TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Vraagje aan de kenners hier. Zelf meer bekent met Garmin.

Vriend heeft een TomTom rider 550. We uploaden vaak routes via MyRouteApp naar de TomTom simpel via USB. Dat gaat altijd probleemloos. Ben je klaar dan tik je op het scherm van je TomTom op "Gereed". Daarna krijg je op de TomTom een lijst te zien waar je aan kunt vinken welke route je in de TomTom wilt laden. Je vinkt de zojuist geuploade route(s) aan en ze worden op de TomTom gezet. In de Tom Tom kun je daarna die route(s) kiezen om mee te navigeren. Gaat perfect geen problemen mee.

Als je TomTom vol komt te staan met veel Route's kunnen we die ook gewoon verwijderen. Ook geen probleem.

Wat wel een probleem begint te worden is dat de lijst die je te zien krijgt nadat je de na het uploaden op "Gereed" hebt geklikt erg lang begint te worden. Daar staan namelijk alle ooit geuploade bestanden nog steeds in. Ik kan nergens iets vinden waar ik die lijst een keer kan opschonen.
 
je kunt de lijst in de Tomtom zelf handmatig verwijderen,
geen idee of het ook via de usb kabel wilt
Enig idee waar? Ik heb mij in de menu's op de TomTom gek gezocht maar nergens wat kunnen vinden. De geuploade routes kan ik wel verwijderen, maar die lijst die je te zien krijgt zoals hierboven beschreven kan ik nergens vinden,
 
Enig idee waar? Ik heb mij in de menu's op de TomTom gek gezocht maar nergens wat kunnen vinden. De geuploade routes kan ik wel verwijderen, maar die lijst die je te zien krijgt zoals hierboven beschreven kan ik nergens vinden,
Heb je al die routes nog op de USB staan die je upload? Die anders verwijderen of in een andere map zetten.
ik krijg bij mijn 450 met uploaden ook iedere keer alle routes te zien die in de zelfde map staan op de computer.
 
Op mijn 450 gaat het als volgende:
- menu
- mijn routes
- wijzig lijst
Dan krijg je de lijst te zien die op je Tomtom staat (dus niet op je micro sd-kaart)
en dan het bolletje voor de route aanvinken, als laatste op verwijder klikken en klaar
 
Sluit de Rider aan op je PC. Zorg ervoor dat deze zichtbaar is in Verkenner. Ik weet niet meer hoe dat gaat.
Verwijder vervolgens alle GPX bestanden van je Rider (uiteraard alleen die je niet meer nodig bent).
Je zal zien dat de lijst van importeerbare routes korter is geworden.
 
Wel 1 irritatie...tomtom aan de pc...updates....dat t lang duurt oké, maar je ziet helemaal niks gebeuren.
Niks zoveel procent, niks bezig.

Ik dacht...zal ik 'm ontkoppelen.
Ineens op de tomtom "update gaat verder binnen enkele ogenblikken...

Daarna weer minuten niks.
Uiteindelijk toch gelukt.
 
Wel 1 irritatie...tomtom aan de pc...updates....dat t lang duurt oké, maar je ziet helemaal niks gebeuren.
Niks zoveel procent, niks bezig.

Ik dacht...zal ik 'm ontkoppelen.
Ineens op de tomtom "update gaat verder binnen enkele ogenblikken...

Daarna weer minuten niks.
Uiteindelijk toch gelukt.
Ik hang hem er vaak aan een ga dan wat anders doen, duurt vaak lang
 
Heel Europa en de flitsers downloaden is zo gebeurd instaleren ongeveer 45 a 50 min volgens mij .
Maar is maar 4x per jaar max , ligt er natuurlijk aan hoe vaak je update .
Ik stoor me daar niet zo aan .
 
Op mijn 450 gaat het als volgende:
- menu
- mijn routes
- wijzig lijst
Dan krijg je de lijst te zien die op je Tomtom staat (dus niet op je micro sd-kaart)
en dan het bolletje voor de route aanvinken, als laatste op verwijder klikken en klaar
Nee, dat is het niet. daar zie je al je ooit geïmporteerde routes. Die kan ik inderdaad verwijderen. Het gaat er om dat als je een route upload op de tomtom na op de gereed knop heb die route nog moet importeren. Je krijgt dan een lijst te zien waaruit je de zojuist ge-uploade route moet kiezen om te importeren. Die lijst wordt steeds langer omdat alle ooit ge-uploade bestanden daar nog staan. Heeft niets te maken met wat op de PC staat want die is al losgekoppeld of het betreft zelfs een andere pc.
 
Sluit de Rider aan op je PC. Zorg ervoor dat deze zichtbaar is in Verkenner. Ik weet niet meer hoe dat gaat.
Verwijder vervolgens alle GPX bestanden van je Rider (uiteraard alleen die je niet meer nodig bent).
Je zal zien dat de lijst van importeerbare routes korter is geworden.
Dank je Athome. Dat was de oplossing. Ik zag de TomTom nooit in de verkenner. Dat zie je alleen maar als je de TomTom op de PC aansluit en daarna op het scherm van de TomTom op de "Importeer Routes" hebt geklikt.
 
Laatst bewerkt:
Mochten er nog mensen zijn die problemen hebben met het traag of niet kunnen updaten van de TomTom Rider 450. Zie onderstaand:

Zojuist tot de ontdekking gekomen dat het updaten voor mij nu wel goed werkt. In de bijlagen een instructie hoe ik in 1,5 uur tijd 4 bestanden heb geüpdatet op mijn Rider 450. Hopelijk helpt het jullie ook. PS: Mijn download snelheid is 18 MB/s.
 

Bijlagen

  • Trouble shoot slow update TomTom 2-10-2022.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 49
Mochten er nog mensen zijn die problemen hebben met het traag of niet kunnen updaten van de TomTom Rider 450. Zie onderstaand:

Zojuist tot de ontdekking gekomen dat het updaten voor mij nu wel goed werkt. In de bijlagen een instructie hoe ik in 1,5 uur tijd 4 bestanden heb geüpdatet op mijn Rider 450. Hopelijk helpt het jullie ook. PS: Mijn download snelheid is 18 MB/s.
Ik ga het proberen thnx, zou je dit elke keer moeten doen voor een update?
 
Mochten er nog mensen zijn die problemen hebben met het traag of niet kunnen updaten van de TomTom Rider 450. Zie onderstaand:

Zojuist tot de ontdekking gekomen dat het updaten voor mij nu wel goed werkt. In de bijlagen een instructie hoe ik in 1,5 uur tijd 4 bestanden heb geüpdatet op mijn Rider 450. Hopelijk helpt het jullie ook. PS: Mijn download snelheid is 18 MB/s.

Nog niet echt problemen gehad, maar dit is wel het proberen waard. Bedankt voor de info.

Wel een opmerking. Je omschrijft hier hoe en waar je de download cache map moet legen. Maar op pagina 1 van je handleiding waar je dat vinkje moet zetten bij "Download updates.....enz" staats iets verder ook een knop "Leeg dowloadmap" Denk dat je dan al klaar bent.

TomTom.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: ame
Nog niet echt problemen gehad, maar dit is wel het proberen waard. Bedankt voor de info.

Wel een opmerking. Je omschrijft hier hoe en waar je de download cache map moet legen. Maar op pagina 1 van je handleiding waar je dat vinkje moet zetten bij "Download updates.....enz" staats iets verder ook een knop "Leeg dowloadmap" Denk dat je dan al klaar bent.

Bekijk bijlage 1809958
Bedankt voor de toevoeging. Was mij nog niet opgevallen.
 
