Thuis er achter komen; schade veroorzaakt

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
Voelde me knap lullig toen ik thuis zag dat ik tegen iemand zn auto had gezeten.

Situatie:

Rij met de motor van Nijmegen naar Arnhem. Kom Arnhem binnen over de Nelson Mandela? brug. Rij in iedergeval van Zuid richting de Berekuil waar ik de eerste afslag wil hebben naar Presikhaaf.

Betreft een dubbele rijbaan waarop je richting de Centrumring rijdt. Na de brug verbreedt de tweebaansweg zich in vierbaans waarbij de rechter twee banen rechtsaf gaan en de linker twee banen rechtdoor dus. Nu was het dermate druk dat het vanaf Arnhem Zuid al allemaal vast stond. Rij regelmatig file en tot op heden nooit problemen gehad. Nu is de weg daar vrij smal, superdruk en uiteraard zien mensen je amper ondanks je de lampen aan hebt.

Ging allemaal probleemloos tot ik bijna bij de verkeerslichten ben. Rij zelf in het midden met twee rijbanen links van me en twee rechts van me. Zelf de intentie om rechtsaf aan te houden en daarom die positie op de weg gekozen zodat ik al rijdend kan invoegen op de linkerbaan voor rechtsaf. De stoplichten springen op groen dus ik kan stapvoets verder rijden en stapvoets invoegen. Verkeer waar ik graag tussen wou was geen probleem tot op de baan voor rechtdoor (allemaal al lang voorgesorteerd!) iemand opeens beslist om toch rechtsaf te willen, de auto haaks op de weg zet waardoor de auto op de baan waar die heen wou, vast in de ankers moest. Ik werd dus klem gereden tussen een auto die ik voorrang wou geven en een mafkees die m der gewoon voor gooit :(

Ging allemaal in een fractie van een seconde en reageerde direct door de motor plat naar rechts te gooien omdat naar links gegarandeerd een crash was. Nu had de afgesneden auto redelijk snel kunnen remmen waardoor ik rakelings langs de auto die mij en hem sneed op ging maar moest zo scherp sturen dat ik m achter iets voelde glijden. Heb gewoon gas erop gehouden uit de angst om onderuit te gaan waardoor ik dus snel eerst naar rechts stuurde, vervolgens weer scherp naar links omdat ik in die baan moest zitten (auto's in de baan daar rechts naast moeilijk in te schatten) waardoor ik de motor enorm schuin had liggen op de rechterzijde met het stuur naar links staand. Een slippende BT020 die me gelukkig snel weer rechtop trok :}

Was toch wel flink geschrokken en enorme stoot adrenaline in mn donder dat dit allemaal goed gegaan was. Dacht echt zo gesneden te worden dat ik m niet kon ontwijken, linkerstuurhelft inclusief spiegel en koppelingshendel ging echt rakelings langs zn achterkant, was een kwestie van centimeters. Ondanks dat ik m niet raakte hoorde ik wel een zachte "pok". Dacht nah dat zal mn jas wel geweest zijn ofzo. Zat me toch niet lekker dus na heeeeel rustig verder gereden te hebben toch de motor eens aan de kant gezet. Keer omheen gelopen en goed bekijken maar zag niks. Door gereden naar huis want de lol was er wel af voor die dag. Motor beter bekeken want zat me dwars en nu zag ik dus dat er een zwarte streep zat op mn linkerdemper. :?

Ben waarschijnlijk dus gewoon met de demper tegen zijn bumper aangegleden. Weet niet in hoeverre zoiets schade veroorzaakt en hoeveel dat dan zou moeten wezen maar vond het achteraf toch wel lullig. De streep direct van de uitlaat gepoets en zit enkel een klein plekje wat beschadigt is.

Lang verhaal, maar moest het ff van me afschrijven :z

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
10.858
111
Bezoek site
Maar je hebt dus de auto die je sneed geraakt? Haal het er niet helemaal uit.

Als je je echt lullig erover voelt kun je altijd ff melden bij de politie dat je bij thuiskomst er achter kwam dat je de auto geraakt hebt. Misschien dat hij zich ook ergens meldt.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
ik heb inderdaad de auto die asociaal wou invoegen, mij afsneed, met mijn uitlaat op zijn bumper geraakt. met de voorkant de hele auto nét kunnen ontwijken en toen achter m dus wel geraakt. is minimaal geweest anders was ik wel onderuit gegaan maar de rommel op mn uitlaat was het bewijs dat het dus net niet helemaal naar wens was gegaan.

er aangifte van doen wordt me te gek aangezien ik hem gewoon een eikel vond in het verkeer en niet sta te springen om financieel aansprakelijk gesteld te worden voor het minimale krasje van hem omdat voor hetzelfde geld hij mn motor totaloss had geholpen :)

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
0
Fastcruiser

:^

FF melden. Je hebt toch kans dat hij iets heel anders gaat vertellen en dan ben je sigaar.

TB-YZF-R6

Die hard MF'er
14 jul 2004
289
0
Zuid Holland
www.bmwe36.tk
Tja lullige situatie. Verlaten plaats ongeval is een misdrijf. Je kunt je zelf ook melden en dan is het daarmee af wat dat betreft. Als de politie jou eerder weet op te sporen dan ben je te laat. Maar hoe groot is de kans dat ze je opsporen?

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.319
1.304
www.motor-forum.nl
Tja lullige situatie. Verlaten plaats ongeval is een misdrijf. Je kunt je zelf ook melden en dan is het daarmee af wat dat betreft. Als de politie jou eerder weet op te sporen dan ben je te laat. Maar hoe groot is de kans dat ze je opsporen?
Je weet niet of anderen jou kenteken hebben genoteerd?? En dan is opsporen wel erg makkelijk natuurlijk....

Maar voor verlaten plaats ongeval moet wel redelijkerwijs aantoonbaar zijn dat de bestuurder redelijkerwijs had moeten kunnen weten dat er schade is ontstaan.
Nou is dat op meerdere manieren aan te tonen maar in dit geval is Ivan zelfs al gestopt om te kijken en zag niets...en ziet bij thuiskomst pas dat er mogelijk toch ergens schade is....maar wie weet heeft de andere partij een heel ander verhaal...maar zoals ik het begrijp word jij plots geblokt door iemand die van richting veranderd en dat zou dus de ander "schuldig" zijn aan het veroorzaken van de "aanrijding" op zich..????

Iig wel even melden....Dat voorkomt idd dat ze achteraf alsnog kunnen zeggen dat je je had moeten melden op het moment dat je bemerkte dat er mogelijk toch bij dat contact schade was ontstaan. Telefoontje is genoeg en kan eventueel veel voorkomen.

ssdd

MF'er
24 jul 2004
105
0
Eindhoven
Ik kan het verhaal niet helemaal precies volgen, maar als ik het goed begrijp dan heb je dus nog net (of eigenlijk net niet) een auto kunnen ontwijken die jou afsneed. Dan kun je hem dus aansprakelijk stellen voor de schade aan jouw uitlaat. Aanval is de beste verdediging! Voordat hij inderdaad een heel ander verhaal gaat ophangen bij de politie....

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
Fastcruiser

:^

FF melden. Je hebt toch kans dat hij iets heel anders gaat vertellen en dan ben je sigaar.
heb je opzich gelijk in maar is niet vandaag gebeurd.

komt ook bij dat het "ff melden" me enorm veel tijd kost (procesverbaal opmaken etc.) ik dan waarschijnlijk wat lachwekkend aangekeken wordt als modelburger en ik de kans klein acht dat de bestuurder aangifte heeft gedaan. als hij het al gemerkt heeft (op moment supreme of natijds zn bumper bekeken) vermoed ik dat ie op dat moment niet aan zn pen en papier dacht om het kenteken te noteren.

Als de politie jou eerder weet op te sporen dan ben je te laat. Maar hoe groot is de kans dat ze je opsporen?
opsporen is niet zo moeilijk aangezien ik een vaste woon en verblijfplaats heb :)

bewijzen is moeilijker ;)

Moest het gewoon ff kwijt; vind het van de zotte als iemand me echt zo goed als bijna finaal onderuit rijdt dat als ik m dan raak, gros weten te ontwijken, dat ik er dan nog gedoe en gezeur om krijg.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
Iig wel even melden....Dat voorkomt idd dat ze achteraf alsnog kunnen zeggen dat je je had moeten melden op het moment dat je bemerkte dat er mogelijk toch bij dat contact schade was ontstaan. Telefoontje is genoeg en kan eventueel veel voorkomen.
Ik was inderdaad niet schuldig aangezien ik aangereden werd. Je hebt zeker gelijk omtrend de aangifte maar ze moeten er wel iets mee kunnen natuurlijk:

Meneer agent, mijn geweten knaagt al enkele dagen aangezien ik vorige week een automobilist heb aangereden die mij afsneed. Het tijdstip en de dag zijn mij onduidelijk, het kenteken van de auto heb ik niet kunnen noteren cq. onthouden aangezien ik die niet gezien heb. Het merk en type van de auto zou ik u weinig over kunnen zeggen aangezien ik daar ook niet op gelet heb. De kleur was roodachtig (ben kleurenblind), roodbruin, dus kan rood zijn, een rood achtige tint, bruin of een spectrum tussen rood en bruin in.

Bovenstaan belachelijk verhaal zou mijn eerlijke en oprechte verklaring zijn.

Betwijfel daarom in hoeverre het zin heeft om hier tijd in te stoppen, zowel van mijn kant als van de justitiële kant.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
Ik kan het verhaal niet helemaal precies volgen, maar als ik het goed begrijp dan heb je dus nog net (of eigenlijk net niet) een auto kunnen ontwijken die jou afsneed. Dan kun je hem dus aansprakelijk stellen voor de schade aan jouw uitlaat. Aanval is de beste verdediging! Voordat hij inderdaad een heel ander verhaal gaat ophangen bij de politie....
ow je hebt het goed gevolgd hoor en exact samen gevat. nu kan ik echter met een minimaal extra krasje op het chrome wel leven aangezien er al 1 zat. :)

liever een kras op mn uitlaat buiten mijn schuld om dan een hele papiermolen met al het gedram en gedoe erbij.

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.319
1.304
www.motor-forum.nl
Ik was inderdaad niet schuldig aangezien ik aangereden werd. Je hebt zeker gelijk omtrend de aangifte maar ze moeten er wel iets mee kunnen natuurlijk:

Meneer agent, mijn geweten knaagt al enkele dagen aangezien ik vorige week een automobilist heb aangereden die mij afsneed. Het tijdstip en de dag zijn mij onduidelijk, het kenteken van de auto heb ik niet kunnen noteren cq. onthouden aangezien ik die niet gezien heb. Het merk en type van de auto zou ik u weinig over kunnen zeggen aangezien ik daar ook niet op gelet heb. De kleur was roodachtig (ben kleurenblind), roodbruin, dus kan rood zijn, een rood achtige tint, bruin of een spectrum tussen rood en bruin in.

Bovenstaan belachelijk verhaal zou mijn eerlijke en oprechte verklaring zijn.

Betwijfel daarom in hoeverre het zin heeft om hier tijd in te stoppen, zowel van mijn kant als van de justitiële kant.
T gaat niet om je geweten, maar daarom dat als die andere bestuurder het wel meld jij een boel problemen zal krijgen.

Het aantal aanrijdingen op dat punt, omstreeks die tijd, tussen een motor enerzijds en een auto anderzijds zal niet zo heel hoog liggen......

Maar goed, je bent eigenwijs groot genoeg om t zelf te weten ;) :P

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
ik zou goed naar meneer B. Steen luisteren.

(er hoeft maar 1 bekende, familielid of iets dergelijks te ZEGGEN dat jij er tegenaan reed en vluchtte en je bent de lul)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
T gaat niet om je geweten, maar daarom dat als die andere bestuurder het wel meld jij een boel problemen zal krijgen.

Het aantal aanrijdingen op dat punt, omstreeks die tijd, tussen een motor enerzijds en een auto anderzijds zal niet zo heel hoog liggen......

Maar goed, je bent eigenwijs groot genoeg om t zelf te weten ;) :P
Je hebt inderdaad gelijk, ook op beide vlakken; ben enorm eigenwijs ;)

Teevee

MF veteraan
11 jul 2001
2.035
0
47
Tilburg
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Hee, dat klinkt bekend.
Een jaartje geleden reed ik tussen de files door bij Eindhoven op de A58. Als gevolg van een lompe invoegactie van een automobilist (van de invoegstrook rechts, vol voor mij langs naar de linkerbaan doorschuiven) moet ik een moeilijke slinger maken om hem niet te raken.
Maar niks gebeurd en vrolijk verder gereden.
Een paar kilometer verder blijkt mijn knipperlicht rechts niet meer te werken, maar ach, lampjes hebben nu eenmaal geen oneindig leven.
Op mijn werk aangekomen blijkt mijn hele rechter knipperbol weg te zijn. Straks maar even bij de politie langslopen.
Er bleek inmiddels een automobilist aangifte te hebben gedaan, die echter zelf OOK NIKS had gemerkt, maar door weer een ander op zijn schade was gewezen. Die ander had ook mijn kenteken opgeschreven.
Ik had met mijn knipperbol een diepe groef over de hele zijkant van de auto getrokken, en we hebben dit geen van beide gemerkt.
Alles is netjes door de verzekering geregeld, maar de politie wist mij wel te vertellen dat ik, als ik me niet had gemeld, een serieus probleem had gehad.
Doorrijden na ongeval, met getuigen en zo.

Ik zou dus toch maar even bellen.

Tom

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.155
3
55
Almere
Toch voor strafbaar zijn van 'doorrijden na ongeval' moet er sprake zijn van opzet. Het is nl. een misdrijf en geen overtreding, die je wel strafwaardig per ongeluk kan begaan.

Als je geen weet hebt / kan hebben van ongeval/aanrijding en daarom gewoon doorrijdt (waarom ook niet?) is er geen verwijtbaar delict in strafrechtelijke zin.

Verzekeringstechnisch is het natuurlijk anders.

TurboTho

MF veteraan
14 okt 2002
1.727
0
als je een zwarte streep hebt was het een zwart/grijze bumper, die dingen beschadigen niet zo snel en kosten ook niet zo veel (in tegenstelling tot in kleur meegespoten 'bumpers')

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.319
1.304
www.motor-forum.nl
Toch voor strafbaar zijn van 'doorrijden na ongeval' moet er sprake zijn van opzet. Het is nl. een misdrijf en geen overtreding, die je wel strafwaardig per ongeluk kan begaan.

Als je geen weet hebt / kan hebben van ongeval/aanrijding en daarom gewoon doorrijdt (waarom ook niet?) is er geen verwijtbaar delict in strafrechtelijke zin.

Verzekeringstechnisch is het natuurlijk anders.
Yep, en na thuiskomst ontdek je dat je dus aan je motor dingen ziet waaruit je kunt afleiden dat de ander toch ook schade zal hebben. Je reageert daarop door nog steeds niet je personalia bekent te maken. Zie die opzet maar eens te weerleggen ;)

PS: niet alsnog bedoeld richting Ivan ;) , maar ik denk dat de "voorlichting "anders niet volledig is.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.743
572
PS: niet alsnog bedoeld richting Ivan ;) , maar ik denk dat de "voorlichting "anders niet volledig is.
ow al was het wel zo had ik er nog niet slechter om geslapen hoor ;)

heb zelf een beetje deze mening:

Als ik erg netjes en correct over zou willen komen, dan was ik na thuiskomst terug gereden naar Arnhem (20 km) en dit vervolgens op de beekstraat gemeld. Had echter interessantere bezigheden en voelde me niet genoodzaakt door een vreemde om zowel op kosten gejaagd te worden als mn kostbare tijd te verdoen op een politieburo (kom er liever niet dan wel). Afgezien daarvan was ik zwaar pissig op die bestuurder en krijg dan meteen de gewetenskwestie van wanneer zinloos geweld zinvol wordt; m.a.w. ik was enorm geschrokken en heftige adrenaline bijwerkingen. Enige wat ik toen dacht was: *scheldwoord*, kijk *scheldwoord* toch eens uit *scheldwoord*. Even heel snel tot tien tellen om vervolgens de aandacht weer bij het andere verkeer te houden. Baalde en mn middag was er gewoon door verpest.
Toen ik de zwarte streep zag meer iets van; jammer dat ik je niet de hele achterkant aan gort heb gereden!

Paar dagen later wel iets van; niet echt mijn stijl om schade te veroorzaken in anonimiteit. :)