Top Dead center Moto Guzzi (TDC)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
Dag mensen,

Totaal nu 4 keer mijn cilinderkleppen speling gemeten en aangepast. Maar TDC vinden is een aardige uitdaging vind ik. Al die algemene praat over TDC is niks als je het echt wilt vinden. Is allemaal te grof qua uitleg.

Mijn werkwijze tot zover:

- Motor op de bok, Koude motor
- Kleppen, deksel, bougies eruit, etc
- Motor in de versnelling 4
- Achterwiel hoofzakelijk naar voren bewegen, zo min mogelijk naar achteren draaien, zoals een motor normaal voort beweegd.
- Kleine stukjes , achterwiel naar achteren, dan vooruit zodat er een kleine momentum is en de zuigers, etc gaan bewegen.
- kijk nu welke zuigerklep nu naar beneden wordt geduwd en dan weer wat omhoog gaat.
- TDC is wanneer nu de zuiger op de hoogste punt komt. Gebruik bijv. een schroevendraaier in de bougie gat. Blijf met het achterwiel een kleine vooruit momentum uitvoeren.
- zie je dat schroevendraaien op een gegeven moment niet verder uit gaat steken, dan ben je heel dichtbij TDC. Ga aan de kleparm voelen of die kleparm speling heeft. De arm duwd de klep omlaag. Bij TDC duwd ie op een gegeven moment niet meer, en is er speling. Dit TDC punt ga je voorbij als je te hard het acherwiel draait. Doe dat laatste stukje echt kleine beetje bij kleine beetje. Telkens wiel bewegen, dan voelen of er speling is aan de kleparm.
- Deze speling ga je met een voelermaat meten hoeveel mm dat is. Bij een V7 iii zijn de correcte spelingen als volgt:

invoer klep: 0.1 mm
uitvoer klep: 0.15

- Heel kort / vrij snel na de TDC gaat die klep arm continue speling geven en de andere klep van dezelfde cilinder wordt daarna ingeduwd.

Ik heb een idee dat moto guzzi TDC heeeeeel kort is, klopt dat? Kort omdat vrij snel na de TDC de zuiger al weer gaat zakken. En dat is juist het verkeerd punt om de speling te meten, nadat de zuiger zakt. Dat is voorbij de TDC punt. Die speling klopt niet, als ik die meet.

Mijn vraag #1 is: hoe kort is die moto guzzi TDC punt? (heb nog een probleem om het exact punt van TDP op te zzoeken.)
Doe je het verkeerd, heb ik gemerkt, dan gaat de cilinder tikken.

Wat ik denk dat juist is:

- net voor TDC, schroevendraaier duwt maximaal uit de bougie gat. Maar er is nog geen speling te voelen.
- miniscule kleine tikjes met achterwiel
- de speling is er --> dit is TDC, niet verder het acherwiel bewegen.


Vraag #2 Klopt dat?
 
Waat ts om vraagt wat is de logica om bij compressie slag te stellen.
Dan staan de nokken het verst af van een arbeidsgang, en komt het niet zo krek(euh,nauw),dat je niet helemaal boven in zit.
En dat je gelijk kan werken aan beide kleppen. Daar zij ook beide vrij staan. Daarna hoef je pas een toertje om je blok te lopen.
Veels te ingewikkeld, hij vraagt om Jip en Janneke taal.
 
per cylinder : draai de krukas tot de uitlaatklep volledig open staat, draai dan de krukas 360° door (en nee, dat moet niet exact zijn) en regel de uitlaatklep. dan nog eens 180° door en regel de inlaatklep. zo kan je nooit missen.
nu ik erover denk, nog beter is :
zet de inlaatklep volledig open, draai krukas 180° en regel de uitlaatklep. draai nog eens 180° en regel de inlaatklep.
 
je hebt die merktekens ook helemaal niet nodig, geen enkel. nooit om kleppen te regelen.
per cylinder : draai de krukas tot de uitlaatklep volledig open staat, draai dan de krukas 360° door (en nee, dat moet niet exact zijn) en regel de uitlaatklep. dan nog eens 180° door en regel de inlaatklep. zo kan je nooit missen.

Waarom kun je de inlaatklep niet stellen als de zuiger boven is met beide kleppen gesloten?
Dat is dus tussen compressieslag en arbeidsslag.
Volgens mij kun je dan alle kleppen stellen van die cilinder.
 
doe je het zoals ik zeg zie je dat de nok de andere kant op wijst (toch bij bovenliggende) en snapt iedereen dat het dan ok is, met wat geluk zien ze dan ook de merktekens ter bevestiging dat het ok is. zoals jij het zegt zien ze dat niet en blijven ze twijfelen.
en uiteindelijk moet je voor beide 360° draaien, dat verandert ook niet.
 
Heb ik geprobeerd. Mijn lokale Moto Guzzi dealer, de monteur zei: als ik dat ook aan jouw vertel, dan verdienen wij niks meer, zo ongeveer wat hij zei. Dat begrijp ik wel. Ik ga nog op onderzoek uit, dan in de toekomst nog een poging wagen. De motor loopt nu weer als een zonnetje.

Een dealership heeft zijn voordelen als motorrijder. Ben er op zicht wel blij mee, dat ze er zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik geprobeerd. Mijn lokale Moto Guzzi dealer, de monteur zei: als ik dat ook aan jouw vertel, dan verdienen wij niks meer, zo ongeveer wat hij zei. Dat begrijp ik wel. Ik ga nog op onderzoek uit, dan in de toekomst nog een poging wagen. De motor loopt nu weer als een zonnetje.

Een dealership heeft zijn voordelen als motorrijder. Ben er op zicht wel blij mee, dat ze er zijn.
Mwha, na dat een monteur vergat om een aantal bouten aan te draaien bij mijn eerste fiets. Altijd mijn eige motoren en auto,s onderhouden. Seder nu een enkel jaar heeft een monteur mijn vertouwen gewonnen. En laat ik het aan hem over. Maar dat is dan ook een super monteur.......
Hè Mark......;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan