Tikje bij afremmen op motor

Alphenees

MF'er
5 apr 2005
193
0
Rijen
Even een vraagje,

sinds enkele dagen valt me op dat ik een tikje hoor zodra ik aan het afremmen heb op de motor. Ik hoor het in de 3e en 2e versnelling (wellicht valt het tikje in hogere versnelling/snelheid weg tegen uitlaat), zodra ik mijn koppeling inknijp is het weg. Ook zodra ik weer wat gas geef zodra de motor weer trekkend is, is het tikje weer weg. Het is ook geen "ritmisch" tikje dat varieert op de toeren die t blok maakt. Ra ra wat kan dit zijn??

Ketting lijkt me zelf niet, wat mij lijkt dat ie dan ook nog zou tikken met de koppeling ingeknepen.

Greetz
 
Ik denk het eerst aan een onzuiverheidje in de koppeling, misschien onschuldig.

Heel misschien onjuiste ketting-spanning of iets wat in dat gebied soms kan aanlopen; dat kan wel degelijk ook beïnvloed worden door (ont)koppeling want er komt andere druk op. Als vroeger op mijn schakel-brommers de ketting iets te slap werd dan merkte ik dat ook het eerst bij terugschakelend afremmen op de motor.
 
Tóch kan het de ketting zijn (vast punt oid). Zo gauw je de koppeling inknijpt verbreek je de verbinding tussen het blok en de ketting, waardoor een eventuele tik minder hoor- en voelbaar is.
Het verdwijnen van de tik bij gas geven lijkt ook op de ketting te wijzen. Als er spanning op de ketting staat is een vast punt veel minder merkbaar.
 
Tóch kan het de ketting zijn (vast punt oid). Zo gauw je de koppeling inknijpt verbreek je de verbinding tussen het blok en de ketting, waardoor een eventuele tik minder hoor- en voelbaar is.
Het verdwijnen van de tik bij gas geven lijkt ook op de ketting te wijzen. Als er spanning op de ketting staat is een vast punt veel minder merkbaar.

Het lijkt idd de ketting te zijn, vandaag de ketting gespannen en was even een blokje om gegaan, maar geen tikje meer te horen. Deze week met de motor naar het werk dus ik zal snel merken of het nu goed is of niet. Ik ga binnenkort de ketting maar vervangen, lijkt ie wel aan toe te zijn, de kettingspanners zijn al een eindje uitgedraaid (nou zit er voor ook een kleiner tandwiel op, dus dat scheelt)De ketting kom nog niet tot een half tandje van het achtertandwiel, dus kan nog wel eventjes. Nog even mee op vakantie naar duitsland en dan gaat er een nieuw setje op, want op dit spul moet niet bezuinigd worden!!

Thanks voor de reply's!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan