TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Munck, Van Arnhem naar Venray / Horst is net even te ver voor mij nu, anders had ik zeker het testje gedaan. Maar aan de andere kant, ik heb hier in mijn buurt situaties waarbij mijn TTR identiek gedrag vertoond. Daarnaast heb ik in de vriendenkring iemand met een een GO6100 en iemand met een Rider400. Zij hebben onafhankelijk van elkaar het zelfde probleem geconstateerd. Maar ik houd er nu maar over op. Blijkbaar stelt niet iedereen mijn bugfix pogingen op prijs, terwijl mijn doel niets anders dan het verbeteren van de TT is.

Zou je ons op de hoogte willen houden van de resultaten van de software restore? Alvast dank.

Hans,
De software-restore heb ik nu gedaan.
Daarna ben ik weer de route-test gaan rijden met exact hetzelfde resultaat als op mijn filmpje te zien is.
Ik denk dat het nu aan tt is om dit op te lossen.
Dit bizarre gedrag heb ik al meerdere keren meegemaakt als er een wegversperring opdoekte of als ik een onverharde weg wilde vermijden.
 
Is dit enkel bij TT of ook bij Garmin ?

Ik wil een navigatie kopen en wil er routes inzetten. Nu moet het niet zo zijn dat als ik een keer mis rijd, dat ik weer terug gestuurd word. Ik wil dan weer verder gaan. Effe uitzoomen en richting je route gaan. En deze dan weer vervolgen. Niet terug gestuurd worden naar een gemist punt.

Klopt dat als ik dat zo lees hier ?
 
heb ik ook dat het blijft hangen op 3 procent en die nieuwe firmware krijg ik ook niet meer op mijn rider gezet. was terug aan het opstarten en toen was de belfunctie weg. en nu krijg ik de melding dat alles up to date is. maar toch staat de nieuwe firmware er niet op.
 
Laatst bewerkt:
Is dit enkel bij TT of ook bij Garmin ?

Ik wil een navigatie kopen en wil er routes inzetten. Nu moet het niet zo zijn dat als ik een keer mis rijd, dat ik weer terug gestuurd word. Ik wil dan weer verder gaan. Effe uitzoomen en richting je route gaan. En deze dan weer vervolgen. Niet terug gestuurd worden naar een gemist punt.

Klopt dat als ik dat zo lees hier ?

Garmin doet andere 'rare' dingen. Bij een Garmin kan je herberekenen uitzetten waardoor je dit gedrag niet krijgt en het uitzetten is bij een Garmin sowiezo een aanrader.
 
Garmin doet andere 'rare' dingen. Bij een Garmin kan je herberekenen uitzetten waardoor je dit gedrag niet krijgt en het uitzetten is bij een Garmin sowiezo een aanrader.


zeg maar gewoon verplichting. anders wordt de route wel erg kort in eens. :?
 
ja dat icoontje heb ik niet meer. toen hij op 3 procent stond reboote de tomtom zich en weg was het icoontje.
 
Is dit enkel bij TT of ook bij Garmin ?

Ik wil een navigatie kopen en wil er routes inzetten. Nu moet het niet zo zijn dat als ik een keer mis rijd, dat ik weer terug gestuurd word. Ik wil dan weer verder gaan. Effe uitzoomen en richting je route gaan. En deze dan weer vervolgen. Niet terug gestuurd worden naar een gemist punt.

Klopt dat als ik dat zo lees hier ?

He Rob, ik zie dat je nog geen beslissing genomen hebt?

Het is inderdaad moeilijk, ik lees bijv. zelf ook wel wat de nadelen zijn van een Garmin, maar ik heb er persoonlijk weinig ervaring mee.
Dus of het meer voordelen heeft tav de rider400?

Ik denk wel dat de meeste mensen die hier reageren op foutjes van de 400, oud garmin rijders zijn.
De meesten zijn toch blijer en tevredener dan met een garmin, maar zijn ook veeleisend denk ik.
Laat ik het zo zeggen, ze kunnen zich niet neerleggen bij een paar weinig voorkomende rare software kronkels, die wel weg zijn te poetsen als Tomtom dat zelf ook wil.
Misschien gaat tomtom het oplossen, misschien niet. Maar vergis je niet, een garmin is erger denk ik.

Als je weet wat de kuren zijn van een merk navigatie, dan kun je daar meestal gewoon mee omgaan tijdens het rijden. En soms moet je het accepteren dat het wel eens fout gaat. Als je je hebt verdiept in de werking van een merk navigatie, dan lach je er gewoon om als er wat fout gaat. Meestal heb je dan achteraf wel een idee waar het aan gelegen heeft als er wat niet helemaal lekker ging.

Ik had het vandaag ook weer met mijn motormaatje, die heeft een Garmin en ik de Rider5.
Hij gaf een link van een route naar Steinfurt die op RouteYou stond.
De ITN route kon wat fouten bevatten, dat stond er al speciaal bijvermeld. Waarschijnlijk omdat ie gemaakt is op Basecamp voor een garmin. En als service alvast omgezet is naar een tomtomfile. Te weinig routepunten waarschijnlijk, dus afwijkingen in de route.
En naar gelang de instellingen, snelste route, kortste route, kronkelroute.
Commentaar met de koffie was dat het teveel binnendoor ging over smalle weggetjes. (bijna mijn linkerbeen opgevreten door een kwijlende hond op een "boerenerf") Dat klopt, de instelling stond op kortste route.
In het tweede deel was er weer commentaar, (de route stond nu op middelste stand kronkel), op een gegeven moment moest ik toch een smal weggetje buitenaf in, waar al een bord stond van doodlopend.
Wel vaag dus, maar misschien bevatte de route verouderde info. Maar gewoon koppig doorrijden van ik zie wel, er zullen waarschijnlijk een paar paaltjes staan, en daar kunnen we wel door.
Maar het weggetje werd een gravelpad, de helft van een kerkepad :Y
De garminrijder zat al achter mij te zwaaien van omkeren, maar ik denk ik rij nog even lekker door.
Langs een manege, over een "boerenerf" waar 4 meiden aan een picknicktafel zaten die met grote ogen zaten te kijken waar wij in godsnaam vandaan kwamen.
Geweldig die Tomtom, MisterGarmin had daarna op het terras weer wat te kraken, zoals altijd :W

Er zaten nog een paar rare lussen en keer om gevalletjes in de route, maar dat had ik van te voren al gezien, en dan kun je daar meestal rekening mee houden. Zodat het niet eens opvalt O-)
Maar dit komt dus puur door de combinatie van ITN met een omgezette garminroute.
Waar je met de nieuwe rider400 bijna geen last meer van hebt. Uitgezonderd een paar nukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat de meeste mensen die hier reageren op foutjes van de 400, oud garmin rijders zijn.
De meesten zijn toch blijer en tevredener dan met een garmin, maar zijn ook veeleisend denk ik.
Laat ik het zo zeggen, ze kunnen zich niet neerleggen bij een paar weinig voorkomende rare software kronkels, die wel weg zijn te poetsen als Tomtom dat zelf ook wil.
Misschien gaat tomtom het oplossen, misschien niet. Maar vergis je niet, een garmin is erger denk ik.
Er zijn inderdaad best wat Garmin gebruikers die overgestapt zijn naar de Rider400 of deze ernaast gebruiken. Ben er daar zelf 1 van (overgestapt).

De softwarekronkels komen bij ITN niet echt voor. GPX is een mooi formaat met mooie mogelijkheden maar brengt gewoon problemen met zich mee.
ITN is lijstje met punten waar de Rider langs moet. Hoe de Rider daar komt ligt volledig aan de instellingen van het toestel.
Doel van GPX (Track) is de Rider een route geven die de Rider MOET volgen (in principe ongeacht kaart, softwareversie en stiekem zelfs ongeacht merk navigatie). Daar zit een totaal andere benadering achter. Garmin rijders zijn helaas gek op de GPX bestanden en laten ITN liever links liggen (over het algemeen tenminste).

De perikelen met GPX bestanden daargelaten, vind ik de Rider een prettiger toestel om mee te rijden dan een Zumo. Beide zijn gewoon goede apparaten. Met een Garmin kost het gewoon wat meer moeite om er vrienden mee te worden.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt vaak wel op een geloof, geloof ik. er is een hele cultus rond om garmin aanhangers. Wil je er bij horen dan heb je weinig keuze. Kan je uren discuzeuren of wat allemaal kan en de meesten hebben geen idee.
 
Ik ben zelf een aantal keren op pad geweest met een groep met Garmin gebruikers er in.
Zelf ook de GPX in m'n TomTom geladen. De route kwam dan algemeen zo'n 99% overeen met de Garmin. Maar de Garmins waren overduidelijk niet vlekkeloos, er is een aantal keren ook gestopt om de Garmin 'de weg kwijt' was. Een keer dusdanig dat er niet uitgekomen werd en ik de route heb overgenomen. De TomTom is zeker niet vlekkeloos (gisteren werkte het schakelen tussen de orientaties niet), maar de Garmins hebben ook zo hun problemen.
Het is een beetje 'the devil you know'.
 
Er zijn inderdaad best wat Garmin gebruikers die overgestapt zijn naar de Rider400 of deze ernaast gebruiken. Ben er daar zelf 1 van.



De perikelen met GPX bestanden daargelaten, vind ik de Rider een prettiger toestel om mee te rijden dan een Zumo. Beide zijn gewoon goede apparaten. Met een Garmin kost het gewoon wat meer moeite om er vrienden mee te worden.


Ik moet ook echt zeggen dat ik het echt waardeer dat "ex garminrijders" zich 100% inzetten om de laatste foutjes eruit te krijgen.
Dit zou ook nooit lukken met alleen TomTom gebruikers die geen ervaring hebben met een Zumo.
De kennis komt hier voor de 400 van beide kampen, en dat is alleen maar goed.

Nu komt dat ook omdat ik binnenkort ook over wil stappen op de 400, maar nogmaals dit had ik nooit verwacht van het garmin-kamp. En dat mag hier wel even gezegt worden.
 
Normaal gesproken werken ze alleen maar tegen, en nu helpen ze opeens mee om van de rider400 een succes te maken.
Dat vind ik een rare wereld, zo opeens. Nooit gedacht dat ik dat mee zou maken.
 
Laatst bewerkt:
De reden voor mij om eerder geen Rider te gebruiken was het gebrek aan GPX ondersteuning en de manier waarop ITN functioneerde (vooral het gebrek aan bruikbare punten). Heb het idee dat dit voor meer Garmin rijders geldt.

Daarnaast vind dat de Combi Basecamp en een Zumo nog steeds onverslaanbaar. MyRoute Gold is heel goed bezig maar ze zijn er nog niet.
 
Hans,
De software-restore heb ik nu gedaan.
Daarna ben ik weer de route-test gaan rijden met exact hetzelfde resultaat als op mijn filmpje te zien is.
Ik denk dat het nu aan tt is om dit op te lossen.

Wederom dank voor de moeite. Ik heb teruggekoppeld aan TT met uitnodiging eea nader te onderzoeken.

Daarbij, terzijde, ook verzocht in de spannende routeplanner van MyDrive te kijken naar het vermijden van onverhard.
 
Normaal gesproken werken ze alleen maar tegen, en nu helpen ze opeens mee om van de rider400 een succes te maken.
Dat vind ik een rare wereld, zo opeens. Nooit gedacht dat ik dat mee zou maken.

:)

In de veronderstelling dat ook ondergetekende tot 'ze' behoort:

Ik persoonlijk heb ITN altijd een vrij rudimentair routeformat gevonden. Het is van origine ook helemaal niet zozeer bedoeld om een route te volgen, maar om achtereenvolgens bepaalde locaties te bezoeken (denk aan een koeriersdienst). Tuurlijk: daarmee ontstaat uiteindelijk wel een route, maar het is een ander uitgangspunt.

Met de Rider 5 deed TomTom een eerste stap richting track-import. Dat leek veelbelovend maar functioneerde in de praktijk erg slecht. Ook toen al ben ik er achter de schermen, samen met TomTom, mee bezig geweest om dat te verbeteren. Sterker: de oplossing werd ook echt wel gevonden; werd echter nooit geïmplementeerd. Dat heb ik altijd een erg slechte zaak gevonden.

Achteraf blijkt dat dat was omdat de rider 5 was gebaseerd op een oud platform waarvan men besloten had daar geen 'resources' meer op te zetten.

De Rider400 is echter gebaseerd op de nieuwe Navcore4; da's jong en fris en biedt nog vele ontwikkelingsmogelijkheden. Zelfs al voor de lancering van de Rider merkte ik dat TT open stond voor verbetersuggesties en er ook daadwerkelijk iets mee deed. Dat kun je ook zien aan de updates die het afgelopen jaar verschenen zijn.
Betekent niet dat alles 'gisteren' is verbeterd maar wel dat signalen serieus genomen worden; en dat geeft de burger moed.

Voor de helderheid: als je bovenstaande leest lijkt het misschien alsof er nog heel veel mis is met de Rider. Maar heb ook in de gaten dat zo'n forumdialoog vertekenend kan werken: als het in 95% van de gevallen goed gaat, gaat toch de dialoog over die 5% dat er vraagtekens ontstaan. En dat kan het lijken dat die 5% zich 'altijd' voordoet.

Het gaat om de puntjes op de 'i', en daarbij zijn gebruikerservaringen cruciaal. Da's ook mede de reden dat ik graag actief deelneem aan een dialoog als deze; of het nu TomTom of Garmin betreft.
 
He Rob, ik zie dat je nog geen beslissing genomen hebt?

Het is inderdaad moeilijk, ik lees bijv. zelf ook wel wat de nadelen zijn van een Garmin, maar ik heb er persoonlijk weinig ervaring mee.
Dus of het meer voordelen heeft tav de rider400?

Ik denk wel dat de meeste mensen die hier reageren op foutjes van de 400, oud garmin rijders zijn.
De meesten zijn toch blijer en tevredener dan met een garmin, maar zijn ook veeleisend denk ik.
Laat ik het zo zeggen, ze kunnen zich niet neerleggen bij een paar weinig voorkomende rare software kronkels, die wel weg zijn te poetsen als Tomtom dat zelf ook wil.
Misschien gaat tomtom het oplossen, misschien niet. Maar vergis je niet, een garmin is erger denk ik.

.
Met jouw uitgebreide verhaal maak je voor hem de keuze niet makkelijker ;)
In tegenstelling tot wat jij schrijft ben ik geen oud Garmin rijder, maar heb zowel een Garmin Zumo als een Rider 400 in mijn bezit.

Het is al verschillende keren geschreven maar dit topic is al lang aan het worden.
Vind persoonlijk dat de Zumo en de Rider elkaar aanvullen.:

- Wil je met een groep een gedownloade of op pc voorbereide route 1 op 1 narijden, dan is de Zumo betrouwbaarder en beter geschikt.
Je zal echter echt tijd moeten steken in het goed leren kennen van de Zumo en van BaseCamp. En ook routes moeten controleren of voorbereiden op de pc.

- wil je echter alleen of met een paar man spontaan een rondje gaan rijden, dan is de 400/410 perfect. Je kan op het toestel snel via de kaartweergave een spannende route laten berekenen wat erg leuke routes opleverd.
Ga je die route rijden en je mist zo eens een afslagpunt dan is er geen man overboord, de rijder zal je toch via een leuke route tot aan je bestemming geleiden.
(Moet overigens opmerken dat een voorbereide ingelezen route/track betrouwbaarder is, want bij het automatisch herberekenen bij het afwijken van een op het toestel gemaakte spannende route met slechts 1 viapunt, kan die route wel eens flink omgegooid worden.)

Dus: Gaat het je dus om gebruiksgemak, het plezier van het rijden en maak je je niet druk of eens weg A of weg B gekozen wordt door de NAV, dan raadt ik de Rider 400/410 aan.
En ja, ben je dus veeleisender, en wil je een 99,9 procent voorspelbare route rijden dan is Garmin geschikter, maar voor het zover is zal je dus heel wat energie en tijd moeten investeren voor dat perfecte bereikt is.
Velen leren het dan ook nooit om met een Garmin om te gaan.
Een TomTom is dan wel makkelijker maar maak je dan ook niet druk als de Rider, anno nu, nog iets vrijer met routes blijkt om te gaan dan je misschien zou willen.

Een motor navigatie blijft een prachtig apparaat.
Mensen zijn snel verwend maar moet je je eens indenken dat er nog geen motornavigaties waren. Er gaat toch een wereld voor je open, dus in die zin zijn het al prachtige apparaten.

En in de mrGPS' verwachte top 3 van 2016 heeft hij de Rider (400?)/410 als tweede staan na een Zumo 395.
Gezien de prijsstelling is TomTom toch zeer interessant.
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken werken ze alleen maar tegen, en nu helpen ze opeens mee om van de rider400 een succes te maken.
Dat vind ik een rare wereld, zo opeens. Nooit gedacht dat ik dat mee zou maken.
De Garmin rijders, die misschien graag wat meer gebruiksgemak willen, zien echt het potentieel van de 400/410 wel hoor.

In de auto gebruik ik al 12 jaar TomTom, gewoon omdat ik die het prettigs vind qua bediening, geluidsweergave en kleurgebruik op kaartweergave zodat je je makkelijk kan oriënteren op de kaart.

Toen ik met de motor begon werd het een Zumo, gewoon omdat er geen goed waterdicht alternatief bestond. De oude Riders waren geen goed alternatief vanwege ITN beperkingen en het toch een betrouwbare route willen voorrijden in een groep.

Ik denk dat mede door wat je schrijft, die samenwerking tussen (ex)Garmin en TomTom gebruikers die wereld naar elkaar zal groeien.
TomTom leest/las ook altijd mee hier dus hadden we nog een klein beetje invloed om de bugs eruit te krijgen en wensen toegevoegd te krijgen, al vaart TomTom toch echt een eigen strategie (enigszins begrijpelijk gezien de gezamenlijke auto/motor NavCore IV)
 
Laatst bewerkt:
- Wil je met een groep een gedownloade of op pc voorbereide route 1 op 1 narijden, dan is de Zumo betrouwbaarder en beter geschikt.
Je zal echter echt tijd moeten steken in het goed leren kennen van de Zumo en van BaseCamp. En ook routes moeten controleren of voorbereiden op de pc.

Ik denk dat de bron van deze route (welke kaart, welke software en welke versies daarvan) de kwaliteit van de routepunten en de ervaring van de maker(s) dat voor een groot deel bepalen. En daarnaast nog de instellingen van het apparaat waarmee de route gereden wordt. En dan wordt automatisch garmin het ijkpunt vanwege een langer verleden met het rijden van routes op deze manier. Als een ander apparaat het dan anders doet kan dat dan gemakkelijk als ""verkeerd"/minder betrouwbaar worden aangemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan