Paar dingen die bij me opkomen:
Bestuurder: gewoon heel rustig aan doen, zeker in de eerste paar bochtjes. Rustig gasgeven, veel afstand houden, ruim voor de bocht klaar zijn met schakelen, dat soort dingen. Hoe meer onverwachte dingen jij doet, hoe onprettiger voor de bijrijder en hoe meer onbalans door reacties van de bijrijder. Verder vind je vanzelf je balans wel.
Bijrijder: simpel, meekijken door de bocht en geen onverwachte bewegingen maken. Als je je als bijrijder goed wilt kunnen vasthouden aan de bestuurder zonder er helemaal omheen te klemmen met je armen kun je
zo'n handvatten-gordel overwegen. Goede ervaringen mee.
Hoe opstappen (en voorkomen dat de motor opzij valt):
1) klap achterstepjes uit
2) bestuurder gaat zitten en zet twee benen stevig op de grond
3) laat jiffy uitgeklapt (voor als de motor naar links zakt)
4) bijrijder gaat links van de motor staan en zet linkervoet op linkerstepje, en pakt met rechterhand rechterschouder van bestuurder.
5) bijrijder strekt linkerbeen en komt recht omhoog en houdt zich vast aan de schouder, niet aan de motor (dan hoeft de bestuurder geen zijdelingse krachten op de motor op te vangen)
6) let op dat met een topkoffer de bijrijder veel verder omhoog moet komen om zijn/haar been eroverheen te krijgen.