Tips motorband oppompen

Motojo92

Rookie
26 jun 2020
4
0
Hoi. Ik heb sinds een paar maanden eindelijk een motor en ik ben nog zoekende naar het onderhouden etc. Vandaag wou ik mijn banden oppompen bij de pomp en dit ging heel moeilijk omdat ik geen ruimte had tussen de schijven en het ventiel. Hoe doen jullie het met banden oppompen? Ik zou dit liever thuis willen doen. Wat zou ik hier voor nodig hebben?
 
Volgende keer bij de bandenwissel haakse ventielen (laten) monteren. Ik doe het eigenlijk thuis met de fietspomp. Zit zo'n metertje op en een juiste aansluiting voor het ventiel. Heel nauwkeurig zal het niet zijn, maar goed genoeg voor mij.
Wat ook kan is natuurlijk een compressor aanschaffen, maar daar moet je maar het geld en ruimte voor hebben. Daar zit meestal wel een flexibel slangetje aan zo'n drukmeter om banden op te pompen, welke je makkelijker tussen de schijven in frunnikt.
 
Haaks ventiel.

hbm-115-31.jpg-1200x600-cfb5cebc88.jpg


Heb je tubeless banden, kan je ze ook gelijk in de velg laten zetten.

ventiel-scooter-velg-band.jpg
 

 
Zou zo'n haaks ventiel zelf niet moeten. Stel je hebt zo'n tijdelijk moment van enthousiasme en je rijd even heel hard.. wat doet zo'n gebogen ventiel dan?

Ze monteren op een Hayabusa als het goed is ventieldopjes die echt afsluiten. Omdat op hoge snelheid de ventielen openden en de gewone stofkap ventielen de lucht lieten ontsnappen. Leuke verrassing als je even vlot hebt gereden..
 
Volgende keer bij de bandenwissel haakse ventielen (laten) monteren. Ik doe het eigenlijk thuis met de fietspomp. Zit zo'n metertje op en een juiste aansluiting voor het ventiel. Heel nauwkeurig zal het niet zijn, maar goed genoeg voor mij.
Wat ook kan is natuurlijk een compressor aanschaffen, maar daar moet je maar het geld en ruimte voor hebben. Daar zit meestal wel een flexibel slangetje aan zo'n drukmeter om banden op te pompen, welke je makkelijker tussen de schijven in frunnikt.
Inderdaad compressor met flexibel slangetje, duur? Ik weet het niet meer, ooit een keer bij de Aldi gekocht.
 
Zou zo'n haaks ventiel zelf niet moeten. Stel je hebt zo'n tijdelijk moment van enthousiasme en je rijd even heel hard.. wat doet zo'n gebogen ventiel dan?
..
Niets, ze staan haaks op de draairichting dus openen kan helemaal niet er is geen zijwaartse kracht. (lijkt me ook apart dat dat bij een normaal ventiel gebeurd, maar ok)

Sterker mijn Energica heeft standaard haakse ventielen al bij aflevering. Gewoon handig.
 
Ik ben uiterst tevreden met deze compressor.
Alleen gekocht voor het oppompen van banden en dat is dan ook het enige wat je ermee kan. :P
Waarom zo tevreden?
- Digitale meter.
- Nauwkeurig!
- Stopt automatisch als de ingestelde druk bereikt is.
- Klein en licht.
- Tot 11 bar oppompen.
- Korte haakse aansluiting met flexibele slang, dus weinig ruimte nodig.
- 'Goedkoop'. Zijn geregeld cashback acties. ;)
- 230v en 12v aansluiting. 18v accu is ook mogelijk maar gebruik ik niet.

Nadeel: Erg kort 230v snoer dus verlengsnoer nodig.

Kleine kanttekening: Heb hem nog niet gebruikt voor motorbanden _O- Wel voor veel auto- en fietsbanden.;)
 
Zou zo'n haaks ventiel zelf niet moeten. Stel je hebt zo'n tijdelijk moment van enthousiasme en je rijd even heel hard.. wat doet zo'n gebogen ventiel dan?

Ze monteren op een Hayabusa als het goed is ventieldopjes die echt afsluiten. Omdat op hoge snelheid de ventielen openden en de gewone stofkap ventielen de lucht lieten ontsnappen. Leuke verrassing als je even vlot hebt gereden..
Wat een dergelijk haaks ventiel doet weet ik niet, maar wat ik verwacht wat ìe doet weet ik wel. Vanwege de middelpuntvliedende krachten en de vorm (soort van haak) wil het ventiel kantelen. En zat het risico op afscheuren van het ventiel ter hoogte van de aansluiting op de velg toenemen.

Of dat risico tot onaanvaardbare niveaus stijgt weet ik dan weer niet.
 
Fietspomp voor autobanden, fietsbanden en motorbanden maar die meter die er op zit klopt nergens voor met een aparte digitaal metertje controleren op de juiste druk werkt goed en ook goed voor je gym oefeningen 💪.
 
Wat een dergelijk haaks ventiel doet weet ik niet, maar wat ik verwacht wat ìe doet weet ik wel. Vanwege de middelpuntvliedende krachten en de vorm (soort van haak) wil het ventiel kantelen. En zat het risico op afscheuren van het ventiel ter hoogte van de aansluiting op de velg toenemen.

Of dat risico tot onaanvaardbare niveaus stijgt weet ik dan weer niet.
Precies waar ik me zorgen over zou maken..

Gewoon deze monteren .

Die zou ik dan weer wel aandurven!
 
Sinds ik overal motorrijders in de berm vond met gescheurde haakse ventielen heb ik ze ook laten monteren, het leek me wel gezellig, zo met zijn allen met die gescheurde ventielen in de berm...

Je raadt het al: vaak ben je te bang

Maar het is nog steeds een aanname.

Er is niets mis met de veronderstelling dat haakse ventielen meer krachten krijgen te verwerken dan gewone, dat is nogal evident aan de 'rare' en alles behalve symmetrische vorm.

Als het je geen reet uitmaakt, lekker doen.
Als je logica aanhoudt .... lekker niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan