaken of met piepende bande wegrijden. Mijn stappenplan:
  1. Toerental op 2000 zetten
  2. Koppeling ver genoeg op laten komen dat de toeren vlot genoeg zakken, op dat punt vast blijven houden en tegelijkertijd gas bijgeven.
  3. Zodra de toeren weer omhoog gaan (doe ik door te luisteren naar de motor O-)) koppeling volledig los laten en even doorgassen in de eerste versnelling :].
  4. "Tegelijkertijd" gas los laten en de koppeling in drukken om op te schakelen. Door relatief snel te ontkoppelen wil ik voorkomen dat er wordt afgeremd op de motor (schok) door het loslaten van het gas.
  5. Naar de nieuwe versnelling schakelen, voordat ik het aangrijpingspunt bereik alweer een beetje gas zodat bij het aangrijpen het toerental een beetje naar beneden wordt getrekt door de koppeling in plaats van omhoog. Wederom om een schok te voorkomen; ik heb liever versnelling dan afremming en als het goed is kan de koppeling veel makkelijker de toeren omlaag trekken dan omhoog?
  6. Bij hogere versnellingen steeds sneller de koppeling omhoog laten komen gezien het verschil tussen hogere versnellingen kleiner is.
Tja veel woorden, hier twee filmpjes (regulier en daaronder
slow-mo) van hoe ik het in de praktijk breng. Wat je ziet is wat je krijgt met die pedalen op het scherm, en ik heb er ook een G-sensor bij gezet om de schokken te meten.



Hier ook nog de specificaties van deze (overigens niet bestaande) auto mocht dat helpen bij het antwoorden.
Screenshot 2023-11-28 094738.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan