Timing niet goed?

Downunder

bmaps.nl
16 okt 2002
4.090
845
Zuidlimburg
Instagram
dag beste mensen,

ik ben bezig met het opknappen van een oude Honda NX250. Heeft jaren stilgestaan maar is wel rijdend weggezet. km stand +-48000.

bij het controleren van de klepspeling kwam ik er al achter dat 3 stuks op 0,28 zitten en 1 op 0,21.

maar ik wierp een blik op de merktekens van de tandwielen en deze leken niet helemaal recht te lopen. Als ik de boel wat bijdraai, dat de merktegens wel recht staan, blijkt de T markering zo'n 6mm te ver naar links te staan... nou is 6mm precies de afstand tussen 2 pennen van de nokkenasketting (hart op hart).

de spanner lijkt nog prima te werken. Gewoon een pen die met een zware veer naar buiten drukt, kun je weinig aan stellen of doen, met de hand indrukken kost nog aardig wat kracht en bij het plaatsen van de spanner zie je dat hij nog zeker zo'n 2cm ingedrukt wordt als je hem vastschroeft.

Zou de timing dan precies 1 tandje verkeerd staan op dit moment?
 
Hij is rijdend weggezet, maar wel met een tikje. Maar gezien de staat van het ding, kan dat van alles zijn geweest :). Het heeft in ieder geval op alle vlakken flink aandacht nodig.

zeker niet net aan pruttelend, maar heel goed rijdend dus ook weer niet.
 
dat het ook meer oorzaken kan hebben weet ik natuurlijk ook wel, maar je moet ergens beginnen :)

in het werkplaatshandboek kan ik niets vinden over de lengte van de ketting (of ik kijk er grandioos over heen _O- ). Er moet toch een manier zijn om dit te controleren zonder een nieuwe te hoeven kopen en ze naast elkaar te leggen :?
 
dag beste mensen,

ik ben bezig met het opknappen van een oude Honda NX250. Heeft jaren stilgestaan maar is wel rijdend weggezet. km stand +-48000.

bij het controleren van de klepspeling kwam ik er al achter dat 3 stuks op 0,28 zitten en 1 op 0,21.

maar ik wierp een blik op de merktekens van de tandwielen en deze leken niet helemaal recht te lopen. Als ik de boel wat bijdraai, dat de merktegens wel recht staan, blijkt de T markering zo'n 6mm te ver naar links te staan... nou is 6mm precies de afstand tussen 2 pennen van de nokkenasketting (hart op hart).

de spanner lijkt nog prima te werken. Gewoon een pen die met een zware veer naar buiten drukt, kun je weinig aan stellen of doen, met de hand indrukken kost nog aardig wat kracht en bij het plaatsen van de spanner zie je dat hij nog zeker zo'n 2cm ingedrukt wordt als je hem vastschroeft.

Zou de timing dan precies 1 tandje verkeerd staan op dit moment?

Dat kan, als het vliegwiel (?) op de plek waar de T markering staat dezelfde diameter heeft als het krukas tandwiel. Maar waarom verleg je hem niet een tandje in de richting die je denkt dat nodig is en controleer dan de timing nogmaals. Staat ie er weer 6 mm naast maar nu aan de andere kant -> ketting vervangen.
 
dat het ook meer oorzaken kan hebben weet ik natuurlijk ook wel, maar je moet ergens beginnen :)

in het werkplaatshandboek kan ik niets vinden over de lengte van de ketting (of ik kijk er grandioos over heen _O- ). Er moet toch een manier zijn om dit te controleren zonder een nieuwe te hoeven kopen en ze naast elkaar te leggen :?

De lengte van de ketting is niet zo erg belangrijk; wel het aantal schakels tussen de nokkenas en het vliegwiel. Dat stuk hoort strak te staan. Het andere eind moet dmv. de spanner gespannen worden.

Ik zou eerst de motor eens tornen en kijken of er ergens een zwaar punt in zit; dat zou de tik kunnen verklaren. De zuiger raakt dan netaan de kleppen. (Als dat zo is zou ik de kop eraf halen en de schade aan de zuiger bekijken en kijken of de klep niet krom is en nog draait.)

Daarna zou ik de ketting op de merken leggen en weer tornen en kijken of het (eventuele) zware punt weg is.

Ook zou ik dan kijken of het merkpunt verloopt, door zonder bougies erin de motor te starten.
Het verlopen van het merkpunt lijkt me sterk, anders zou de motor na een x-aantal toeren vastlopen.
 
De lengte van de ketting is niet zo erg belangrijk; wel het aantal schakels tussen de nokkenas en het vliegwiel. Dat stuk hoort strak te staan. Het andere eind moet dmv. de spanner gespannen worden.

Ik zou eerst de motor eens tornen en kijken of er ergens een zwaar punt in zit; dat zou de tik kunnen verklaren. De zuiger raakt dan netaan de kleppen. (Als dat zo is zou ik de kop eraf halen en de schade aan de zuiger bekijken en kijken of de klep niet krom is en nog draait.)

Daarna zou ik de ketting op de merken leggen en weer tornen en kijken of het (eventuele) zware punt weg is.

Ook zou ik dan kijken of het merkpunt verloopt, door zonder bougies erin de motor te starten.
Het verlopen van het merkpunt lijkt me sterk, anders zou de motor na een x-aantal toeren vastlopen.
:^

De nx heeft een automatische spanner dacht ik.
Je zou even kunnen checken hoeveel tandjes die uitstaat.
En daar zal het wphb wel iets over schrijven.
 
er word bij de nx250 niet gemeten door het aantal schakels te tellen.
de timing goed zetten en controleren of de ketting te ver versleten is, gebeurt door te kijken naar de merktekens.
als dit meer dan een halve tand verlopen is, dan moet je de ketting vervangen.
en als de spanner bij het monteren nog ingedrukt kan worden, dan kun je deze ook maar beter vervangen.
de spanner kan namelijk alleen ingedrukt worden, als je het borgje met de hand omhoog drukt zodat de tandjes vrij liggen.
als de ketting echt 1 tand is versprongen, dan is de kapotte spanner vast de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Lezen Bananeman1001 ........

Downunder over de timing :




maar ik wierp een blik op de merktekens van de tandwielen en deze leken niet helemaal recht te lopen. Als ik de boel wat bijdraai, dat de merktekens wel recht staan, blijkt de T markering zo'n 6mm te ver naar links te staan... nou is 6mm precies de afstand tussen 2 pennen van de nokkenasketting (hart op hart).
 
er word bij de nx250 niet gemeten door het aantal schakels te tellen.
de timing goed zetten en controleren of de ketting te ver versleten is, gebeurt door te kijken naar de merktekens.
als dit meer dan een halve tand verlopen is, dan moet je de ketting vervangen.
en als de spanner bij het monteren nog ingedrukt kan worden, dan kun je deze ook maar beter vervangen.
de spanner kan namelijk alleen ingedrukt worden, als je het borgje met de hand omhoog drukt zodat de tandjes vrij liggen.
als de ketting echt 1 tand is versprongen, dan is de kapotte spanner vast de oorzaak.

De spanner werkt niet met tandjes, maar is gewoon een pen die naar buiten drukt dmv een veer. Deze drukt best met een aardige kracht. Maar er valt dus geen tandjes te tellen om te zien of die is versleten. Of het feit dat ik geen tandjes zie of voel betekent al dat hij kapot is _O- want dat kan natuurlijk ook :X

ik kwam tot de redenatie dat de timing wellicht niet goed staat omdat de die 6mm weer terugkomt. Wanneer de merktekens goedstaan op de tandwielen van de nokkenassen, staat de T markering precies 6mm te ver naar links, en die 6mm is precies het verschil tussen 2 pennen op de ketting. Ik zou dus om te testen, de nokkenassen kunnen losmaken en ze allebei een tandje terug kunnen zetten, vastmaken en timing weer controleren?

En als ik met deze oplossing de timing nooit goed krijg, is de ketting versleten en aan vervanging toe.

Als dit de oplossing is, blijft inderdaad de vraag hoe de timing dan verkeerd is komen te staan, maar die spanner is dan de vermoedelijke oorzaak, dus dan voor de zekerheid maar vervangen.

hoe slecht draait een motor eigenlijk nog met een verkeerde timing van 1 tandje?

enne, als ik gekke vragen stel, komt dat alleen maar omdat ik naast oplossen van het probleem ook graag wil begrijpen wat er aan de hand is :+
 
Daarom eerst tornen en kijken of alles soepel draait.

met het deel over de nokkenasketting, reageerde ik eigenlijk op jouw opmerking over het aantal schakels tellen.

Als ik het teruglees kan je het idd. zo opvatten, maar ik bedoelde eigenlijk niet echt tellen, maar de lengte tussen nokkenas en vliegwiel.

Maw.: die kant moet strak staan als de merktekens goed staan.
 
Laatst bewerkt:
Die kant van de ketting staat strak en de motor draait prima, op enkele punten wat zwaarder door de compressie, geen ratels of tikken tijdens het draaien. Vandaar ook mijn vragen hierboven.
 
Tornen doe je met de bougies eruit B|

en die kant zal altijd strak staan.

Maar het gaat erom dat de merktekens tegenover elkaar staan.

ja, ik weet het, ik ben geen ster in uitleggen -O-


ok, maar ik misschien ook niet en ik waardeer je reacties welzeker :)

De bougie is eruit, ik draai de boel linksom, de boel draait lekker en voorbij het dode punt zwiept ie een stukje door naar beneden. ik voel, hoor of zie geen gekke dingen tijdens het draaien, op de merktekens na. Want wanneer de merktekens precies tegenover elkaar staan staat de T markering 6mm te ver naar links, maw, als de T markering precies goed staat, wijst 1 markering op het tandwiel heel lichtjes naar boven, de andere naar beneden :p. Daarnaast nog het feit dat bij 3 van de 4 kleppen de speling te veel is, 0.28 ipv 0.23 (+-0.03) volgens het WPHB.

edit: en de ketting lijkt gewoon strak te staan aan de ene kant en aan de andere kant duwt de spanner (zonder ratelmechanisme) goed tegen de ketting. Ook geen zichtbare slijtage, beschadigingen of iets van die geest te zien.
 
Laatst bewerkt:
of er nu wel of niet tandjes op de spanner zitten, de spanner mag je niet zomaar in kunnen drukken als deze helemaal uit staat.
je moet dan op de een of andere manier de blokkering opheffen.
als je de spanner in de uiterste uitgeschoven stand probeert te monteren (zoals je in je eerste post beschrijft) en je ziet dat de spanner dan weer ingedrukt word, dan is er iets met de spanner aan de hand.
en dat zou een goede reden kunnen zijn waarom een nokkenasketting een tandje verspringt.
 
Aha kijk, dat vroeg ik me juist af eigenlijk, of ik had juist een versie zonder ratelmechanisme erin :+ . Je kunt hem inderdaad gewoon met wat kracht terug indrukken. Dat betekent dus simpelweg dat ie stuk is -O-. Dat de spanner van de nx250 een zwakke plek was had ik al gelezen...

met andere woorden, even de kop loshalen en kijken of de kleppen nog in orde zijn, de timing weer goedzetten en spanner vervangen. Mijn dank voor jullie hulp!
 
ik zou de kop er niet af halen, kromme kleppen kon wel eens meevallen.
de klepspeling is nog redelijk goed in orde.
die 0,02 te wijd is niet zo'n probleem.
zet er eerst een goede spanner in en kijk of de motor dan wil lopen.
lukt dat niet, dan pas je de timing aan en meet je de compressie.
kop eraf kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
eerst een nieuwe spanner en dan testen met deze nokkenastiming zoals die nu staat.
werkt dat niet, dan de timing een tandje verschuiven en opnieuw proberen.
niet meteen de cilinderkop erafhalen.
het is immers helemaal nog niet zeker of de timing een tandje versprongen is.
 
Laatst bewerkt:
ok, helder verhaal.

ik snap alleen 1 ding dan nog niet, ik kan toch niet verwachten dat die 6mm weer 'bijtrekt' en de timing volgens alle markeringen weer goed staat? de verhoudingen blijven namelijk toch gelijk?
 
Die 6 mm trekt niet bij.
De aandrijving vind plaats op de strakke kant van de ketting en daar stel je de timing ook op af.
De slappe kant wordt strak gehouden door de spanner, enige wat die spanner doet is dus het voorkomen dat de ketting gaat klapperen of een tand overslaat.

Is je timing niet juist dan kan hij een tand versprongen zijn of de ketting is uitgerekt.

In je wphb staat hoe de spanner werkt.
9-18.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan