Tourmotor voor de kleine medemens

royekool

Rookie
29 aug 2012
26
0
Apeldoorn
Beste forumleden,

Graag hoor ik van jullie advies voor een leuke relatief goedkope (<3000 euro) tourmotor. De uitdaging alleen is dat ik 1,68m hoog ben. Voor mijn GS500 (suzuki) is dit geen enkel probleem, alleen voorzie ik problemen met een tourmotor qua hoogte.

De reden dat ik een tourmotor wil kopen is dat ik graag in de toekomst wil gaan kamperen met de motor en dus lange stukken comfortabel moet kunnen reizen. Daarnaast heeft een tourmotor meer ruimte wanneer je deze uitbreid met koffers, waardoor het verblijf ook nog eens aangenamer kan worden. Tot slot kan een goede tourmotor meer kilometers maken met een blok dan een sportmotor (betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk)

Nu heb ik eens zitten rondneuzen, en mijn voorkeur gaat uit naar een BMW F650. Deze is in mijn ogen betaalbaar en betrouwbaar vanwege het merk.

Hebben jullie misschien andere suggesties en of opmerkingen?

Vast bedankt! Gr Roy
full
 
F650 vooral de oudere met carbarateur, zijn perfect.
Je kunt ze ook nog met een speciaal zadel verlagen, of via het link systeem, maar ik denk niet dat dit nodig is.
Ikzelf ben 1.69 en rij er perfect op, als je marktplaats ofzo in de gaten houdt kun je er ook nog een met koffers vinden.
 
Misschien is een deuville een optie. Ook niet de grootste tourmotor maar wel super betrouwbaar.
 
Beste forumleden,

Graag hoor ik van jullie advies voor een leuke relatief goedkope (<3000 euro) tourmotor. De uitdaging alleen is dat ik 1,68m hoog ben. Voor mijn GS500 (suzuki) is dit geen enkel probleem, alleen voorzie ik problemen met een tourmotor qua hoogte.

De reden dat ik een tourmotor wil kopen is dat ik graag in de toekomst wil gaan kamperen met de motor en dus lange stukken comfortabel moet kunnen reizen. Daarnaast heeft een tourmotor meer ruimte wanneer je deze uitbreid met koffers, waardoor het verblijf ook nog eens aangenamer kan worden. Tot slot kan een goede tourmotor meer kilometers maken met een blok dan een sportmotor (betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk)

Nu heb ik eens zitten rondneuzen, en mijn voorkeur gaat uit naar een BMW F650. Deze is in mijn ogen betaalbaar en betrouwbaar vanwege het merk.

Hebben jullie misschien andere suggesties en of opmerkingen?

Vast bedankt! Gr Roy[afbeelding]
Dit is de F650GS. Ik heb er zelf 1. Ik weet niet wat je onder lange afstanden verstaat, maar voor veelvuldig LANGE afstanden (bijv 400 KM en meer per dag), zou ik deze niet aanraden. Ik heb er zelf een keer een tocht van 1100KM mee gemaakt en twee dagen later weer terug, en dat was, hoewel leuk, niet echt comfortabel.
Het is een 1-cilinder, en de "praktische top", de snelheid waarop de motor nog lekker rijdt zeg maar, ligt zo rond de 140 a 150. Je zit volop in de wind; dat schermpje is er alleen maar om je teller droog te houden.

Dit is echt een heerlijke motor voor de wat kortere stukken, file- en stadrijden, bochtjes en wellicht zelfs off the road (afgezien van wat bermtoerisme en een opgebroken straat heb ik dat nooit geprobeerd), maar voor echt lange toerritten, zou ik je deze afraden.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat BMW over het algemeen zeer betrouwbare motoren zijn (solide, duurzame motor). Maar dit is dus niet perse voor elk type als ik jullie goed begrijp?

Bedankt voor de reacties overigens! Ik wil in ieder geval comfortabel kunnen zitten/ rijden voor de wat langere stukken maar wat niet ten koste gaat aan het stuurgedrag in de bochten. Daarnaast moet het een model zijn dat geschikt is om koffers op te monteren voor de bagage.

Ik zal een kijken naar de deauville. Goeie tip. Keep them coming ;)
 
MIjn GSje heeft me nooit in de steek gelaten, maar dat geldt vast ook voor vele Honda's, Yamaha's, Kawasaki's en Suzuki's, Ducati's en Moto Guzzi's.
En over ieder merk zijn vast en zeker ook horrorverhalen te vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Bij motoren is er toch zeker ook wel verschil in levensduur van motorblokken(net zoals een mercedesblok meer kilometers kan draaien dan het blok van een fiat panda?). Dat bedoel ik met betrouwbaar... Ik denk dat de gs500 niet zo betrouwbaar is als een 1200 GS van BMW? Of mag je dit niet vergelijken vanwege het vermogenverschil/ cilinderinhoud?
 
Bij motoren is er toch zeker ook wel verschil in levensduur van motorblokken(net zoals een mercedesblok meer kilometers kan draaien dan het blok van een fiat panda?). Dat bedoel ik met betrouwbaar... Ik denk dat de gs500 niet zo betrouwbaar is als een 1200 GS van BMW? Of mag je dit niet vergelijken vanwege het vermogenverschil/ cilinderinhoud?


BMW heeft nogal wat problemen gehad met de kwaliteit van het geleverde,..

Als je betrouwbaar wilt zou ik voor Honda of Yamaha kiezen.
 
Wil je sportiever dan zou je nog kunnen kijken naar een VFR. Staat bekend om zijn geweldige goede blok. Ook iets mooier dan de deuville. Zijkoffers en een topkoffer erop en je bent klaar.
Maar de deuville is toch echt wel tourgerichter. Cardan, een oersterk blok, standaard koffers. En je zit goed uit de wind.

Ik denk dat met jou budget er best een aantal goede te vinden zijn.
 
Hey Joossie, wasdanou? :?
Reclame maken voor een Honda en zelf met de Sprint rijden? ja okay, ik begrijp je, we willen natuurlijk het kringetje van uitverkorenen klein houden :Y

je moet toegeven, eigenlijk is de Sprint een veel leukere motor als een tupperware Deauvile of een VFR, en hij komt ook nog eens veel beter uit de testen :)
En met een verlaagd zadel moet het toch goed doenbaar zijn, denk ik
 
BMW R1100RS. Heeft ook een leuk topic in dit forum! Die van mij heb ik een paar jaar geleden gekocht voor plm 3500 euro. Dat was een relatief jong exemplaar met (toen) weinig kilometers. Verder zat er een kofferset bij, alam en ABS. Voor 3k kan je best een fatsoenlijk exemplaar kopen. Qua onderhoud vallen ze alleszins mee.

Ik ben overigens 1.65 meter, en heb mijn zadel niet in de laagste stand staan.
 
@ Ben. Ik wil gewoon geen sprint met een topkoffer zien ;). Voor de rest raad ik iedereen een sprint aan.
Maar ik denk dat dat de motor is die aan al zijn wensen voldoet en in zijn budget past.
Ik denk dat er maar weinig motoren zijn met cardan en een goed blok incl koffers voor dat geld. Tis ook de motor geweest waar ik mijn Atje op heb gehaald en beestje verdient toch wel een beetje meer credit dan dat hij krijgt.

Toegegeven ik vind het niet de mooiste motor, maar het beestje kan stiekem best veel. (Achtje staand, achtje met een hand) allemaal geen enkel probleem.

Wil je iets sportiever rijden. VFR750/800 groot aanbod, goed blok, goede prijs.

Maar als je het geld voor een sprint wilt neerleggen. Zeker doen. Echter niet zoveel aanbod, vaak wel mooie prijs. Geweldige funmachine.

Zo beter Ben? ;)
 
Laatst bewerkt:
Och ja, je hebt eigelijk volledig gelijk, of toch bijna. *D Een Sprint met topkoffer ziet er niet uit, en de Deauville is best een goeie motor, al vind ik hem op zijn Duits gezegd een beetje "Bieder". De Sprint biedt gewoon veel meer emotie. Om van de klank nog niet te spreken })

Overigens vind ik de Sprints best betaalbaar, als je een 955i wilt. De 1050's zijn nog vrij duur, maar ik hebt mijn '99er met alle mogelijke opties inclusief koffers en maar 16K op de teller vorig jaar gekocht voor 3600 eurootjes.
 
Met mijn 1m67 rij ik comfortabel op alles met een zadelhoogt van maximaal 820 mm. Nu rij ik met een BMW F800ST. Een goede mix tussen sport en comfort. En onlangs heb ik er een tochtje van 2700km mee gemaakt doorheen Duitsland. Voor 3500 euro zal het wel moeilijk zijn om een mooie te vinden. Een Deauville is zeker niet slecht, maar een beetje saaier en oerdegelijk.
 
Met mijn 1m67 rij ik comfortabel op alles met een zadelhoogt van maximaal 820 mm. Nu rij ik met een BMW F800ST. Een goede mix tussen sport en comfort. En onlangs heb ik er een tochtje van 2700km mee gemaakt doorheen Duitsland. Voor 3500 euro zal het wel moeilijk zijn om een mooie te vinden. Een Deauville is zeker niet slecht, maar een beetje saaier en oerdegelijk.

En zo'n BMW is niet saai?? Ik moet de eerste opwindende BMW nog zien hoor.
 
En zo'n BMW is niet saai?? Ik moet de eerste opwindende BMW nog zien hoor.

Op zo'n F'je is het anders best veel lol beleven. Stuurt erg soepel en je kan er flink gas mee geven zonder dat je bang hoeft te zijn je rijbewijs kwijt te raken.
En bij de pomp nog meer lol met een verbruik van 1:25...

En volgens menig andere is de S1000RR ook niet echt saai te noemen, al vind ik dat zelf niet veel meer op een BMW lijken...

oh en de Rotaxblokken waren eigenlijk niet zo best, iets met veel herrie enzo.
later is BMW ze zelf gaan maken (of onder toezicht van BMW, daar wil ik vanaf zijn) wat ze een stuk soepeler maakte.
 
Laatst bewerkt:


En zo'n BMW is niet saai?? Ik moet de eerste opwindende BMW nog zien hoor.
Als je een F800 naast een Deauville zet is die alles behalve saai. En stilaan besef ik dat de F800 niet saai genoeg is, want ik begin er iets te vlot mee te rijden omdat dat best wel leuk is.
Mijn andere keuze destijds was een Honda VFR800, maar wegens prijs en verbruik is die afgevallen.

En het verbruik? Aan 150 met iets van tegenwind zit ik aan 5l/100km. Valt best wel mee.
 
Op zo'n F'je is het anders best veel lol beleven. Stuurt erg soepel en je kan er flink gas mee geven zonder dat je bang hoeft te zijn je rijbewijs kwijt te raken.
En bij de pomp nog meer lol met een verbruik van 1:25...

En volgens menig andere is de S1000RR ook niet echt saai te noemen, al vind ik dat zelf niet veel meer op een BMW lijken...

oh en de Rotaxblokken waren eigenlijk niet zo best, iets met veel herrie enzo.
later is BMW ze zelf gaan maken (of onder toezicht van BMW, daar wil ik vanaf zijn) wat ze een stuk soepeler maakte.


Dat is nog steeds zo,.. en de olie piest uit de kop na een paar duizend km,..

Of was het eerst nog slechter? :X
 
Deauville of Honda NTV zijn zeer geschikt, bulletproof blok, cardan maar beetje saai. Je Kan eens in de richting van een Guzzi gaan kijken. Modellen zijn niet al te hoog, ook met kardan maar boordevol karakter, wat je kan aanstaan of niet.

Freez
 
Terug
Bovenaan Onderaan