lionofjudah
MF veteraan
Dag mensen,
Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.
Mijn werkwijze tot zover:
- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:
invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15
- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.
Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.
Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.
Wat ik denk dat juist is:
- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.
Vraag #2 Klopt dat?
Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.
Mijn werkwijze tot zover:
- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:
invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15
- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.
Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.
Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.
Wat ik denk dat juist is:
- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.
Vraag #2 Klopt dat?