Tweedehands motor na aantal weken kapot

Bijzonder vervelend dit.
Maar omdat de motor al enkele weken tot tevredenheid in gebruik is, kun je ervan uitgaan dat er geen verborgen problemen waren bij aankoop.
Niemand kan in een motorblok kijken, dus de verkoper heeft er waarschijnlijk niets van gemerkt.
Bovendien, zo meld je zelf, heeft hij voor jouw bezit vooral stil gestaan.
De verkoper valt dus niets te verwijten, dit kon zelfs een dealer niet aan voelen komen.
Groot verschil; een dealer zal coulant zijn en je tegemoet komen in de kosten.

Lik je wonden..maak het mankement (uit eigen zak)..en geniet van je aankoop, zoals het hoort.
It's all part of the game
 
Ben bang dat het op niks uitkomt..

Heb 2 weken terug een auto ingeruild waarvan *ik* wist dat er iets niet helemaal
lekker zit in het motorblok...

( reden dat ik hem weg duwde , en snel ook... zeg maar .. binnen 500 kilometer )

Heb hem ingeruild op een eveneens prachtige auto..

Die toch wat achterstallig onderhoud bleek te hebben, en een paar dure reparatie's
als je het zou laten doen ( en , niet zelf doet )

Ik pak de telefoon niet op, als dat blok van m'n in ruiler in de soep loopt.
( wat, ie al gedaan heeft.. inmiddels.. gok ik )
Ok, ik neem wel op.. maar zal hem toch echt vertellen dat bij hun proefrit die
auto als een zonnetje liep.. ( warm, hoor je dat nokkenas-lager niet :) )

Uiteraard bel ik ook niet om de "verborgen" gebreken van de auto die ik nu heb.
En pak ik "mijn risico" ook.

Dát is nu het risico van gebruikt-zonder-garantie.. werkt 2 kanten op.
( zuur, maar .. ja.. zo werkt het nu eenmaal )


Het is even zuur, dat is zeker waar ( ook wel eens een frikandel gekocht met achteraf pijn aan m'n buik )

Om dit te voorkomen, zit er ( meestal ) weinig anders op , als de meerprijs te betalen van
bij een dealer te kopen.
- ook horror verhalen over, máár... meestal is het gewoonweg dan veel beter geregeld -
 
Ben bang dat het op niks uitkomt..

Heb 2 weken terug een auto ingeruild waarvan *ik* wist dat er iets niet helemaal
lekker zit in het motorblok...

.. maar zal hem toch echt vertellen dat bij hun proefrit die
auto als een zonnetje liep.. ( warm, hoor je dat nokkenas-lager niet :) )

( zuur, maar .. ja.. zo werkt het nu eenmaal )

Eh..nou nee; je bent in dit geval als verkoper gewoon de lul..
Als de morgen erop bij koud blok de motor wordt gestart en het lager zich "ineens" meldt weet elke advocaat dat zoiets zich niet in een nacht ontwikkeld heeft...en jij als verkoper op de hoogte moet zijn geweest en (moedwillig of niet) verzwegen hebt..en je dus moet delen in de kosten (of volledig aansprakelijk wordt gesteld en verplicht wordt de auto terug te nemen).
Niet voor niets geldt er een termijn waarbinnen jij als verkoper aansprakelijk mag worden gesteld..

Je hebt dus..tot nog toe..geluk gehad.
Dit is Russisch Roulette en gaat, gegarandeerd !, een keer goed fout..
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een pakkinkje lager.

Waarom zou hij dan roken uit bovenkant blok ipv uit de uitlaat?
Of trekt je kop / deksel dan krom dat hij lekt?

(Tenminste ik ga ervanuit dat het kleppendeksel de kop overkoepeld?)
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat het op niks uitkomt..

Heb 2 weken terug een auto ingeruild waarvan *ik* wist dat er iets niet helemaal
lekker zit in het motorblok...

( reden dat ik hem weg duwde , en snel ook... zeg maar .. binnen 500 kilometer )

Heb hem ingeruild op een eveneens prachtige auto..

Die toch wat achterstallig onderhoud bleek te hebben, en een paar dure reparatie's
als je het zou laten doen ( en , niet zelf doet )

Ik pak de telefoon niet op, als dat blok van m'n in ruiler in de soep loopt.
( wat, ie al gedaan heeft.. inmiddels.. gok ik )
Ok, ik neem wel op.. maar zal hem toch echt vertellen dat bij hun proefrit die
auto als een zonnetje liep.. ( warm, hoor je dat nokkenas-lager niet :) )

Uiteraard bel ik ook niet om de "verborgen" gebreken van de auto die ik nu heb.
En pak ik "mijn risico" ook.

Dát is nu het risico van gebruikt-zonder-garantie.. werkt 2 kanten op.
( zuur, maar .. ja.. zo werkt het nu eenmaal )


Het is even zuur, dat is zeker waar ( ook wel eens een frikandel gekocht met achteraf pijn aan m'n buik )

Om dit te voorkomen, zit er ( meestal ) weinig anders op , als de meerprijs te betalen van
bij een dealer te kopen.
- ook horror verhalen over, máár... meestal is het gewoonweg dan veel beter geregeld -

Ben je nou serieus?
Zet jij nou gewoon hier neer dat jij iemand anders bewust jouw problemen in z'n maag douwt?

Of is dit een geintje?
 
ik voel een post edit aankomen ;)
ah er is al ge-quote
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou hij dan roken uit bovenkant blok ipv uit de uitlaat?
Of trekt je kop / deksel dan krom dat hij lekt?

(Tenminste ik ga ervanuit dat het kleppendeksel de kop overkoepeld?)
Uit het verhaal van de TS blijkt niet goed waar de lekkage zit. Maar stoomwolken en olie lekkage suggereren toch wel dat de koppakking kapot is.

En bij particuliere aankoop proberen garantie te claimen lijkt mij bij voorbaat kansloos. Ik zou er niet eens aan beginnen.
Uithuilen, de doppendoos pakken en de kop lichten.
 
Ben je nou serieus?
Zet jij nou gewoon hier neer dat jij iemand anders bewust jouw problemen in z'n maag douwt?

Of is dit een geintje?

Wat dacht je dan, dat ik eerst de motor ging reviseren VOOR ik hem inruilde,
anders had ik die auto nooit weg gedaan als ie dat probleem niet had gehad.

Waar zijn anders schimmige autohandelaars a la Jetcar op een industrie terrein in Rotterdam voor ?
:P
( je weet wel, die bedrijfjes waar je "garantie" kan bijkopen ... dat soort bedrijfjes )

Je denkt toch niet serieus dat ik ( en ik neem aan, iemand ... ) dat je zo'n ding wegduwt aan
een bekende / clublid of iemand in je eigen regio...
* neem ik aan *
 
Eh..nou nee; je bent in dit geval als verkoper gewoon de lul..
Als de morgen erop bij koud blok de motor wordt gestart en het lager zich "ineens" meldt weet elke advocaat dat zoiets zich niet in een nacht ontwikkeld heeft...en jij als verkoper op de hoogte moet zijn geweest en (moedwillig of niet) verzwegen hebt..en je dus moet delen in de kosten (of volledig aansprakelijk wordt gesteld en verplicht wordt de auto terug te nemen).
Niet voor niets geldt er een termijn waarbinnen jij als verkoper aansprakelijk mag worden gesteld..

Je hebt dus..tot nog toe..geluk gehad.
Dit is Russisch Roulette en gaat, gegarandeerd !, een keer goed fout..


De enige reactie die ik zou geven ( al , hebben we het over bedragen, waar het telefoontje naar zijn advocaat duurder zou zijn als de waarde van de hele auto )

Overleggen van factuur van de reparatie's die ik heb verricht aan de door hem
afgeleverde auto.

We hebben het hier over de onderkant van de markt.

Ook wel geinig..
Heb eens gekeken wat er gebeurd is met de auto nadat ik hem heb ingeruild,
die is weer geadverteerd. ( en, inmiddels weer verkocht )

Geloof me, die auto .. stond nu niet betaald geadverteerd als zijn werkelijke staat.
Die gasten krijgen van mij absoluut plus punten over hoe ze een frikandel nog even
kunnen -opleuken- voor een paar foto's .

" zo'n bedrijfje "


Maarja, we gaan hier wel erg off-topic, TS heeft het over kopen van een motor , met later een vervelend probleem, van een particulier.
In mijn geval een koekblik, over handel tussen een bedrijf in het donkere hoekje van
een slecht verlicht industrie gebied.
 
Laatst bewerkt:
Akkoord bevonden, prima. Betalen, en wegwezen.
Heb ik vanmiddag ook nog toegepast, had iets te koop staan op MP, op een locatie afgesproken met koper.
Koper ging akkoord, betaalde, en we zijn beide weer, ons eigen weg gegaan.

Succes en toedeledokie :W
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat nooit zo goed, geen geld uit willen geven voor een motor bij de dealer met garantie om vervolgens bij een defect te jammeren dat je geen recht hebt op garantie :?
 
Ik snap dat nooit zo goed, geen geld uit willen geven voor een motor bij de dealer met garantie om vervolgens bij een defect te jammeren dat je geen recht hebt op garantie :?

Sommige mensen, zoals ik, willen ook een beeld hebben bij de eigenaar! En dan kun je wel garantie bij een dealer krijgen, maar of dat alles is met hetgeen wat je vaker meer betaald dan waar ze particulier voor te koop staan?
Ik koop alleen nog maar particulier, en als het kan, in Duitsland of Belgie, waar de volledige historie incl. rekeningen (meestal) voorhanden zijn van elk bouwjaar fiets/vierwieler.
En ja, het is altijd een risico, ook bij de dealer die je in dit soort gevallen (financieel?) tegemoet zou komen.

Als de motor je goed beviel voordat die stil viel, zou ik hem fijn laten opknappen en genieten van de volgende km's !
Of, als je een beetje handig bent (en vertrouwen in jezelf hebt), zelf wat sleutelen. Maar goed, wederom, geen garantie.
Wat de juiste keuze is zal niemand je kunnen vertellen vrees ik, behalve jij zelf :+
Misschien wel in overweging nemen om hem volledig te laten nakijken (althans, de dingen die je zelf niet kunt. Nieuwe remolie, koppelingskabel o.i.d. kun je meestal zelf of een vriend die je daar vast en zeker mee wilt helpen in ruil voor bier.)
 
Ik snap dat nooit zo goed, geen geld uit willen geven voor een motor bij de dealer met garantie om vervolgens bij een defect te jammeren dat je geen recht hebt op garantie :?
Ik heb niemand horen jammeren. De TS vroeg naar de juridische mogelijkheden. Een motor die zo snel na aankoop kapot gaat heeft ook wel de verdenking van een verborgen gebrek.
Het probleem van een dealer is dat je niet alleen betaald voor de garantie. Je betaald ook voor die mooie glazen pui. De voorraad nieuwe modellen en de juffrouw die handschoenen verkoopt. Vergeet ook de liters siloconenspray niet. Bovendien, wie maakt er gebruik van de garantie? De jankers die een vlekje in het spiegelglas en een gescheurd stukje plastic ontdekken. Daar betaal jij als koper dus ook aan mee.
Wanneer loopt een motor nu echt aan poeier?
De kans is klein dat ik ooit een motor bij een dealer koop.
 
Ik geef er geen garantie bij hoor :') Dat klinkt wel heel sneu bij de verkoop. Anyway je zal wel horen wat de oorzaak is van de motorzaak kan zomaar in de soep zijn gelopen en dat de vorige eigenaar jaren zonder problemen heeft rondgereden mocht het wel opzet zijn kan je gewoon langsgaan om verhaal te halen ( of de ramen eruit gooien natuurlijk).

Bekijk het ook eens van de andere kant stel je verkoopt je motor omdat je wat anders wil en hij heeft het altijd super goed gedaan, je verkoopt die motor gepoetst volgetankt en met de bonnen van de laatste servicebeurt erbij en opeens staat de nieuwe eigenaar 2 maanden later op je stoep dat de motor stuk is tjaa, jij hebt geen idee wat er is gebeurd in de tussentijd en geld teruggeven en kapotte motor terugnemen is natuurlijk geen optie
 
Want de kans is dan groot dat er iets mis mee is.

Bij een particuliere verkoop is er nooit sprake van garantie, wel van betalen en wegwezen dus ;)

:P

helaas in Nederland wel, ja. de Belgen hebben wat dat betreft hun zaakjes beter voor elkaar/aangepast aan de EU reglementering. Op particuliere tweedehands verkoop geldt daar een half jaar garantie, weliswaar gereglementeerd. Op tweedehandsverkoop bij een handelaar zelfs een jaar. Voor de consument toch veel beter zo
 
helaas in Nederland wel, ja. de Belgen hebben wat dat betreft hun zaakjes beter voor elkaar/aangepast aan de EU reglementering. Op particuliere tweedehands verkoop geldt daar een half jaar garantie, weliswaar gereglementeerd. Op tweedehandsverkoop bij een handelaar zelfs een jaar. Voor de consument toch veel beter zo

en wie denk je dat die garantie betaald?
 
Het is dus gekocht van een particulier en uiteraard heb ik (voor zover ik kon als leek) gekeken naar mogelijke gebreken. Oliepeil, staat van de banden, oliesporen ergens op de motor/remmen,voorvork, beschadigde schroeven van de kuip.
Motor zag er voor een model uit 2001 gewoon prima uit en ook verkoper had nooit problemen gehad naar eigen zeggen. Ter plaatse gestart (startte direct) en zelfs kleine testrit gemaakt.
Naar mijn idee maakte het geen gek geluid o.i.d.

Lekkage lijkt aan de voorkant/bovenkant van het blok te zitten. Op dit moment staat de motor bij Motoport. Maar gezien de drukte daar kan het wel even duren voordat de echte oorzaak is gevonden.

Haal die motor daar dan weer weg en breng hem naar een zaak waar ze wel even tijd voor je
willen vrijmaken.
 
helaas in Nederland wel, ja. de Belgen hebben wat dat betreft hun zaakjes beter voor elkaar/aangepast aan de EU reglementering. Op particuliere tweedehands verkoop geldt daar een half jaar garantie, weliswaar gereglementeerd. Op tweedehandsverkoop bij een handelaar zelfs een jaar. Voor de consument toch veel beter zo
Als iemand een motor/auto bij mij koopt en garantie wilt (particulier), dan wordt het voertuig automagisch een paar duizend euro duurder. *D
Garantie tot aan de voordeur!
 
helaas in Nederland wel, ja. de Belgen hebben wat dat betreft hun zaakjes beter voor elkaar/aangepast aan de EU reglementering. Op particuliere tweedehands verkoop geldt daar een half jaar garantie, weliswaar gereglementeerd. Op tweedehandsverkoop bij een handelaar zelfs een jaar. Voor de consument toch veel beter zo

Dus je verkoopt een motor/auto en kunt nog een half jaar de gevolgen dragen??
HEEL blij dat dat hier niet zo is!!!!!
 
Yup, zo heb ik eens een 2takt motor verkocht aan iemand die kennelijk niet begreep dat hij iets met 2takt olie moest doen...

..en dat vond ze(..) mijn schuld..
 
Terug
Bovenaan Onderaan