Gisteren kreeg ik op mijn PC de melding via Mydrive Connect dat ik mijn tomtom moest bijwerken. Dacht dat ik de laatste keer dat in oktober/november had gedaan en toen leek alles nog actueel. Enfin. Tomtom gekoppeld, maar blijkbaar was mijn geheugen op de PC te vol. Uiteindelijk laptop gepakt, deze aan de UTP kabel gekoppeld, en daarna Tomtom gekoppeld aan laptop. Update leek goed te gaan, en ben een uurtje iets anders gaan doen. Na een uur bleek laptop in slaap/standby stand te zijn gegaan. :X Tomtom gaf tot overmaat van ramp aan: geen kaarten beschikbaar. :(
Dat terwijl ik met de Rider Life time maps heb.

Wel kon ik via mydrive onderstaande opties selecteren

aPzZTz1.jpg

. Omdat ik Tomtom met spoed (lees vandaag) nodig had, dit uiteindelijk maar gedaan.
In 1x had ik 43 items die ik kon downloaden/updaten.
Terwijl ik nog wat aan het googlen was waarom ik geen kaarten meer zag vond ik plots deze link:


De 3 stappen gevolgd, en vannacht de laptop aan laten staan (Dit keer slaap/standby stand uitgeschakeld ;))
Vanmorgen wekte tomtom weer naar behoren.
Toen zag ik pas dat die 43 items de hele wereldkaart blijkt te zijn.
Wereldkaart - Nieuwste kaart + 4 updates per jaar

Helaas kun je kosten (bij download) niet terugvragen bij Tomtom. Dus bijna 50 euro weggegooid :(
Na enige tijd zoeken toch kunnen vinden hoe dat abonnement stop gezet kan worden.
Dit gelijk gedaan
5Slyj3d.jpg


Nu hopen dat de kaart van Europa (die standaard op de Rider 400 stond) wel up to date blijft
 
Gisteren kreeg ik op mijn PC de melding via Mydrive Connect dat ik mijn tomtom moest bijwerken. Dacht dat ik de laatste keer dat in oktober/november had gedaan en toen leek alles nog actueel. Enfin. Tomtom gekoppeld, maar blijkbaar was mijn geheugen op de PC te vol. Uiteindelijk laptop gepakt, deze aan de UTP kabel gekoppeld, en daarna Tomtom gekoppeld aan laptop. Update leek goed te gaan, en ben een uurtje iets anders gaan doen. Na een uur bleek laptop in slaap/standby stand te zijn gegaan. :X Tomtom gaf tot overmaat van ramp aan: geen kaarten beschikbaar. :(
Dat terwijl ik met de Rider Life time maps heb.

Wel kon ik via mydrive onderstaande opties selecteren

aPzZTz1.jpg

. Omdat ik Tomtom met spoed (lees vandaag) nodig had, dit uiteindelijk maar gedaan.
In 1x had ik 43 items die ik kon downloaden/updaten.
Terwijl ik nog wat aan het googlen was waarom ik geen kaarten meer zag vond ik plots deze link:


De 3 stappen gevolgd, en vannacht de laptop aan laten staan (Dit keer slaap/standby stand uitgeschakeld ;))
Vanmorgen wekte tomtom weer naar behoren.
Toen zag ik pas dat die 43 items de hele wereldkaart blijkt te zijn.
Wereldkaart - Nieuwste kaart + 4 updates per jaar

Helaas kun je kosten (bij download) niet terugvragen bij Tomtom. Dus bijna 50 euro weggegooid :(
Na enige tijd zoeken toch kunnen vinden hoe dat abonnement stop gezet kan worden.
Dit gelijk gedaan
5Slyj3d.jpg


Nu hopen dat de kaart van Europa (die standaard op de Rider 400 stond) wel up to date blijft
Neem eens contact op met Tom Tom via messenger, hebben mij vorige week perfect geholpen!!!
 
Heb je een link oid? Kan alleen contact krijgen via de chatbot op hun site. En daar kom ik niet echt verder mee.
Straks ook al eens gekeken, maar op hun site staat ook dat je op gedownloade items geen geld terug krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Zoals ik aangaf kreeg ik via chatbot de mogelijkheid om een bestand in te vullen en op te sturen. Dus een PDF geupload met mijn klacht. Reactie gekregen (via mail) dat hij ontvangen was, helaas nog geen antwoord terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan