TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Philippe, ik heb ook gehad dat hij een paar keer vanzelf is herstart.. Leek te maken te hebben met bluetooth en route importeren vanaf de sd kaart.

Hopelijk fixen ze het snel.
 
Denk dat ik een bugje heb gevonden:

Heb zojuist een geheugenkaartje van 16GB geformatteerd vanuit de TomTom, deze meldt OK.
Als ik dan daarna een track probeer te exporteren krijg ik de melding:

Plaats andere geheugenkaart, Verwijder de kaart waarop je kaarten en stemmen staan en plaats een geheugenkaart met genoeg vrije ruimte.

Het betreft een:

kingston 16GB sd/hc
sdc4/16GB

Update, nadat een andere geheugenkaart geplaatst had kreeg ik ineens de vraag of ik de kaart voor routes of kaarten wilde gebruiken. Naja nu werkt het tenminste :? ...

dit had ik ook .
maar je moet de rider eerst helemaal handmatig uitzetten dan kaartje er uit eventuele routes delen .
kaartje terugplaatsen en rider weer aanzetten.
als je het volgens mij in de slaapmodes doet herkent hij de kaart niet.
 
Voor slechte/moeilijke verbinding met bluetooth na update, koppelingen verbreken en opnieuw koppelen. Dat heeft bij mij de problemen opgelost.
 
Heb zojuist een geheugenkaartje van 16GB geformatteerd vanuit de TomTom, deze meldt OK.
Als ik dan daarna een track probeer te exporteren krijg ik de melding: Plaats andere geheugenkaart,......

Update, nadat een andere geheugenkaart geplaatst had kreeg ik ineens de vraag of ik de kaart voor routes of kaarten wilde gebruiken. Naja nu werkt het tenminste :? ...
Welke vraag kreeg je de eerste keer toen je de Kinston SD vanuit de TomTom formatteerde ?

Voor het opslaan van routes formatteer je de SD in FAT indeling, dit kun je ook op de pc doen.
(Voor het opslaan van kaarten wordt in een andere indeling geformatteerd, dan zul je er dus geen routes op kunnen laden of exporteren)
 
Ik kreeg geen vraag, dat was waarschijnlijk de bug. De kaart kwam uit mijn zumo 660, ik kreeg alleen de vraag of ik een bepaalde route wilde importeren. Daarna heb ik de kaart via system een format gegeven. Alleen toen kon ik er dus helemaal niks meer mee, omdat blijkbaar via die optie de disk alleen voor maps wordt geformatteerd.

Overigens neem ik aan dat je fat32 (ipv fat met een 4GB limiet) bedoeld, mijn kaart die wel meteen werkte was geformatteerd met ext4 vanuit mijn galaxy s4.

Helaas is dir wel allemaal behoorlijk deja vu met die rider 400, lijkt wel mijn zumo 3 jaar geleden. Werkt allemaal half en heeft nog legio updates nodig voordat het product doet wat het beloofd...

Toch een sneue ontwikkeling tegenwoordig, al die beta producten die op de markt worden gezet, en dat wij met z'n allen een soort van testgroep worden. Waarbij ondertussen de producenten al zitten te cashen :( .
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg geen vraag, dat was waarschijnlijk de bug. De kaart kwam uit mijn zumo 660, ik kreeg alleen de vraag of ik een bepaalde route wilde importeren. Daarna heb ik de kaart via system een format gegeven. Alleen toen kon ik er dus helemaal niks meer mee, omdat blijkbaar via die optie de disk alleen voor maps wordt geformatteerd.

Overigens neem ik aan dat je fat32 (ipv fat met een 4GB limiet) bedoeld, mijn kaart die wel meteen werkte was geformatteerd met ext4 vanuit mijn galaxy s4.

Helaas is dir wel allemaal behoorlijk deja vu met die rider 400, lijkt wel mijn zumo 3 jaar geleden. Werkt allemaal half en heeft nog legio updates nodig voordat het product doet wat het beloofd...

