Tevredenheid van de Datatool gear-indicator

Edgar

Die hard MF'er
23 aug 2002
455
0
Utrecht
Hallo mede-MF'ers ...

Nu ik (met anderen) een nieuwe en kleinere gearindicator hebben gemaakt waar we binnenkort de markt mee op gaan (als alles naar wens verloopt), zijn we erg nieuwsgierig naar de tevredenheid van de bestaande gearindicators, zoals de DiGi van Datatool.

Hoe is de tevredenheid wat betreft de 'inleer'-procedure ?
En hoe zit het met de snelheid van zo'n indicator ? Is -ie snel in het displayen van de 'gear' of duurt dit een tijdje en zoja, hoe lang ?
Lichtopbrengst ? Levensduur ?

Misschien zijn er nog andere positieve of negatieve opmerkingen wat betreft de DiGi. Ben ERG benieuwd.

Alvast bedankt voor de reakties!
Greetz
*edgar*

. >>>> W W W . B I K E T R O N I X . N L <<<<
 
Laatst bewerkt:
Ja, moet kunnen, maar dat vind ik nu juist weer een beetje tricky aangezien je generator ook een fluctuerende spanning produceert etc.

Toch alleen de spanning, niet de frequentie ? Als je (en ik zeg ALS :) ) je de pulsen/signalen goed eruit weet te toveren, ben je al een heel eind.

Yup, werkt. Werkt op de bobine ook, alleen zijn de spanningen daar veel variabeler en kun je nogal eens last hebben van naoscilleren. Ach, met wat software is dat wel recht te trekken.


Wat bedoel je met naoscilleren ?

Ja, dus? Dan duurt het nog slechts enkele kilometers voordat het ding ingeleerd is.

Klopt. Wie mooie software wil maken zal bloed, zweet en tranen op moeten hoesten. Daarna kun je wel trots zijn op jezelf. Regel #1: je hebt een krachtig stuk gereedschap, en dat moet je inzetten om de gebruiker zo min mogelijk te vervelen :P

Ben het helemaal met je eens, maar dat "vervelen" is ook maar erg relatief...als je 't hebt over inleren. Da's ruim minder dan 1 promille van de tijd dat hij/zij er gebruik van maakt ... Het scheelt me denk ik toch behoorlijk wat tijd en ruimte in de flash. Ik denk dat de "prijs/kwaliteit" verhouding dan niet echt superieur is.

En daar komt dat histogrammetje (of iets dergelijks) mooi van pas. Die situatie komt namelijk niet zo vaak voor, tenzij iemand bewust het ding wil frustreren. Rijden in de versnellingen komt beduidend vaker voor, dus aan de frequentie waarmee bepaalde combinaties voorkomen kun je wel bepalen of de berekende versnelling 'echt' is of niet. Ook omdat dan de verhouding echt keihard is, en nooit meer dan, zeg, 5% afwijkt (wielslip). Ook dat kun je detecteren. Je hebt ook zelden meer dan 6, en nooit meer dan 7 versnellingen. En mensen met 8 versnellingen of meer kopen maar een andere versnellingsindicator.

Die laatste regel is inderdaad heel treffend, haha. Waarom de digi van datatool 8 versnellingen aan kan ??? Keine anus ... euh anung. Is me compleet een raadsel.

Kwestie van insteek. Is de moeite acceptabel of niet? Ik ben van mening dat dat inleren alleen nodig is omdat de programmeur te lui is geweest om de software 'slim' te maken. In het beste geval geef je de gebruiker gewoon de keuze. In Windows mis ik bij al die slimmigheidjes ook nog steeds het knopje 'I know what I am doing, so shut up'

Windows is uberhaupt een drama ... Wanneer leren die sukkels eens dat de userinterface de (bijna?) hoogste prioriteit heeft ? Hoevaak heb je al niet een webpage onderbroken met de stopbutton, terwijl -ie toch lekker z'n eigen gang gaat en dus doorgaat met afmaken van de webpage ? En dit is nog maar 1 voorbeeld ....

BP learning = back propagation learning. Simpel te implementeren, traag met leren. Met 600 bytes flash word het kritisch (uitgaande van handgecodeerde assembler).

Back propagation ... is dat zoiets als Viterbi met branch metrics en backtracking ? Maar da's dan ook weer geen leeralgorithme maar een "kortste pad methode".
Waar wordt BP learning voor gebruikt ? Ik ken iemand die afgestudeerd is in AI, misschien dat hij me wat meer kan vertellen waar je dit soort technieken voor gebruikt. Wel erg interessant, lijkt me.

D'r is geen kip die waardering heeft voor slimmigheidjes in de software die niet van buitenaf zichtbaar zijn als verbetering van de functie of verbetering van comfort.

Maar ik snap wat je bedoelt :)

Dat was ik me zeker bewust... ;) en da's soms ook het frustrerende dat inderdaad geen KIP weet wat er allemaal inzit, en dan is dit nog maar iets simpels.
Ik weet wat erbij komt kijken om iets als een DVD speler te ontwikkelen (philips background zullen we maar zeggen), en da's godsamme niet misselijk. Geen mens die weet wat erin zit. Da's wel sneu, zeker als je ze voor 40 euro bij de Aldi ziet liggen, bij wijze van.

Maar 't geeft natuurlijk een kick als je iets kan doen met veel minder code en tijd (in de vorm van klokslagen), en bovendien door simpel te tellen van RPM pulsen i.p.v. het berekenen van verhoudingen (delingen enzo...want ik heb ze gezien hoor ! ... mafklappers die dat zo doen).
Echt.. een paar seconde 2 pulsreeksen meten en dan delen .... *zucht*. Need I say more ?
Maar zoiets als snellere acquisitie of weet ik wat nog meer .... dat zal de eindgebruiker natuurlijk moeten merken. Enniewee.

Mooi :)
Welke uC gebruik je trouwens? Die uC's die bij mij kapot vroren waren Atmel 90S4414's.

AT90S2313-10SI ...(I van industrial :P ), 2k flash en naar ik meen 512 bytes RAM en 128 bytes EEPROM.
Maar had jij de industrial versie van zo'n uC ? Misschien helpt 't door je/een design met foam in te spuiten of anderszins te isoleren.

Enig ervaring hiermee ?

Je bent wel een goeie gast ... kan ik wel mee lullen ;)
 
iets heel intressants lijkt mij de Veypor (www.veypor.co.uk)
hij berekend de versnelling aan de hand van snelheid vs. toerental
het zou op elke motor moeten werken, zelfs voor motors zonder digitale snelheidsmeter, is er een kit bij dat werkt zoals die van een fiets(sensor en magneetje op de velg)
verder heeft hij ook een G-krachtmeter, wat het mogelijk maakt om sprintjes (0-100kmh, 400mn, 1000m) en ook een remtest (100-0kmh afremmen)

het is bovendien ook te gebruiken als kleine testbank, er bestaad de mogelijkheid om het er af te klikken en het aan te sluiten op je pc en de gegevens te downloaden, aan de hand van bepaalde testen gecombineerd met het gewicht en toerental van je motor zou de software je de pk's van je motor vertellen

dit alles is te verkrijgen voor een 280€, veel geld maar op zich niet zo veel voor hetgeen je krijgt
ik wacht nog steeds op reviews ervan
 
Toch alleen de spanning, niet de frequentie ? Als je (en ik zeg ALS :) ) je de pulsen/signalen goed eruit weet te toveren, ben je al een heel eind.

De 'laadpulsen' uit de 3-fase gelijkrichter komen meestal rechtstreeks op de accupolen terecht. En zo niet dan gaat het door een minimale hoeveelheid elektronica heen.

Met als gevolg dat je op je accuspanning best nog een rimpel terug kunt zien die van de dynamo afkomt.

Verder hangt de amplitude van de 'generator' en 'ontstekings' rimpel af van de inwendige weerstand van de accu. Als je een goede, nieuwe accu monteert zal dit niet veel zijn.

Mijn idee is dat het wel kan, maar dat het toch een redelijk brokje analoge elektronica kost om het er enigzins betrouwbaar uit te filteren.

Wat bedoel je met naoscilleren ?

Als de bobine klassiek op 12V werkt, dan zal de stroom door de bobine verbroken worden op het moment dat er ontstoken word. Op dat moment heb je een LC-parallelkring die in resonantie komt, met een vrij langzaam uitdovende oscillatie.

Werkt de bobine met een CDI ontsteking, dan word het ding in een keer met een paar honderd Volt gepulst. En ook die puls exciteert een LC kring -> oscillatie.

Ben het helemaal met je eens, maar dat "vervelen" is ook maar erg relatief...als je 't hebt over inleren. Da's ruim minder dan 1 promille van de tijd dat hij/zij er gebruik van maakt ...

Ja, en meteen ook net de tijd dat er koppiekoppie en het lezen van een handleiding van de gebruiker word gevraagd.

Zenders programmeren van een TV of video doe ik ook nog niet 1 promille van de tijd, maar het is altijd wel een pokkeklus. Een TV die mij alle gevonden zenders presenteert en me vraagt op welk kanaalnummertje ik ze hebben wil vind ik wel zo makkelijk.

Het scheelt me denk ik toch behoorlijk wat tijd en ruimte in de flash. Ik denk dat de "prijs/kwaliteit" verhouding dan niet echt superieur is.

Komop zeg, je maakt mij niet wijs dat je meer dan 4K flash nodig hebt. Ik denk zelfs dat je het in 2K ook nog wel red. Uitgaande van een Atmel 90S dingetje.

Back propagation ... is dat zoiets als Viterbi met branch metrics en backtracking ?

Nee hoor, het is gewoon een duur woord dat de heren wetenschappers uitgevonden hebben voor het eenvoudigweg de fout in de uitkomst terug te koppelen naar de coefficienten in de 'neuronen'. Van daar die back propagation: je propageert de fout aan de uitgang van het netwerk terug de lagen in totdat het netwerk het wel goed doet. Beetje zoals je een kind iets leert; je laat 'm het cijfer '1' zien, en vraagt wat het is. Kind zegt: twee. Dan zeg jij: fout, da's een 1. En zo ga je door totdat het kind het snapt.

Met een neuraal netwerkje werkt het ook zo. Ze zijn handig om sommige problemen op te lossen waar je geen andere manier voor kunt verzinnen. Je leert het ding in met een stel datasets, en dan is de kans groot dat het ding bij een onbekende dataset het juiste antwoord voorspelt.

In jouw geval leer je het netwerkje in door het te voeden met toeren, snelheid, en de afgeleiden daarvan, en het dan te corrigeren met het achteraf bekende resultaat (omhoog/omlaag schakelen) als de voorspelling onjuist was. Met een beetje geluk worden de voorspellingen in de loop van de tijd steeds nauwkeuriger.

Ik ken iemand die afgestudeerd is in AI, misschien dat hij me wat meer kan vertellen waar je dit soort technieken voor gebruikt. Wel erg interessant, lijkt me.

't is leuk spul. Vraag het hem maar eens, hij heeft er meer verstand van dan ik. Ik heb ze wel eens gebruikt om te voorspellen welke kant een setje variabelen opging, en dat werkte redelijk goed. Het was een noodgreep omdat ik geen set regels op kon stellen. Maar dat netwerkje was vast niet optimaal.

Ditzelfde probleem hebben we hier ook: probeer maar eens een stel regels op te stellen in de vorm van 'als a>b of c<d en delta-a<10 dan schakelt de gebruiker omhoog'. Dat gaat niet meevallen, want het verschilt per gebruiker.

Dat was ik me zeker bewust... ;) en da's soms ook het frustrerende dat inderdaad geen KIP weet wat er allemaal inzit, en dan is dit nog maar iets simpels.

Ik zit in de IC-industrie. Dan is het nog lastiger; alles zit uiteindelijk in een plastic of keramisch doosje.

Echt.. een paar seconde 2 pulsreeksen meten en dan delen .... *zucht*. Need I say more ?

Ach, soms zit mijn code ook zo in elkaar. Vaak boeit het namelijk echt niet of je slim bent of niet, en de domme oplossing zit vaker sneller in elkaar. Zeker als je debug-tijd mee gaat rekenen. Vaak zitten er bij slimme methodes nog addertjes onder het gras. En met slimme geintjes kun je ook jezelf gruwelijk tegenkomen als je een paar jaar later nog eens moet bekijken waarom je ook al weer dit-en-dat deed.

e zaak is dat het voldoet aan de eisen.

AT90S2313-10SI ...(I van industrial :P ), 2k flash en naar ik meen 512 bytes RAM en 128 bytes EEPROM.

Mooi middelmaatje. Maareh, ik geloof dat zelfs een ATMega128L (in TQFP64 package) nog maar een euro of 3 kost bij 100 stuks. Tenminste, dat heb ik laatst ooit eens op een rekening zien staan van een prototypeprintje waar ik een ATMega128L op geprakt heb als 'vangnet' om dingen die krom zijn recht te trekken.
Moet je maar eens navragen bij EBV. Of Bergsoft, die leveren aan particulieren en zijn ook niet zo duur geloof ik. 't is wel een eeuwigheid geleden dat ik daar iets besteld heb, dus geen idee of ze nog bestaan.

Maar had jij de industrial versie van zo'n uC ? Misschien helpt 't door je/een design met foam in te spuiten of anderszins te isoleren.

Nee, destijds waren het 4 Atmel 89C2051's, commercial temprange, in eigenbouw dimmers op een carnavalswagen. Een nachtje vorst en het was einde uC's.

Isoleren zal niet werken. Het enige dat je ermee bereikt is dat de temperatuur langzamer zakt en sneller stijgt. Maar als die motor een paar dagen stilstaat in de vrieskou dan daalt de temp van die elektronica alsnog onder nul hoor.

Uitstel van executie dus.

iets heel intressants lijkt mij de Veypor (www.veypor.co.uk)
hij berekend de versnelling aan de hand van snelheid vs. toerental
het zou op elke motor moeten werken
verder heeft hij ook een G-krachtmeter, wat het mogelijk maakt om sprintjes (0-100kmh, 400mn, 1000m) en ook een remtest (100-0kmh afremmen)

er bestaad de mogelijkheid om het er af te klikken en het aan te sluiten op je pc en de gegevens te downloaden, aan de hand van bepaalde testen gecombineerd met het gewicht en toerental van je motor zou de software je de pk's van je motor vertellen

Dus Edgar, voeg wat extra opslagruimte toe in de vorm van een I2C eeprommetje (of een wat dikkere uC), en een IR-ledje op een Tx pinnetje van een van de uC USART's (of een software-UARTje als je er geen meer over hebt, zie Atmel appnotes). Of praat IrDA, dan kun je standaardoplossingen gebruiken. Notebookje ter plekke, een IrDA adapter op USB, alles. Geen idee hoe IrDA werkt hoor, trouwens. Maar moeilijk kan lowspeed IrDA nooit zijn.

Verkoop vervolgens een setje bestaande uit een fototransistor op de seriele poort en een VB/Delphi programmaatje dat de tabellen met RPM/snelheidsinfo interpreteert en daar acceleratie etc. uit berekent. Kun je best een leuk bedrag voor rekenen.

Connectortje met een kabeltje kan ook natuurlijk, maar dataconnectoren die tegen het harde motorleven kunnen zijn duurder dan een IR-ledje.

(vrijwel) dezelfde hardware, dezelfde kosten, en een schat aan functionaliteit meer wat je ook voor meer geld kunt verkopen. Wat zijn uC's en FPGA's toch prachtig spul :P

Maak trouwens niet de fout om te proberen alles gelijk zo mooi te maken. Dan komt het ding nooit af namelijk. 5 kleine stapjes is beter dan 1 grote.
Ik zou wel bij de productie-PCB's rekening houden met voor de hand liggende uitbreidingen. Dus vast die I2C eeprom in het schema en op de layout mikken, maar gewoon (nog) niet monteren. Idem met de IR-led, etc.

Een boardrevisiecode hardwiren op je PCB is ook altijd handig. Bijv. met 3 uC-pinnetjes. In de eerste proto-revisie knoop je die allemaal aan GND, code '000' dus. Tweede protorevisie word '001'. Eerste productierun word '010'. enz, enz.
Da's handig als je eventueel later een software-update uit moet voeren (al dan niet als extra betaalde service. Je hebt toch zeker wel die SPI-pinnen bereikbaar gemaakt via een headertje he?); hoef je maar 1 image te handhaven in plaats van het oerwoud van sourcebestanden en binaries voor elk board. Het kost je hooguit een paar bytes flash meer. Nou, jammer dan. Dan maar een microcontroller die $0.50 duurder is en twee keer zoveel flash heeft.

Al deze dingetjes zijn net als gestructureerd programmeren; in de eerste instantie is het lastig omdat het meer tijd kost / ietsjes duurder is, maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.
 
iets heel intressants lijkt mij de Veypor (www.veypor.co.uk)
hij berekend de versnelling aan de hand van snelheid vs. toerental
het zou op elke motor moeten werken, zelfs voor motors zonder digitale snelheidsmeter, is er een kit bij dat werkt zoals die van een fiets(sensor en magneetje op de velg)
verder heeft hij ook een G-krachtmeter, wat het mogelijk maakt om sprintjes (0-100kmh, 400mn, 1000m) en ook een remtest (100-0kmh afremmen)

het is bovendien ook te gebruiken als kleine testbank, er bestaad de mogelijkheid om het er af te klikken en het aan te sluiten op je pc en de gegevens te downloaden, aan de hand van bepaalde testen gecombineerd met het gewicht en toerental van je motor zou de software je de pk's van je motor vertellen

dit alles is te verkrijgen voor een 280€, veel geld maar op zich niet zo veel voor hetgeen je krijgt
ik wacht nog steeds op reviews ervan

Ik ben erg onder de indruk van de veelzijdigheid van dat apparaat. Vind de hoeveelheid € nog wel meevallen eigenlijk. Maar nadeel is dat de vermogensmeting (PK en torsie (Nm)) alleen bij sprintjes werkt. Hoogstwaarschijnlijk maken ze gebruik van een versnellingsmeter, die onnauwkeurig is bij "continue" meting.
Maar zeker weten doe ik 't niet. Ook kan -ie geen olietemperatuur meten....wel handig om te weten wanneer je een "full-power run" doet ...

We kunnen hier vast nog wel iets van leren, maar een mooi produkt is 't zeker.
 
De 'laadpulsen' uit de 3-fase gelijkrichter komen meestal rechtstreeks op de accupolen terecht. En zo niet dan gaat het door een minimale hoeveelheid elektronica heen.

Met als gevolg dat je op je accuspanning best nog een rimpel terug kunt zien die van de dynamo afkomt.

Verder hangt de amplitude van de 'generator' en 'ontstekings' rimpel af van de inwendige weerstand van de accu. Als je een goede, nieuwe accu monteert zal dit niet veel zijn.

Mijn idee is dat het wel kan, maar dat het toch een redelijk brokje analoge elektronica kost om het er enigzins betrouwbaar uit te filteren.Als de bobine klassiek op 12V werkt, dan zal de stroom door de bobine verbroken worden op het moment dat er ontstoken word. Op dat moment heb je een LC-parallelkring die in resonantie komt, met een vrij langzaam uitdovende oscillatie.

Werkt de bobine met een CDI ontsteking, dan word het ding in een keer met een paar honderd Volt gepulst. En ook die puls exciteert een LC kring -> oscillatie.Ja, en meteen ook net de tijd dat er koppiekoppie en het lezen van een handleiding van de gebruiker word gevraagd.

Zenders programmeren van een TV of video doe ik ook nog niet 1 promille van de tijd, maar het is altijd wel een pokkeklus. Een TV die mij alle gevonden zenders presenteert en me vraagt op welk kanaalnummertje ik ze hebben wil vind ik wel zo makkelijk.Komop zeg, je maakt mij niet wijs dat je meer dan 4K flash nodig hebt. Ik denk zelfs dat je het in 2K ook nog wel red. Uitgaande van een Atmel 90S dingetje.Nee hoor, het is gewoon een duur woord dat de heren wetenschappers uitgevonden hebben voor het eenvoudigweg de fout in de uitkomst terug te koppelen naar de coefficienten in de 'neuronen'. Van daar die back propagation: je propageert de fout aan de uitgang van het netwerk terug de lagen in totdat het netwerk het wel goed doet. Beetje zoals je een kind iets leert; je laat 'm het cijfer '1' zien, en vraagt wat het is. Kind zegt: twee. Dan zeg jij: fout, da's een 1. En zo ga je door totdat het kind het snapt.

Met een neuraal netwerkje werkt het ook zo. Ze zijn handig om sommige problemen op te lossen waar je geen andere manier voor kunt verzinnen. Je leert het ding in met een stel datasets, en dan is de kans groot dat het ding bij een onbekende dataset het juiste antwoord voorspelt.

In jouw geval leer je het netwerkje in door het te voeden met toeren, snelheid, en de afgeleiden daarvan, en het dan te corrigeren met het achteraf bekende resultaat (omhoog/omlaag schakelen) als de voorspelling onjuist was. Met een beetje geluk worden de voorspellingen in de loop van de tijd steeds nauwkeuriger.'t is leuk spul. Vraag het hem maar eens, hij heeft er meer verstand van dan ik. Ik heb ze wel eens gebruikt om te voorspellen welke kant een setje variabelen opging, en dat werkte redelijk goed. Het was een noodgreep omdat ik geen set regels op kon stellen. Maar dat netwerkje was vast niet optimaal.

Ditzelfde probleem hebben we hier ook: probeer maar eens een stel regels op te stellen in de vorm van 'als a>b of c<d en delta-a<10 dan schakelt de gebruiker omhoog'. Dat gaat niet meevallen, want het verschilt per gebruiker.Ik zit in de IC-industrie. Dan is het nog lastiger; alles zit uiteindelijk in een plastic of keramisch doosje.Ach, soms zit mijn code ook zo in elkaar. Vaak boeit het namelijk echt niet of je slim bent of niet, en de domme oplossing zit vaker sneller in elkaar. Zeker als je debug-tijd mee gaat rekenen. Vaak zitten er bij slimme methodes nog addertjes onder het gras. En met slimme geintjes kun je ook jezelf gruwelijk tegenkomen als je een paar jaar later nog eens moet bekijken waarom je ook al weer dit-en-dat deed.

e zaak is dat het voldoet aan de eisen.Mooi middelmaatje. Maareh, ik geloof dat zelfs een ATMega128L (in TQFP64 package) nog maar een euro of 3 kost bij 100 stuks. Tenminste, dat heb ik laatst ooit eens op een rekening zien staan van een prototypeprintje waar ik een ATMega128L op geprakt heb als 'vangnet' om dingen die krom zijn recht te trekken.
Moet je maar eens navragen bij EBV. Of Bergsoft, die leveren aan particulieren en zijn ook niet zo duur geloof ik. 't is wel een eeuwigheid geleden dat ik daar iets besteld heb, dus geen idee of ze nog bestaan.Nee, destijds waren het 4 Atmel 89C2051's, commercial temprange, in eigenbouw dimmers op een carnavalswagen. Een nachtje vorst en het was einde uC's.

Isoleren zal niet werken. Het enige dat je ermee bereikt is dat de temperatuur langzamer zakt en sneller stijgt. Maar als die motor een paar dagen stilstaat in de vrieskou dan daalt de temp van die elektronica alsnog onder nul hoor.

Uitstel van executie dus.Dus Edgar, voeg wat extra opslagruimte toe in de vorm van een I2C eeprommetje (of een wat dikkere uC), en een IR-ledje op een Tx pinnetje van een van de uC USART's (of een software-UARTje als je er geen meer over hebt, zie Atmel appnotes). Of praat IrDA, dan kun je standaardoplossingen gebruiken. Notebookje ter plekke, een IrDA adapter op USB, alles. Geen idee hoe IrDA werkt hoor, trouwens. Maar moeilijk kan lowspeed IrDA nooit zijn.

Verkoop vervolgens een setje bestaande uit een fototransistor op de seriele poort en een VB/Delphi programmaatje dat de tabellen met RPM/snelheidsinfo interpreteert en daar acceleratie etc. uit berekent. Kun je best een leuk bedrag voor rekenen.

Connectortje met een kabeltje kan ook natuurlijk, maar dataconnectoren die tegen het harde motorleven kunnen zijn duurder dan een IR-ledje.

(vrijwel) dezelfde hardware, dezelfde kosten, en een schat aan functionaliteit meer wat je ook voor meer geld kunt verkopen. Wat zijn uC's en FPGA's toch prachtig spul :P

Maak trouwens niet de fout om te proberen alles gelijk zo mooi te maken. Dan komt het ding nooit af namelijk. 5 kleine stapjes is beter dan 1 grote.
Ik zou wel bij de productie-PCB's rekening houden met voor de hand liggende uitbreidingen. Dus vast die I2C eeprom in het schema en op de layout mikken, maar gewoon (nog) niet monteren. Idem met de IR-led, etc.

Een boardrevisiecode hardwiren op je PCB is ook altijd handig. Bijv. met 3 uC-pinnetjes. In de eerste proto-revisie knoop je die allemaal aan GND, code '000' dus. Tweede protorevisie word '001'. Eerste productierun word '010'. enz, enz.
Da's handig als je eventueel later een software-update uit moet voeren (al dan niet als extra betaalde service. Je hebt toch zeker wel die SPI-pinnen bereikbaar gemaakt via een headertje he?); hoef je maar 1 image te handhaven in plaats van het oerwoud van sourcebestanden en binaries voor elk board. Het kost je hooguit een paar bytes flash meer. Nou, jammer dan. Dan maar een microcontroller die $0.50 duurder is en twee keer zoveel flash heeft.

Al deze dingetjes zijn net als gestructureerd programmeren; in de eerste instantie is het lastig omdat het meer tijd kost / ietsjes duurder is, maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

Toch vraag ik me af of 't past in een 2k flash. Hangt ook af van de compiler uiteraard, maar om het design uit te persen in assembler zie ik niet zitten. Noem het luiheid, maar ik heb 't wel gehad met telkens een nieuwe instructieset aanleren. (vind VHDL niet voor niets zo geweldig ...1 taal, 1001 applicaties en FPGA's...)

Maar wat dat slimme geitje betreft ...die is redelijk doorzichtig: maximum likelihood, 2 simpele lussen en that's it. De index van de kleinste "fout" is tevens de geselecteerde gear. Dus ben niet bang dat ik 't over een jaar niet meer kan lezen. Bovendien, commentaar invoegen scheelt ook al 'n boel, maar niet alles.

ff over dat upgraden van software ... Mijn zut beveilig ik met protectiebits via de programmer. Dan wordt upgraden lastig.
En op mijn 17x28 mm printje is geen connector voor ISP. Tja...als de gearindicator af is, is -ie af. Wel iets voor uitgebreidere projekten, overigens.

Als je nog goedkope componenten nodig hebt, kijk dan eens op www.reichelt.de
Mijn atmeltje voor 1.90 euri ...inclusief. Lekker :P


ps. jij bent zeker ook iemand die gebruik maakt van Matlab ?
Vind jij 't ook zo'n wereldtool ?
Heb de meest recente versie MET crack .. (7 release 14, september 2004).
Als je nog interesse hebt ...
 
Laatst bewerkt:
Toch vraag ik me af of 't past in een 2k flash. Hangt ook af van de compiler uiteraard, maar om het design uit te persen in assembler zie ik niet zitten.

Ik heb een compiler liggen voor die AVR dingetjes, maar eigenlijk heb ik 'm nog nooit gebruikt. Het spul is assembly kloppen gaat eigenlijk net zo makkelijk.

(vind VHDL niet voor niets zo geweldig ...1 taal, 1001 applicaties en FPGA's...)

Daar moet je alles 3x in opschrijven :P
('k heb zelf een lichte voorkeur voor Verilog, maar het is tegenwordig wel VHDL dat de klok slaat)

ff over dat upgraden van software ... Mijn zut beveilig ik met protectiebits via de programmer. Dan wordt upgraden lastig.

Ook al staan de protectiebits aan, dan nog kun je de flash wissen en programmeren.

Als je nog goedkope componenten nodig hebt, kijk dan eens op www.reichelt.de
Mijn atmeltje voor 1.90 euri ...inclusief. Lekker :P

Valt inderdaad mee, die prijzen daar.

ps. jij bent zeker ook iemand die gebruik maakt van Matlab ?
Vind jij 't ook zo'n wereldtool ?
Heb de meest recente versie MET crack .. (7 release 14, september 2004).
Als je nog interesse hebt ...

Nee, eigenlijk niet. Moet ik nog eens ooit naar kijken :)
 
Ik heb een compiler liggen voor die AVR dingetjes, maar eigenlijk heb ik 'm nog nooit gebruikt. Het spul is assembly kloppen gaat eigenlijk net zo makkelijk.Daar moet je alles 3x in opschrijven :P
('k heb zelf een lichte voorkeur voor Verilog, maar het is tegenwordig wel VHDL dat de klok slaat)Ook al staan de protectiebits aan, dan nog kun je de flash wissen en programmeren.Valt inderdaad mee, die prijzen daar.Nee, eigenlijk niet. Moet ik nog eens ooit naar kijken :)


Hm... heb eigenlijk nog niet geprobeerd zo'n ding te wissen. Kan ik vanavond wel ff proberen :-) Zolang ze mijn zut niet kunnen uitlezen vind ik 't best.

Maar eh...matlab rules, hoor. Zit ook propvol AI, virtual reality, fuzzy logic, andere adaptive systemen als LMS en NLSM, digital filter design, VHDL generator (in versie 7)en ... en ... en .... Alleen uitgepakt wel dik 2Gb op m'n HDD.
Da's nie misselijk.
 
ook bij mij doet hij het perfect.Zit idd een delay in, maar is maar ongeveer 1,5 sec

full
 
Ik heb nu een acumen op mijn R1. Hij doet het perfect, binnen een seconde en bij hoogtoeren tal meteen....

Alleen als je moet stoppen en je schakkeld helemaal terug naar de 1 voor bv een stoplicht, dan blijft die bij 2 hangen doordat je de koppeling in houd.

Gr. Mark
 
Ik heb nu een acumen op mijn R1. Hij doet het perfect, binnen een seconde en bij hoogtoeren tal meteen....

Alleen als je moet stoppen en je schakkeld helemaal terug naar de 1 voor bv een stoplicht, dan blijft die bij 2 hangen doordat je de koppeling in houd.

Gr. Mark

Dat laatste kan inderdaad kloppen, dat heeft de onze ook.
Is -ie bij hogere toeren sneller, of komt dat doordat je harder rijdt ? Stel je rijdt 50 in de 6e versnelling, is -ie dan nog steeds langzaam ?
 
Ja, trek je hem in 1 los en schakel je naar 2, dan is het een fraktie van een seconde. etc etc. en bij 50 van 5 naar 6 een dikke seconde.

Wat me ook op viel is dat als je hem van onderuit toeren ineens lostrekt(te snel op het gas, dat die eigenlijk iets inhoud), hij een fractie van een seconde een versnelling te hoog laat zien.

Voor op het circuit is die perfect, daar je toch veel toeren draaid.
 
Ja, trek je hem in 1 los en schakel je naar 2, dan is het een fraktie van een seconde. etc etc. en bij 50 van 5 naar 6 een dikke seconde.

Wat me ook op viel is dat als je hem van onderuit toeren ineens lostrekt(te snel op het gas, dat die eigenlijk iets inhoud), hij een fractie van een seconde een versnelling te hoog laat zien.

Voor op het circuit is die perfect, daar je toch veel toeren draaid.


Dat is vreemd .... als je met GEkoppelde aandrijflijn rijdt, is de verhouding toeren/snelheid toch contant ? Of zou het te maken hebben met wielslip ? Als je de sensor aan je achterwiel gemonteerd hebt, kan ik me daar iets bij voorstellen. Zoniet dan vind ik 't een heel vreemde zaak.
 
Snelheid wordt volgens mij gemeten aan de aandrijfas?? , maar wielspin onderin toeren? nooit opgevallen, wel bij hoog intoeren.

Ik zou zo niet weten waar het aan licht, ik constateer het alleen.
 
Edgar, leuk hé dat progammeren van al dat spul?
Vroeger zelf aardig wat in 6502 Assembly taal geschreven.
Zelf ooit een telefooncentrale gebouwd en die bestuurd vanuit een Atari 600XL
Sofware in een Eprom gebrand en via de PIO van de joystickpoort de zelf gebouwde centrale aangestuurd.
Ook wel andere dingen in assembler geschreven incl IRQ en NMI afhandelingsroutines.
Tegenwoordig heb je dus nog veel leukere hardware/software processors, maar daar ben ik eigenlijk nooit mee verder gegaan.
Als je in de procesbesturing werkt oid dan moet dit gesneden koek zijn.

Maar ff on topic :

Hoe staat het nu met de testresultaten van de betatesters en de verbetering van de aquisitie tijd etc?
tevens benieuwd naar de 'nachtelijke ervaringen' van de gear indicator.
Daarmee bedoel ik dus de mogelijke overdaad aan lichtopbrengst :+
 
Edgar, leuk hé dat progammeren van al dat spul?
Vroeger zelf aardig wat in 6502 Assembly taal geschreven.
Zelf ooit een telefooncentrale gebouwd en die bestuurd vanuit een Atari 600XL
Sofware in een Eprom gebrand en via de PIO van de joystickpoort de zelf gebouwde centrale aangestuurd.
Ook wel andere dingen in assembler geschreven incl IRQ en NMI afhandelingsroutines.
Tegenwoordig heb je dus nog veel leukere hardware/software processors, maar daar ben ik eigenlijk nooit mee verder gegaan.
Als je in de procesbesturing werkt oid dan moet dit gesneden koek zijn.

Maar ff on topic :

Hoe staat het nu met de testresultaten van de betatesters en de verbetering van de aquisitie tijd etc?
tevens benieuwd naar de 'nachtelijke ervaringen' van de gear indicator.
Daarmee bedoel ik dus de mogelijke overdaad aan lichtopbrengst :+

Da's lache ... zo'n 6502 was toch een Rockwell ? Die zat ook in de Commodore 64 .. (met maar liefst 1MHz cpu speed). Ik was de laatste "lichting" op de MTS die nog 6802 (motorola) kreeg...later zijn ze overgestapt naar de Z80. Maar dat waren alleen uP's ...microcontrollers zijn zoooo veelzijdiger... onboard I/O, RAM, ROM, Timers etc.

On topic. We laten de betatesters nog ff hun gang gaan, maar heb ondertussen wel helderderderderdere (?!!?!?) displays besteld (rood EN blauw ...) met minstens 16mCd (milli Candela) lichtoutput, anders is de zichtbaarheid bij daglicht toch wat beperkt (Nu heb ik iets van 2 mCd). Bij m'n vorige DGI (van vorig jaar waar er nog een paar MF'ers mee rondrijden) weet ik dat een gozer 'm best wel fel vond. Dus binnenkort ff een experimentje met een lichtsensor die de stroom (door 't display) laat afnemen bij duisternis. Maar een ander vond 'm eigenlijk prima zo, terwijl 't toch een kritisch persoon is (Ook MF-er).
Vraag is alleen hoe ik die sensor op de print gedesigned krijg ... bij 17x28 mm met processor, display en kristal heb je dan niet veel ruimte meer ... maar klant is uiteraard koning. Dus dat wordt weer ff tijd investeren om 'm erin te hacken, mochten de nachtelijke ervaringen tegenvallen.
Het mooiste zou zijn zoiets als bij meekleurende brillenglazen, maar dan omgekeerd; een folie die minder transparant is bij nacht en vice versa.

Wat acquisitietijd betreft: Op dit moment geeft -ie de juiste gear aan na 4 wielomwentelingen, dit om "preciezer" te kunnen meten en voor een grotere foutmarge. Nu heb ik iets in software geschreven die kunstmatig de pulsen van de toerenteller vermenigvuldigd, maar nog niet gedebugged en getest. Wanneer dit werkt, kan dus na 1 wielomw. gemeten worden, terwijl de nauwkeurigheid en foutmarge hetzelfde blijft. Voor zover ik weet (beetje gokken eerlijk gezegd) wordt dit nog niet toegepast bij Digi (datatool) en Acumen.

Andere feature die we nog op 't oog hebben is om volledig buiten de tellers om te werken, m.a.w. met een wielsensor (is al werkend geimplementeerd) en de pulsen voor de toeren oppikken met een draad om de bougiekabel heen. Da's natuurlijk veel universeler. Bovendien is -ie dan nog steeds aansluitbaar op de bestaande toerenteller (mits niet kabelaangedreven).

Mocht je nog andere ideeën hebben, gooi 't in de groep ! ... we zitten nog steeds in de opstartfase en nu kan er nog e.e.a. gewijzigd worden. Als we straks met een paar honderd printen zitten, wordt 't lastiger.

Tot zover ff.

Happy :]

*edgar*
 
Terug
Bovenaan Onderaan