Tips om te jagen op de autobahn voor een groentje

Nog een paar tipjes: Neem ook een litertje water mee. Als je onverhoopt stil komt te staan, is drinken wel handig. Als het warm is zelfs van levensbelang.
Check ook bijtijds buienradar of zo. Heel vervelend als je in een stortbui terecht komt en daarna nog een eind moet rijden met natte kleding aan ( er van uitgaande dat je geen superdeluxe drielaags gelamineerd goretex pak hebt want dat is èn waterdicht èn zo weer droog)
Zeer juist, altijd een droog&proper paar kousen meenemen in zipzakje ook al heb je prima waterdichte moto laarzen en alles goretex
 
Gaat het om een ritje over de Autobahn of over een wereldreis naar Timboektoe :??
Ik las de vraag meer als een lange trip met veel Autobahn van een beginnende rijder. Vandaar dat ik 'm wat breder trok qua tips.
Stilstaan langs de kant van de snelweg met motorpech bij 30graden is niet fijn als je geen drinken hebt net als nog 300km moeten rijden in zeiknatte kleding.
Ehbo setje vind ik persoonlijk weer een theoretisch verhaal. Er zit toch nooit in wat je nodig hebt.
 
Damn. Mooi gesprekje losgebarsten hier :D En wederom goede tips en ervaringen. Voor mij voelt het wel als een reis naar Timboektoe 😅 Vooral gezien ik niet graag op de snelweg rijd überhaupt en de rijbewijs vers uit de pers komt. Maar het moet allemaal goed komen :) Wel geruststellend om zo de ervaringen te lezen.
 
Gaat het om een ritje over de Autobahn of over een wereldreis naar Timboektoe :??
Nou, dat. Het is gewoon een snelweg in ons buurland, zo bijzonder is het allemaal niet. Op de rechterbaan kan je weinig gebeuren.
Je bent dacht ik ook verplicht om een mini EHBO setje bij je te hebben op de motor en in de auto een DIN verbandtrommel.

Grtz,
Cees
Neen, niet op de motor. Er zit ook niets in die setjes waar je echt iets aan hebt bij een motorongeluk.
 
Damn. Mooi gesprekje losgebarsten hier :D En wederom goede tips en ervaringen. Voor mij voelt het wel als een reis naar Timboektoe 😅 Vooral gezien ik niet graag op de snelweg rijd überhaupt en de rijbewijs vers uit de pers komt. Maar het moet allemaal goed komen :) Wel geruststellend om zo de ervaringen te lezen.
Gewoon gaan, heb voor het eerst in ‘74 op de autobahn gereden en ik leef nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de hoeveelheid meeneem tips ( ik heb ze ook gegeven) zou ik overwegen om een zijspan te kopen 😀.
Even serieus, gebruik de tips die je nodig hebt Duitsers zijn ook mensen.
En af en toe eens achterlangs rijden is heel fijn je komt op de mooiste plekken.
Succes ermee.
 
Damn. Mooi gesprekje losgebarsten hier :D En wederom goede tips en ervaringen. Voor mij voelt het wel als een reis naar Timboektoe 😅
Vooral gezien ik niet graag op de snelweg rijd überhaupt en de rijbewijs vers uit de pers komt.
Maar het moet allemaal goed komen :) Wel geruststellend om zo de ervaringen te lezen.
Al 6 pagina's met allerlei tips om in Tsjechië te geraken.
Wat te doen op de Autobahn? (ab) Maar het is toch heel dichtbij!
(net een vers RBW => oke, je bent nog aan het leren)

Om te beginnen: Je bent er al voordat je 't weet.
Niet als in topic-start over ab tot Dresden, maar rijd naar het 'neusje' van Tsjechië.
Vanaf daar blijf je min of meer de grens volgen naar je bestemming. (grens-gebergtes)
Prachtige (niet hoge) bergen. Prima plek om te wennen aan bergwegen. Ook heel erg rustig rijden daar/ weinig verkeer.

Vwb afstand: Paar dagen terug ben ik in 1 ruk van grens Roemenië-Hongarije naar huis gereden: 1530km
Dus voor paar 100km naar CZ hoef je geen zorgen te maken.
Op de ab vooral meerijden met de snelheid van overig verkeer. Dan zit je in de 'stroom' en is minst inspannend.
O ja, dat dan weer wel: gruwelijk veel Baustelles in Duitsland, je wordt er helemaal GEK van!

De wegen in Tsjechië zowel zuid als noord vanaf het neusje oostwaarts zijn beide echt heel mooi.
In mei heb ik Ertsgebergte is noordkant gereden (grofweg Karlsbad-Liberec) ................... en ......................
paar weken geleden Bohemer Woud is zuidkant (grofweg Klatovi-Freistadt (A)

Succes met je eerste trip!
O ja, niet te veel zooi meeslepen. Nergens voor nodig.
 
Ik heb in dit topic (als Duitse) trouwens iets nieuws geleerd. :Y
Jullie stoppen allemaal bij een Autohof.
Dat doe ik dus nooit. Ik dacht altijd dat is alleen voor truckers. :?
Dat ik dat nota bene van Nederlanders moet gaan leren.:+
Ja, tanken altijd bij een Autohof.
Effe weg van de herrie op de Autobahn. Naast tanken ook mogelijk om iets te eten.
Veelal ingesteld voor vooral truckers. Die moeten de truck stil kunnen zetten in de nacht.

Paar dagen terug in zuid-Duitsland op een Autohof.
Getankt met ernaast een Turkse snack-caravan met buitenterras.
Voor een paar euries echt je buik weer vol: Cola und Döner mit Pommes!
Met een gevulde maag daarna gewoon kunnen doorkachelen naar huis in NL.
20230728_201527.jpg
 
Laatst bewerkt:
Al 6 pagina's met allerlei tips om in Tsjechië te geraken.
Wat te doen op de Autobahn? (ab) Maar het is toch heel dichtbij!
(net een vers RBW => oke, je bent nog aan het leren)

Om te beginnen: Je bent er al voordat je 't weet.
Niet als in topic-start over ab tot Dresden, maar rijd naar het 'neusje' van Tsjechië.
Vanaf daar blijf je min of meer de grens volgen naar je bestemming. (grens-gebergtes)
Prachtige (niet hoge) bergen. Prima plek om te wennen aan bergwegen. Ook heel erg rustig rijden daar/ weinig verkeer.

Vwb afstand: Paar dagen terug ben ik in 1 ruk van grens Roemenië-Hongarije naar huis gereden: 1530km
Dus voor paar 100km naar CZ hoef je geen zorgen te maken.
Op de ab vooral meerijden met de snelheid van overig verkeer. Dan zit je in de 'stroom' en is minst inspannend.
O ja, dat dan weer wel: gruwelijk veel Baustelles in Duitsland, je wordt er helemaal GEK van!

De wegen in Tsjechië zowel zuid als noord vanaf het neusje oostwaarts zijn beide echt heel mooi.
In mei heb ik Ertsgebergte is noordkant gereden (grofweg Karlsbad-Liberec) ................... en ......................
paar weken geleden Bohemer Woud is zuidkant (grofweg Klatovi-Freistadt (A)

Succes met je eerste trip!
O ja, niet te veel zooi meeslepen. Nergens voor nodig.
Oeh goeie! Denk dat ik dan de terugweg inderdaad meer van Tsjechië mee pak.
Op de heenweg heb ik nu een accommodatie geboekt op 745 km afstand op de AB vanaf hier. Ben benieuwd :D
Maar gezien jij en veel anderen zo ff het dubbele ervan maken. Super knap.
Voor de rest bedankt voor de goede tips!
 
Oh jaaaa daar hebben we hem weer; de "EC-karte" _O-. Dat is nog een uitvinding van Hitler. Zo'n kaart kan je onmogelijk aankomen als je niet in Duitsland woont, en zo'n kaart bestaat ook alleen in Duitsland. Dit moet de beste tip zijn om mee te nemen als niet-Duitser.

Succes met zo'n kaart meenemen.

Uuh EC karte is gewoon je bankpas?
 
Wat is zo'n EC karte? Al veel vaker trips gehad in Duitsland en nog nooit nodig gehad. Of nouja altijd wel kunnen betalen met eigen bankpas.
Klopt maar als je bij een overheidsinstelling komt ga je 100 jaar terug in de tijd en daar heb je vaak enkel de optie om met ec-karte te betalen.
Een ec-karte staat voor 'euro-cheque'. Dat is een systeem dat de Duitse banken hebben opgetuigd om nationale banken en pinautomaten aan elkaar te koppelen. Soort van iDeal maar dan uit het jaar kruik.

Het is dus hopeloos verouderd en buiten Duitsland gebruikt niemand het. Als normale toerist zal je er nagenoeg nooit last van krijgen maar als je dus dingen met de overheid moet regelen zonder Duits paspoort of Duitse bankrekening (welke je niet kan krijgen als je daar neit woont) heb je echt een uitdaging.
 
Boetes kun je tegenwoordig voldoen met PayPal heb ik recent ontdekt O-)
Maar dat kan ook weer per deelstaat anders zijn.
 
Dat komt omdat je een buitenlander bent. Wat ik al zei; buiten Duitsland gebruikt niemand het. Als ze dat wel zouden doen kunnen ze welgeteld 0 boetes van buitenlanders incasseren. Hoewel we altijd zeggen dat Duitsers niet gek zijn vind ik ze wel gek maar jammer genoeg zijn ze niet zó gek.
 
Ik denk dat de tijden dat de Duitsers met een Lamborghini Countach met 300 + met de linker knipperlichtje op de hammer baan rijden een beetje over zijn, de poen begint daar ook een beetje op te raken, ook om te tanken, ik was als kind wel erg veel met m'n pa in Duitsland en je ziet daar ook wel vaak erg zware ongevallen, ook best wel wat zware ongevallen voor m'n neus zien gebeuren dat m'n pa z'n hand voor m'n ogen hield als we er aan voorbij reden.
Die auto's die voorheen hard konden waren ervoor gebouwd, Yanken met 911 Carera's, nu zijn er wel veel snelle versies van boodschappen karren en dito bestuurders, dus het is niet meer zoals het was, heb 4 jaar geleden nog 3 uur stilgestaan bij Stuttgart bij een zeer zwaar ongeval, de hele autobahn werd stilgelegd, een gast wilde op het allerlaatste moment nog met veels te hoge snelheid de Ausfahrt in een keer van de linker baan af nemen in z'n was onder een oplegger doorgeschoten, met als resultaat twee totaal uitgebrande trucks en 4 personen autos compleet in de as, gelukkig was ik met m'n campertje en had m'n offroad motor op de trailer staan ( niks leukers dan op de oude tankbanen rond Berlijn offroad rijden, haha) dus kon lekker koffie zetten en pissen op m'n eigen toilet, ik vindt Duitsland heerlijk om te rijden, maar als het daar mis gaat is het ook meestal flink raak .
Dus oppassen want 200 per uur is daar echt langzaam hoor.
 
Maar het was daar wel altijd een heerlijke sport als je een snelle auto hebt andere snelle jongens op te douwen, die dan ook weer keurig voor je aan de kant gaan, in ons geval Pontiac Trans Am of Oldsmobile Cuttlas 442, dit was jaren 70, dus benzine was spotgoedkoop, prachtige tijden beleefd daar.
 
Oeh goeie! Denk dat ik dan de terugweg inderdaad meer van Tsjechië mee pak.
Op de heenweg heb ik nu een accommodatie geboekt op 745 km afstand op de AB vanaf hier. Ben benieuwd :D
Maar gezien jij en veel anderen zo ff het dubbele ervan maken. Super knap.
Voor de rest bedankt voor de goede tips!
Bij thuiskomst had ik na 1.5k wel een rauwe bips!
Voor mij is een dagje rustig toeren door de binnenlanden vaak ook maar gewoon 350km hoor.
Fotootje hier, terrasje daar.......................

post hierboven: @hookeniggy
brandstof spotgoedkoop in Duitsland
Dat is er nu wel vanaf. Voor premium betaalde ik afgelopen week langs de snelweg €2.13 in Duitsland.

Angela zei tijdje terug: Wir schaffen dass! => Die Deutschen bekommen jetzt die Rechnung!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan