Hier op het MF is het nodige geschreven over de verschillen tussen de motorfiets en de motorscooter. Maar hoe zit het met de overeenkomsten? De tijd dat scooters alleen Vespa of vergelijkbaar waren is voorbij (niets mis met Vespa hoor).
Honda was in de jaren tachtig pionier met de Helix. Als ik naar mijn eigen Kymco Downtown of vergelijkbaar kijk zie ik veel invloeden van die Helix.
Even een paar voorbeeldjes motor vs. scooter van mijn kant:
1. lage zitpositie en benen naar gelieve iets vooruit, dat heeft toch erg veel weg van een cruiser?
2. Sccooters zijn grotendeels in plastic verpakt. Wat verschillen de huidige toerbuffels daarin?
3. Op een scooter schakel je niet. Honda en Yamaha (en meer?) leveren bij bepaalde typen motorfietsen automatische versnellingsbakken als optie.
3. Diverse toermachines hebben geïntegreerde bagage capaciteit zoals een scooter. Oke het klepje zit misschien aan de zijkant ipv bovenkant.
4. Yamaha was met de T-MAX pionier door de rij eigenschappen richting motor te brengen.
5. De laatste jaren komen er diverse modellen op het raakvlak van motor en scooter (kijk bijvoorbeeld naar Honda).
6. ...
Zelf heb ik een keer een weekje op een Honda F6B gereden. Dat is zo een lage variant op de Goldwing, de Amerikanen gebruiken daarvoor de term Bagger. Als je de looks neemt en kijkt hoe dat rijdt zie ik bijvoorbeeld een Goldwing achtige scooter best voor me. Hang er een 1200cc driecylinder (of wat dan ook) in en je kunt heerlijk comfortabel Europa door, radio aan en genieten. Niet dat je per se zwaar nodig hebt hoor, maar dat is weer een andere discussie.
Brandt maar los. Hoe zien jullie de toekomst van de motorscooter?
Honda was in de jaren tachtig pionier met de Helix. Als ik naar mijn eigen Kymco Downtown of vergelijkbaar kijk zie ik veel invloeden van die Helix.
Even een paar voorbeeldjes motor vs. scooter van mijn kant:
1. lage zitpositie en benen naar gelieve iets vooruit, dat heeft toch erg veel weg van een cruiser?
2. Sccooters zijn grotendeels in plastic verpakt. Wat verschillen de huidige toerbuffels daarin?
3. Op een scooter schakel je niet. Honda en Yamaha (en meer?) leveren bij bepaalde typen motorfietsen automatische versnellingsbakken als optie.
3. Diverse toermachines hebben geïntegreerde bagage capaciteit zoals een scooter. Oke het klepje zit misschien aan de zijkant ipv bovenkant.
4. Yamaha was met de T-MAX pionier door de rij eigenschappen richting motor te brengen.
5. De laatste jaren komen er diverse modellen op het raakvlak van motor en scooter (kijk bijvoorbeeld naar Honda).
6. ...
Zelf heb ik een keer een weekje op een Honda F6B gereden. Dat is zo een lage variant op de Goldwing, de Amerikanen gebruiken daarvoor de term Bagger. Als je de looks neemt en kijkt hoe dat rijdt zie ik bijvoorbeeld een Goldwing achtige scooter best voor me. Hang er een 1200cc driecylinder (of wat dan ook) in en je kunt heerlijk comfortabel Europa door, radio aan en genieten. Niet dat je per se zwaar nodig hebt hoor, maar dat is weer een andere discussie.
Brandt maar los. Hoe zien jullie de toekomst van de motorscooter?