Toch een sneue ontwikkeling tegenwoordig, al die beta producten die op de markt worden gezet, en dat wij met z'n allen een soort van testgroep worden. Waarbij ondertussen de producenten al zitten te cashen :( .

Joh, ga eerst nog een een paar weken spelen met je TomTom en kijk dan eens wat dit fantastische apparaat kan ipv zo'n uitspraken te doen. Lees de handleiding, ga een keer zoeken hier op het forum of het officiële TomTom forum. Als er dan iets is wat niet werkt, wat wel beloofd wordt, dan heb je een punt.

Ja er zitten nog wat kleine bugs in, ja er zijn wensen van de gebruikers en ja TomTom doet zijn stinkende best om te innoveren en daar hebben we met zijn allen plezier van. Gaat er nog een keer iets omvallen na een update, ja ook dat gaan we meemaken, maar dat gebeurd tegenwoordig bij elke software leverancier. Wordt waarschijnlijk ook binnen een paar uur opgelost door de update voor andere gebruikers niet downloadbaar te maken en met een verbeterde versie uit te komen.

Doet het nu wat het moet doen? .... JA! Heb er al meerdere 1000km's mee gereden en hij is fantastisch :}
 
Ik kreeg geen vraag, dat was waarschijnlijk de bug. De kaart kwam uit mijn zumo 660, ik kreeg alleen de vraag of ik een bepaalde route wilde importeren. Daarna heb ik de kaart via system een format gegeven. Alleen toen kon ik er dus helemaal niks meer mee, omdat blijkbaar via die optie de disk alleen voor maps wordt geformatteerd.

Overigens neem ik aan dat je fat32 (ipv fat met een 4GB limiet) bedoeld, mijn kaart die wel meteen werkte was geformatteerd met ext4 vanuit mijn galaxy s4.

Helaas is dir wel allemaal behoorlijk deja vu met die rider 400, lijkt wel mijn zumo 3 jaar geleden. Werkt allemaal half en heeft nog legio updates nodig voordat het product doet wat het beloofd...

Toch een sneue ontwikkeling tegenwoordig, al die beta producten die op de markt worden gezet, en dat wij met z'n allen een soort van testgroep worden. Waarbij ondertussen de producenten al zitten te cashen :( .
Eh.., ben te lui om het nu terug op te zoeken maar je zal gelijk hebben met FAT32.
(Overigens heeft FAT een 2GB limiet en kunnen op FAT32 bestanden van max 4GB geplaatst worden.)
Ja, volgens mij wordt ext4 gebruikt voor kaarten en is hij nu dus op FAT32 ingedeeld.

De 400 is nu een maand of 8 a 9 op de markt. Was duidelijk te vroeg op de markt gezet maar ja..., aanvang seizoen he.
Het is goed dat je hem toen nog niet gekocht had want toen was het helemaal improviseren.
Nu, ene FW updates later zijn er diverse verbeteringen en nieuwe futures doorgevoerd. (Maar er is nog steeds een lange wensenlijst).
De reacties zijn zeer divers. De ene is laaiend enthousiast.., de ander is kritischer.
Feit is dat TomTom heeft meegelezen op het forum en van alle feedback wel geleerd heeft om het product te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Helaas is dir wel allemaal behoorlijk deja vu met die rider 400, lijkt wel mijn zumo 3 jaar geleden. Werkt allemaal half en heeft nog legio updates nodig voordat het product doet wat het beloofd...
:( .
Geef eens wat voorbeelden van zaken die maar half werken, dan kan TomTom er misschien iets aan doen.

Ik weet natuurlijk niet wat er beloofd is door je verkoper. Maar volgens mij worden de zaken die TomTom beloofd toch wel volledig waargemaakt.

En misschien is het zo dat zaken anders werken dan je tot nu toe gewend bent. Zoals Dencoupe zegt; leer het apparaat eerst eens kennen, maak een paar ritjes en deel je ervaringen. Tenzij je apparaat defect is zal het apparaat prima doen waar het voor bedoeld is. Je moet jezelf wel even tijd gunnen om de mogelijkheden en de eigenschappen te leren kennen.
 
Laatst bewerkt:
Wat kan/kon er mijn inziens beter:

  • Bluetooth ondersteuning werkt nog niet goed, niet met mijn s4 en wat ook zo lees op het tomtom forum ook op de iphone 6 niet.
    In het kort, de verbinding klappert, voor de uitgebreide uitleg even omhoog scrollen naar een eerdere posting.
  • Met zomerhandschoenen werkt het display prima, maar met mijn winterhandschoenen helemaal niet. Dat valt me wel tegen, gezien de belofte vanuit TomTom anders is.
    Je zou kunnen verwachten dat ze tenminste bepaalde handschoenen zouden testen, wellicht de testwinnaars uit de motorplus als een soort van baseline.
  • Het apparaat herstart/crashed onder sommige omstandigheden(bluetooth/routes importeren vanaf een sd kaart), vind ik slordig programmeerwerk.
  • Als je snel door bochten heen rijdt, ijlt het beeld wat na.
  • Ik vind de mount wat gammel aanvoelen, jammer dat er wat speling op zit, dat zou toch niet nodig moeten zijn.

Het zou overigens mooi zijn, als ze op de rider een soort audio streaming/spotify app konden maken. Maar gezien de snelheid van het huidige systeem vraag ik me af of er genoeg cpu cycles over zijn om zoiets te integreren.

En de tijd dat bluetooth ingeschakeld staat bij het versturen/ontvangen van routes voordat hij automatisch uitschakelt, zou ook wat langer mogen zijn.

Bij de zumo 660 heeft het ook 2 jaar geduurd voordat het apparaat traag maar super stabiel was i.c.m. mijn hardware. Misschien een onterechte verwachting, maar ik had gehoopt dat het bij TomTom beter was. Heb daarom ook bewust een jaartje gewacht met kopen.

Begrijp me niet verkeerd, bovenstaand klinkt misschien wat negatief, zo is het niet bedoeld. Echter wil ik het ook niet allemaal met de mantel der liefde bedekken.

Het grote voordeel van "on the fly" fijne routes maken, compenseert voor mij een groot aantal van de ongemakken. Welke hopelijk op termijn worden verholpen.
 
Laatst bewerkt:
- Dat de mount gammel aanvoelt ben ik met je eens. Is 100% te wijten aan het draaibare gedeelte. Of dit beter kon? Vast wel maar ook voor het geld???

- Bediening met de handschoenen aan? Daar meesten het wel over eens. Dat had gewoon beter gekund. Het is sterk afhankelijk van de handschoen hoe goed het werkt.

- Naijlen in de bochten. De Rider lijkt sowiezo iets achter te lopen. GPS positie heeft toleranties en TomTom heeft er gekozen binnen de toleranties, de rider achter te laten lopen. Wat hier de reden voor is, kan ik alleen maar gissen.
Ik vermoed dat de rider dan minder gauw de verkeerde weg pakt (vooral in haarspelden bochten in de bergen van belang).

- Bluetooth. Heb zelf geen problemen met de Bluetooth richting de headset. Bluetooth richting telefoon geeft bij ook geen problemen. De combinatie was afgelopen zomer niet zo gelukkig. Ook daar is dus ruimte voor verbetering.

Je punten zijn op zich geen vreemde punten en zijn helaas punten waarmee weinig gedaan lijkt te zijn in de afgelopen firmware updates. De mount kan uiteraard niet softwarematig opgelost worden.

Ik heb de Rider 400 vanaf dag 1 en kan je zeggen dat het apparaat zeker verbetert is, afgelopen seizoen. In de eerste paar maand was het in de basis zeker een goed toestel maar was moeilijk aan te raden vanwege de vele puntjes. Veel van die hobbels zijn wel glad gestreken maar er nog genoeg
 
Kan ik een reeds uitgevoerde firmware update nogmaals laten lopen?
Bij de laatste update kreeg ik op het apparaat de melding dat de update niet gelukt was. Echter de info geeft wel versie 15.6 aan.
Na het opnieuw koppelen wordt er geen nieuwe firmware aangeboden.

Waarschijnlijk vanwege de foutmelding, start de Rider nu stroperig op. Het apparaat heeft nu duidelijk meer tijd nodig (ongeveer 2 keer zo veel) voordat deze bruikbaar is. Of er tijdens navigeren ook problemen zijn, weet ik niet. Voor mij is het geen weer om de motor op te klimmen en te gaan rijden (staat ook in de stalling)
 
Net een route gepland als test naar zuid frankrijk, zie ik alleen tot Brussel verkeersinformatie. Is dat normaal? Werkt het soms als een soort van straal van x km om je heen?

Tomtom netwerk stond verbonden.
 
Helemaal tot aan het einde van de route die meerdere uren verderop ligt, heeft ook niet zo veel zin. Tegen de tijd dat daar bent, kan de situatie al veranderd/opgelost zijn.
 
@fury,
ik vind het wel typisch dat je loopt te klagen over de TT terwijl de 660 net zo was......

Ik had 1 van de 1e Garmin Z550, en daar was het net zo. Het onderscheid van snelwegen en N-wegen was er niet! Rekende soms verkeerd. Die update van een andere indeling kwam later....... Het apparaat was toen ook nieuw van Garmin. Sommige mensen begonnen bijna te huilen als er een update niet op tijd was, terwijl je in de Streetpilot tijd 1x per jaar een nieuwe schijf met software kon aanschaffen........

Dus ik bedoel maar te zeggen dat geen enkel GPS apparaat perfect in de markt komt. Daar komt nog bij dat de eisen van de gebruiker ook nog eens hoger zijn geworden!

TT heeft in het afgelopen jaar grotere stappen gezet dan Garmin en daarom zitten ze nu ongeveer op gelijke hoogte. En als je dat zou verklaren tegen iemand 2 jaar geleden, dan had hij je uitgelachen omdat Garmin "het" merk was........ Nu twijfelen de mensen zal ik die of neem ik deze ........ en dat was toen ondenkbaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring tot nu toe is dat de 400 meer op de route achterloopt dan mijn Rider V. In combinatie met de routeaanwijzing pontificaal midden boven in het scherm maakt dat ik minder kan anticiperen in een omgeving met veel afslagen. Oplossing is goedkoop en eenvoudig, gewoon mijn rijstijl aanpassen :z

Bij de bediening met handschoenen, bijvoorbeeld om een routepunt over te slaan, moet ik meer 'mikken' dan bij de vorige Rider met het snelmenu, hetgeen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer (ik weet het, je kan ook gewoon stoppen).

De pasteltintjes (er moet een vrouw in het ontwerpteam gezeten hebben :') ) vind ik nog steeds geen vooruitgang. Om meer contrast te krijgen heb ik deze week met 'Glorieus geel' rondgereden, op hoog contrast en standje portrait. Dat was een bijzonder abstracte ervaring 8-) Ik zal er aan moeten wennen, maar dat de kleur van het voertuigsymbool hetzelfde is als de route en niet aan te passen vind ik jammer.

Ondanks dit soort bedenkingen nog steeds blij met de aankoop :]
Wie weet vraag ik me over een jaar af hoe ik ooit met die 'oude' Rider op de plaats van bestemming kon komen..
 
Mijn 400 loopt echt niet achter op de route, en is veel beter met navigeren in de bergen dan de garmin 340, die was erg vaak de weg kwijt de rider echt nog nooit
 
Ik dacht dat de mijne dat ook niet deed. Na opletten bij rotondes viel mij op dat de Rider daar wel achter loopt. Ook op de rechte stukken blijkt de Rider iets achter lopen, al is het niet meer dan een motorlengte.
 
Mijn ervaring tot nu toe is dat de 400 meer op de route achterloopt dan mijn Rider V. In combinatie met de routeaanwijzing pontificaal midden boven in het scherm maakt dat ik minder kan anticiperen in een omgeving met veel afslagen. Oplossing is goedkoop en eenvoudig, gewoon mijn rijstijl aanpassen :z

Bij de bediening met handschoenen, bijvoorbeeld om een routepunt over te slaan, moet ik meer 'mikken' dan bij de vorige Rider met het snelmenu, hetgeen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer (ik weet het, je kan ook gewoon stoppen).

De pasteltintjes (er moet een vrouw in het ontwerpteam gezeten hebben :') ) vind ik nog steeds geen vooruitgang. Om meer contrast te krijgen heb ik deze week met 'Glorieus geel' rondgereden, op hoog contrast en standje portrait. Dat was een bijzonder abstracte ervaring 8-) Ik zal er aan moeten wennen, maar dat de kleur van het voertuigsymbool hetzelfde is als de route en niet aan te passen vind ik jammer.

Ondanks dit soort bedenkingen nog steeds blij met de aankoop :]
Wie weet vraag ik me over een jaar af hoe ik ooit met die 'oude' Rider op de plaats van bestemming kon komen..

Huh routepunt overslaan, waarom zou je dat willen?
 
Mijn ervaring tot nu toe is dat de 400 meer op de route achterloopt dan mijn Rider V. In combinatie met de routeaanwijzing pontificaal midden boven in het scherm maakt dat ik minder kan anticiperen in een omgeving met veel afslagen. Oplossing is goedkoop en eenvoudig, gewoon mijn rijstijl aanpassen :z

Bij de bediening met handschoenen, bijvoorbeeld om een routepunt over te slaan, moet ik meer 'mikken' dan bij de vorige Rider met het snelmenu, hetgeen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer (ik weet het, je kan ook gewoon stoppen).

De pasteltintjes (er moet een vrouw in het ontwerpteam gezeten hebben :') ) vind ik nog steeds geen vooruitgang. Om meer contrast te krijgen heb ik deze week met 'Glorieus geel' rondgereden, op hoog contrast en standje portrait. Dat was een bijzonder abstracte ervaring 8-) Ik zal er aan moeten wennen, maar dat de kleur van het voertuigsymbool hetzelfde is als de route en niet aan te passen vind ik jammer.

Ondanks dit soort bedenkingen nog steeds blij met de aankoop :]
Wie weet vraag ik me over een jaar af hoe ik ooit met die 'oude' Rider op de plaats van bestemming kon komen..
Het blijft toch jammer dat ze veel van het goede uit het verleden niet meegenomen hebben naar dit toestel.
Dat waren hele nuttige, werkbare functies maar op de 400 (feitelijk op de NavCore IV) wilde/moest men het helemaal vanaf de grond opnieuw opbouwen, met duidelijk andere keuzes en prioriteiten tot gevolg.
Dat van die pastel kleuren, en kleur kleuren aanwijzingen op eenzelfde achtergrond, vind ik toch erg ondoordacht.
 
Huh routepunt overslaan, waarom zou je dat willen?

Veel van mijn routes zijn nog in het ITN format. Als er een viapunt op een afgesloten route ligt, bijvoorbeeld een afgesloten pas, zou je die handmatig moeten verwijderen. Bij de vorige Rider was dit op te lossen door 2 klikken op het scherm (snelmenu), bij de 400 kun je beter even stoppen om dezelfde handeling uit te voeren.
 
Veel van mijn routes zijn nog in het ITN format. Als er een viapunt op een afgesloten route ligt, bijvoorbeeld een afgesloten pas, zou je die handmatig moeten verwijderen. Bij de vorige Rider was dit op te lossen door 2 klikken op het scherm (snelmenu), bij de 400 kun je beter even stoppen om dezelfde handeling uit te voeren.

Routes opslaan als gpx / converteren naar gpx ben je daar vanaf. Is het gebruik van de tomtom ook weer een stuk fijner. TomTom is eigenlijk ook van die itn afgestapt, ook al kun je het nog wel gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan