Trage Afname aantal verkeersslachtoffers

Wees blij met de doorgetrokken strepen....

Ving laatst iets op dat men van plan was om op diverse provinciale wegen de rijbanen te gaan scheiden door middel van vangrails ipv doorgetrokken streep :')

Dan ben je dus helemaal in de aap gelogeerd in het kader van veiligheid natuurlijk :)

Idd, want over een doorgetrokken vangrail ist echt moeilijk inhalen O-) ;)
 
Wees blij met de doorgetrokken strepen....

Ving laatst iets op dat men van plan was om op diverse provinciale wegen de rijbanen te gaan scheiden door middel van vangrails ipv doorgetrokken streep :')

Dan ben je dus helemaal in de aap gelogeerd in het kader van veiligheid natuurlijk :)

vroeger had een doorgetrokken streep nog betekenis. dat is hij intussen door wildgroei verloren |(
 
Tja, zolang de verschillende roverheden enkel geïnteresseerd zijn in de tsunami aan boetegelden ten gevolge van flitsacties, zullen mensen in het verkeer blijven sterven.

Er sterven jaarlijks duizenden mensen in het ziekenhuis omdat het personeel hun handen niet wassen.
 
vroeger had een doorgetrokken streep nog betekenis. dat is hij intussen door wildgroei verloren |(

De doorgetrokken streep heeft nog steeds dezelfde betekenis als vroeger....probleem tegenwoordig is dat velen er geen zak meer om geven wat die streep betekend :)
 
Ving laatst iets op dat men van plan was om op diverse provinciale wegen de rijbanen te gaan scheiden door middel van vangrails ipv doorgetrokken streep :')

Dan ben je dus helemaal in de aap gelogeerd in het kader van veiligheid natuurlijk :)

Hebben ze met de N57 gedaan.
Gebeurden veel frontale aanrijdingen in het verleden.
Op zich vrij logisch want het is een grote verkeersader richting ontspanningsparken en campings.
En als je daar weer vandaan naar huis rijdt hoef je uiteraard niet op de weg te kijken maar opzij en achterom, om nog even na te keuvelen hoe gezellig het allemaal wel niet was.....
 
Laatst bewerkt:
De doorgetrokken streep heeft nog steeds dezelfde betekenis als vroeger....probleem tegenwoordig is dat velen er geen zak meer om geven wat die streep betekend :)

vroeger lag hij er omdat er een dode hoek aankomt om in te halen. tegenwoordig kan je makkelijk inhalen maar mag het niet meer omdat de streep er ligt.

oftewel de waarschuwende werking is verdwenen :Y
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze met de N57 gedaan.
Gebeurden veel frontale aanrijdingen in het verleden.
Op zich vrij logisch want het is een grote verkeersader richting ontspanningsparken en campings.
En als je daar weer vandaan naar huis rijdt hoef je uiteraard niet op de weg te kijken maar opzij en achterom, om nog even na te keuvelen hoe gezellig het allemaal wel niet was.....

Dus op zich toch weer iets goeds dan dat er nu een vangrail is...scheelt dan toch zeker een hoop frontale aanrijdingen...

Niet dat de oorzaak van de aanrijdingen is opgelost, maar wel de gevolgen (zoals zo vaak gebeurd doen we alleen aan gevolg oplossen en niet probleem aanpak helaas)
 
vroeger lag hij er omdat er een dode hoek aankomt om in te halen. tegenwoordig kan je makkelijk inhalen maar mag het niet meer omdat de streep er ligt.

oftewel de waarschuwende werking is verdwenen :Y

Of de streep ligt er nu omdat men vroeger dacht dat men er makkelijk kon inhalen en waren er te veel inschattingsfouten met frontale aanrijdingen als gevolg....
 
Wees blij met de doorgetrokken strepen....

Ving laatst iets op dat men van plan was om op diverse provinciale wegen de rijbanen te gaan scheiden door middel van vangrails ipv doorgetrokken streep :')


Dan ben je dus helemaal in de aap gelogeerd in het kader van veiligheid natuurlijk :)

Maar Lady heeft wel een punt als het gaat om de wegen in Belgie als je het aantal verkeersdoden op europees niveau wilt dringen....

Sommige wegen in Belgie zijn gewoon niet meer dan een beetje asfalt tussen de gaten

Je noemt precies het punt wat ik duidelijk probeer te maken, er wordt van alles gedaan om het eigen initiatief, zelf nadenken en verkeersinzicht aanleren uit te bannen.
dito over je relaas over het Belgisch wegennet.

Je zegt dus niets anders dan wat ik al meldde...


Doe mij maar weer 'overal buiten de bebouwde kom' 90 of 100, en een flinke inperking van het aantal waarschuwingsborden, zoals in de ons omringende landen. Dan leren mensen weer zelf verkeerssituaties inschatten, de weg te lezen, te rijden met verstand en concentratie.
 
Laatst bewerkt:
Je noemt precies het punt wat ik duidelijk probeer te maken, er wordt van alles gedaan om het eigen initiatief, zelf nadenken en verkeersinzicht aanleren uit te bannen.
dito over het Belgisch wegennet.

Je zegt dus niets anders dan wat ik al meldde...


Doe mij maar weer 'overal buiten de bebouwde kom' 90 of 100, en een flinke inperking van het aantal waarschuwingsborden, zoals in de ons omringende landen. Dan leren mensen weer zelf verkeerssituaties inschatten, de weg te lezen, te rijden met verstand en concentratie.

Ja en daar heb je dus het probleem :')

Mensen moeten het weer leren....en dus zullen er, voordat de mensen het weer hebben geleerd, alleen maar meer ongelukken gaan gebeuren....

Dus zullen ze dat niet gaan doen en dus moeten we gewoon blij zijn dat we voorlopig nog doorgetrokken strepen hebben die we met zijn allen kunnen negeren in plaats van overal een vangrail...
 
Ja en daar heb je dus het probleem :')

Mensen moeten het weer leren....en dus zullen er, voordat de mensen het weer hebben geleerd, alleen maar meer ongelukken gaan gebeuren....

Dus zullen ze dat niet gaan doen en dus moeten we gewoon blij zijn dat we voorlopig nog doorgetrokken strepen hebben die we met zijn allen kunnen negeren in plaats van overal een vangrail...


Ik ben er al uit hoor, het is allemaal ter voorbereiding van de progressieve stijging in vergrijzing van de bevolking die ons te wachten staat. -O-
 
Ik ben er al uit hoor, het is allemaal ter voorbereiding van de progressieve stijging in vergrijzing van de bevolking die ons te wachten staat. -O-

Nou dat zie ik eigenlijk ook alleen maar positief....op gegeven moment zul je, door de progressieve stijging in vergrijzing ook weer veel minder auto's op de weg hebben :)

Probleem gedeeltelijk opgelost denk ik dan :)
 
Nou dat zie ik eigenlijk ook alleen maar positief....op gegeven moment zul je, door de progressieve stijging in vergrijzing ook weer veel minder auto's op de weg hebben :)

Probleem gedeeltelijk opgelost denk ik dan :)

Jaja, zolang er geen actieve rijbeoordeling van 65+ers is, en er zoals nu alleen een ogentest wordt afgenomen onder de oude van dagen, zie ik de mogelijke gevaarzetting voor het overige verkeer nog niet afnemen.
 
Jaja, zolang er geen actieve rijbeoordeling van 65+ers is, en er zoals nu alleen een ogentest wordt afgenomen onder de oude van dagen, zie ik de mogelijke gevaarzetting voor het overige verkeer nog niet afnemen.

Nou ja op gegeven moment zal de vergrijzende bevolking niet meer leven en dan pas zul je ineens het effect zien van veel minder verkeer op de weg denk ik.

Maar we moeten natuurlijk ook met zijn allen langer gaan werken, waardoor dus mensen ook weer langer met de auto naar het werk zal moeten...

Allemaal moeilijk en we zullen wel zien wat het wordt....Ik maak me in ieder geval niet druk om de beperkingen die worden opgelegd....ik woon niet zo ver van onze oosterburen en zuiderburen vandaan dus dan is het allemaal wat makkelijker he :)
 
Nou ja op gegeven moment zal de vergrijzende bevolking niet meer leven en dan pas zul je ineens het effect zien van veel minder verkeer op de weg denk ik.

Maar we moeten natuurlijk ook met zijn allen langer gaan werken, waardoor dus mensen ook weer langer met de auto naar het werk zal moeten...

Allemaal moeilijk en we zullen wel zien wat het wordt....Ik maak me in ieder geval niet druk om de beperkingen die worden opgelegd....ik woon niet zo ver van onze oosterburen en zuiderburen vandaan dus dan is het allemaal wat makkelijker he :)

Mazzelpik, er wordt de laatste tijd veel reclame gemaakt voor zuid-limburg, nu nog een goed betaalde baan vinden daar, en ik ben om ;)
 
Mazzelpik, er wordt de laatste tijd veel reclame gemaakt voor zuid-limburg, nu nog een goed betaalde baan vinden daar, en ik ben om ;)


Zuid-Limburg, daar rij ik langer op dan naar Duitsland of Belgie :')

Maar wel lekker rijden daar in het heuvellandschap :Y
 
Ik weet dat het vloeken in de kerk is hier, maar ik vind dat motorrijders de schuld soms ten onrechte bij de tegenpartij neerleggen. In een deel van de gevallen is dat ongetwijfeld ook terecht, maar ik denk niet altijd. Eenzijdig ongeval met motorrijder is vaak een uitgemaakte zaak, daar zijn we het wel over eens. Vaak hoor je gevallen waarbij de automobilist de motorrijder niet heeft gezien. Dan gaan we er meteen vanuit dat de automobilist niet goed heeft gekeken. Je kunt je ook afvragen wat de reden is dat hij de motorrijder niet heeft gezien. Reed de motorrijder misschien zodanig hard dat de automobilist hem mogelijk helemaal niet heeft kunnen zien. Misschien is de motorrijder wel gezien maar dacht de automobist er nog wel voorlangs te kunnen omdat hij niet verwachtte dat de motorrijder veel harder reed dan toegestaan?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil het gedrag van automobilisten helemaal niet goedpraten. Er zijn absoluut genoeg gevallen waarbij de motorrijder geen enkele schuld heeft, maar ik denk wel dat het te kort door de bocht is om de automobilist altijd maar de schuld te geven.

Assumption is the mother of all fuck-ups... Uit het Maids onderzoek, dat je gratis kan downloaden blijkt - zie pagina 51 ev dat de meeste ongelukken gebeuren bij lage snelheid (40-70 km/u, de mediaan ligt bij 49 kpu.)
Ook gebeuren de meeste ongelukken binnen de bebouwde kom, met lage snelheid, citaat:
As presented in Table 3.8, the majority of accidents (666 cases, 72%) within the MAIDS database took place in an urban area. Approximately 25% of the remaining accidents took place in a rural area. The greatest number of accidents occurred on minor arterial roadways (51.6%) as shown in Table 6.1.

Ik deel je mening dat de motorrijder vaak de auto wel heeft gezien, maar er niet op gereageerd heeft.
De vraag die je stelt of de automobilist de motor niet zag, omdat die te hard reed, is denk ik de fout die veel automobilisten ook maken. Ze zagen de motor niet en dus moet die wel te hard gereden hebben. Dat wordt dus niet door deze grote internationale studie bevestigd. Dat we niet waargenomen worden, wil niet zeggen dat we te hard rijden. Veeleer moet de motorrijder zorgen dus, dat hij wel wordt waargenomen. Ik bedoel daarmee niet perse door het dragen van gele vestjes, maar wel door je plaats op de weg en te zorgen voor horizontale bewegingen. Blijf niet strak op je baan rijden maar beweeg, ook over alle banen. De kans dat je dan gezien wordt is aanzienlijk groter.
Het is ook gewoon simpele biologie. We zijn ingericht op het waarnemen van horizontale objecten en motoren zijn verticale objecten. Ook komt het vaak voor dat we wegvallen tegen de achtergrond, juist door de manier waarop wij "verticaal" zijn van voren.

De automobilist kan wel gekeken hebben, maar dat betekend nog niet dat hij heeft waargenomen.
Kortom er zijn vele factoren die motorongelukken veroorzaken waarbij wij ons zeker moeten afvragen wat onze eigen rol daar in is. De vooronderstelling dat motoren vaak bij ongelijken betrokken zijn omdat wel te hard gereden zullen hebben is echter niet correct.

Een ander probleem is dat veel motoreigenaren te weinig rijden om voldoende ervaring op te bouwen. Het gemiddelde kilometrage is laag (3700k/jaar) Juist die groep zou moeten investeren in extra scholing.
Van SWOV: Bijna een half miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs, maar hiervan maakt slechts de helft actief gebruik van het rijbewijs (AVV, 2003). Actieve motorrijders zijn volgens AVV voornamelijk mannen in de leeftijdsgroep van 25 tot 54 jaar, en zij rijden gemiddeld 3.700 km per jaar. Doordat een motorrijder gemiddeld maar weinig kilometers per jaar rijdt, bouwt hij nauwelijks routine op.

Motorrijden is moeilijker dan het besturen van een vliegtuig. Om je vliegbrevet te behouden moet je jaarlijks een minimum aantal vlieguren maken. Eigenlijk zouden motorrijders zich dat zelf ook moeten opleggen. Ik rij minimaal 15k per jaar of ik neem extra les. Ik doe maar een suggestie..
 
vroeger had een doorgetrokken streep nog betekenis. dat is hij intussen door wildgroei verloren |(

Volgens mij betekent die nu 210 euro, als ze je pakken.

9 van de 10 keer zijn het onzin-strepen, en bij de doorgetrokken strepen die er echt toe doen zou je normaal gesproken ook niet gaan inhalen als het wel mocht (tenzij je je leven niet lief hebt)

Adviessnelheden bij bochten gaan ook nergens meer over, snelheden binnen en buiten de BBK gaan steeds meer omlaag, overal komen drempels te liggen en een wildgroei aan borden waar je niks wijzer van wordt.

Het zelfstandig nadenken is de Nederlandse motorvoertuigbestuurder volledig ontnomen, en dat is goed te merken als je veelal ook in andere landen rondrijdt waar ze je wel opmerken of situaties naar eigen inzicht ipv. bebording bekijken.


En boeiend als je omkomt op de motor, dat heb ik veel liever dan ziekte of ouderdom.
 
Er sterven jaarlijks duizenden mensen in het ziekenhuis omdat het personeel hun handen niet wassen.

Offtopic maar toch, zo iemand weet ik ook wel te vinden ja. Zij deed een of andere hbo opleiding tot verpleegster, maar wast nooit haar handen. Thuis niet, nergens niet. Zwarte randjes onder de nagels, roken, weinig douchen, vaak ziek. Uurtje zitten schijten? Daarna geen handen wassen uiteraard. En zulke mensen staan dan aan je bed als je in het ziekenhuis ligt, thank fuck dat ze gestopt is met die opleiding want zulke mensen '(
 
Ik deel je mening dat de motorrijder vaak de auto wel heeft gezien, maar er niet op gereageerd heeft.
De vraag die je stelt of de automobilist de motor niet zag, omdat die te hard reed, is denk ik de fout die veel automobilisten ook maken. Ze zagen de motor niet en dus moet die wel te hard gereden hebben. Dat wordt dus niet door deze grote internationale studie bevestigd. Dat we niet waargenomen worden, wil niet zeggen dat we te hard rijden. Veeleer moet de motorrijder zorgen dus, dat hij wel wordt waargenomen. Ik bedoel daarmee niet perse door het dragen van gele vestjes, maar wel door je plaats op de weg en te zorgen voor horizontale bewegingen. Blijf niet strak op je baan rijden maar beweeg, ook over alle banen. De kans dat je dan gezien wordt is aanzienlijk groter.
Het is ook gewoon simpele biologie. We zijn ingericht op het waarnemen van horizontale objecten en motoren zijn verticale objecten. Ook komt het vaak voor dat we wegvallen tegen de achtergrond, juist door de manier waarop wij "verticaal" zijn van voren.

De automobilist kan wel gekeken hebben, maar dat betekend nog niet dat hij heeft waargenomen.
Kortom er zijn vele factoren die motorongelukken veroorzaken waarbij wij ons zeker moeten afvragen wat onze eigen rol daar in is. De vooronderstelling dat motoren vaak bij ongelijken betrokken zijn omdat wel te hard gereden zullen hebben is echter niet correct.
Oplossing: lekker harde uitlaten e.d. monteren, als ze je niet zien aankomen kunnen ze je altijd nog horen :P En dan was er laatst nog het idee om after-market onderdelen te verbieden, gaat dus recht tegen de veiligheid in.

Een ander probleem is dat veel motoreigenaren te weinig rijden om voldoende ervaring op te bouwen. Het gemiddelde kilometrage is laag (3700k/jaar) Juist die groep zou moeten investeren in extra scholing.
Van SWOV: Bijna een half miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs, maar hiervan maakt slechts de helft actief gebruik van het rijbewijs (AVV, 2003). Actieve motorrijders zijn volgens AVV voornamelijk mannen in de leeftijdsgroep van 25 tot 54 jaar, en zij rijden gemiddeld 3.700 km per jaar. Doordat een motorrijder gemiddeld maar weinig kilometers per jaar rijdt, bouwt hij nauwelijks routine op.

Motorrijden is moeilijker dan het besturen van een vliegtuig. Om je vliegbrevet te behouden moet je jaarlijks een minimum aantal vlieguren maken. Eigenlijk zouden motorrijders zich dat zelf ook moeten opleggen. Ik rij minimaal 15k per jaar of ik neem extra les. Ik doe maar een suggestie..
Hier heb je wel een goed punt, al is het met je vliegbrevet weer zo dat je ook nog eens verantwoordelijk bent voor de levens van zo'n 100 anderen. Ook kan je met een vliegtuig crash iets meer schade aanrichten dan met een motor. Het besef dat je na een half jaar zonder motorrijden misschien niet meteen vol gas weer moet gaan beginnen is in ieder geval al een goed begin. Rijscholen hebben ook vaak cursussen voor mensen die al even niet gereden hebben, of voor diegenen die gewoon beter willen leren rijden. Zelf ben ik in ieder geval van plan nog eens een all-road o.i.d. te kopen om tijdens de chroom-onvriendelijke maanden mee te rijden.
 
Ik deel je mening dat de motorrijder vaak de auto wel heeft gezien, maar er niet op gereageerd heeft.
De vraag die je stelt of de automobilist de motor niet zag, omdat die te hard reed, is denk ik de fout die veel automobilisten ook maken. Ze zagen de motor niet en dus moet die wel te hard gereden hebben. Dat wordt dus niet door deze grote internationale studie bevestigd. Dat we niet waargenomen worden, wil niet zeggen dat we te hard rijden. Veeleer moet de motorrijder zorgen dus, dat hij wel wordt waargenomen. Ik bedoel daarmee niet perse door het dragen van gele vestjes, maar wel door je plaats op de weg en te zorgen voor horizontale bewegingen. Blijf niet strak op je baan rijden maar beweeg, ook over alle banen. De kans dat je dan gezien wordt is aanzienlijk groter.
Het is ook gewoon simpele biologie. We zijn ingericht op het waarnemen van horizontale objecten en motoren zijn verticale objecten. Ook komt het vaak voor dat we wegvallen tegen de achtergrond, juist door de manier waarop wij "verticaal" zijn van voren.

Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat in alle gevallen de motorrijder zelf ook schuld heeft aan het ongeval hoor. Ik bedoel alleen dat het te kort door de bocht is om de automobilisten altijd maar de schuld te geven. Verder ben ik het volledig met je eens!

Wat zeker wel het geval is, zoals jij ook omschrijft, is dat de motorrijder in veel gevallen geen schuld heeft, maar er zelf misschien wel iets aan had kunnen doen om het ongeval te voorkomen. Elke motorrijder is zich wel bewust van het feit dat je extra kwetsbaar bent op een motor, maar dat stopt het vaak bij. Wat je er nou concreet aan kunt doen om beter te op te vallen weten veel motorrijders niet. Het feit alleen al dat de "actieve rijders" slechts 3700km per jaar maken zegt al genoeg.
 
Oplossing: lekker harde uitlaten e.d. monteren, als ze je niet zien aankomen kunnen ze je altijd nog horen :P En dan was er laatst nog het idee om after-market onderdelen te verbieden, gaat dus recht tegen de veiligheid in.

full
 
Inderdaad, ze gaan de 30 procent aanpakken terwijl de 70 procent het gevaarlijkst is op de weg.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan