TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar nu is de vraag, hoe kom je bij deze wijsheid?

Heb je dit al lezende op een website zo opgevat, of heeft de verkoper jou dit onbewust of misschien wel bewust voorgepraat?
Op de MyRouteApp website wordt in het filmpje over het gebruik van multi map gebruik, ook voor de TomTom kaart aangegeven dat routepunten gecontroleerd moeten worden omdat ze wel eens naast de weg geplaatst kunnen zijn bij conversie in MyRouteApp, met name bij het automatisch routepunten bijplaatsen.

En nogmaals voor fjrrider; routes in ITN of de Rider (met GPX) kun je niet vergelijken.
Natuurlijk kun je routes zo aanpassen dat ze voor beide toestellen gelijk uitvallen maar dat betekent zowizo handmatig controleren en aanpassen.
Dit kan MyRouteApp nooit zelfstandig afvangen en dit claimen ze dan ook zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
De keuzes die het systeem maakt bij het weer oppikken van de route is mij niet helemaal duidelijk, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij. Afgelopen weekend een verse route in Myrouteapp gemaakt en direct op de 400 gezet. In de 400 voor de route gekozen. De route (blauw) was door Streefkerk, maar dat was afgesloten. De weg via de rode lijn gereden en uiteindelijk weer op de route (blauw) uitgekomen. Toch stuurde de 400 mij weer naar Streefkerk, de rode stippellijn. Die weg ingeslagen, direct gestopt en op het scherm de route bekeken. Wat ik zag was de route van de rode stippellijn en vervolgens weer de rode lijn, om dan uiteindelijk weer op het punt uit te komen waar ik toen zo ongeveer stond. Een blokje om dus.

full

Hoe had ik dit nu kunnen voorkomen? Mijn verwachting was dat de route weer opgepikt zou worden, en niet teruggestuurd zou worden naar Streefkerk. Of was dit een logische keuze voor de 400 en moet ik mijn verwachtingen van het GPX format bijstellen?
 
De keuzes die het systeem maakt bij het weer oppikken van de route is mij niet helemaal duidelijk, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

Hoe had ik dit nu kunnen voorkomen? Mijn verwachting was dat de route weer opgepikt zou worden, en niet teruggestuurd zou worden naar Streefkerk. Of was dit een logische keuze voor de 400 en moet ik mijn verwachtingen van het GPX format bijstellen?
Nee, dat ligt niet aan jou.

De discussie op de laatste pagina('s) gaat er juist over dat opgemerkt wordt dat als je van een route afwijkt en je deze verderop weer oppakt, de 400 je blijft terugsturen naar het punt waar je de route verlaten hebt.
Dit is een fout in de software. (En heeft niks met GPX format te maken, dat is juist an-zich heel flexibel)

Je kunt dit voorlopig oplossen door zodra je doorhebt dat de Rider je terug wilt sturen, gewoon de route te vervolgen en de route gewoon even opnieuw te laden en te starten.
 
ja ja de kogel is door de kerk :) het is de 40 geworden.

Vraag: hoe ontkoppel ik een oud navigatie systeem van een bestaand TT-account?

Ik wil mijn nieuwe Rider 40 aan mijn bestaande account toevoegen. Ik weet, het is alleen mogelijk om 1 apparaat aan een TT-account te hangen.
 
ja ja de kogel is door de kerk :) het is de 40 geworden.

Vraag: hoe ontkoppel ik een oud navigatie systeem van een bestaand TT-account?

Ik wil mijn nieuwe Rider 40 aan mijn bestaande account toevoegen. Ik weet, het is alleen mogelijk om 1 apparaat aan een TT-account te hangen.
Als je een nieuwe navigatie probeert aan te melden aan je bestaande account komt de vraag of je deze navigatie wilt koppelen aan je account.
De koppeling met je oude navigatie komt daarmee automatisch te vervallen. (Slechts 1 nav per account/email adres)

Let op: indien je betaalde services abonnement op je oude navigatie hebt afgesloten ben je die wel kwijt, (je moet dus een nieuwe service afsluiten. Voor de 400/410 niet van belang omdat zowiso LifeTime flitsers e.d. Inclusief zijn. Voor de 40 moet je daarvoor wel apart betalen,
 
heb al een nieuw account aangemaakt.

Bij mijn auto TT had ik inderdaad de keuze, maar dat heb ik gelaten voor wat het is.

Ik had nog een ander account, iets met mijn mobiele telefoon van heel veel jaar terug, maar die wilde niet ontkoppeld worden.

Dan maar een nieuw Gmail adres :)

Is nu aan t updaten en van de week laten aansluiten op mijn motor bij de BMW dealer. (iets op de can-bus)

Ps: lifetime flits heb ik niet nodig. ( ik rijd altijd rustig }) )
 
Laatst bewerkt:
Dit is een fout in de software. (En heeft niks met GPX format te maken, dat is juist an-zich heel flexibel)
Dat is maar hoe je het bekijkt. Voorheen altijd met ITN format gereden, en dan kon je al rijdend met 2x klikken op het scherm het punt skippen en gewoon de route vervolgen. Dus technisch gesproken heb je ongetwijfeld gelijk, maar als eenvoudige eindgebruiker zie ik dat toch anders.

In deze omgeving weet ik aardig de weg, maar op vakantie is dat anders. Om dan steeds te stoppen om te kijken wat de bedoeling is, de route te herladen of op de gok door te rijden is voor mij niet echt een vooruitgang.

Een verschil met de V is dat we nu meer bluetooth mogelijkheden hebben (verkeersinformatie e.d.), maar als je dit gebruikt klinkt met grote regelmaat het bekende "Intercom failure, try again later" uit de Sena, dus die mogelijkheden hebben we maar weer uitgezet. Het zal afhankelijk zijn van het merk en type headset, maar de intercom functie van de SMH10R raakt danig in de war van al die nieuwe mogelijkheden.
 
Dat is maar hoe je het bekijkt. Voorheen altijd met ITN format gereden, en dan kon je al rijdend met 2x klikken op het scherm het punt skippen en gewoon de route vervolgen. Dus technisch gesproken heb je ongetwijfeld gelijk, maar als eenvoudige eindgebruiker zie ik dat toch anders.

In deze omgeving weet ik aardig de weg, maar op vakantie is dat anders. Om dan steeds te stoppen om te kijken wat de bedoeling is, de route te herladen of op de gok door te rijden is voor mij niet echt een vooruitgang.

Een verschil met de V is dat we nu meer bluetooth mogelijkheden hebben (verkeersinformatie e.d.), maar als je dit gebruikt klinkt met grote regelmaat het bekende "Intercom failure, try again later" uit de Sena, dus die mogelijkheden hebben we maar weer uitgezet. Het zal afhankelijk zijn van het merk en type headset, maar de intercom functie van de SMH10R raakt danig in de war van al die nieuwe mogelijkheden.
Tja, de vraag is; wil je verschillende bestemmingen (waypoints of viapunten in ITN) aanrijden of wil je een route exact narijden ?
Je hebt gelijk dat de implementatie van ITN op de oude rijders heel goed was doordacht en daardoor heel gebruiksvriendelijk en intuitief werkte.
Nu met GPX heeft TomTom gewoon nog wat problemen met het weer automatisch oppakken van de route.
Dat de implementatie zoals die momenteel op de 400 gebruikt wordt niet erg gebruiksvriendelijk is heeft meerdere oorzaken.
1 ervan is de complete nieuwe opzet van de Navcore 4 die vanaf de grond opnieuw opgebouwd is.
1 andere reden zijn de meerdere keuze en menuopties waardoor meer info tegelijk op het scherm om uit te kiezen in een klein lettertype.
1 andere reden is het feit dat de Rider 400/ Navcore4 software duidelijk niet door motorrijders geprogrammeerd is. Dat merk je gelijk. Het menu zit met veel te veel toetsaanslagen in elkaar. Geen handig snelmenu enz.
En nog 1: Je kan gewoon niets meer tijdens rijden met je handschoenen aan. (Zeker in vergelijking met de oude generatie Riders)

Maar de 400 biedt wel nieuwe mogelijkheden en leuke opties, zoals de goed functionerende spannende route.
Ikzelf zou ook graag veel goede punten van de oude generatie teug zien in de 400 maar het lijkt er HELAAS niet op dat TomTom daar actief mee bezig is.
Zijn vooral bezig met bugs verhelpen en nieuwe functies toevoegen (waar lang niet iedereen op zit te wachten maar klinkt leuk in marketing termen)

Maar even terug naar jouw punt: ITN is goed voor bestemmingen of viapunten aanrijden (zoals een koerier), GPX vooral voor het rijden van een route. Met GPX moet je nog een beetje meedenken en opletten. In die zin is ITN misschien toch nog steeds eenvoudiger in gebruik, want je kan tegenwoordig op de 400 wel een ITN punt skippen, al gaat dat niet zo makkelijk als bij de oude Riders.
 
Laatst bewerkt:
Om dan steeds te stoppen om te kijken wat de bedoeling is, de route te herladen of op de gok door te rijden is voor mij niet echt een vooruitgang.
Dat is ook niet zoals het hoort te zijn. ik hoop dat dit spoedig verholpen wordt
maar de intercom functie van de SMH10R raakt danig in de war van al die nieuwe mogelijkheden.

Misschien even anders opnieuw koppelen. ik had eerst zowel de gps als de foon als telefoon gepaird. dat werkt idd vaak niet. Maar de sena heeft meer mogelijkheden dus verdiep je eens in de manual.
 
bij mijn headset (Sena 20s) is telefoon en Tomtom te verbinden. de telefoon als 'phone connected' en de tomtom als 'media connected'. ik moet alleen nog even kijken of ze dan 'naast elkaar' met mijn headset zijn verbonden of 'achter elkaar', waarbij de tomtom 'in het midden' zit.

gisteren voor het eerst met de tomtom gereden en de instructies zijn niet altijd even logisch. ik reed gisteren van Apeldoorn naar Ede over de provinciale weg en dan stuurt tomtom me dus gewoon over de parallelweg. stel je voor: je rijdt op een 80km-weg, krijg je ineens de instructie om linksaf te gaan, door een woonwijk van Apeldoorn om 3km verder de instructie te krijgen om rechtsaf te gaan en dan bij de rotonde links, zodat je weer op dezelfde provinciale weg komt te rijden als waar je 3km daarvoor bent afgeslagen. en even verderop weer: moet je rechtsaf, meteen links, en dan na 2km links en meteen weer rechts...

beetje vreemd.
 
Maar nu is de vraag, hoe kom je bij deze wijsheid?

Heb je dit al lezende op een website zo opgevat, of heeft de verkoper jou dit onbewust of misschien wel bewust voorgepraat?

Ik haal even een letterlijk bericht van Myroute aan op het forum van Myroute:

"De routecalculatie van de TomTom kaart is exact hetzelfde als de routecalculatie van je TomTom.
Belangrijk is dat instellingen identiek zijn en je TomTom volledig up-to-date is.
Google Maps heeft een andere kaart met een andere calculatie."


Die uitspraak en mondelinge info op de motorbeurs hebben mij het idee gegeven dat routes 1:1 zouden zijn.

Ik heb nog e-mailcontact gehad met Myroute of men eea kon verklaren; zoals gezegd kon men dat niet en zou Myroute het probleem bij TomTom neerleggen.
Dit ging dus over verschil in route op het toestel en in Myroute met gebruik TomTomkaart.

Het tweede wat men niet kon verklaren (en zou neerleggen bij TomTom) was dat een routeberekening via Myroute met de Googlemapskaart altijd een identiek resultaat opleverde en een routeberekening via Myroute met de TomTomkaart niet. Heeft hier iemand overigens een idee over?

Hans gaf eerder al aan dat als de Navcore-versies anders zijn dat ook tot andere berekeningen zou kunnen leiden; ik gaf zelf al aan dat ik ben gaan vermoeden dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. (Misschien moet het iets scherper gesteld worden, nl dat een ander rekenalgoritme mogelijk de oorzaak zal zijn; immers bij een nieuwe Navcore hoeft niet per se ook het rekenalgoritme gewijzigd te zijn lijkt me).
 
Laatst bewerkt:
Ben nog eens aan het nadenken geweest over de problemen met de lussen. Er gaat overduidelijk iets niet goed maar fout gaat het ook niet.

Stel de lus in de route is in dit geval een kilometer of 10 lang omdat het gewoon een heel mooi stuk is om te rijden. Je mist de afslag en rijd dus gewoon rechtdoor. Is het dan verkeerd dat de Rider je probeert terug te sturen?? Lijkt me niet.

Echter wanneer mag de Rider je terug sturen en wanneer moet ie gewoon de door jouw ingezette koers aanhouden. Dat is denk ik de vraag wat hier speelt?
 
Niet helemaal. tuurlijk mag de rider je terug sturen. maar als je een omleiding gevolgd hebt en weer op de route zit dat moet tie ophouden met zeuren en weer gewoon aan het werk gaan.
 
Misschien even anders opnieuw koppelen. ik had eerst zowel de gps als de foon als telefoon gepaird. dat werkt idd vaak niet. Maar de sena heeft meer mogelijkheden dus verdiep je eens in de manual.
Die handleiding ken ik inmiddels uit mijn hoofd, de telefoon met 'Phone pairing' en de 400 met 'Multipoint pairing' geeft tot nu toe nog het beste resultaat. Een deel van het probleem zal zijn dat we de intercom verbinding constant open hebben staan.
 
Ook als je op route zit terwijl die lus gemist hebt. Dit kan heel makkelijk voorkomen wanneer de in- en uitgang van de lus minder dan een kilometer uit elkaar liggen.
 
@FjrRider:
Dat Google Maps en de TomTom kaart verschillende routes berekenen van A naar B is helemaal niet raar.
Het berekenen is afhankelijk van de Algoritmes en hoe kaart is opgebouwd qua roadclasses (binnenwegen, snelwegen, etc) en nog wel een aantal factoren

Nogmaals dit heeft niets MyRoute maken. MyRoute is feite een doorgeefluik van de verschillende kaarten met ingebakken rekenalgoritmes met een extra laag aan mogelijkheden er overheen gelegd.
 
Zou er in de algoritmes niet ergens een "random" elementje zitten? Om bijvoorbeeld "random" een weg te kiezen in globaal de goede richting, en daar dan verder op te borduren?
Zo ja, dan is het goed te verklaren dat routes/tracks niet altijd identiek worden, ondanks gelijk kaartmateriaal etc etc.
 
Ik meld me ook maar weer eens. Vanavond even de TomTom updaten want dat ben ik een tijdje vergeten en zie dat ik nog op 15.4 draai.
Ik hoop dat inmiddels de spannende route app wat beter is geworden want laatst uit meppel naar apeldoorn was echt drama.
Alles binnendoor binnen de bebouwde kom, en actief van de dijk af sturen.
 
Verbinding tussen iPhone 5s en TT40 lukt niet via Bluetooth. Ik wil via mydrive op mijn iPhone een route maken en overzetten naar mijn TT40.

Weer iemand hoe wel te verbinden? Via de pc (USB kabel) had ik wel verbinding met mydrive. Nu wil ik m via Bluetooth benaderen maar dat lukt niet.

Enige optie dat ik denk dat t is is dat ik mijn TT40 moet activeren zodat ik updates etc... krijg.


full
 
Is gelukt. Ik moest persoonlijke hotspot ook aanzetten. Voor het internet verkeer. Neem ik aan.
 
Ik had laatst ook wat bluetooth problemen (m'n iPhone was de pairing kwijt). Overnieuw pairen bleek niet te werken, op een of andere manier onthield de TomTom de oude pairing.
Blijkt dus dat er twee pairings worden bijgehouden worden in de TomTom een voor je telefoon en de andere voor je data. Als deze naar dezelfde telefoon gaan moet je dus beide verwijderen voordat je overnieuw kan pairen. Duurde even voordat ik daar achter was.

Voor dataverkeer via je iPhone moet je in je iPhone de hotspot aanzetten en daarnaast natuurlijk ook je bluetooth actief hebben.
 
@FjrRider:
Dat Google Maps en de TomTom kaart verschillende routes berekenen van A naar B is helemaal niet raar.
Het berekenen is afhankelijk van de Algoritmes en hoe kaart is opgebouwd qua roadclasses (binnenwegen, snelwegen, etc) en nog wel een aantal factoren

Nogmaals dit heeft niets MyRoute maken. MyRoute is feite een doorgeefluik van de verschillende kaarten met ingebakken rekenalgoritmes met een extra laag aan mogelijkheden er overheen gelegd.

Je moet inderdaad even goed lezen wat ik precies schreef; ik zal het even anders formuleren misschien dat het dan wat duidelijker wordt.

Ik maak binnen Myroute een routeberekening van A naar B op de Googlemapkaart. Dat doe ik later nog een keer met precies dezelfde A en B. En nog een keer en nog een keer...
Resultaat iedere keer precies dezelfde route. Niet geks aan vind ik, mijn toestel doet dat ook.

Nu maak ik binnen Myroute een routeberekening van A naar B op de TomTomkaart. Dat doe ik later nog een keer met precies dezelfde A en B. En nog een keer en nog een keer en nog een keer...
Resultaat nu NIET ieder keer hetzelfde; vaak wel, maar niet altijd.
Ik zou elke keer ook hier eenzelfde resultaat verwachten; niet dus. En DAT kan ik niet verklaren en MYroute blijkbaar ook niet gezien ze dit bij TomTom voorleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan