Blade
MF veteraan
jij doelt hier niet op tussengas maar op double-clutchen
voor de truckers onder ons...
[me="the_bladerunner"]geeft altijd tussengas tijdens terugschakelen...[/me]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
jij doelt hier niet op tussengas maar op double-clutchen
alleen voor mij geen brik maar meer omdat een motor bak niet gesynchroniseerd is en het dus prettiger schakelt als de tandwieltjes ongeveer dezelfde snelheid hebben.Waarom jij tussengas geeft weet ik niet en kan ik ook niet uit je verhaal opmaken.
Ik geef meestal wel een beetje gas met het terugschakelen, ik rijd doorgaans brik en dus schakelt het net wat prettiger/soepeler terug.
Tussengas werkt alleen in combinatie met de koppeling. Die koppeling gebruik ik eigenlijk alleen om stil te staan of om vanuit stilstand weg te rijden.....
jij doelt hier niet op tussengas maar op double-clutchen
alleen voor mij geen brik maar meer omdat een motor bak niet gesynchroniseerd is en het dus prettiger schakelt als de tandwieltjes ongeveer dezelfde snelheid hebben.
Nee, juist niet.Slijten je koppelingsplaten toch alleen maar harder van?
Je koppeling zal altijd een beetje vorm van aangrijpen hebben als je de koppeling ingetrokken hebt. Althans, die van mij sowieso. 't is niet veel maar het is er wel.Maar dat heeft alleen zin als je tijdens het tussengas geven je motor hebt gekoppeld (en de bak dus in zijn vrij).
Anders is de motor helemaal los van de versnellingsbak en gaan je tandwielen in de bak niet sneller draaien als je gas geeft.
Tussengas en double clutchen is voor mij dan ook hetzelfde, het één heeft geen zin zonder het ander.
Blippen is voor watjes
Lekker laten schuiven die achterkant
Klopt, als je terugschakelt moet de ingaande as van de versnellingsbak ineens sneller gaan draaien; het toerental moet gaan passen bij het hogere motortoerental dat bij de lagere versnelling hoort die je wilt inschakelen. Bij het "double clutchen" gebruik je hiervoor de motor.
"Double clutchen" doe je door te ontkoppelen, schakelen naar neutraal, koppeling laten opkomen in neutraal en een dot gas geven. Daarna ontkoppel je nog een keer en zet je hem in de gewenste lagere versnelling. Je koppelt dus twee keer...
Wat je doet is wat bij nieuwere bakken de functie is van de synchromesh, het op gelijke snelheid brengen (synchroniseren) van de klauwen in de versnellingsbak alvorens de schakeling tot stand te brengen; schakelen zonder geknars.
Hiervoor heb je dus wel een neutraal nodig tussen de versnellingen, reden dat ik het met mijn motor alleen kan doen van 2 naar 1.
't Is niet de slijtage volgens mij hoor, wel de (vanzelfsprekend) verminderde controle die je hebt over je achterwiel op het moment dat hij glijdt.Die quote klopt niet hoor....
Wat jullie "tussengas geven" noemen is iets dat ik altijd al gedaan heb; de techniek kennende vind ik het niet meer dan logisch... Zou ik dan toch een sportieve rijder zijn ?
Je spaart de techniek door bij het juiste toerental te koppelen, ik kan me voorstellen dat in de racerij waar alles al tot het uiterste belast wordt dit gewoon nodig is.