Tips om te jagen op de autobahn voor een groentje

Oh jaaaa daar hebben we hem weer; de "EC-karte" _O-. Dat is nog een uitvinding van Hitler. Zo'n kaart kan je onmogelijk aankomen als je niet in Duitsland woont, en zo'n kaart bestaat ook alleen in Duitsland. Dit moet de beste tip zijn om mee te nemen als niet-Duitser.

Succes met zo'n kaart meenemen.
Je valt wel over de EC-karte, maar niet over het feit dat je vooral je motor en helm niet moet vergeten?
IMG_2779.png

Het is maar een kruisjeslijst als hulpmiddel voor dummies hoor! En in dit geval ironisch bedoeld aangezien veel dingen die er op staan vrij logisch of totaal nutteloos om te vermelden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat. Het is gewoon een snelweg in ons buurland, zo bijzonder is het allemaal niet. Op de rechterbaan kan je weinig gebeuren.

Neen, niet op de motor. Er zit ook niets in die setjes waar je echt iets aan hebt bij een motorongeluk.


Duitsland​

Buiten dat veel Nederlandse motorrijders niet weten dat je in Duitsland niet tussen de file door mag rijden met de motor, zijn er meer regels speciaal voor motorrijders. Sommige wegen hebben bovendien een aparte snelheid voor motoren. Soms zijn zelfs motoren helemaal niet toegestaan. Steeds meer wegen die populair zijn bij motorrijders zijn in het weekend afgesloten voor motoren.

Elke motorrijder is in Duitsland verplicht om een veiligheidshesje en EHBO kit mee te nemen. En voor de brildragende motorrijders geldt dat zij verplicht een reservebril of -lenzen mee moeten nemen.

In Duitsland zijn er in veel steden milieuzones ingesteld. Dit houdt in dat oudere (vooral diesel) auto’s het centrum van deze steden niet meer in mogen. Veel voertuigen zijn in deze centra verplicht een milieusticker te hebben. Gelukkig gelden deze regels niet voor motoren. Meer informatie over milieuzones in Duitsland kan gevonden worden via de website van de ADAC.
 
Bron?

Verbandkasten im Auto

Verbandkasten beim Motorrad Pflicht?​

Nein. Bei Motorrädern gibt es keine Verpflichtung, Verbandmaterial mitzuführen. Wenn Platz vorhanden ist, ist die Mitnahme aber empfehlenswert. Es gibt dafür spezielle Kraftradtaschen.
 

Duitsland​

regels speciaal voor motorrijders. Sommige wegen hebben bovendien een aparte snelheid voor motoren.
In Duitsland zijn er in veel steden milieuzones ingesteld.
20230721_133252.jpg

Deze kwam ik vorige week nog tegen.
Nu was die weg zo kronkelig, dat ik me afvraag of je wel sneller WILT.
Auto's mogen in dit geval dus wel sneller, maar dan moet je een Ferrari hebben om dat te kunnen.

Milieu is voor motor nvt in D.
 
Deze kwam ik vorige week nog tegen.
Nu was die weg zo kronkelig, dat ik me afvraag of je wel sneller WILT.
Auto's mogen in dit geval dus wel sneller, maar dan moet je een Ferrari hebben om dat te kunnen.

Milieu is voor motor nvt in D.
Nja denk niet dat zo'n bord een menig motorrijder (met weinig verstand) tegenhoudt om eerlijk te zijn :D.

Doet me denken aan sommige drempels in Sauerland voor en na een bocht speciaal tegen motorrijders, snap dat het voor de veiligheid is maar vervelend is het wel haha.
 
Verplichte items om mee te nemen op de motor per land
Hmm ja meeste sites zeggen inderdaad dat je m mee moet nemen en sommige niet. Heb ook voorbij zien komen dat je een reflecterende hesje mee moet hebben, hier staat het weer niet. Erg duidelijk allemaal hahaha.
Scheelt dat ik een behoorlijke tas mee neem dus opzicht kan het prima mee.

Zie trouwens ook nog niemand het hebben over dat een app waarbij flitsers gemeld worden strikt verboden is :P. Zou dus vast niet zo gecontroleerd op worden, gezien het automatisch verschijnt bij het volgen van de route op google maps.
 
Hmm ja meeste sites zeggen inderdaad dat je m mee moet nemen en sommige niet. Heb ook voorbij zien komen dat je een reflecterende hesje mee moet hebben, hier staat het weer niet. Erg duidelijk allemaal hahaha.
Scheelt dat ik een behoorlijke tas mee neem dus opzicht kan het prima mee.

Zie trouwens ook nog niemand het hebben over dat een app waarbij flitsers gemeld worden strikt verboden is :P. Zou dus vast niet zo gecontroleerd op worden, gezien het automatisch verschijnt bij het volgen van de route op google maps.
Ja, die verbaast mij ook, en ligt volgens mij genuanceerder. TomTom geeft ook gewoon flitsers weer in Duitsland, terwijl hij in Frankrijk alleen "gevarenzones" geeft vanwege de regelgeving daar.

EDIT: Hoewel ook TomTom aangeeft dat het verboden is in Duitsland. Ondanks dat geeft onze spiksplinternieuwe TomTom nog gewoon meldingen in Duitsland |(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag inmiddels weer terug. In 5 dagen ongeveer 2400 km gereden waarvan een heel stuk snelweg in Duitsland, Polen en Tsjechië. Ik moet zeggen wat viel het ongelofelijk mee! Zelfs vandaag kei nat op de stuk dicht bij Kassel maar het ging gewoon prima. Uiteindelijk reed ik gemiddeld 140... En ik vond het nog zo spannend voor de hand hahaha
 
Ik ben vandaag inmiddels weer terug. In 5 dagen ongeveer 2400 km gereden waarvan een heel stuk snelweg in Duitsland, Polen en Tsjechië. Ik moet zeggen wat viel het ongelofelijk mee! Zelfs vandaag kei nat op de stuk dicht bij Kassel maar het ging gewoon prima. Uiteindelijk reed ik gemiddeld 140... En ik vond het nog zo spannend voor de hand hahaha
IMG_0142.jpeg
 
Bekijk bijlage 1909351
Deze kwam ik vorige week nog tegen.
Nu was die weg zo kronkelig, dat ik me afvraag of je wel sneller WILT.
Auto's mogen in dit geval dus wel sneller, maar dan moet je een Ferrari hebben om dat te kunnen.

Milieu is voor motor nvt in D.
Tsja een land dat bepaalde regels invoert die alleen van toepassing zijn op bepaalde groepen mensen doet me ergens aan denken...
 
Tsja een land dat bepaalde regels invoert die alleen van toepassing zijn op bepaalde groepen mensen doet me ergens aan denken...
Niet alleen in Oostenrijk of Duitsland hoor.
Vorige week was ik bij Rocamadour in Frankrijk, dat een gewone weg ook alleen was verboden voor motorfietsen.
 
Niet alleen in Oostenrijk of Duitsland hoor.
Vorige week was ik bij Rocamadour in Frankrijk, dat een gewone weg ook alleen was verboden voor motorfietsen.
Ik weet welk stukje je bedoeld. Die gewone weg is niet verboden voor motorfietsen, dat bordje staat er om er voor te zorgen dat motoren niet de gehele stoep voor de terrassen vol parkeren. Dit gaat dus niet over de weg maar om dat stuk daar rechts.

1693215639631.png



Hetzelfde geld een stuk verderop

1693215713173.png


Er zijn daar weer gratis parkings voor motoren
Motards, cyclo, vélos, où stationner un deux-roues à Rocamadour | Vallée de la Dordogne Tourisme – Rocamadour, Padirac, Autoire, Loubressac,
 
Dit is Mannie, of Manfred, uit Munchen, een van de Duitsers die het niet meer zag zitten, motorrijden aan het thuis front, te beklemmend, Mannie is een van de velen uit ons buurland.
Zulke wegen heb je in Duitsland ook, maar dan zonder doorgetrokken streep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan