Hoe heb je de spanner nagemeten?Mijn xl500r \'81, (1 cilinder 4 kleppen offroad) maakt een tikkend geluid. Ik dacht meteen aan de klepspeling, heb deze dan ook meerdere malen gesteld maar het helpt niets. De nokkenasketting lijkt wat slap, maar ik heb de spanner gecontroleerd (nagemeten) en alles opnieuw gemonteerd en ben geen onvolkomenheden tegengekomen. Het tikken is stationair het hardst, maar gaat niet weg als ik gas geef. Bij warme motor is het iets minder. Ik blijf erbij dat het de kleppen moeten zijn, maar dat kan eigenlijk niet, de speling is precies goed, meerdere malen gecheckt... Rara: ?
Mijn xl500r \'81, (1 cilinder 4 kleppen offroad) maakt een tikkend geluid. Ik dacht meteen aan de klepspeling, heb deze dan ook meerdere malen gesteld maar het helpt niets. De nokkenasketting lijkt wat slap, maar ik heb de spanner gecontroleerd (nagemeten) en alles opnieuw gemonteerd en ben geen onvolkomenheden tegengekomen. Het tikken is stationair het hardst, maar gaat niet weg als ik gas geef. Bij warme motor is het iets minder. Ik blijf erbij dat het de kleppen moeten zijn, maar dat kan eigenlijk niet, de speling is precies goed, meerdere malen gecheckt... Rara: ?
Ja, dat bedoel ik ratellen maar het klinkt ook als snel tikkenNokkenas kettingspanner tikt volgens mij niet.
Hoor je meer een soort RRRRrrrrrrrrrrrratel, bij mij wel voor dat hij vervangen werdt, en nu weer.
Als je kleppen daardoor gaan tikken zou hij moeten verspringen en dat lijkt me niet.
Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar volgens mij sluiten de kleppen juist erg goed bij slepertjes met platte kanten.Heb ik met mijn motor ook gehad, het waren toen de slepertjes of zoiets, daar waren platte kantjes aan gekomen,waardoor je een tikkend geluid krijgt, heeft hij ook minder vermogen??? (doordat die slepertjes versleten zijn, sluiten de kleppen niet meer voor de volle 100%)
Is een dure reparatie (voor mij koste het F1250,-) \
Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar volgens mij sluiten de kleppen juist erg goed bij slepertjes met platte kanten.
Ik zou toch maar even naar je nokkenaskettinkjeDe tik zit er sinds enkele weken in, vrij plotseling begonnen. In het begin tikte hij, waarna het na enige minuten in een keer weg was. Nu tikt \'ie altijd, iets zachter bij warme motor. Het gaat gelijk op met toerental, de motor is luchtgekoeld. De olie is schoon, goed merk op minerale basis.
Nein Tinus, ich heb tot ongevier 12 oor aan di\'jjHa Péé, al terug vanut Boorebal? Ich waal net!
Type giét iets minder good zoe!
Nein Tinus, ich heb tot ongevier 12 oor aan di\'jj
aouj kieet van mich gewerriktj, aaf en tow heb ich ut idee det ich det hok noets aaf krieg!
Waas ut trouwes drük of veel ut waal mej, en waat oug belangriek es, weej waas ut met de wieve inne
stad? Ich hoop det ich neet te völ gemisj heb.
Ich huur ut waal.
Groete Peee.
Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar volgens mij sluiten de kleppen juist erg goed bij slepertjes met platte kanten.
De drukveer bovenop je spanner zorgt ervoor dat er een wig tussen de spannerglijvlakken geduwd wordt, waardoor de spanner alleen maar strakker kan spannen.De spanner heb ik als volgt gemeten: toelaatbare lengte drukveer bovenop de spanner, toelaatbare dikte geleidebladen. Daarnaast werking gecheckt mbt montage spietje (indrukken na montage).
Dat is een zeer voor de hand liggend antwoord,inderdaad, ik heb de zaak voor de zoveelste keer opengeschroeft en ... het spanneroppervlak was keihard met haarscheurtjes erin, en boog niets meer. Een spanner van de sloop bracht rust in de kop. Rest de vraag waarom dit vrij plotseling begon.