Timing check

HansiePansie

MF'er
6 apr 2004
122
0
Rotterdam
bij mijn motor in het werkplaatshandboek hebben ze het over een timing light aansluiten op de spoel voor de 3e cilinder en dan kijken door een gaatje en moet het 'draaiende' lijntje oplijnen met de vaste index mark. en boven een bepaald toerental verschuiven. neem aan dat het bij meerdere motoren ok zo gaat.
hier komt de vraag: je kan toch ook gewoon zo'n klein disco stroboscoop daarvoor gebruiken? als de licht flits het draaiende lijntje mist dan pakt de volgende flits hem wel of de volgende... of niet? net als een pick-up idee en dan zelf een beetje zoeken met de snelheid van de strobo.
dit gaat toch ook lukken if niet? dan hoef ik niet achter zo'n timing ligt aan. iemand ervaring hierin?
 
Mmm,ik snap wat je bedoelt,betwijfel alleen of dit een succes wordt.
Een motor draait stationair al met +/- 1000 tpm,da's dus bijna 17x/seconde...
Kun jij dat zien?
Je zult de stroob zo moeten aansluiten dat de lichtpuls niet alleen overeenkomt met het toerental van de motor,maar ook op het juiste moment van ontsteking...(zelfs al draait de motor snel,je kunt ook tussentijds flitsen met hetzelfde toerental,snappie?)
Een stroob is een duurdere aanschaf,maar verdient zichzelf snel terug als je veel aan motoren/auto's sleutelt.
Anders leen je dat ding toch van een motorzaak,vaak kan dat tegen een bepaalde borg.

Succes ;)
 
Mmm,ik snap wat je bedoelt,betwijfel alleen of dit een succes wordt.
Een motor draait stationair al met +/- 1000 tpm,da's dus bijna 17x/seconde...
Kun jij dat zien?
Je zult de stroob zo moeten aansluiten dat de lichtpuls niet alleen overeenkomt met het toerental van de motor,maar ook op het juiste moment van ontsteking...(zelfs al draait de motor snel,je kunt ook tussentijds flitsen met hetzelfde toerental,snappie?)
Een stroob is een duurdere aanschaf,maar verdient zichzelf snel terug als je veel aan motoren/auto's sleutelt.
Anders leen je dat ding toch van een motorzaak,vaak kan dat tegen een bepaalde borg.

Succes ;)

ja, ik snap em idd. als ik dat lijntje ziet met de strobo en hij is niet opgelijnt betekent het idd nog niet dat hij juist/onjuist getimed is. als ik dat lijntje "voor" de index mark ziet dan kan het zo zijn idd dat de bougie een miliseconde later afgaat. idd ik moet gewoon een timing light hebben.
bedankt grttzz
 
Terug
Bovenaan Onderaan